گل کردن ضربات آزاد بسکتبال با دقت بالا

به ثمر رساندن ضربات آزاد در بسکتبال کار ساده ای نیست. این مسئله نیازمند تمرین و تکرار فراوانی است و چیزی نیست که چند روزه یا چند ماهه حاصل شود. در این مطلب با یکی از افرادی که در این زمینه تخصص دارد صحبت کرده ایم. او که «کودی» (Cody) نام دارد، هنر دریبل بالایی ندارد. هنگام به ثمر رساندن گل های 2 امتیازی نیز پرواز خوبی ندارد. با این وجود در به ثمر رساندن ضربات آزاد عملکرد فوق العاده ای دارد و حدود 85 درصد آن‌ها را به گل تبدیل می کند. صحبت مختصری با او داریم و راز دقت بالای گل کردن این ضربات را از او جویا می شویم. ادامه این مطلب را با بسکتبال‌فا همراه باشید.

راز دقت 85 درصدی در گل کردن ضربات آزاد بسکتبال

با کودی صحبت می کنیم و گپ و گفت مختصری با او داریم. وی فرد بسیار مهربان و خوش اخلاقی است و ما را با آغوش باز پذیرا است. بعد از میل کردن چای و صحبتی کوتاه در خصوص سابقه بازی و تمرین های اختصاصی، به اصل مطلب می رسیم. جایی که او راز دقت بالای خود در گل کردن ضربات آزاد بسکتبال را در 3 مورد خلاصه می کند:

راز شماره 1: داشتن روند منظم

به گفته او، داشتن روال منظم چیزی است که تمام افراد حرفه ای آن را دنبال می کنند. نمی توان به سادگی روی خط پرتاب ایستاد و انتظار پرتاب عالی را داشت. اگر پرتاب کردن به روال هر روز شما تبدیل نشود، نمی توانید نتیجه خوب را جستجو کنید. داشتن روتین به ثبات و تمرکز بالا منجر می شود.

هنگامی که روی روتین خود تمرکز دارید، تمامی موارد جانبی به کنار گذاشته می شوند و همه توان و تمرکز شما روی پرتاب منعطف خواهد شد. دیگر روی همهمه و صدای سوت تماشاچیان که به امید از دست دادن ضربه شما هستند، دقت نمی کنید. فشار روحی از دست دادن 2 امتیاز از روی شما برداشته می شود. فکر شما به سمت آخرین پرتاب آزادی که از دست داده اید منحرف نمی شود.

به دلیل انجام مرتب و تکرار منظم، در آن لحظه فقط شما، توپ و تور حضور دارید. ضربه آزادی در اختیار دارید که هزاران بار طی تمرین آن را به گل تبدیل کرده اید. در آن لحظه به دلیل تمرین های مرتب به گذشته و به نتیجه ضربه و آینده فکر نمی کنید. فقط زمان حال است که اهمیت دارد.

هرکس روتین خود را دارد. روتین کودی به شکل زیر است:

توپ را دریافت کنید.

ضربه را تجزیه و تحلیل کرده و نفس عمیقی بکشید.

4 بار توپ را به زمین بزنید و به اصطلاح دریبل کنید.

پرتاب کنید.

این 4 مرحله را باید بارها و بارها در تمرین های خود تکرار کنید. دقت کنید که روتین خود را هنگام مسابقه فراموش نکنید. برخی افراد هنگام مسابقه به دلیل استرس روتین خود را فراموش می کنند. تنها به تور نگاه کرده و ضربه خود را پرتاب می کنند. در این صورت بلافاصله به مغز خود پیغام می دهید که در حال انجام کار متفاوتی هستید. مغز شما نیز برنامه همیشگی را فراموش کرده و نتیجه به دلخواه شما نخواهد بود.

راز شماره 2: تجزیه و تحلیل ضربه

تجزیه و تحلیل خوش‌بینانه توپ را دست کم نگیرید. به گفته برَد دارتی (Brad Daugherty)، بازیکن و اسطوره سابق و تحلیلگر بسکتبال در این خصوص می گوید:

«من هیچ گاه در خصوص از دست دادن یک ضربه آزاد فکر نمی کنم. تمام تصور من قبل از ضربه روی پرتاب توپ، رسیدن توپ به تور و گل شدن آن متمرکز می شود.»

برخی افراد، راز شماره 2 را مقداری عجیب تصور می کنند. پس از دریافت توپ از داور، بلافاصله به تور نگاه کرده و ضربه خود را تجزیه و تحلیل کنید. این مرحله تأثیر بسیار زیادی روی مغز شما و نتیجه نهایی خواهد داشت. کودی بر این باور است که تجزیه و تحلیل و به ثمر رسیدن گل در ذهن، برای پرتاب های او حیاتی است.

البته این ترفند مختص کودی نیست و یکی از اسطوره های دنیای بسکتبال یعنی استیو نش (Steve Nash) نیز همین رویه را دنبال می کند. استیو نش 90.4 درصد تمامی ضربات آزاد خود را طی دوران حرفه ای به گل تبدیل کرده است. عددی که باورنکردنی است و او را به بهترین پرتابگر ضربه آزاد تاریخ تبدیل می کند.

استیو نش یک مرحله دیگر نیز به آن اضافه می کرد. قبل از دریافت توپ از داور یک بار پرتاب خود را تجزیه و تحلیل کرده و بدون توپ پرتاب خود را انجام دهید. انجام این کار به لحاظ روانی تأثیر چشمگیری روی مغز شما دارد و تمامی اعضای بدن توسط مغز برای انجام پرتاب آماده می شوند. این حرکت شما مانند اعلام آماده‌باش به مغز است.

برنامه های حرکتی ما در حافظه بلندمدت ذخیره می شوند. با انجام تمرینی پرتاب، این حافظه را به حافظه کوتاه مدت یا موقت منتقل می کنید. حرکت تمرینی نش قبل از پرتاب اصلی باعث دسترسی به حافظه درازمدت و الگوی پرتاب و روتین خود می شود. تصور کنید که قبل از حرکت موتور خودرو در روزهای سرد اندکی آن را روشن می کنید تا فشار زیادی به موتور نیاید. همین عمل نیز برای مغز صادق است. البته با این تفاوت که فاکتور سرما را از آن حذف کنید.

راز شماره 3: تکرار بیش از حد

هنگامی که کودی حدود 14 سال سن داشت، هدفی روزانه برای خود در نظر گرفت. وی هر روز 100 پرتاب آزاد را در برنامه تمرینی خود قرار داد. وی برای دستیابی به این هدف یک تقویم تهیه کرد و از دیوار اتاق خواب خود آویزان کرد. هر روز که به هدف خود می رسید، یک علامت ضربدر بزرگ روی آن روز می کشید. به گفته او طی تمام دوران دبیرستان و دانشگاه این روند منظم را ترک نکرد. البته او اعتراف می کند که بعضی روزها نیز از دست رفت.

اگر ضرب و تقسیم ساده ای داشته باشید متوجه خواهید شد که با تکرار منظم 100 ضربه آزاد در روز می توان به 3000 ضربه در ماه، 9000 ضربه در فصل و 36500 ضربه در سال دست یافت. کودی از 14 سالگی تاکنون که 22 سال سن دارد این روتین را حفظ کرده که 292 هزار ضربه آزاد محسوب می شود.

جمع بندی

موقعیت های زیادی در طول بازی وجود ندارد که بتوان بدون دفاع و آزادانه پرتاب کرد. به همین دلیل است که اسم پرتاب آزاد را روی این گونه پرتاب ها گذاشته اند. گاهی اوقات تیم هایی که به لحاظ قدرت به هم نزدیک هستند، تمامی حملات خود را به گل تبدیل می کنند. تفاوت اصلی را ضربات آزاد و البته پرتاب های 3 امتیازی رقم می زنند.

وظیفه پرتاب های تیم را به دیگران واگذار نکنید. هر روز برای خود تمرین کنید و باور داشته باشید که یک روز پرتابگر شماره 1 تیم خود خواهید شد. کافی است روی تمرین های خود متمرکز شوید و استقامت داشته باشید.

روتین خود را به دست بیاورید.

ضربات خود را تجزیه و تحلیل کنید.

تکرار و تمرین منظم را سرلوحه کار خود قرار دهید.

این جمله را نیز از بسکتبال‌فا به خاطر داشته باشید:

«تکرار شدن اسطوره هایی مانند استیو نش یک رؤیای دست نیافتنی نیست. یک هدف بزرگ است.»

اگر شما نیز ترفندها و توصیه های خاصی برای خوانندگان بسکتبال‌فا دارید، از به اشتراک گذاشتن آن‌ها در بخش دیدگاه ها دریغ نکنید. روتین شما برای پرتاب ضربات آزاد بسکتبال چیست؟ نقطه قوت شما در بسکتبال کدام است؟ دقت پرتاب شما در ضربات آزاد چقدر است؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *