زمان صحیح ربودن توپ در بسکتبال

ربودن توپ نیز مانند مسدود کردن توپ یکی از مهارت هایی است که در بسکتبال نادیده گرفته شده است. این کار جدای از تغییر مالکیت توپ، البته عصبی کردن حریف را نیز به دنبال خواهد داشت. 90 درصد ربایش های موفق مربوط به هنگامی است که مدافع تیم در زمان مناسب در موقعیت مناسب قرار می گیرد. این خصوصیات را هوشیاری دفاعی می نامند. در این مطلب قصد داریم زمان صحیح و البته نحوه ربودن توپ را از بسکتفا با شما در میان بگذاریم.

اهمیت ربودن توپ در بسکتبال

یکی از مواردی که در بازی کمتر مورد توجه قرار می گیرد، ربایش توپ است. کمتر مربی به این مسئله توجه می کند و تمرکز الی تیم را روی دفاع و مسدود کردن پرتاب ها منعطف خواهد کرد. با این وجود، ربودن توپ می تواند اهمیت بالایی در شرایط بازی داشته باشد. اگر بازیکنان شما قادر باشند چند بار به صورت موفق توپ را از حریف خود بربایند، تمرکز حریف به هم می خورد.

البته قابلیت تشخیص موقعیت صحیح از اشتباه، می تواند در ربودن و گرفتن توپ بسیار مؤثر باشد. ربایش توپ می تواند به لحاظ روانی تأثیر بسیار زیادی روی تیم شما و تیم حریف داشته باشد و ضرباهنگ بازی را به کلی تغییر دهد. البته اقدام به ربودن توپ، ریسک خاص خود را نیز دارد. اگر این کار را به درستی و در زمان صحیح انجام ندهید، ممکن است مهاجم حریف به سادگی از سد شما عبور کند و موقعیت پرتاب عالی را برای تیم خود به دست آورد. در ادامه 3 فاکتور کلیدی هنگام ربودن توپ باید به آن توجه کرد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

3 فاکتور کلیدی هنگام ربودن توپ

1. چرخش مهاجم حریف

ربودن توپ

یکی از موقعیت های فوق العاده ربودن توپ هنگامی رخ می دهد که بازیکنان حریف در زمین خودشان قرار دارند و در حال طراحی حمله هستند. در این هنگام اگر مهاجم صاحب توپ اقدام به چرخش کند، موقعیت طلایی ربودن توپ برای شما پیش می آید. هنگامی که بازیکن در حال چرخش است، برای یک لحظه دید خود را نسبت به مقابل از دست می دهد. همین مسئله باعث خلق موقعیت عالی برای مدافع جهت ربودن توپ می شود. البته اگر در زمان مناسب و مکان مناسب قرار داشته باشد.

برخی بازیکنان زمان بیشتری را به چرخش اختصاص می دهند. بدین منظور که چرخش با توپ آن‌ها بیشتر از سایرین طول می کشد. همین مسئله باعث می شود که فرصت مدافع برای ربودن توپ بهتر شود. اگر بتوانید یک یا دو بار اقدام به ربودن موفق توپ از یک بازیکن شوید، اعتماد به نفس او به شدت کاهش یافته و کیفیت بازی او را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این، ربودن توپ در بیشتر اوقات به خلق موقعیت گل منجر می شود.

2. ناحیه پست پایین

بازی کردن در ناحیه پست مسئولیت چالش برانگیزی است. بیشتر برخوردهای سنگین بازی در این ناحیه رخ می دهد و داور بازی نیز معمولاً با برخی از این برخوردها مدارا می کند. مهاجمین پست معمولاً اگر در این ناحیه صاحب توپ شوند، به سمت سبد حرکت قدرتمندی خواهند داشت. حرکت آن‌ها اغلب با تماس فیزیکی قدرتمند همراه خواهد بود.

به همین دلیل دریبل اول مهاجم در این ناحیه اهمیت زیادی خواهد داشت. دریبل اول آن‌ها بسیار قدرتمند و آماده حرکت به سمت سبد خواهند بود. هنگامی که توانستید پس از چند بار الگوی حرکت او را پیدا کنید، می توانید از این فرصت نهایت استفاده را ببرید. دقت کنید که هدف شما باید ربودن توپ در دریبل اول این مهاجم باشد.

بیشتر مهاجمین پست تنها از یک دریبل در این منطقه استفاده می کنند. از این رو فرصت شما بسیار محدود است و باید آن را غنیمت بشمارید. یکی دیگر از مزایای توپ در این ناحیه این است که بازیکن پست معمولاً در این ناحیه همراه با تماس فیزیکی قصد نهایت نزدیک شدن به سبد را خواهد داشت. همین مسئله باعث می شود که فاصله شما با مهاجم به حداقل برسد و ربودن توپ برای شما ساده تر شود.

3. هنگام اسکرین بازیکن صاحب توپ

هنگامی که بازیکنان نحوه صحیح استفاده از اسکرین (پوشش) با توپ را فرامی‌گیرند، معمولاً به آن‌ها گفته می شود که جهت ایجاد فاصله با بازیکن پوششی، 2 بار توپ را دریبل کنند. اولین دریبل مهاجم بهترین فرصت شما برای ربودن توپ خواهد بود.

پس از اولین دریبل توپ، مهاجم روی رساندن سرعت خود به نهایت سرعت کار خواهد کرد. همین مسئله باعث می شود که تغییر جهت یا آگاهی از تمام جوانب موجود در زمین برای او مقداری دشوار شود. به همین جهت، موقعیت مناسبی برای ربودن توپ توسط مدافعی خواهد بود که از توپ محافظت نمی کند.

این مسئله جنبه مثبت دیگری نیز خواهد داشت. هنگامی که مهاجم سعی در تماس فیزیکی با شما و ایجاد فاصله با بازکن پوششی را دارد، توپ را مقداری از خود دور نگه می دارد. دلیل آن نیز محافظت از توپ و دور نگه داشتن توپ از مدافع روی توپ است. این مسئله باعث می شود که مدافع دیگر (مدافعی غیر از مدافع روی توپ) به سادگی بتواند اقدام به ربودن توپ کند.

هنگام چرخش و حرکت دور بازیکن پوششی معمولاً مهاجم تغییر جهت می دهد. همین موقع نیز می تواند زمان ایده آلی جهت ربودن توپ باشد.

در مجموع ربودن توپ می تواند ابزار قدرتمندی در اختیار مربیان بسکتبال باشد. البته این مسئله باید با تمرین های فراوان و دقت عمل انجام شود. تجربه بیشتر به مرور می تواند روی کیفیت ربودن توپ تأثیرگذار باشد.

شما نیز دیدگاه های خود در خصوص ربودن توپ و نحوه صحیح اجرای آن را با ما و دیگر همراهان خود در بسکتفا در میان بگذارید. از نظر شما بهترین زمان و مکان برای ربودن توپ کدام است؟ به نظر شما ربودن توپ ارزش صرف زمان برای یادگیری را دارد یا بهتر است روی ابزارها و تاکتیک های دفاعی دیگر تمرکز کرد؟ تابه‌حال چند بار در زمین اقدام به ربودن توپ کرده اید؟ میزان موفقیت ربودن را در مسابقات تا حدی ارزیابی می کنید؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *