20 بازیکن برتر تاریخ تیم سن آنتونیو اسپرز

تیم سن آنتونیو اسپرز

تیم سن آنتونیو اسپرز بعد از این که در سال 1976 از ABA به لیگ NBA پیوست همواره یکی از با ثبات ترین تیم های این لیگ بوده است. یکی از قابلیت های این تیم جذب و فروش به موقع بازیکنانش است. از سال 1976 تا به حال تنها تیم لس آنجلس لیکرز توانسته از اسپرز باثبات تر نشان دهد و تنها 4 بار جذب بازیکن در در زمان بعد از پایان فصل را از دست داده است.

اسپرز یکی از چهار تیمی است که بیش از سه مقام قهرمانی را در لیگ NBA کسب کرده است. سه تیم دیگر بوستون با هفده قهرمانی، لس آنجلس لیکرز با چهارده قهرمانی و شیکاگو با شش قهرمانی هستند.

در ادامه 20 بازیکن برتر تیم سن آنتونیو در تاریخ را مرور می کنیم. بازیکنانی که کمتر از 70 بازی برای این تیم بازی کرده اند و یا اکثر دوران بسکتبالی خود را در لیگ ABA بوده اند در این لیست قرار نگرفته اند.

برترین های تیم سن آنتونیو اسپرز

1. تیم دانکن (Tim Duncan)

بیگ فانتامنتال (لقب دانکن) انتخابی واضح برای بهترین بازیکن این تیم است. او با سه عنوان ارزشمند ترین بازیکن لیگ جزء ارکان اصلی هر چهار قهرمانی این تیم در لیگ است. حتی به نظر بسیاری، او بهترین فوروارد قدرتی تاریخ NBA است. او توانایی کنترل توپ بالایی با هر دو دست دارد و با این که از سرعت بالایی برخوردار نیست اما وظایف را به بهترین نحو به انجام می رساند.

دیوید رابینسون

2. دیوید رابینسون (ِDavid Robinson)

قبل از جذب رابینسون به عنوان درفت اول در سال 1987، اسپرز از تیم های متوسط لیگ محسوب می شد که در صورت راه یابی به مرحلۀ حذفی، موفقیت چندانی برایش حاصل نمی شد. رابینسون ورق را برگرداند و کمک کرد تا سن آنتونیو دو بار بهترین آمار کنفرانس غرب را کسب کرده و در سال 1994 به فینال منفرانس غرب راه یابد. او با ارزش ترین بازیکن سال 1995 و بهترین مدافع سال 1992 لقب گرفت. او با کسب 71 امتیاز مقابل تیم کلیپرز در سال 1994 و کسب عنوان امتیاز آور ترین بازیکن لیگ در آن سال، توانست رکورد بیشترین امتیازگیری در یک بازی در تیم سن آنتونیو و بالاترین رکورد شخصی خود را ثبت کند. او بعد از بازی کردن تمام سال های بسکتبالی اش در اسپرز و کسب دومین قهرمانی، در سال 2003 از بسکتبال خداحافظی کرد.

3. جورج گروین (George Gervin)

مرد یخی (لقب او) اولین ستارۀ تیم سن آنتونیو اسپرز بود. او در زمان حضور اسپرز در ABA از ویرجینیا به این تیم منتقل شده بود. او 11 فصل برای این تیم بازی کرد که 9 فصل آن بعد از پیوستن به NBA بود. او بیشترین تعداد امتیاز کلی در این تیم را به نام خود ثبت کرده است. او در 11 دوره آل استار شرکت داشته و در آل استار 1980 عنوان ارزشمند ترین بازیکن را کسب کرده است. او در سال 1996 به عنوان مشاهیر بسکتبال انتخاب شد.

4. شان الیوت (Sean Elliott)

الیوت یکی از دوست داشتنی ترین بازیکنان نیم سن آنتونیو اسپرز است. وی نه فقط به خاطر کارهای قهرمانانه ای مانند پرتاب معروفش در مموریال دی میرکل (Memorial Day Miracle) که انجام داده بلکه به خاطر کارهای خیری که خارج از زمین انجام داد مورد توجه و علاقه قرار گرفته است.در سال 1993 و در انتقالی نسبتاً ناخوش آیند، او در قبال دنیس رادمن (Dennis Rodman) به تیم پیستونز پیوست و سال بعد به اسپرز بازگشت. سپس در سال 1999 در کمی بعد از آن پرتاب معروفش در مموریال دی میرکل، الیوت اعلام کرد که مشکل کلیوی دارد و باید کلیه خود را پیوند بزند. او اکثر بازی های آن فصل را از دست داد اما در بازگشت با انجام 19 بازی، تنها بسکتبالیستی لقب گرفت که بعد از عمل پیوند کلیه در NBA بازی کرده است. او در اسپرز دو بار به آل استار راه یافت و سال ها و مسابقات حذفی بسیاری را در کنار دیوید رابینسون به بازی پرداخت.

5. لری کنون (Larry Kenon)

به عنوان بخشی از تیم که به NBA منتقل شد، این بازیکن از محدود بسکتبالیست هایی است که هم در ABA و هم در NBA جزء آل استارها بوده است. او با تیم اسپرز دو بار در NBA و یک بار در ABA به آل استار راه یافت و در چهار سال حضورش در لیگ، میانگین بیش از 20 امتیاز کسب شده در هر بازی را به ثبت رساند. او مدافعی فوق العاده بود و توپ ربایی زبردست در منطقۀ رنگی. او میانگین 2 توپ ربایی در هر بازی را در طول دو فصل با تیم اسپرز به ثبت رساند که برای بازیکنی با قد و هیکل او عجیب است.

6. تونی پارکر (Tony Parker)

تونی پارکر وقتی در سال 2001 در انتهای لیست درفت قرار داشت توسط اسپرز ربوده شد. او دو بار عنوان آل استار را به دست آورده و در فینال سال 2007، ارزشمند ترین بازیکن فینال لقب گرفته است. پارکر جزء آن دسته از گارد رأس هایی است که پاس دادن را ترجیح می دهند و از بهترین پاسورهای تاریخ این تیم است.

7. آوری جانسون (Avery Johnson)

او ژنرال تیم در راه کسب اولین قهرمانی لیگ بود. شاید بتوان گفت که او بهترین گارد رأس تاریخ تیم اسپرز است. او بهترین پاسور تاریخ این تیم است. اما قد و قامت کوتاه او در زمانی که مدافعی بلند قامت پیش روی او قرار می گرفت گاهی به اسپرز آسیب زده است. اما جانسون هیچگاه اجاز نداد تا این مورد برای او مشکل ساز شود و در واقع در مصاحبۀ سال 1992 گفته است که همین قد و قامتش بوده که به او قدرت و انگیزۀ لازم برای ادامۀ کار را داده است.

8. آلوین رابرتسون (Alvin Robertson)

رابرتسون با سابقۀ سه حضور در آل استار یکی از ارکان اصلی برخی از موفقیت های دهۀ هشتاد تیم سن آنتونیو اسپرز بود. وی به قابلیت های دفاعی اش مشهور بود با این حال توانست مهارت های هجومی خود را با ثبت میانگین 19.5 امتیاز در هر بازی در سال 1988 به رخ همگان بکشد. او همچنین توانسته است در چهار بخش آماری به عدد دو رقمی دست پیدا کند که فقط چهار نفر در لیگ و دو نفر در اسپرز به چنین افتخاری دست یافته اند (امتیاز، پاس منجر به امتیاز، ریباند، سد توپ و توپ ربایی). افراد دیگری که این افتخار را کسب کرده اند دیوید رابینسون، حکیم اولاجوان (Hakeem Olajuwon) و نیت ترمند (Nate Thurmond) هستند.

مانو جینوبلی

9. مانو جینوبلی (Manu Ginobili)

یکی دیگر از ستارگان چند سال اخیر اسپرز مانو جینوبلی است. او در حالی که نفر یکی به آخر درفت سال 1999 بود، به شکل عجیبی توسط اسپرز ربوده شد. در دوران بسکتبالی خود جینوبلی یک دوره آل استار و یک دوره بهترین بازیکن تعویضی لیگ در سال 2008 را در کارنامه خود ثبت کرده است. او قبول کرد تا برای حفظ چرخش بازیکنان تیم جزء نیمکت نشینان باشد.

آرتیس گیلمور (Artis Gilmore)

گیلمور دوران بسکتبالی خود را با اسپرز به پایان رساند و در پنج سال بسیار خوبی که با این تیم داشت توانست به عنوان پنجمین سد کننده توپ در تاریخ و ششمین ریباند کنندۀ برتر اسپرز لقب بگیرد.

11. جیمز سیلاس (James Silas)

سیلاس یکی از اعضای تیمی بود که از لیگ ABA به لیگ NBA منتقل شدند. با این که دوران حضورش در لیگ جدید زیر سایۀ مصدومیت ها قرار گرفت اما او یکی از بازیکنان مهم تیم بود. در هر حال او توانست به عنوان چهارمین بازیکن امتیاز آور تاریخ سن آنتونیو شناخته شود و جزء ده نفر برتر توپ ربایی و پاس منجر به امتیاز این تیم شود.

12. مایک میشل (Mike Mitchell)

او کسی است که بسیاری از بسکتبال دوستان فراموشش کرده اند. در دوران قبل از حضور دیوید رابینسون، میشل ستارۀ سن آنتونیو بود و در سال های 1984 تا 1986 امتیازآورترین بازیکن تیم بود. یکی از دلایلی که ممکن است باعث فراموش شدن او شده باشد حضورش در دوران قبل از رابینسون و بعد از گریفین بوده است. با این که او میانگین 23 امتیاز و شش ریباند در هر بازی را به نام خود ثبت کرده، هیچگاه موفق به حضور در آل استار با پیراهن اسپرز نشد.

13. ویلی اندرسون (Willie Anderson)

به عنوان یکی از بازیکنان فراموش شده او یکی از بازیکنان هم بازی دیوید رابینسون در سال های ابتدای حضورش در دهۀ 1990 در اسپرز بود. اندرسون یکی از بازیکنان همه فن حریف سن آنتونیو بود که در پست های گارد و فوروارد بسیار خوب عمل می کرد و در همۀ زمینه ها به این تیم کمک می کرد.مصدومیتی که در فصل 93-92 برای او ایجاد شد به واقع دوران بسکتبالیش را با مشکل مواجه کرد و چهار سال بعد از NBA خارج شد.

14. جانی مور (Johnny Moore)

در میانه های دهۀ هشتاد، مور یکی از بازیکنان اصلی اسپرز بود. او در دوره ای توانسته بود بهترین پاسور و توپ ربای تاریخ این تیم باشد اما رکوردش بعد ها شکسته شد.

15. بروس بوون (Bruce Bowen)

بروس یک دفاع مستحکم بود و با دفاع بهترین بازیکنان کوتاه قامت حریفان توانست به اسپرز در کسب سه قهرمانی اش کمک شایانی کند. وی خطر چندانی در بخش هجومی نداشت و بیشترین میانگینش در طول یک فصل 8 امتیاز در هر بازی بوده است. اما چیزی که جایگایش در سن آنتونیو را مستحکم می کرد سرسختی دفاعی بی نظیرش بود. او همچنین یکی از بادوام ترین بازیکنان اسپرز بوده و از زمانی که در فصل 2002-2001 به سن آنتونیو آمد تنها در 24 بازی غیبت داشت و نزدیک به 500 بازی پی در پی برای اسپرز بازی کرده تا این که در فصل 2008-2007 از یک بازی محروم شد.

16. مایک گیل (Mike Gale)

او یکی از گارد رأس های قابل اطمینان سن آنتونیو بود که این تیم را در 5 سال موفق همراهی کرد. بازی او شباهت زیادی به آوری جانسون داشت اما همانند جانسون رهبر تیم در زمین نبود. با این حال، او در پاس دادن توپ مهارت فوق العاده ای داشت و در مقطعی بهترین توپ ربای تاریخ تیمش بود.

دنیس رادمن

17. دنیس رادمن (Dennis Rodman)

دنیس رادمن ملقب به The Worm (کرم) مدت کوتاهی در این تیم حضور داشت و اگر زمان بیشتری را در سن آنتونیو می ماند قطعا جایگاه بالاتری در لیست پیدا می کرد. او در دو فصل حضورش قبل از معاوضۀ او با ویل پرج (Will Purdue) و رفتن به شیکاگو بولز توانست با ثبت میانگین تقریبی 17 ریباند در هر بازی در هر دو فصل به عنوان بهترین ریباند کنندۀ لیگ لقب گیرد.

18. راد استریکلند (Rod Strickland)

همانند رادمن، اگر او نیز بیشتر در سن آنتونیو می ماند قطعاً جایگاه بالاتری را از آن خود می کرد. او دو فصل را با مصدومیت برای این تیم بازی کرد و در هر دو فصل با میانگین خوب (با توجه به مصدومیت) 14 امتیاز و 8 پاس منجر به امتیاز در هر بازی به کار خود پایان داد.

19. مارک اولبردینگ (Mark Olberding)

به عنوان بازیکنی تأثیرگذار، مارک در سال های 76 تا 82 توانست با بازی خوب تدافعی اش و کمی چاشنی بازی هجومی به سن آنتونیو کمک شایانی کند. او هیچگاه یک ستاره نبود اما آمارش با این تیم قابل توجه است. او نهمین ریباند کنندۀ تاریخ این تیم است.

20. کولبی دیتریک (Colby Deitrick)

به عنوان یک بازیکن مؤثر و تماشاگر دوست او یکی از اعضای تیمی بود که به NBA وارد شد. او بازیکنی فوق العاده از لحاظ آماری نبود اما انرژی و شوق را در دورانی که این کارها چندان رواج نداشت، به تیم تزریق می کرد.

دیگر کسانی که شاید می تواننستند در این لیست حضور یابند عبارت اند از:

آنتوان  کر (Antoine Carr)، ویل پرج (Will Purdue)، استیو کر (Steve Kerr)، دیل الیس (Dale Ellis)، چاک پرسون (Chuck Person)، بیلی پالتز (Billy Paultz)، جانی دوکینز (Johnny Dawkins)، مالیک رز (Malik Rose).

در نظر داشته باشید که این لیست در سال 2005 نوشته شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *