برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA

برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA رادمن

خیلی‌ها دنبال آن هستند که بهترین امتیازآور تاریخ NBA کیست ولی کمتر کسی دنبال آن است که از برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA خبر بگیرد. بهترین بازیکنان ریباندکننده که معمولا در پست سنتر بازی می‌کنند خیلی توی چشم نیستند، ولی بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال به‌دنبال ترجمه‌ی مقاله‌ای رفته که از اهمیت و عظمت بهترین ریباندکنندگان بسکتبال آمریکا سخن می‌گوید. این مقاله به‌قلم دیوید نوتو است و سایت خبری بسکتفا، ترجمه‌ی آن را در اختیار خوانندگان خود قرار می‌دهد.

لیگ بسکتبال NBA پر از هیجان است و تیم‌ها همیشه برای تماشاگران نمایش‌های خوبی تدارک می‌بینند. بازیکنانی که بیش از همه مورد توجه قرار می‌گیرند آنانی هستند که خوب گل می‌زنند. ولی اگر چنین بازیکنی توپ را پرتاب کند و گل نشود یکی باید آن توپ را جمع کند. اگر می‌خواهید توپ دست حریف نیفتد و موج حمله را حفظ کنید نیاز به ریباندکنندگان شاخصی دارید.

لیگ بسکتبال NBA اسطوره‌های زیادی دارد که در باکس آوت کردن و همچنین جمع‌کردن توپ از اطراف سبد استعداد زیادی نشان داده‌اند. گرچه کم پیش می‌آید کسی بازیکنان ریباندکننده را تشویق کند ولی همین بازیکنان هستند که نتیجه‌ی بازی را تعیین می‌کنند. در اینجا پنج تا از برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA را معرفی می‌کنیم.

صدر برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA ؛ دنیس رادمن

دنیس رادمن پیش از آن‌که با دیکتاتور کره‌ی شمالی گرم بگیرد در دهه‌ی ۸۰ و ۹۰، لیگ بسکتبال NBA را به آتش کشیده بود. به‌خاطر کارهای عجیبی که در زمین می‌کرد -از جمله درگیری همیشگی با بازیکنان دیگر و بیش از همه، مهارت در ریباند- به وی لقب «رادزیلا» را داده بودند. خیلی‌ها دنیس رادمن را برترین ریباندکننده‌ی تاریخ مدرن بسکتبال می‌دانند. امتیازات خوبی هم می‌آورد ولی در دفاع بی‌نظیر بود و وقتی کسی را باکس آوت می‌کرد خوب باکس آوت می‌کرد. آدم حیرت می‌کند که او با تنها ۲۰۵ سانتیمتر قد و ۱۰۳ کیلو وزن به مصاف بازیکنان ۲۱۵ سانتیمتری می‌رفت و بنابر آمار کل فعالیت دوران ورزشی‌اش، دقیقه‌ای ۰.۴۱۴ ریباند انجام می‌داد. او در دوران فعالیت خود در چندین تیم متفاوت لیگ NBA بازی کرد، از جمله دیترویت پیستونز و شیکاگو بولز. خلاصه ۷ فصل پیاپی، به‌لحاظ متوسط ریباند در هر بازی، بهترین بازیکن لیگ بود و ۵ عنوان قهرمانی هم برد.

برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA دنیس رادمن

۲. ویلت چمبرلین

مرحوم ویلت چمبرلینِ «لنگ درازِ» افسانه‌ای نه‌فقط برای امتیازگیری بلکه برای ریباندهایش نیز معروف است. چند سایت‌ خبری بسکتبال، به‌خاطر رکوردهایی که ویلت چمبرلین ثبت کرده، به‌خاطر کسب ۲ عنوان قهرمانی و به‌خاطر ۷ بار بهترین امتیازآور فصل شدن، او را بهترین بازیکن تاریخ لیگ بسکتبال NBA می‌دانند، البته بعد از مایکل جوردن. او همچنین تنها بازیکنی است که در یک بازی ۱۰۰ امتیاز به‌دست آورد. او که ۱۱ بار بهترین ریباندکننده‌ی فصل شد خوب می‌دانست اگر پرتابش گل نشود چطوری باید توپ را دوباره به‌دست آورد. او ۲۱۶ سانتیمتر قد و ۱۲۵ کیلو وزن داشت. وی که در ۱۶ سال فعالیت ورزشی، در چندین تیم NBA بازی کرد بهترین دوران ورزشی خود را در فیلادلفیا سونی سیکسرز و لوس آنجلس لیکرزِ دهه‌های ۶۰ و ۷۰ سپری کرد. بالاترین متوسط ریباند تاریخ NBA در دستان اوست، یعنی ۲۲.۹ ریباند در هربازی و متوسط ۰.۵ ریباند در دقیقه.

برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA ویلت چمبرلین

۳. بیل راسل

اگر بخواهیم با آمار و ارقام حرف بزنیم آن‌وقت بیل راسل، این سنتر اسبق بوستون، در صدر برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA قرار می‌گیرد. او با ۲۱۰ سانتیمتر قد و ۱۲۷ کیلو وزن، در کل دوران ورزشی خود متوسط ۰.۵۳ ریباند در هر دقیقه را ثبت کرد. او همچنین توانست در یک بازی ۵۳ ریباند انجام دهد و در هربازی به‌طور متوسط بیش از ۲۰ ریباند ثبت کند. عملکرد بیل راسل خیره‌کننده است: به‌همراه سلسله‌ی پادشاهیِ بوستون سلتیکسِ دهه‌ی ۱۹۶۰ توانست طی ۱۳ سال ۱۱ عنوان قهرمانی کسب کند و ۵ بار هم ارزشمندترین بازیکن لیگ شود. گرچه او هیچ فصلی بیش از متوسط ۱۵ امتیاز به‌دست نیاورد ولی از سال اول تا سال آخرِ حضور در لیگ بسکتبال NBA یک قهرمان بود. پیش از حضور بیل راسل در بوستون، این تیم هرگز قهرمان لیگ نشده بود. بیل راسل با ۲۱.۶۲۰ ریباند، پس از ویلت چمبرلین با ۲۳.۹۲۴ ریباند بیشترین تعداد ریباند لیگ بسکتبال NBA را در اختیار دارد.

برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA بیل راسل

۴. کریم عبدالجبار

کریم عبدالجبارِ ۲۲۰ سانتیمتری که زیر سبد و همه‌جای زمین خطرناک بود با ۳۸.۳۸۷ امتیاز طی ۲۰ سال فعالیت، بهترین امتیازآور تاریخ NBA است. او یک برنده بود و برای تیم خود ۶ عنوان قهرمانی به ارمغان آورد. کریم عبدالجبار سال ۱۹۶۹ با میلواکی باکس شروع کرد و سال ۱۹۸۹ با لوس آنجلس لیکرز تمام کرد. او را می‌توان یکی از با اعتماد به‌ نفس‌ترین بازیکنان تاریخ NBA دانست و پرتاب‌های اسکای‌هوک او معروف‌ترین پرتاب‌های بسکتبال حرفه‌ای است. حیرت‌آورترین نکته در دوران ورزشی او ۱۹ بار حضور در آل‌استار است که بدین‌معناست که او ستاره‌ای نبود که زود بدرخشد و زود خاموش شود. او با ۱۷.۴۴۰ ریباند، در رده‌ی سوم برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA است.

برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA کریم عبدالجبار

۵. موزس مالون

موزس مالون که یکی از بزرگترین سنترهای تاریخ است بعد از دبیرستان و ورود به NBA توانست ۲۱ فصل بازی کند. گرچه به‌اندازه‌ی دیگر سنترهای معروف بلندقامت نبود و تنها ۱۸۵ سانتیمتر داشت ولی آن را با قدرت و اراده‌ی خود جبران کرد. او که با ۱۶.۲۱۲ ریباند در رده‌ی پنجم برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA قرار دارد بازیکن بی‌رحمی بود که می‌دانست با کنترل سبد بسکتبال چگونه امتیاز بیاورد و بازی را ببرد. ۶.۷۳۱ ریباند هجومی موزس مالون، بهترین آمار NBA است. در دوران فعالیت خود در تیم‌های مختلفی بازی کرد، ولی این «رییس هیئت‌مدیره‌»ی فیلادلفیا سونی سیکسرز، موفق‌ترین فصل خود را فصل ۱۹۸۳ می‌دانست که آن‌موقع با فیلادلفیا قهرمان NBA شد.

برترین ریباندکنندگان تاریخ NBA موزس مالون

منبع: sportscasting.com

بهترین و جدیدترین آمار و تحلیل‌ها را در بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال بخوانید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *