• صفحه خانگی
  • >
  • خبر
  • >
  • هیوستون راکتس از قطع همکاری اسپانسرهای چینی‌ ۲۵ میلیون دلار ضرر خواهد کرد

هیوستون راکتس از قطع همکاری اسپانسرهای چینی‌ ۲۵ میلیون دلار ضرر خواهد کرد

با توجه به اینکه لس آنجلس لیکرز و بروکلین نتس به خاک ایالات متحده آمریکا بازگشته‌اند، حواشی پیرامون توئیت حمایتی دریل موری، مدیر ورزشی هیوستون راکتس از معترضان هنگ کنگی رفته رفته کم سو شده است.

ضرر هیوستون راکتس

اگرچه هنوز عده‌ای از سیاسیون تلاش می‌کنند تا از این مسئله بهره‌برداری سیاسی کنند، بیشتر اشخاصی که در این باره اظهارنظر داشتند آماده این هستند که قضیه جدال با چینی‌ها مرتفع شود. اما تأثیرات آن واقعی هستند و ماندگار خواهند بود. به ویژه، براساس گزارش مارک اشتین، خبرنگار نیویورک تایمز، هیوستون راکتس از خروج اسپانسر خود ۲۵ میلیون دلار ضرر مالی خواهد کرد. اسپانسرینگ همه جانبه و رسانه‌ای هیوستون راکتس به زودی با این تیم قطع رابطه خواهد کرد. براساس منبع موثقی که اطلاعات کافی را در این زمینه دارد اما اجازه عمومی کردن این خبر را ندارد، پاسخ تنبیهی چینی‌ها یعنی خروج اسپانسر می‌تواند برای هیوستون راکتس در حدود ۲۵ میلیون دلار ضرر و زیان مالی در این فصل داشته باشد. ضرر به درآمد هیوستون راکتس به این معنی خواهد بود که کل درآمد لیگ NBA نیز در برخی از سطوح آسیب خواهد دید که می‌تواند روی سقف حقوقی فصل بعد نیز تأثیر بگذارد.

در حالی که تیم‌ها اکنون از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سقف حقوقی صحبت می‌کنند، آن فرد موثق به مارک اشتین گفته که درصد کاهش بسیار بیشتر از این‌هاست. اما سقف حقوقی پیش‌بینی شده ۱۱۶ میلیون دلاری می‌تواند چندین میلیون دیگر نیز کاهش یابد. این امر می‌تواند هفته آینده روی امور تیم‌ها اثر بگذارد زیرا آن‌ها نزدیک به ددلاین می‌خواهند قرارداد بازیکنی چون جیلن براون از بوستون سلتیکس یا بادی هیلد از ساکرامنتو کینگز را تمدید کنند. تیم‌ها از مسئولان لیگ NBA خواسته‌اند که در این‌باره اطلاعات بیشتری به آن‌ها ارائه کنند، اما لیگ NBA هنوز در تلاش است تا پتانسیل آسیب آن‌ها را ارزیابی کند.

هیوستون راکتس

بنابراین پس لرزه‌های جدال چینی‌ها با آمریکایی‌ها هنوز ادامه دارد و به این زودی‌ها از بین نمی‌رود. اعتراضات در هنگ کنگ ادامه دارد- اگر هم نداشته باشد، خبر طوفان اعتراضات در ایالات متحده آمریکا پیچیده است و وقایع ثبت شده در چین و نقض حقوق بشر از حافظه ملت این کشور پاک‌شدنی نیست. این مسئله برای آینده نیز هست و در لیگی که بازیکنان و مسئولان تیم‌های آن به شفاف صحبت کردن تشویق می‌شوند و همه می‌خواهند صدای آن‌ها را بشنوند، وسوسه‌ای برای بازگشت به صحبت کردن درباره این مسائل وجود خواهد داشت. این موقعیتی است که باید در لیگ آن را پذیرفت.

اما حالا لیگ NBA و بازیکنان آن «مخصوصاً ستاره‌هایی که از پول فروش کفش‌های خود رد بازارهای گسترده چینی درآمد کسب می‌کنند.» می‌فهمند که واکنش و نتیجه این مسئله چه چیز خواهد بود. مقامات دولتی چینی نیز درک می‌کنند که در برهه کنونی بسکتبال در میان مردم چه محبوبیتی دارد و به ویژه لیگ NBA چه جایی در دل‌های جوانان چینی باز کرده است. این موقعیتی نیست که در آن دولت چین بتواند پای لیگ NBA را ببرد و هیچ عواقب یا عکس‌العملی در این باره نبیند. هر شخصی می‌تواند درباره این‌که این مسئله چطور بر آینده لیگ NBA تثیر می‌گذارد نظری بدهد اما مانند چین، قطعاً در قضایای بعدی مسئولان و بازیکنان لیگ NBA محتاط‌تر خواهند بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *