یکی از بهترین پوینت گاردهای لیگ بسکتبال NBA : کریس پال

لیگ بسکتبال NBA کریس پال

با توجه به درخشش کریس پال و نقش موثر او در اوج‌گیری تیم هیوستون راکتس، بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال قصد دارد عملکرد او در لیگ بسکتبال NBA را مورد بررسی قرار دهد. از این رو، ترجمه‌ی مقاله‌ای از جف نیسیوس، که در بلیچر ریپورت منتشر شده است را برگزیده‌ایم. ترجمه‌ی این مقاله برای اولین بار در سایت خبری بسکتبال «بسکتفا» منتشر می‌شود.

کریس پال قطعا یکی از بهترین پوینت گاردهای لیگ بسکتبال NBA است و در این چند ساله بهتر هم شده است. توانایی او در کنترل حمله حیرت‌انگیز است و پیش از یورش به‌سمت سبد بازیکنان حریف را یکی یک‌بار دریبل می‌زند.

کریس پال در معنای دقیق کلمه همه‌ی مهارت‌هایی که یک مربی از یک پوینت گارد می‌خواهد را دارا است. رهبر است، شوت‌زن است، به سمت سبد یورش می‌برد و همیشه خارق‌العاده بازی می‌کند. علیرغم همه‌ی اینها، بازی کریس پال جنبه‌هایی دارد که نادیده مانده‌اند. این مهارت‌ها ممکن است در جدول امتیازات دیده نشوند ولی وقتی فیلم بازی را خوب نگاه کنید آن مهارت‌ها توی چشم می‌زنند.

کریس پال مثل هر پوینت گارد دیگرِ لیگ بسکتبال NBA پیک اند رول می‌کند و دفاع حریف را به‌هم می‌ریزد. این مهارت خیلی ساده‌ای است که در جدول امتیازات به چشم نمی‌آید ولی توی زمین خیلی چشم‌نواز است.

کلیپ بالا پال خوب نشان می‌دهد که چرا کریس پال یک بازیکن تهاجمی خطرناک و ریزنقش است.

کریس پال اول مدافع روبه‌رو، چیس بودینگر را با رد کردن توپ از پشت خود محو می‌کند. این کار باعث شد بودینگر برای یک لحظه خشکش بزند و همین به پال فضای حرکتی داد. وقتی فضای کریس پال باز می‌شود با لوئیس اسکولا رو‌به‌رو می‌شود و خود پال می‌داند که اسکولا نمی‌تواند از پسِ او برآید.

پال اسکولا را به جلو می‌کشاند تا او را با یک کرا‌س‌آور سریع محو کند و به‌منطقه‌ی محبوب خود برسد یعنی منطقه‌ی elbow. یکی از مناطق محبوب کریس برای شوتزنی، منطقه‌ی elbow است. (منظور از elbow ناحیه‌ای است که خط پرتاب آزاد یا پنالتی به دایره‌ی اطراف آن برخورد می‌کند.)

وقتی بودینگر می‌خواهد دوباره برای کریس پال مزاحمت ایجاد کند دیر شده و پال از منطقه‌ی elbow اقدام به پاس می‌کند ولی همزمان توجه دارد که اسکولا در وضعیت خوبی قرار ندارد و حواسش به دی‌آندره جوردن نیست. وقتی جوردن به سمت سبد یورش می‌برد پال او را می‌بیند و به او پاسی می‌هد که منجر به یک اسلم دانک ساده می‌شود.

کریس پال در زمین یک مغز متفکر است و دلیلش آن است که او چیزها را قبل از آن‌که اتفاق بیفتند می‌بیند. به‌علاوه او می‌تواند با زدن به دل حریف و دنبال خود انداختن مدافعان تیم مقابل، به بازیکنان خودی فضا برای حرکت در طول زمین را بدهد. آدم وقتی پال را در این وضعیت می‌بیند هیپنوتیزم می‌شود.

درخشش کریس پال در لیگ بسکتبال NBA

دیگر جنبه‌ی نادیده مانده‌ی بازی پال تعداد ترن‌آورهای کم او است. براساس آمار سایت خبری بسکتبال ESPN، کریس با تنها ۲.۴ ترن‌آور، در میان پوینت گاردها در رده‌ی ششم است. پال پاس‌های خطرناک می‌دهد ولی خیلی کم لو می‌روند.

براساس آمار سایت خبری بسکتبال basketball reference، در دوران ورزشی پال، ترن‌آورهای او ۲.۴ در هر بازی است. به‌علاوه بنابر آمار همین سایت خبری بسکتبال، تعداد پاس گل‌های دوران ورزشی او عدد خیره‌کننده‌ی ۹.۸ در هر بازی را نشان می‌دهد. ۹.۸ پاس گل را با ۲.۴ توپ‌ربایی مخلوط کنید تا متوجه شوید کریس پال چقدر خطرناک است.

درباره‌ی توانایی او در انجام بازی سریع و راحت کردن دسترسی بازیکنان خودی به سبد حریف زیاد گفته‌اند ولی آنچه درباره‌اش نگفته‌اند از یکسو تاثیرگذاریِ زیاد روی امتیازآوری و از سوی دیگر، ترن‌آور کم است. پال گرچه خطرناک بازی می‌کند ولی توپ را لو نمی‌دهد.

لیگ بسکتبال NBA کریس پال

و دست آخر، دفاع کریس پال. گرچه کریس پال چندین فصل جزو بهترین‌ بازیکنان دفاعی انتخاب شده است ولی همه فقط به توانایی‌های هجومی او توجه می‌کنند. همانطور که پیشتر گفتیم، او در دوران ورزشی خود در هر بازی ۲.۴ توپ‌ربایی داشته است. ولی توپ‌ربایی و بلاک بخش کوچکی از بازی دفاعی اوست.

رتبه‌بندی دفاعی، آماری است که می‌گویند بازیکن در هر ۱۰۰ موقعیت دفاعی چند امتیاز به حریف داده است. آمار دوران ورزشی کریس پال، آمار خوب ۱۰۴ است ولی او در برخی فصول به عدد درخشان ۹۸ رسید. توانایی او در از کار انداختن پوینت گاردهای حریف در زمان حمله و زخمی کردن پاس‌های حریف، او را در دفاع هم تبدیل به بازیکن خطرناکی می‌کند.

دفاعِ یک به یک کریس پال چطور است؟ آمار کلی او در این زمینه تقریبا معمولی است ولی در فصل ۱۸-۲۰۱۷ فراتر از معمولی شد. در ۸۲ بازی این فصل، نرخ کارایی او ۲۶.۴ است -۱۱.۴ بالاتر از متوسط لیگ بسکتبال NBA. این را در کنار تعداد پاس گل‌های زیاد و امتیاز آوری او قرار دهید.

این آمار وقتی بهتر به چشم می‌آید که آمار همتایان پال در هنگام بازی مقابل او را هم ببینیم. پال نرخ کارایی پوینت گاردهایی که در برابر آنها بازی می‌کند را به ۱۴ تقلیل داده است.

خلاصه اینکه کریس پال یکی از بهترین پوینت گاردهای لیگ است. درواقع، آمار حاکی از آن است که او یکی از بهترین پوینت گاردهای تاریخ لیگ بسکتبال NBA است. ولی جنبه‌هایی از بازی او وجود دارد که هنوز به‌قدر پاس‌ گل‌های پس از دریبل و امتیازآوری‌های او جلب توجه نمی‌کنند. کنترل توپ او عالی است، در دفاع نمایش خوبی دارد و استاد پیک اند رول است. کریس پال در لیگ بسکتبال NBA یک پوینت گارد کامل است؛ هم آمارها این را می‌گویند هم نوار ویدئویی بازی‌ها.

منبع:bleacherreport.com

با بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال اطلاعات حرفه‌ای خود را به روز کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *