• صفحه خانگی
  • >
  • مسابقات
  • >
  • بررسی جام جهانی بسکتبال چین ؛ از تیم‌های حاضر در جام تا معرفی استادیوم‌ها

بررسی جام جهانی بسکتبال چین ؛ از تیم‌های حاضر در جام تا معرفی استادیوم‌ها

جام جهانی بسکتبال چین ، هجدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی است که از روز ۹ شهریور به مدت ۱۶ روز برگزار و جمعاً ۹۲ بازی برگزار خواهد شد.

بررسی جام جهانی بسکتبال چین

برای مشخص شدن میزبان این رقابت‌ها، رقیب چین کشور فیلیپین بود که در نهایت چین با ۱۴ رای به عنوان میزبان انتخاب شد و فیلیپین با ۷ رای نتوانست آرا را به خود اختصاص دهد. این تورنمنت که طبق روال عادی باید در سال ۲۰۱۸ برگزار می‌شد در سال ۲۰۱۹ برگزار می‌شود و این واقعه از سال ۱۹۶۷ تا به حال بی‌سابقه بوده است. تیم‌های مرحله گروهی نیز از ۲۴ تیم به ۳۲ تیم افزایش داشته‌اند.

تیم‌های صعود کرده به جام جهانی بسکتبال چین به شرح زیر است:

آسیا (۸ سهمیه):

چین اگرچه به عنوان میزبان در این رقابت‌ها به طور مستقیم شرکت می‌کند اما در مسابقات انتخابی هم شرکت کرد. نیوزیلند، کره جنوبی، اردن و چین به عنوان تیم‌های اول تا چهارم گروه E مرحله انتخابی و استرالیا، ژاپن، ایران به عنوان تیم‌های اول تا سوم گروه F و همچنین فیلیپین به عنوان بهترین تیم چهارم گروه‌ها ۸ سهمیه آسیا را در این جام به خود اختصاص دادند.

جام جهانی بسکتبال چین تیم ملی ایران

آمریکا (۷ سهمیه):

ایالات متحده آمریکا، آرژانتین و پورتوریکو به عنوان تیم‌های اول تا سوم گروه E و کانادا، ونزوئلا و برزیل به عنوان تیم‌های اول تا سوم گروه F و همچنین جمهوری دومینیکن به عنوان بهترین تیم چهارم گروه‌ها ۷ سهمیه قاره آمریکا را در این جام به خود اختصاص داده‌اند.

آفریقا (۵ سهمیه)

تونس و آنگولا به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه E و نیجریه و سنگال به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه F و همچنین ساحل عاج به عنوان بهترین تیم سوم گروه‌ها ۵ سهمیه آفریقا را در جام جهانی نشکیل می‌دهند.

اروپا (۱۲ سهمیه):

گروه I: اسپانیا و ترکیه و مونته‌نگرو، گروه J: لیتوانی، ایتالیا و لهستان، گروه K: فرانسه، روسیه و جمهوری چک، گروه L: یونان، آلمان و صربستان ۱۲ سهمیه اروپا در جام جهانی ۲۰۱۹ هستند.

در این میان مونته نگرو و جمهوری چک برای اولین بار در جام جهانی حاضر می‌شوند. لهستان نیز برای اولین بار از سال ۱۹۶۷ در این رقابت‌ها حاضر خواهد شد.

مارک گسول

گروه‌بندی جام جهانی بسکتبال چین به شرح زیر است:

گروه A: چین، ونزوئلا، ساحل عاج، لهستان
گروه B: روسیه، آرژانتین، کره جنوبی، نیجریه
گروه C: اسپانیا، ایران، پورتوریکو، تونس
گروه D: آنگولا، فیلیپین، ایتالیا، صربستان
گروه E: ترکیه، جمهوری چک، ایالات متحده آمریکا، ژاپن
گروه F: یونان، نیوزیلند، برزیل، مونته نگرو
گروه G: جمهوری دومینیکن، فرانسه، آلمان، اردن
گروه H: کانادا، سنگال، لیتوانی، استرالیا

به واسطه حضور تیم‌های کانادا، لیتوانی و استرالیا در گروه H، به این گروه، گروه مرگ لقب دادند.

پرافتخارترین تیم‌های حاضر در جام

۱- ایالات متحده آمریکا با ۵ قهرمانی، ۳ نائب قهرمانی و ۴ عنوان سومی
۲- برزیل با ۲ قهرمانی، ۲ نائب قهرمانی و ۲ عنوان سومی
۳- آرژانتین با ۱ قهرمانی، ۱ نائب قهرمانی
۴- اسپانیا با ۱ قهرمانی
۵- روسیه با ۲ نائب قهرمانی
۶- یونان، صربستان و ترکیه با ۱ نائب قهرمانی
۷-فرانسه، آلمان، لیتوانی و فیلیپین با ۱ عنوان سومی

تیم ملی آمریکا

سالن‌ها

۸ شهر میزبانی از جام جهانی بسکتبال چین را به عهده خواهند داشت که عبارتند از: بیجینگ، شانگهای، دونگان، گوانگژو، نانجینگ، ووهان، فوشان و شنزن.

مرکز ورزشی ووکه‌ سانگ یا کادیلاک آرنا در شهر بیجینگ

این مرکز ورزشی علاوه بر میزبانی از دیدارهای گروهی، محل برگزاری دیدارهای نیمه‌نهایی و فینال رقابت‌ها خواهد بود. سالن ووکه سانگ ۱۹۰۰۰ نفر جمعیت دارد و در سال ۲۰۰۸ افتتاح شده است. این مکان ورزشی یک مکان سرپوشیده چندمنظوره است و ۶۳۰۰۰ متر مربع وسعت دارد.

مرکز فرهنگی و ورزشی دانگفنگ نیسان در شهر دونگان

این مرکز ورزشی در سال ۲۰۱۴ افتتاح شد و ۱۶۱۳۳ نفر ظرفیت دارد. دانگفنگ نیسان علاوه بر دیدارهای مرحله گروهی از مرحله یک چهارم نهایی نیز میزبانی خواهد کرد.

مرکز ورزشی اورینتال شانگهای

این مرکز ورزشی در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد و ظرفیت پذیرش ۱۸۰۰۰ نفر را داراست. اورینتال دیگر ورزشگاهی است که از مرحله یک چهارم نهایی میزبانی خواهد کرد.

مرکز ورزشی گوانگژو ژیمناسیم

گوانگژو ژیمناسیم می‌تواند از ۱۰۰۰۰ نفر میزبانی کند و در سال ۲۰۰۱ افتتاح شده است. سالن گوانگژو ژیمناسیم از دیدارهای تیم ملی ایران میزبانی خواهد کرد. این مرکز ورزشی قدیمی‌ترین مرکزی است که از مسابقات میزبانی می‌کند.

پارک ورزشی المپیک جوانان نانجینگ

این پارک ورزشی ۲۰۰۰۰ نفر ظرفیت دارد اما استادیوم این پارک ۱۸۰۰۰ نفره است و در سال ۲۰۱۱ احداث شد.

مرکز ورزشی ووهان

این مرکز ورزشی در سال ۲۰۰۷ افتتاح شد و ۱۳۰۰۰ نفر گنجایش دارد.

مرکز فرهنگی ورزشی ملی فوشان

این مرکز ۱۴۷۰۰ نفر ظرفیت دارد و در سال ۲۰۱۸ بازگشایی شده است و از این حیث جدیدترین مرکزی است که از رقابت‌ها میزبانی خواهد کرد.

مرکز ورزشی ساحلی شنزن

مرکز ساحلی شنزن در سال ۲۰۱۱ احداث شد و ۱۳۰۰۰ نفر گنجایش سالنی دارد.

تأثیر جام جهانی بسکتبال چین بر روی المپیک ۲۰۲۰ توکیو

این رقابت‌ها جکم مسابقات گزینشی المپیک ۲۰۲۰ توکیو را نیز دارد، به این صورت که دو تیم برتر قاره آمریکا و اروپا و یکی از تیم‌های برتر قاره‌های آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه میزبان رقابت‌ها یعنی چین جواز حضور در المپیک را بدست می‌آورند.

آیا آمریکا بار دیگر می‌تواند قهرمان جام جهانی لقب گیرد؟

جواب این سوال مشخص است. هنگامی که نفراتی مانند آنتونی دیویس و جیمز هاردن از همراهی تیم ملی انصراف داده‌اند نمی‌توان گفت که آمریکایی‌ها شانس ۱۰۰ درصدی برای قهرمانی ندارند. آمریکا در دیدار تدارکاتی مقابل استرالیا نیز تن به شکست داده که بعد از ۱۳ سال اولین شکست ملی این تیم محسوب می‌شود و همین مسئله نگرانی‌هایی را نسبت به تیم گرگ پوپویچ، سرمربی سابق سن آنتونیو اسپرز ایجاد کرده است. اما با حضور بازیکنانی مانند کمبا واکر و جیسون تاتوم همه چیز برای این تیم امکان‌پذیر است.

وضعیت تیم ملی ایران در این رقابت‌ها

مهران شاهین طبع دوازده بازیکن را برای این رقابت‌ها انتخاب کرده که عبارتند از: صمد نیکخواه‌بهرامی ، حامد حدادی ، محمد جمشیدی ، بهنام یخچالی ، سجاد مشایخی ، محمد حسن‌زاده ، مایک رستم‌پور، آرون گرامی‌پور، آرمان زنگنه ، میثم میرزایی ، حامد حسین‌زاده ، رسول مظفری

اصلی‌ترین رقیب تیم ملی ایران در گروه C اسپانیا است. قهرمان ۱ دوره جام جهانی و ۳ دوره یوروبسکت، مارک گسول، بازیکن تورنتو رپترز را در ترکیب خود می‌بیند که با این تیم قهرمان فصل پیش لیگ NBA شده است. از دیگر نفرات شاخص می‌توان به ریکی رابیو (فونیکس سانز)، ویلی هرنانگومز (شارلوت هورنتس)، خوان هرنانگومز (دنور ناگتس) و ویکتور کلور بازیکن بارسلونا اشاره کرد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *