بازیکنان بسکتبال و موقعیت آن ها در زمین

با این مقاله معانی پست های بازیکنان بسکتبال و نقش آن ها در زمین را یاد بگیرید.

هر تیم بسکتبال یک گروه ده نفره دارد تا پنج نفر از آن ها به انتخاب سرمربی در زمین بازی کنند. پنج پست مهم در بسکتبال وجود دارد، با دو مسؤلیت مشترک: گل زدن، جلوگیری از گل زدن تیم حریف. اما قطعاً هر بازیکن در یکی از پست ها مهارت بهتری دارد – شوتیست، بازی سازی، و دفاع.

مهم ترین پست بازیکنان بسکتبال عبارت اند از:

  • گارد رأس (Point guard)
  • گارد شوت زن (Shooting guard)
  • مهاجم سرعتی (Small forward)
  • سانتر (centre)
  • مهاجم قدرتی (Power forward)
  • ذخیره ها

گارد رأس

گاردها معمولاً بازیکنان کوچک تیم هستند که دور از سبد و در نقش مدافع یا مهاجم بازی می کنند. گارد رأس معمولاً بهترین بازیکن در کنترل توپ است که از همۀ جهات حمله و «بازی سازی» می کند. این بازیکنان بسکتبال با نام «گارد رهبر» یا «گارد یک» هم شناخته می شوند.

گارد شوت زن

ان بازیکن در شوت های بلند مهارت دارد و معمولاً در حمله و دفاع با گارد همکاری می کند. گاهی هم در کنار مهاجم سرعتی در نقش مهاجم بازی می کند. به آن ها «گارد دو» یا «آف گارد» (Off guard) هم می گویند.

مهاجم سرعتی

تقریباً می توان گفت که فرز ترین فوروارد است، خیلی از حمله ها از این بازیکن شروع می شود. یکی از مهمترین مهارت های او شوت متوسط است، البته از آن ها انتظار می رود که سهم خود در جمع کردن توپ ناموفق از سبد و پوشش تمام مسؤلیت های دفاعی را نیز انجام دهد. به آن ها «فوروارد اصلی» هم گفته می شود.

بازیکنان بسکتبال: مهاجم سرعتی

مهاجم قدرتی

بزرگ ترین مهاجم است، که در دفاع و گرفتن توپ ناموفق از حلقه از تخصص های اوست. این بازیکن مانند مهاجم سرعتی، کنار زمین بازی می کند و در صورت نیاز به مرکز زمین می آید تا به سانتر کمک کند.

سانتر

سانتر یکی از قد بلندترین بازیکنان بسکتبال است که بیشتر مواقع زیر سبد بازی می کند. در طول یک حمله، سانتر زیر حلقه و پشت به آن می ایستد که در صورت نیاز یا پاسی را دریافت کند یا به هم تیمی خود در حفظ مالکیت توپ کمک کند. بازیکن های دیگر اطراف او بازی می کنند. در دفاع هم سانتر یا بلاک شوت انجام می دهد یا دریافت توپ ناموفق به عهدۀ اوست. معمولاً آن ها «بازیکن بزرگ» یا «پست پلیر» (Post player) می نامند.

بازیکنان ذخیره

بازیکن عضو تیم که درواقع در زمین بازی نمی کند، بازیکن ذخیره نام دارد. شخص جایگزین در صورت دریافت اجازه از داوران و ورود به زمین به جای یک بازیکن که زمین را ترک کرده است، بازیکن می شوند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *