لیستی از تمام خطاهای بسکتبال

خطاهای بسکتبال هنگامی رخ می دهد که یک بازیکن خارج از چارچوب قوانین با بازیکن حریف تماس فیزیکی داشته باشد. اگر بازیکن از محدوده مشخصی عبور کند، برای او خطای شخصی در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات ارتکاب تخلف باعث تعلیق از برخی بازی ها می شود.

از طرف دیگر واژه پنالتی با خطا تفاوت دارد. پنالتی به پاداشی گفته می شود که در ازای خطای شما به تیم حریف داده می شود. برای مثال ضربه پنالتی در فوتبال ناشی از خطاهای مرتکب شده در محوطه جریمه است. در این مطلب قصد داریم لیست کامل خطاهای بسکتبال و پنالتی های آن را مورد بررسی قرار دهیم. ادامه مطلب را از بسکتفا دنبال کنید.

انواع خطاهای بسکتبال

خطاهای بسکتبال

خطای شخصی: این خطا هنگامی رخ می دهد که بازیکن با بازیکن حریف تماس فیزیکی ایجاد کند و تماس او خارج از محدوده قوانین بسکتبال باشد.

خطای تیمی: مجموع تمامی خطاهای انجام شده توسط یک فرد در یک تیم را خطای تیمی می نامند.

خطای زشت: خطایی که با برخورد فیزیکی دو بازیکن انجام شود و داور آن را عمدی بداند. تیمی که این نوع خط روی آن انجام شود، 2 پرتاب آزاد و مالکیت توپ را نیز در اختیار خواهد گرفت.

خطای فنی: اگر بازیکن یا مربی با انجام کارهای ناشایست موجب بر هم زدن نظم بازی شوند، خطای فنی رخ داده است. فریاد زدن بر سر داور، لگد زدن به توپ و نگه داشتن حلقه پس از اتمام گل، مثال هایی از خطای فنی هستند. مواردی نظیر چیدن دفاع غیرقانونی بازیکنان نیز جزء خطاهای فنی مربی محسوب می شود.

تخلف: یک نوع تخطی از قوانین است که خطا محسوب نمی شود. بدین منظور که به آن پرتاب آزاد تعلق نمی گیرد. تنها مالکیت توپ به تیم دیگر تعلق می گیرد. برای مثال می توان به تخلف 5 ثانیه اشاره کرد.

اسامی دقیق خطا و تخلف های بسکتبال

مواردی که در بخش قبل عنوان شد، نوع خطاها بود. در این بخش خطاها را به صورت جزئی بررسی خواهیم کرد. هرکدام از خطاهایی که در ادامه توضیح می دهیم، ممکن است نوعی از خطاهای بخش قبل باشند.

تخلف زمین دفاعی: همان تخلف 8 ثانیه است. از آنجایی که توپ باید از زمین دفاعی پس از 8 ثانیه به زمین هجومی انتقال داده شود، به آن تخلف زمین دفاعی نیز می گویند.

سد: اگر یک مدافع خارج از چارچوب قوانین داخل زمین مانع از حرکت مهاجم حریف شود و مسیر حرکت او را سد کند، خطای سد رخ داده است.

شارژ: به خطای مهاجمی گفته می شود که با سرعت خود را به بدن مدافعی می کوبد که جایگیری کرده است و در موقعیت خود قرار دارد.

خطای دوگانه: یک نوع خطای نادر است. هنگامی که دو بازیکن به صورت هم‌زمان یک خطا را روی همدیگر مرتکب می شوند، خطای دوگانه رخ می دهد.

تداخل در گل: یک نوع خطای مدافع است. هنگامی که پرتابی انجام می شود و توپ در حال طی کردن مسیر رو به پایین است، مدافع نمی تواند آن را لمس کند. اگر توپ را لمس کند، خطای تداخل در گل انجام شده و گل حساب خواهد شد. اگر توپ بالای حلقه یا داخل آن باشد و مدافع به قصد منحرف کردن یا بیرون آوردن آن توپ را لمس کند نیز همین خطا رخ داده است.

تراولینگ: یک نوع خطای با توپ است. هنگامی که بازیکن توپ را نگه داشته و در حال دریبل کردن نیست، نمی تواند بیش از یک قدم بردارد. در این حالت، امکان حرکت یا تغییر پای تکیه گاه نیز وجود ندارد و باز خطای تراولینگ رخ می دهد.

حمل: بازیکنی که در حال دریبل توپ است باید تنها بالای توپ یا کناره های آن را لمس کند. در صورتی که زیر توپ را لمس کند و دست او در زیر توپ قرار گیرد، خطای حمل توپ از او سر زده و داور بازی را متوقف می کند.

تخلف ناحیه رنگی: این تخلف می تواند توسط هردو تیم مهاجم و مدافع انجام شود و هنگام موقعیت های پرتاب آزاد رخ می دهد. اگر قبل از اینکه توپ از دستان پرتاب کننده رها شود، هر بازیکنی پای خود را داخل منطقه رنگی بگذارد مرتکب خطای ناحیه رنگی شده است. اگر خطا توسط مدافعین انجام شود، پرتاب مجدداً انجام خواهد شد. اگر خطا توسط مهاجمین انجام شود، مالکیت توپ در اختیار تیم حریف قرار می گیرد.

پنالتی های بسکتبال

هر خطا و تخلفی در زمین بسکتبال به اهدای پنالتی به تیم دیگر منجر می شود. این پنالتی انواع مختلفی دارد که بسته به نوع خطا و تعداد ارتکاب آن، متغیر خواهد بود.

فال آوت: اگر تعداد خطاهای شما از حد معینی بگذرد، فال آوت رخ می دهد. در این صورت، دیگر قادر به ادامه بازی نخواهید بود.

پرتاب آزاد: جریمه برخی خطاهای بسکتبال انجام شده در زمین، پرتاب آزاد خواهد بود. پرتاب آزاد به نوعی پرتاب در حال توقف بازی گفته می شود که 4.6 متر (استاندارد فیبا) با سبد فاصله دارد. هر پرتاب آزاد یک امتیاز ارزش دارد. برخی خطاها ممکن است 1، 2 یا حتی 3 پرتاب آزاد جریمه داشته باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *