• صفحه خانگی
  • >
  • مقالات
  • >
  • تاکینگ استیک ریزورت آرنا: همه‌چیز در مورد ورزشگاه تیم فینیکس سانز

تاکینگ استیک ریزورت آرنا: همه‌چیز در مورد ورزشگاه تیم فینیکس سانز

ورزشگاه تیم فینیکس سانز

امروز در بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال قصد داریم شما را با ورزشگاه تیم فینیکس سانز یعنی تاکینگ استیک ریزورت آرنا آشنا کنیم. مطلب زیر ترجمه‌ی اختصاصی مقاله‌ای از سایت بسکتبال «بال‌پارکس» است که امیدواریم همچون دیگر مطالب بسکتفا که بهترین سایت بسکتبال است، برای شما علاقه‌مندان مفید واقع شود.

تأسیس ۱ ژوئن ۱۹۹۲
مالک شهر فینیکس
هزینه‌ی ساخت ۹۰ میلیون دلار
اسامی آمریکا وست آرنا (۲۰۰۵-۱۹۹۲)

یو. اس. اِیروِیز (۲۰۱۵-۲۰۰۶)

تاکینگ استیک ریزورت آرنا (۲۰۱۵-تاکنون)

معمار اِلِربی بکت
ظرفیت ۱۸۴۴۲ نفر

 

 

 

همیشه زمان‌بندی حرف اول را می‌زند. تیم فینیکس سانز برای فصل ۹۳-۱۹۹۲ لیگ بسکتبال NBA هم یک سرمربی جدید (پاول وستفال) را به‌کار گرفت، هم یک ستاره‌ی جدید (چارلز بارکلی) و هم یک ورزشگاه جدید: آمریکا وست آرنا. همزمانی مناسب این تغییرات باعث شد تا این تیم در آن فصل بهترین تیم فصل عادی شده و در مرحله‌ی پلی‌آف هم تا فینال پیش برود.

ورزشگاه تاکینگ استیک ریزورت آرنا که ۱۹۰۰۰ نفر گنجایش دارد، در یک نظرسنجی در سال ۱۹۹۴ توسط بازیکنان لیگ بسکتبال NBA به‌عنوان بهترین ورزشگاه لیگ انتخاب شد. ورزشگاه قبلی این تیم مموریال کولیسیم بود که هنوز پابرجاست و کاربری اداری دارد.

تیم فینیکس سانز بازیکن پیشین خود، آلوان آدامز را استخدام کرد تا از باکیفیت‌ترین ورزشگاه‌های دنیا دیدن کند؛ بهترین ویژگی‌های این ورزشگاه‌ها در طراحی تاکینگ استیک ریزورت آرنا مورد استفاده قرار گرفتند. همه‌چیز در این ورزشگاه مدرن و به‌روز است و موقع ساخت آن، علاوه‌بر نیازهای تماشاگران، نیازهای بازیکنان نیز مدنظر قرار گرفته شد. در این تیم،‌ برخلاف بسیاری از تیم‌های دیگر لیگ بسکتبال NBA، بازیکنان همانجایی تمرین می‌کنند که بازی‌هایشان برگزار می‌شود: در باشگاهی که داخل ورزشگاه، کنار سالن‌های رختکن ساخته شده است.

ورزشگاه فینیکس سانز لیگ بسکتبال NBA

ورزشگاه تاکینگ استیک ریزورت آرنا زیبا هم هست: رنگ‌های تیم فینیکس سانز –بنفش، نارنجی و زرد– همه‌جای آن به‌کار رفته‌اند. هیچ هزینه‌ای در این ورزشگاه هدر نرفته است. اینکه در مرکز شهر قرار دارد هم عالی است. جرم و جنایت در آن ناحیه کم است و افسران پلیس و حراست به تماشاگران کمک می‌کنند تا مسیر ورود و خروج را در این ورزشگاه ۴.۵ هکتاری به‌راحتی پیدا کنند.

توصیه می‌کنیم برای تماشای بازی، زودتر به این ورزشگاه بروید و از محیط آن دیدن کنید. قبل از بازی گروه‌های موسیقی در میدان اصلی ورزشگاه اجرا دارند و طرفداران تیم هم عاشق گپ‌وگفت با توریست‌ها و بازدیدکننده‌ها هستند. دفتر مالک باشگاه هم پنجره‌ای به سمت میدان اصلی دارد تا او بتواند شاهد ورود تماشاگران به ورزشگاه باشد. برای او دست تکان دهید. او هم برایتان دست تکان خواهد داد. اگر هم آنقدر نسبت به تماشای بازی اشتیاق دارید که نمی‌توانید صندلی‌تان را ترک کنید، می‌توانید بعد از بازی به تور همراه با راهنما در ورزشگاه ملحق شوید.

تیم فینیکس سانز از خورشید فقط برای لوگوی خود استفاده نمی‌کند

در سال ۲۰۰۸ تیم فینیکس سانز ورزشگاه خود را مجهز به پنل‌های خورشیدی کرد و یکی از معدود تیم‌های ورزشی‌ای شد که بخشی از انرژی ورزشگاه خود را از طریق منابع تجدیدپذیر مثل خورشید یا باد تأمین می‌کنند. سیستم فوتوولتاییک این ورزشگاه شامل ۱۱۰۰ پنل می‌شود که در پارکینگ آن نصب شده‌اند.

استیو کر که در آن زمان مدیر کل تیم فینیکس سانز بود، گفته بود که این سیستم با تولید ۱۹۴ کیلووات انرژی، مصرف انرژی تیم را به‌اندازه‌ی ۲۶ بازی خانگی در هر فصل از لیگ بسکتبال NBA کاهش می‌دهد. او همچنین توضیح داد که این پروژه هیچ هزینه‌ی اولیه‌ای برای تیم نداشته و منجر به افزایش قیمت بلیط بازی‌ها نشده است.

یک شرکت مستقر در کالیفرنیا به اسم «تیوگا انرژی» طی قراردادی با این باشگاه، تمام هزینه‌های مربوط به خرید و نصب پنل‌ها را پرداخت کرد و مسئولیت نگهداری و تعمیر آن‌ها را تا ۲۰ سال برعهده گرفت. درعوض، این تیم براساس میزان انرژی تولیدشده توسط این پنل‌ها هزینه‌ی سالانه‌ای را به آن شرکت پرداخت می‌کند.

ورزشگاه تاکینگ استیک ریزورت آرنا در ابتدا برای تیم بسکتبال فینیکس سانز ساخته شد، اما وقتی تیم هاکی آریزونا کایوتیز (که تا سال ۲۰۰۵ با نام فینیکس کایوتیز شناخته می‌شد) در سال ۱۹۹۶ از وینیپگ به فینیکس نقل مکان کرد، این ورزشگاه تبدیل به خانه‌ی آن‌ها هم شد. علاوه‌براین، تیم فوتبال آمریکاییِ داخل سالنِ آریزونا رَتِلِرز و همچنین تیم بسکتبال بانوان فینیکس مرکوری هم، این ورزشگاه را خانه‌ی خود می‌دانند. از آنجایی که این ورزشگاه برای بازی بسکتبال طراحی شده، محل ایده‌آلی برای ورزش‌هایی که نیازمند سطح وسیع‌تری باشند، نیست. مثلاً موقع تغییر ساختار آن برای بازی‌های هاکی، صندلی‌های ردیف‌های پایین یک سمت ورزشگاه را برمی‌دارند تا زمین بازی را بزرگ‌تر کنند و این باعث می‌شود که اسکوربرد دیگر در وسط زمین نباشد و چندین ردیف از تماشاگران، دید خوبی به کل زمین نداشته باشند.

تاکینگ استیک ریزورت آرنا بهترین سایت بسکتبال

خارج از زمین بازی

شمال ورزشگاه را آسمان‌خراش‌ها گرفته‌اند و در شرق و غرب آن هم فضای پارکینگ قرار دارد. جنوب آن هم درست آن‌سویِ خیابان، دو کلوپ ورزشی بسیار باحال به نام‌های Cooperstown و Jackson’s on Third قرار دارند که می‌توان در حیاط‌خلوت‌های دنج آن‌ها با سایر دوستداران بسکتبال گرم گرفت و از آب‌وهوای عالی آریزونا لذت برد.

اخیراً همه‌ی فضاهای گردهمایی داخل ورزشگاه بازسازی شده‌اند و می‌توان گرد و غبار ساخت‌وساز را در گوشه و کنار آن‌ها دید. کف‌سازی جدید با موزائیک مرمر انجام شده و دیوارها از پشت با نور آبی ملایم روشن شده‌اند. استفاده از پنل‌های نقره‌ای در سقف‌ها هم نمای مدرنی به این فضاها داده است. فضای گردهمایی طبقه‌ی بالا که مقابل ورودی اصلی شمال شرقی ورزشگاه قرار دارد نیز از طریق پله‌برقی قابل دسترسی است و یک فروشگاه محصولات تیم و یک لابی نه‌چندان بزرگ در آن قرار دارد.

جایگاه ویژه

«کلوپ پلاتینیوم» در ردیف‌های بالای جایگاه غربی تماشاگران قرار دارد که صندلی‌های بزرگ‌تر و راحت‌تری داشته و یک محل گردهمایی خصوصی دارای رستوران و پیشخدمت‌های اختصاصی در آن تدارک دیده شده است. البته این جایگاه به خاطر اینکه در سمت غربی زمین تعبیه شده، نقطه‌ی ایده‌آلی برای تماشای بازی به‌خصوص در رقابت‌های لیگ بسکتبال NBA نیست. در بازی‌های هاکی هم همانطور که پیشتر گفتیم بعضی از ردیف‌های تماشاگران دید کاملی به زمین بازی ندارند و از قضا این جایگاه ویژه هم جزو همان ردیف‌ها است.

درضمن، اینکه چه‌کسانی به جایگاه ویژه راه پیدا می‌کنند، دقیقاً مشخص نیست. در روز بعد از یکی از بازی‌ها متوجه شدیم که افرادی که بلیط تمام بازی‌های فصل را داشتند، به آنجا راه داده نشده‌اند. آن‌هایی که بلیط گران داشتند هم همینطور. گویا راهیابی به این جایگاه بستگی به این دارد که موقع ورود به داخل ورزشگاه چه راهنمایی به پست شما بخورد و چقدر حال او خوب باشد. خلاصه رسیدگی به جایگاه‌های تماشاگران در ورزشگاه تیم فینیکس سانز به خوبی مدیریت نشده است.

از اینکه با مطلب دیگری همراه بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال بودید، ممنونیم. مقالات سایت بسکتبال ما را دنبال کنید و از سیر تا پیاز بسکتبال سر دربیاورید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *