بونس در بسکتبال به چه معنی است؟

برخی کلمات و اصطلاحات را نمی توان ترجمه کرد. تنها می توان معادل نزدیکی برای آن‌ها در نظر گرفت. واژه بونس در بسکتبال نیز یکی از همین موارد است. بونس (Bonus) در لغت به معنی جایزه و انعام است. در اصطلاح نیز می توان واژه «حد نصاب» را برای آن در نظر گرفت. برای آشنایی با معنی این لغت و زمان کاربرد بونس در بسکتبال، ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

معنی بونس در بسکتبال

همان طور که توضیح داده شد، بونس در لغت به معنی جایزه و انعام است. در اصطلاح می توان این لغت را به «حد نصاب» ترجمه کرد. هنگامی که در یک کوارتر یا نیمه بسکتبال، تیمی به حد نصاب تعداد خطای مجاز می رسد، به او بونس تعلق می گیرد. از این رو می توان بونس در بسکتبال را به حد نصاب میزان خطا نیز ترجمه کرد. تیمی که بونس به او تعلق می گیرد، اقدام به پرتاب آزاد توپ می کند.

البته بسته به نوع لیگی که بسکتبال در آن بازی می شود، ممکن است ترجمه این واژه متفاوت باشد. از این رو احتمالاً ترجمه های متفاوتی نیز از این واژه صورت بگیرد. در ادامه مفهوم واژه بونس در بسکتبال را در لیگ های معتبر بررسی خواهیم کرد:

لیگ حرفه ای بسکتبال اِن‌بی‌اِی

در مسابقات ان بی ای، هنگامی که تیمی حداکثر خطای مجاز (خطای پنجم) را در هر کوارتر مرتکب می شود، به ازای خطای پنجم و خطاهایی که بعد از آن، تیم مقابل پرتاب آزاد دریافت خواهند کرد. هرکدام از بازیکنان مرتکب خطا شوند، این شمارش خطا صورت خواهد گرفت.

هنگامی که خطایی صورت بگیرد، پرتاب آزاد انجام می شود. پرتاب آزاد نیز برای تیم امتیاز در بر خواهد داشت. از همین رو عنوان بونس (جایزه) را برای آن در نظر گرفته اند. اگر خطایی غیر از هنگام پرتاب توپ صورت گرفته باشد، تیم مقابل 1 امتیاز پرتاب بونس دریافت می کند.

لیگ بین المللی بسکتبال فیبا

فیبا (فدراسیون بین المللی بسکتبال) مسئول برگزاری مسابقات بین المللی است. بیشتر این بازی ها نیز خارج از ایالات متحده برگزار می شود. بر اساس قوانین فیبا، هنگامی که تیمی به خطای پنجم در یک کوارتر برسد، به ازای خطای پنجم و خطاهای پس از آن یک پرتاب آزاد به او تعلق می گیرد.

هر خطایی به‌جز خطای هنگام پرتاب توپ، تیم مقابل 2 پرتاب آزاد دریافت خواهد کرد. بدین ترتیب قوانین فیبا مشابه قوانین ان بی ای است.

لیگ بسکتبال دانشگاهی اِن‌سی‌اِی‌اِی

قوانین اِن‌سی‌اِی‌اِی (اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی) مقداری سخت‌گیرانه تر از قوانین بسکتبال فیبا و ان بی ای است. بازیکنان شما تنها مجاز به انجام 6 خطا در هر نیمه هستند. اگر خطایی غیر از هنگام پرتاب توپ صورت گرفته باشد، تیم مقابل 2 امتیاز پرتاب بونس دریافت می کند. این در حالی است که در ان بی ای تنها یک امتیاز بونس تعلق خواهد گرفت.

اگر تعداد خطای یک تیم در هر نیمه از 10 بگذرد، بونس دوگانه به آن‌ها تعلق می گیرد. بدین صورت که به ازای هر خطای بعدی، دو پرتاب آزاد دریافت خواهند کرد.

اگر در لیگ شما نیز قوانین به شکل متفاوتی اجرا می شود، در بخش نظرات آن را با ما در میان بگذارید. منتظر پیشنهادات شما در خصوص مطالب بسکتفا جهت ارتقای سطح کیفی وب‌سایت هستیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *