حرکت استپ بک: با یک گام به عقب پرتاب‌های بهتری داشته باشید

حرکت استپ بک بهترین سایت بسکتبال

بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال با ارائه‌ی مقالات آموزش بسکتبال امکان یادگیری این ورزش جذاب را برای همه‌ی علاقه‌مندان به آن فراهم می‌کند. امروز در این مقاله‌ی آموزش بسکتبال قصد داریم نکات مهم مربوط به حرکت استپ بک را مرور کنیم. با بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال همراه باشید.

برای اینکه فضاسازی برای انجام یک پرتاب موفق را یاد بگیرید، لازم است به این توجه کنید که هدف یک مدافع چیست. بیشتر مدافعان یاد گرفته‌اند که در مقابل بازیکن مهاجم ایستاده و فاصله‌ای در حدود طول یک دست را با او حفظ کنند.

وقتی مدافع در این موقعیت قرار بگیرد و چنین فاصله‌ای را حفظ کند، هم امکان دفع توپ در پرتاب پرشی را دارد و هم می‌تواند از هجوم بازیکن حریف به‌سمت سبد جلوگیری کند. بنابراین مدافع باید مدام عقب و جلو شود تا فاصله‌ی طول یک دست را با مهاجم پیش‌روی خود حفظ کند.

وقتی ما با سرعت به‌سمت مدافع هجوم می‌بریم، او راهی ندارد جز اینکه بلافاصله عقب‌نشینی کند وگرنه این احتمال وجود دارد که ما او را رد کرده و به سبد برسیم. زمانی که مدافع دارد عقب‌نشینی می‌کند، ما این فرصت ایده‌آل را داریم که یک گام به عقب برداشته و به اصطلاح حرکت استپ بک را انجام دهیم و فضای بیشتری برای بازی خودمان ایجاد کنیم. تسلط یافتن بر این حرکت بخش مهمی از آموزش بسکتبال تهاجمی است.

بعد از اینکه استپ بک را انجام دادید، دو گزینه پیش‌روی خود دارید. اولی این است که از فضایی که ایجاد شده استفاده کنید و یک پرتاب پرشی انجام دهید. برای این کار بهتر است از دریبل پاوند (Pound) استفاده کنید که در آن، موقع انجام آخرین حرکت، توپ را آنقدر محکم به زمین می‌کوبید که وقتی دوباره در دستتان قرار گرفت در وضعیت پرتاب کردن آن بوده و درنتیجه پرتاب سریع‌تری داشته باشید.

حرکت استپ بک آموزش بسکتبال

دومین کاری که می‌توانید بکنید این است که از تلاش مدافع برای بستن مجدد فضا به نفع خودتان استفاده کنید. اگر مدافع برای بستن فضا تلاش ناشیانه‌ای بکند یا صرفاً به سمت شما حمله‌ور شود، می‌توانید با یک فریب سر (Head Fake) ساده که در آن سر خود را خلاف جهت حرکت مورد نظرتان تکان می‌دهید، مدافع را گمراه کرده و او را جا بگذارید.

راهنمای گام به گام انجام حرکت استپ بک

بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال چهار گام زیر را برای انجام یک استپ بک مؤثر توصیه می‌کند:

۱. با سرعت زیاد به‌سمت مدافع حرکت کنید تا او مجبور به عقب‌نشینی شود. مدافع باید باور کند که می‌خواهید به‌سمت سبد بروید، بنابراین حرکت با سرعت کم یا متوسط جواب نمی‌دهد.

۲. اگر بتوانید از طریق تماس بدنی با مدافع جلوی پیش‌روی او را بگیرید، این حرکت مؤثرتر هم می‌شود. برای انجام این کار می‌توانید از جلوی شانه یا بازوی خود استفاده کنید ولی باید مراقب باشید که دستتان را باز نکرده و مدافع را هل ندهید.

۳. وقتی مدافع شروع به عقب‌نشینی کرد، توقف کرده و حرکت استپ بک را انجام دهید. یا یک پا را جلو برده و سپس به عقب بپرید و روی هر دو پا فرود بیایید (چیزی شبیه یک توقف پرشی (Jump Stop) برعکس) یا یک دریبل اسلاید (حرکت با توپ به‌سمت چپ یا راست) مایل به عقب انجام دهید. تکنیک اول به یک پرتاب پرشی ختم می‌شود، درحالی‌که تکنیک دوم مدافع را به بستن مجدد فضا ترغیب می‌کند و امکان جاگذاشتن او را برای شما فراهم می‌کند. (یک راهبرد تهاجمی بسیار کارآمد این است که اولین‌بار که در چنین موقعیتی قرار گرفتید، از تکنیک اول برای حرکت استپ بک استفاده کنید. دفعه‌ی بعد که در همان موقعیت قرار بگیرید، مدافع انتظار دارد که دوباره یک پرتاب پرشی انجام دهید و حالا می‌توانید با استفاده از تکنیک دوم او را جا بگذارید.)

۴. چشمتان دائماً به حلقه باشد. با این کار هم می‌توانید پرتاب سریع‌تری داشته باشید، هم فریب شوت (Shot Fake) باورپذیرتری انجام دهید.

وقتی به این حرکت مسلط شوید، می‌توانید تقریباً در همه‌جای زمین حریف، هم برای پرتاب و هم برای به حرکت سریع از آن استفاده کنید. توصیه‌ی نهایی ما این است که حرکت استپ بک را همچون هر حرکت مفید دیگری در آموزش بسکتبال، هم با دست راست تمرین کنید و هم با دست چپ.

از اینکه با مطالعه‌‌ی این مطلب همراه بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال بودید ممنونیم. امیدواریم با مطالعه‌ی مقالات ما آموزش بسکتبال را جدی‌تر دنبال کنید. منتظر مقالات بعدی بسکتفا، بهترین سایت بسکتبال باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *