جیمز هاردن چرا بر روی تیم های فوتبال سرمایه گذاری می کند؟

جیمز هاردن

تابستان فوتبالی جیمز هاردن ادامه دارد. اوایل این ماه، با ارزش ترین بازیکن 2018 ان بی ای، چرخی در ورزشگاه امارات آرسنال زد. و شنبه در ورزشگاه NRG هوستون بود و از برد 3 بر 1 بایرن مونیخ در برابر رئال مادرید لذت برد در جالی که تیم جدیدش سه امتیاز در تورنتو بدست آورد. دو روز زودتر، Houston Dynamo و  Houston Dash اعلام کردند که هاردن بخش کوچکی از سهام گروهی که باشگاه های MLS و NWSL و ورزشگاه 22 هزار نفری آن ها را کنترل می کند خریداری کرده است.

در زمان های قدیم و کم سودآور تر، ستاره های ورزشی راضی بودند که یک پارکینگ پر ماشین یا یک مشروب فروشی در شهری داشته باشند که در آنجا قهرمان محلی نیز شناخته شوند. الان آن ها ثروت زیادی دارند – حقوق هاردن در سال جاری 38 میلیون دلار است – به طوری که آن ها مدیر کنترل دارایی و استراتژی سرمایه گذاری دارند.

در 29 سالگی، جیمز هاردن در اوج دوران بازیگری خود قرار دارد ولی تنها بازیکن بسکتبالی نیست که در حالی که هنوز بازی می کند در فوتبال سرمایه گذاری می کند. لبرون جیمز زمانی که شریک باشگاه لیورپول در سال 2011 شد تنها 26 سال داشت. استیو ناشريال که در حال حاضر بازنشسته شده است، در حال آماده سازی برای سانس بود که در سال 2008 بخشی از سهام Vancover Whitecap را سه سال قبل از ورود آن ها به MLS خریداری کرد.

هاردن به قرارداد هوستون به عنوان راهی برای عمیقتر کردن رابطه خود با شهر و در زمانی که یک ابر ستاره شد نگاه می کند. هاردن در رختکن دینامو می گوید: دیگر زمانش رسیده بود. ” من سرمایه گذاری کردم، اینجا شهر من است و من در اینجا هستم، اینجا هستم که بمانم. می دانم که باید یک قهرمانی در بسکتبال به دست بیاورم و این کار را انجام خواهد داد، خیلی خیلی زود اتفاق خواهد افتاد، اما باید مراتب تشکر خودم را اعلام می کردم و بگویم که من بخشی از شهر هستم و برای همیشه اینجا خواهم بود، پس من بخشی از داینامو هستم و می خواهیم آن را به سطح بعدی برسانیم.”

او همچنین به مجله محلی فاکس گفت: این قرارداد یک موقعیت دیگر برای گسترش برند من به صورت جهانی بود، در این چند سال اخیر من عاشق فوتبال شدم و همه چیز درست از اب درآمد.”

جیمز هاردن و مسیر ان بی ای

هاردن در سال 2012 از اکلاهوما سیتی به راکت های هوستون ملحق شد و به آبروی برند تبدیل شد. او به عنوان یک بازیکن عادی در  بازی های Dynamo و  Dash شناخته نمی شود، ولی مدت زمان زیادی است که هوادار بازی های فیفاست که به علاقه او به فوتبال نیز کمک کرد. در نتیجه با استفاده از لینک خود با آدیداس موفق شد در یک سفر تجاری در سال 2016، پل پوگبا را در استادیوم الترافورد ملاقات کند.

قرارداد هوستون روابط کالیفورنیایی خوبی دارد. مالک اصلی داینامو گابریل برنر، یک تاجر مکزیکی که شرکت سرمایه گذاری او در لس آنجلس مستقر است. یکی دیگر از صاحبان آن اسکار دلا هویا، بوکسور قدیمی است که مثل هاردن در لس آنجلس به دنیا آمده بود. در میان مشاوران سرمایه گذاری هاردن، True Capital Management به چشم می خورد که شرکت آن در لس آنجلس واقع شده است.

همه این ها فقط با یک دور همی بین او و گروه صاحبان شروع شد تا ببینند که می توانند با هم کار کنند. آن ها موقعیت مالکیت حداقلی را به او دادند و ما هم سعی کردیم قطعات پازل را کنار هم بچینیم. این ها گفته های داگ راتز مدیر اجرایی True Capital Management می باشد که از گفتن جزئیات قرارداد سر باز زد.

مجله Front Office Sports که برای اولین بار خبر سرمایه گذاری جیمز هاردن را منتشر کرد، گزارش داد که او 5 درصد از سهام سازمان به ارزش 475 میلیون دلار را خریداری کرده است. با این حال، فروبز ارزش داینامو رو بدون در نظر گرفتن استادیوم 220 میلیون دلار تخمین زده بود که درآمد سالانه آن 28 میلیون تخمین زده شده بود.

جیمز هاردن بیشتر از 148 میلیون دلار در یک دهه حضورش در ان بی ای درآمد داشته است در حالی که در سال 2017 یک تمدید قرارداد به ارزش 228 میلیون دلار تا انتهای فصل 2022-23 امضا کرد. امضاها به مقدار قابل توجهی به ثروت او اضافه می کند. در سال 2015 او یک قرارداد بلند مدت کفشی با آدیداس بست که ارزشی برابر با 200 میلیون دلار داشت. با این حال داینامو کمترین دستمزد سالانه را دارد به طوری که تا ماه ژوئن برای تمام ترکیب هشت میلیون دلار بوده است. به سادگی متوجه می شوید که چرا داینامو درباره قدرت هاردن در بهبود بخشیدن وجهه باشگاه هیجان زده هستند. او 9.8 میلیون فالور در اینستاگرام و 6.3 در توئیتر دارد که بسیار بیشتر از فالور های تیم و کل لیگ MLS است.

برد 3 بر 1 هوستون در برابر تورنتو در شنبه آن ها در رقابت پلی آف نگه داشت اما تماشاگران آن ها در فصل های اخیر کاهش داشته است و میانگین 15557 نفر آن ها در رتبه 19 از 24 تیم حاضر از این حیث قرار می دهد. این عدد بسیار کم است با توجه به اینکه هوستون پنجمین ناحیه بزرگ شهری در آمریکاست که نزدیک به هفت میلیون ساکن دارد.

با افزایش دستمزد بازیکنان به غیر از چهار تیم، و میانگین حضور تماشاگران در حدود 25000 نفر، و همچنین درآمد پخش تلویزیونی که نسبت به لیگ های معتبر اروپایی بسیار ناچیز است، کسب درآمد عملیاتی برای تیم های MLS بسیار سخت است. اما حق پخش ها به شکل افزایشی با ارزش هستند و تقاضاها آنقدر زیاد هستند که لیگ از ورودی های جدید 200 میلیون دلار هزینه دریافت می کند.

استادیوم ها نیز مثل دیگر املاک دچار افزایش قیمت می شوند. و شاید مهمتر از همه، بازوی تبلیغاتی MLS، Soccer United Marketing، احتمالا در دور حذفی مسابقات جام جهانی آفریقای شمالی در 2026 بسیار سودآور تر خواهد شد.

لبرون جیمز در مجله سال 2011 وال استریت گفت: اولین روزی که قدم بر روی زمین ان بی ای گذاشتم، به یک تاجر تبدیل شدم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *