آیا شروع دوباره NBA تصمیم درستی بود؟

در آستانه شروع دوباره رقابت های NBA، جنجال ها و حواشی بسیاری حول این بازی ها وجود دارد. در حقیقت، این موضوع به یکی از داغترین مباحث در آمریکا تبدیل شده و نظرات موافق و مخالف، به وفور یافت می‌شود. مارک استاین، خبرنگار نشریه نیویورک تایمز از جمله منتقدین شروع دوباره رقابت هاست که در زیر، آخرین مقاله او را می‌خوانیم:

جولای همواره ماهی جادویی برای NBA است. در حقیقت طی این ماه است که نقل و انتقالات بزرگ در دنیای بسکتبال انجام می‌شود و تیم‌ها، قصد تقویت تیم خود را برای فصول بعدی دارند. با این حال، با شیوع ویروس کرونا، اوضاع امسال تغییر کرده است. برنامه بازی ها اعلام شده که خیلی سریع متوجه می‌شوید که این ماه جولای، مثل هیچکدام از ماه‌های پیشینش در سال های قبل نخواهد بود.

اما حال و هوای این روزها را فرد فن فلیت، بازیکن تورنتو رپترز به بهترین شکل توصیف کرده است. در حقیقت تیم او در والت دیزنی اورلاندو دور هم جمع شده اند تا خود را برای شروع دوباره رقابت ها آماده کنند. فن فلیت در این رابطه گفت:” یک یا دو ماه پیش، شنیدن خبر شروع دوباره رقابت ها خیلی خوب بود.ولی حالا که آماده تغییرات بودیم، شروع دوباره بازی ها شاید مثل قبل هیجان انگیز نباشد.”

رپترز، حدود دو هفته پیش توانستند در دانشگاه فلوریدا دور یکدیگر جمع شوند زیرا قوانین قرنطینه کانادا مانع آن شد که آنها طبق برنامه در دیزنی لند اورلاندو حضور یابند. طبق قوانین کانادا، هر کسی که وارد این کشور می‌شود، 14 روز باید در قرنطینه بماند. باقی 22 تیم نیز هفته آینده به دیزنی لند سفر خواهند کرد. نیک نرس ، سرمربی رپترز و ماسای اوجیری، رئیس باشگاه مدعی شدند که استقبال گرمی از آنها در هتل فورت مایرز انجام شد و سطح بهداشت در این هتل بسیار بالاست. در حقیقت در مدت زمان اسکان رپترز در این هتل، هیچ کس دیگری در آن حضور نخواهد داشت تا وقتی که آنها به سالن ورزشی ای اس پی ان نقل مکان کنند.

 

 

با این حال، اوضاع در برکلین فرق دارد، جایی که دو بازیکن نتز یعنی اسپنسر دینویدی و دی آندرا جردن، به ویروس کرونا مبتلا شده اند. تست کرونا روز دوشنبه که از این دو بازیکن گرفته شد، مثبت اعلام شده است. موضوع ابتلای این دو بازیکن، درست یک روز پس از آن انجام شد که ویلسون شاندلر، بازیکن با تجربه نتز اعلام کرد که به خاطر دلایل خانوادگی و نگرانی هایی که بابت ویروس کرونا دارد، در شروع رقابت ها تیمش را همراهی نخواهد کرد. نتز در حقیقت اولین تیمی بود که نتیجه تست مثبت در بین بازیکنانش منتشر شد و حالا آنها در بازگشت بازیکنان دور هم، باید با این مساله روانی نیز مقابله کنند و مراقتب های پزشکی و بهداشتی را در کمپ خود به بالاترین حد ممکن برسانند.

هم تیمی ها و مربیان تیم، پس از اینکه اعلام شد چندین بازیکن به خاطر مثبت بودن تست، باید در قرنطینه بمانند، چه واکنشی داشتند؟ حالا شاید چند ماه می‌شود که این موضوع را در رسانه ها مطرح کرده ایم و من هم بر این باورم که پاسخ به این سوال، در زمانی که بازی ها شروع شود به خوبی مشخص خواهد بود.

شان مارکس، مدیر داخلی باشگاه روز چهارشنبه اعلام کرده بود که تیمش هنوز هم به حضور در رقابت ها متعهد است.  هر چقدر که هم که پروتکل های بهداشتی رعایت شوند و امنیت برای تیم ها فراهم شود، شاید باشگاه نت حتی در تصورش هم نیاید که یک سال پس از جذب کوین دوران و کایر آیروینگ، در سی ام جوئن 2019، حالا سالگرد این اتفاقات تاریخی در این شرایط عجیب و غریب  رقم بخورد .

آدام سیلور، کمیسیونر NBA و مایکلر رابرتس، مدیر اجرایی اتحادیه ملی بازیکنان بسکتبال، اعلام کردند که اوضاع در کنترل است و تنها 16 بازیکن از 302 بازیکنی که از آنها تست گرفته شده، به کرونا مبتلا بوده اند. درست چند روز بعد، نتز و دنور ناتگتز، تصمیم گرفتند که محل تمرینات خود را تعطیل کنند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که چندین نفر از اعضا و کادر فنی که قرار بود به فلوریدا سفر کنند، با تست مثبت روبرو شده اند و البته نام آنها نیز فاش نشده است.

البته مثبت شدن تست ها موضوع دور از ذهنی نبود. اینکه بازیکنان پیش از اینکه به فلوریدا سفر کنند باید دو هفته در خانه می‌ماندند برای همین بود که اگر بازیکنی در میان مسافران دیزنی لند وجود داشت که به بیماری مبتلا شده بود، مشخص شود و بتوان برنامه ریزی و تصمیمی درباره او گرفت. با این حال، حالا که احتمال مثبت بودن تست در بین تمامی تیم ها وجود دارد، اوضاع به نظر کمی عوض شده است.

رابرتس روز جمعه همچنان بر این باور بود که تمام تلاش این اتحادیه بر این است که ریسک انتقال را بسیار پایین بیاورد و تمام تلاشش را برای حفظ سلامت بازیکنان انجام دهد. رابرتس گفت:” اگر من اینطور حس نمی‌کردم، هیچگاه به کریس و دیگر بازیکنان توصیه نمی‌کردم که در خانه بمانند. ” اشاره او به کریس پال، گارد اوکلاهاما تاندر بود. رابرتس ادامه داد:” من هم این خطرات را احساس می‌کنم ولی با بیان این توصیه ها، شب ها راحت می‌خوابم.”

 

 

با وجود تمامی صحبت ها، بازیکنان هر روز تست کرونا می‌دهند. جولای قرار بود در NBA ماهی جادویی باشد و دیزنی لند هم در ماه جولای یکی از شلوغ ترین دوران خود را سپری می‌کند ولی همانطور که فن فلیت گفت:” 2020 تا به الان برای ما به بدترین شکل سپری شده است.”

تی او سوریال، مدیر سابق اتحادیه پزشکان ان بی ای که 22 سال به عنوان پزشک تیم دالاس مورکیز در کنار این تیم بود، در مکالمه اخیرش با من صحبت های جالبی مطرح کرد.

او گفت:” هیچگاه فراموش نکنیم که ما در حال حاضر در میان یک پاندمی جهانی هستیم که جان 125 هزار آمریکایی را گرفته است.” این صحبت های سوریال بود و پس از مکالمه ما تا به الان، این رقم به 126 هزار نفر رسیده است. او گفت:” تا وقتی واکسن یا درمان مشخصی نداشته باشیم، نباید شرایط به حالت عادی برگردد، نه ورزش و نه دیگر مسائل.”

سوریال ادامه داد:”اگر سطحی نگاه کنیم، موضوع حباب قرنطینه به نظر تنها گزینه خوب برای NBA است. راستش را بخواهید این تنها راه حل مات ولی آمار ویروس کرونا در فلوریدا بالا رفته بنابراین این موضوع، حباب را تهدید می‌کند. سوالی که پیش می آید این است که چند تست مثبت باید در تیم ها وجود داشته باشد تا ادامه رقابت برایشان مقدور نباشد؟ لیگ تا چه تعداد ابتلای بازیکنان را قبول می‌کند و باقی را مجبور می‌کند که بازی کنند؟ آیا لیگ می‌تواند یک بستری در بیمارستان یا حتی مرگ را تحمل کند؟

برای جمعیت NBA و ورزشکاران، ریسک کرونا خیلی کم است ولی آنها می‌توانند دیگران را مبتلا کنند که ممکن است آسیب پذیر باشند. این یک ویروس خطرناک است که می‌تواند حتی انسان را بکشد. از آنجایی که موضوع مرگ به میان است، خطر بسیار بالا می‌رود، حتی غیر قابل قبول می‌شود. آدام سیلور و افرادی که دور او را گرفته اند به خوبی می‌دانند این خطر چقدر بالاست. با توجه به تجربه من در مدیریت در NBA، مطمئنم که آنها تصمیم درستی خواهند گرفت.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *