چارلز بارکلی از اظهارات لبران جیمز در مورد معترضان هنگ کنگی حمایت کرد

اظهارات لبران جیمز در مورد جدال چینی‌ها و لیگ NBA باعث عصبانیت مردم هنگ کنگ شد. حالا چارلز بارکلی از ستاره لیکرز حمایت کرده است.

حمایت چارلز بارکلی از لبران جیمز

هنگامی که لبران جیمز در مورد جدال چینی‌ها و لیگ NBA صحبت می‌کرد این شانس را داشت که از آزادی بیان و عدالت اجتماعی مردم هنگ کنگ حمایت کند. به جای آن، هفته قبل او از علاقه‌مندی‌های خود نسبت به مسائل تجاری لیگ NBA گفت و به مدیر ورزشی هیوستون راکتس، دریل موری به خاطر انتشار توئیتی در حمایت از معترضان هنگ کنگی که سریعاً پاک شد حمله کرد و موری را فردی ناآگاه خواند. به همین دلیل، انتقادات گسترده‌ای از لبران جیمز مطرح شد. آدام سیلور، کمیسیونر لیگ NBA روز دوشنبه از ستاره لیکرز دفاع کرد و موقعیت کنونی را برای بازیکنانی که با مردم ابراز همدردی می‌کنند جالب ندانست. چارلز بارکلی، بعد از ظهر روز دوشنبه برای اولین بار در مقابل دوربین‌های شبکه TMZ در رابطه با این مسئله صحبت کرد. در اقدامی قابل پیش‌بینی، چارلز بارکلی که هم‌اکنون نیز با شرکت نایکی همکاری می‌کند طرف ستاره بسکتبال را گرفت. بارکلی در این باره می‌گوید:

فکر می‌کنم همه به لبران جیمز واقعاً بی‌وفایی کرده‌اند. همه بازیکنان در چین مشغول انجام کارهای تجاری هستند. همه شرکت‌های آمریکایی در چین فعالیت تجاری انجام می‌دهند. چرا لبران جیمز نباید از علاقه‌مندی‌های تجاری خود، NBA و نایکی حمایت کند؟

وقتی به او می‌گوییم که جیمز از حمایت از مسئله حقوق بشر امتناع ورزید، بارکلی از لبران جیمز دفاع می‌کند و می‌گوید او این حق را دارد که تصمیم بگیرد از کدام طرف مجادله حمایت کند. بارکلی در دفاع از جیمز می‌گوید:

هیچ‌کس مجبور نیست طرف قشر خاصی از مجادله را بگیرد. لبران نسبت به چیزهایی که در مورد آن‌ها شور و اشتیاق دارد، مشتاقانه عمل می‌کند. ما نباید به او بگوییم که در مورد چه چیزی صحبت کند.

لبران جیمز

در حالی که استیو کر و استفن کری به خاطر عدم داشتن اطلاع کافی از مسئله چین، از صحبت در مورد آن امتناع ورزیدند، بارکلی دقیقاً سر اصل مطلب می‌رود. او همزمان از نایکی و NBA حمایت کرد و اظهار داشت بازیکنان نگران سرمایه‌گذاری خود هستند. بارکلی در این باره گفت:

چرا این همه شرکت آمریکایی در چین سرمایه‌گذاری می‌کنند و لبران جیمز حق ندارد از علاقه‌مندی‌های تجاری خود دفاع کند؟ او قادر نیست در این قضیه چیزی را تغییر دهد. لبران جیمز نمی‌تواند یک جهان را نجات دهد.

اما منظور منتقدان این است که لبران جیمز می‌تواند از قدرت منحصر به فرد خود و اعتبار بین‌المللی خود برای بیان یک بیانیه قابل توجه در مورد حقوق بشر و آزادی بیان در یک مقیاس جهانی استفاده کند. این بیانات ممکن است با ریسک بالای علاقه‌مندی‌های مالی انجام شود، مخصوصاً برای لبران که قراردادهای ۱ میلیون دلاری با شرکت نایکی منعقد کرده‌ است. قبل از او ورزشکارانی مانند کریم عبدالجبار و محمد علی این ریسک را انجام داده‌اند تا از عدالت اجتماعی دفاع و ارزش‌های خود را در جامعه منعکس کنند. اما لبران جیمز دفاع از علاقه‌مندی‌های تجاری خود را انتخاب کرد و چارلز بارکلی گفت او درست می‌گوید. البته، این حق لبران جیمز است. اما دارا بودن این حق از اعتبار و میراث او محافظت نخواهد کرد چرا که بعد از شکست در پذیرفتن حمایت از چیزی که درست است، به این اعتبار و میراث ضربه‌ای جبران‌ناپذیر وارد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *