قوانین بسکتبال که باید مربیان و بازیکنان بدانند – قسمت اول

کتاب رسمی قوانین بسکتبال که 196 صفحه است پر از کلمات پیچیده و موقعیت هایی است که به ندرت در بازی ها پیش می آیند.

دانستن همه ی آنها برای یک مربی معمولی اجباری نیست.

خیلی از مربیان لیگ نونهالان بسکتبال امروزه والدینی هستند که داوطلب شده اند تا در ساعات خالی خود تیم را هدایت کنند.

هدف اصلی این مقاله آگاهی دادن در زمینه قوانین اصلی بسکتبال به مربیان، والدین و بازیکنان با روش ساده و سریع است.

بعد از خواندن این پست مربیان باید بتوانند وارد حرفه ی مربی گری بشوند و اعتماد به نفس داشته باشند، آنها میدانند که تیمشان چه کار میتواند و چه کار نمی تواند انجام دهد.

لطفا توجه کنید: قوانین بر اساس لیگ، سطح، و محل بازی ها میتوانند متفاوت باشند.

مرور قوانین بسکتبال

  • بازی بسکتبال بین دو تیم پنج نفره در زمین انجام میگیرد.
  • هر تیم اجازه دارد تا حداکثر 12 بازیکن در لیست اعلام کند، پنج بازیکن در زمین و هفت بازیکن در نیمکت ذخیره ها.
  • هدف بازی گل زدن در سبد تیم مقابل و دفاع دربرابر گل خوردن است.
  • بازی با بالا انداختن توپ در میان زمین شروع میشود – هر دو تیم رو به سبد حریف ایستاده اند.
  • بعد از زدن گل، تیم گل خورده از پشت خط انتهایی توپ را به زمین پرتاب میکند.
  • بازیکنان فقط با استفاده از دریبل و پاس میتوانند توپ را جابجا کنند.
  • برنده بازی تیمی است که تا انتهای بازی بیشترین گل را زده باشد.

زمین و تجهیزات

زمین بسکتبال

  • زمین بازی مستطیل شکل است که معمولا قطر آنها کمی تفاوت دارد ولی در کل عرض زمین 16 متر و طول زمین 28 متر است.
  • سبد ها در انتهای زمین در ارتفاع 3 متری متصل به تخته سبد قرار دارند.
  • خط پرتاب آزاد 4.5 متر با سبد فاصله دارد، دقیقا رو به روی سبد است.
  • فاصله خط پرتاب سه امتیازی نسبت به سبد در سطوح مختلف، متفاوت است. دبیرستان = 6 متر / NCAA= 6.5 متر NBA = 7.5 متر
  • محوطه ی خطای شارژ یک نیم دایره است که به دور سبد کشیده شده با فاصله 1.5 متری. در این محدوده هر گونه خطای ی شارژ ممنوع است.
  • هر سبد یک دایره کامل است با قطر 45.72 سانتی متر.
  • توپ بسکتبال سایزهای متفاوت دارد تا برای سنین مختلف مناسب باشد.

توپ نونهالان = سایز 5 = محیط 69.85 سانتی متر

توپ زنان = سایز 6 = محیط 72.39 سانتی متر

توپ مردان = سایز 7 = محیط 74.93 سانتی متر

زمانبندی

  • مدت زمان یک بازی به لیگ و رده ی سنی بستگی دارد و یکی از دو حالت زیر است:
  1. دو نیمه – یک بازی با دو نیمه که هرکدام 15 تا 20 دقیقه است.
  2. چهار کوارتر – یک بازی با چهار کوارتر که هرکدام 8 تا 12 دقیقه است.
  • نیمه میتواند از 3 دقیقه تا 15 دقیقه طول بکشد، بستگی به رده ی سنی و سطح بازی ها دارد. گروه های کم سن تر زمان کمتر و گروه های حرفه ای زمان طولانی تر.
  • در یک دقیقه پایانی نیمه اول و دو دقیقه پایانی نیمه دوم، بعد از هر توپی که خراب شود زمان را نگه میدارند.
  • در طول همه ی تایم اوت ها زمان نگه داشته میشود.

وقت اضافه

  • در پایان زمان قانونی اگر امتیاز ها برابر باشد، وقت اضافه ی 3 تا 5 دقیقه در نظر گرفته میشود.
  • اگر در وقت اضافه هم نتایج برابر باشد، در وقت اضافه دوم تا مشخص شدن برنده دو تیم باهم رقابت میکنند.
  • در طول وقت اضافه هر تیم فقط یکبار اجازه تایم اوت گرفتن دارد.
  • خطاهای نیمه دوم در وقت اضافه هم محسوب میشوند.

قوانین امتیاز دهی

  • هر پرتاب آزاد یک امتیاز
  • پرتاب از قوس زمین (سه گام، پشت به حلقه، ضربه آهسته) دو امتیاز
  • پرتاب از پشت خط سه امتیازی هم سه امتیاز

( توجه: اگر حتی بخشی از پای بازیکن روی خط باشد پرتاب دو امتیازی محسوب میشود.)

بازیکنان ذخیره و تعویض

  • تعویض یعنی جایگزین کردن یک بازیکن در زمین با یکی از بازیکنان روی نیمکت. هدف از این حرکت این است که هم بازیکنی که بازی میکند زمانی برای استراحت داشته باشد و هم بازیکن ذخیره شانسی برای بازی کردن داشته باشد.
  • هر مربی در طول بازی به تعداد نا محدود میتواند بازیکنان را تعویض کند.
  • مربی ها بعد از هر موقعیت خراب شدن توپ (خطا، خشونت، تایم اوت، پرتاب آزاد و …) میتواند تعویض را انجام دهد.
  • تعویض با درخواست تعویض رو جدول امتیاز ها اعلام میشود و بازیکن در محل مشخص میایستد تا داور اجازه ورود دهد.
  • تا قبل از اجازه داور نباید تعویض انجام شود زیرا خطا فنی برای تیم محسوب میشود.
  • (یک یادآوری کوچک که BFC توصیه میکند تا قبل از دبیرستان در تمام رده های سنی بازی کرد.)

تایم اوت

قوانین تایم اوت

  • تایم اوت زمانی است که بازی برای لحظاتی متوقف میشود و مربی میتواند با بازیکنان صحبت کند و همچنین بسکتبالیست ها میتوانند استراحت کنند.
  • هر تیم در هر نیمه اجازه دو تایم اوت را دارد. (اگر از حق خود استفاده نکنند میسوزد و به نیمه دیگر منتقل نمیشود).
  • مدت زمان آن یک دقیقه است.
  • در این وقفه مری میتواند تعویض انجام دهد.

خطا های فردی

هرچند که به عنوان یک ورزش بدون تماس فیزیکی شناخته می شود، اما هر کسی که در بسکتبال شرکت کرده یا تماشا می کند میداند که این غیرممکن است.

با ده بازیکن که تحت فشار و استرس در یک محیط برای پیشی گرفتن از رقیب بازی میکنند، این غیرممکن است که باهم برخورد نداشته باشند.

پس تفاوت برخورد های قانونی با خطا ها چیست؟

خطا زمانی است که یک بازیکن با برخورد با رقیب خود سودی میبرد.

وقتی که خطا اعلام شود بازی متوقف میشود. اینکه توپ حق کدام تیم است در چند پاراگراف بعدی توضیح میدهم.

شش خطای فردی رایج:

  1. تمارض

زمانی اتفاق میفتد که مدافع برای گرفتن توپ برخورد غیرقانونی با حریف دارد. معمولا هم مدافع به مچ یا بازوی دریبل کننده میخورد.

  1. نگه داشتنقوانین بسکتبال : خطاهای فردی

زمانی که یک بازیکن با استفاده از دست یا بازو حرکت رقیب را مشکل میکند این خطا اعلام میشود.

  1. بلاک کردن

وقتی بازیکنی با بدنش حرف را متوقف کند و به او اجازه حرکت ندهد.

  1. شارژ کردن

خطای شارژ کردن یعنی مدافع به درستی جای گیری میکند اما بازیکن مهاجم حریف میدود به سمت او و موقعیت او را بهم میزند.

این خطا میتواند با توپ یا بدون توپ صورت بگیرد.

  1. هل دادن

بازیکن با دستهایش حریف را هل میدهد.

  1. سد کردن غیرقانونی

وقتی که یک مهاجم راه مدافع رقیب را سد میکند قبل از اینکه درست جایگیری کرده باشد به او دست زد.

جریمه خطا

  • اگر هنگام پرت کردن توپ خطا شود و داور سوت بزند به مهاجم سه پرتاب دیگر میدهند.

دو پرتاب آزاد = اگر بازیکنی که روی او خطا شد در حال پرتاب از محوطه ی سه امتیازی بوده باشد.

سه پرتاب آزاد= اگر بازیکنی که روی او خطا شده خارج از خط سه امتیازی باشد.

  • اگر هنگام پرتاب خطا صورت گیرد و آن توپ وارد سبد شود هم امتیاز همان توپ حساب میشود و هم بدون توجه به اینکه در کدام قسمت از زمین خطا شده است، یک پرتاب اضافی هم به بازیکن میدهند.
  • در تمامی خطاهای فردی غیر پرتاب، تیمی که خطا روی آنها انجام شده در خارج از مرزها در نزدیکترین نقطه به محل خطا توپ را دریافت میکنند.
  • اگر تیمی بیش از حد مجاز در یک نیمه یا کوارتر خطا کند، به ازای هر خطای اضافی تیم مقابل دو پرتاب آزاد میگیرد.
  • وقتی خطای یک بازیکن پر میشود، پنج خطا در یک بازی، باید روی نیمکت بنشیند.

خطاهای ویژه

بعد از کلی کلنجار رفتن با معنای اصطلاحات زیر، سرانجام تصمیم گرفتم تا توضیحات کتاب قوانین بسکتبال دبیرستان NFHS را برایتان بنویسم.

خطاهای فنی

  1. خطای فنی

هنگامی که یک بازیکن یا مربی در بازی بی احترامی کند، فارق از خطای فیزیکی، آنها مرتکب خطای فنی شده اند. مانند فریاد کشیدن بر سر داور، شوت کردن توپ، استفاده از الفاظ زشت، چسبیدن طولانی مدت به لبه ی سبد بعداز آبشار و … . بعد از دو خطای فنی شخص متخطی باید محل بازی را ترک کند.

جریمه: یک یا دو پرتاب آزاد (بستگی به لیگ دارد) به همراه مالکیت توپ برای رقیب.

  1. رفتار خطرناک

خطای رفتار خطرناک ممکن است در دسته فردی باشد یا در دسته ی تکنیکی که ماهیتی وحشی و خشن دارد، شاید هم خطای تماس فیزیکی باشد. ممکن است عمدی یا غیر عمد هم باشد. مانند کتک زدن، لگد زدن یا هل دادن حریف.

جریمه: یک یا دو پرتاب آزاد (بستگی به لیگ دارد) به همراه مالکیت توپ برای رقیب.

  1. خطای غیر ورزشی

خطای غیرورزشی یک عمل تکنیکی غیر فیزیکی است که شامل هر رفتار ناعادلانه، غیراخلاقی و پست میشود و در تضاد با بازی جوانمردانه است.

جریمه: یک یا دو پرتاب آزاد (بستگی به لیگ دارد) به همراه مالکیت توپ برای رقیب.

  1. خطای عمدی

ممکن است عمل فردی یا تکنیکی باشد که از قبل تعیین شده یا نشده است و منحصرا به شدت عمل بستگی ندارد.

جریمه: یک یا دو پرتاب آزاد (بستگی به لیگ دارد) به همراه مالکیت توپ برای رقیب.

نقض بازی

زمانی که نقض قوانین بازی صورت میگیرد بلافاصله بازی متوقف میشود و توپ به حریف داده میشود تا با پرتاب از پشت خط بازی دوباره آغاز شود.

  1. خارج از خط

توپ چه با بازیکن بیرون از زمین و چه با خط زمین برخورد کند خارج از زمین محسوب میشود. توپ به آخرین بازیکن تیم حیف که با آن تماس داشته میرسد. حتی اگر توپ روی خط هم بخورد باز تخلف محسوب میشود.

خطای خارج از خط

  1. رانینگ

در قوانین بسکتبال توضیح دادن این تخطی با کلمات بسیار سخت است، اما یعنی اینکه بازیکن بدون دریبل کردن بیشتر از یک قدم بردارد. این قاعده همچنین مانع از حرکت بازیکن ها یا تغییر پاهای محوری آنها می شود.

  1. دریبل دوبل

در دو حالت اتفاق میفتد:

الف: یکبار دریبل کند توپ را بردارد و دوباره دریبل کند.

ب: در هنگام دریبل کردن هر دو دست با توپ برخورد کند.

  1. نگه داشتن توپ

دو حریف همزمان توپ را بگیرند و هیچ یک نتواند سریع تر صاحب توپ شود. بر اساس فلش مالکیت توپ که بعدا توضیح میدهیم، توپ به نوبت به هر دو تیم تعلق میگیرد.

  1. تداخل در شوت (مانع گل شدن)

مدافع یا مهاجم حریف هنگام قوس دار شدن توپ یا در راستی سب بودن توپ با آن برخورد کند. اگر مهاجم مرتکب این عمل باشد، حرکت مردود میشود و دوباره همان تیم مالک توپ میشود. اگر مدافع با توپ برخورد کند گل حساب میشود و بازی روال نرمال خود بعد از یک گل را طی میکند.

  1. زمین دفاعی

زمانی که توپ وارد نیمه دیگر زمین شود بازیکنان اجازه ندارند به عقب برگردند. اگر این اتفاق بیفتد باید بازی تکرار شود. تنها استثنا زمانی است که مدافع روی خط میانی توپ را لمس کرده باشد، پس مهاجم میتواند با تمام سرعت به زمین حریف بدود و ضد حمله را شروع کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *