آموزش بسکتبال | نشانه‌های ابتلا به سندروم سستی در تمرینات

سندروم سستی در تمرینات

یکی از مهمترین مسائلی که در هر رشته ورزشی از جمله بسکتبال، همواره به آن توجه می‌شود، تمرین‌های صحیح و اصولی است که بیش از هر چیزی باید آن را جدی گرفت. به وفور در بین ورزشکاران رشته‌های مختلف و همچنین بسکتبال نشانه‌های ابتلا به سندروم سستی در تمرینات دیده شده که در این مطلب به بررسی این موضوع و راه حل آن می‌پردازیم.

ورود به سایت بتکارت

در سایت بسکتفا بخوانید: یادگیری ورزش بسکتبال برای مبتدیان به زبان ساده

نشانه‌های اولیه ابتلا به سندروم سستی در انجام تمرینات:

۱.دست یابی به وضعیت ثابت در تمرینات
۲.بهم ریختگی الگوی خواب
۳.تصور این که انجام تمرینات بسیار سخت هستند.
۴.کاهش شدید اشتها و تمایل به غذاهای ناسالم که باعث کاهش یا افزایش وزن می شود.
۵.افزایش خشم و نا آرامی
۶.تجربه کردن حس افسردگی
۷.کاهش میل جنسی

۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال

نکته:

لازم است بدانید که ورزشکاران استقامتی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سندرم سستی را دارند. اگر چه که تمامی ورزشکاران باید از وجود این سندرم در تمامی رشته های ورزشی حتی بسکتبال آگاه باشند؛ ممکن است هیچ گاه ورزشکاران این حس را تجربه نکنند، ولی باید از وجود آن آگاه باشند.

سندروم سستی در تمرینات

بیشتر بخوانید: نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

بوجود آمدن حالت های مختلف در ست‌های انجام تمرینات و راه حل :

خسته شدن: تمرین شکست

تمرین شکست به معنای تمرینی در یک ست بخصوص است که در این تمرین شما به شدت خسته شده و دیگر قادر به ادامه تکرار تمرینات نیستید. راه حل: پیشنهاد می شود که چه در تمرینات استقامتی و یا قدرتی این نوع تمرین را در برنامه خود داشته باشید. با انجام این تمرین بالاترین حد توانایی خود را آزمایش نموده و به درک ارزشمندی آن واقف خواهید شد.

 قوانین زمانی در ورزش بسکتبال

این نکته را فراموش نکنید:

گرم کردن یکی از اساسی ترین ارکان هر ورزشی به شمار می آید. گرم کردن، می تواند هرگونه تمرین با کمترین تحرک تا زمانی که بدن شما پذیرای تمرینات سخت باشد را ممکن سازد، به گردش بهتر خون کمک کند و بدن را برای ادامه تمرینات آماده سازد. مثلا اگر تصمیم به بلند کردن وزنه ایی سنگین دارید، گرم کردن امری ضروری است. رفتن به باشگاه و سعی بر بلند کردن سنگین ترین وزنه (بلند کردن بیشترین وزنه ایی که بتوان آن را کنترل نمایید) بدون گرم کردن اولیه بدن، می تواند آسیب های جدی به بدن شما وارد نماید، زیرا بدن شما آمادگی برای تحمل فشارهای فیزیکی را ندارد.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل تبدیل شدن به یک بازیکن همه کاره در بسکتبال

به همین ترتیب هر ورزشی از جمله بسکتبال نیز پیش از شروع تمارین و یا مسابقات رسمی نیازمند گرم کردن اولیه بدن است تا بدن از لحاظ فیزیکی آمادگی لازم برای انجام حرکات را پیدا کند.

سندروم سستی در تمرینات

خسته از تکرار حرکات بصورت اجباری

تکرار حرکات بصورت اجباری بلافاصله بعد از تمرین شکست باعث می شود که شما نتوانید حرکات دیگر را تکرار نمایید.

راه حل:

مثلا شما به طور منظم از وزنه سبکی استفاده می کنید و یارتان به شما کمک می کند تا بتوانید به آرامی وزنه را بالا ببرید. در این هنگام یار شما باید در تکرار کامل تمرینات شما را همراهی کند البته نه در تمام حرکات و باید به شما اطمینان دهد که سه یا چهار ثانیه در بلند کردن وزنه کمکتان می کند و شما را در فاز مثبت نگه می دارد.

250 اصطلاحات بسکتبال برای هر مربی و بازیکن

نقطه مقابل تکرار حرکات اجباری، نقطه خارج از مرکز و یا یایین آوردن وزنه است که باید به آرامی هر چه تمام تر صورت بگیرد و مرکز وزنه را باید با کمک یار خود سریع تر بالا ببرد. به کمک یار خود تقریبا شش تا هفت ثانیه برای پایین آوردن وزنه زمان لازم دارید. در این لحظه کمک مربی به شما کمک خواهد کرد که سریعا وزنه را به حالت اولیه درآورده و آن حرکت را تکرار نمایید. استفاده از منفی ها بهترین روش برای افزایش قدرت و اندازه می باشد. هر چند تکرار این حرکات به دفعات زیاد توصیه نمی گردد زیرا عضلات شما را بسیار سفت نموده به حدی که برای تمرین دوباره به یک هفته زمان احتیاج دارید.

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

برگزاری ست های فوق العاده

این تمرینی است که شما در آن دو حرکت را برای یک ست به ترتیب و بدون استراحت انجام می دهید. به عنوان مثال اگر شما می خواهید ست فوق العاده جلو بازو و حرکت چرخش عضلات سه سر را انجام دهید، یک ست کامل جلو بازو را انجام داده و درست پس از آن یک ست کامل از حرکات عضلات سه سر را انجام داده و قبل از تکرار به استراحت بپردازید.

سندروم سستی در تمرینات

نکته مهم:

چنان چه برای رفتن به باشگاه مصمم هستید، زمان خود را تنظیم کنید، به شکل صحیح و با قدرت تمرینات را انجام دهید، در این صورت است که تمرینات بسیار موثر خواهند بود. بسیاری از افراد بعد از بازگشت از باشگاه حس خوبی ندارند، زیرا حس خوب را در باشگاه جا گذاشته اند. هنگامی که در باشگاه هستید، مجبورید سخت تمرین کنید تا بتوانید در مورد خودتان حس خوبی داشته باشید و یک پله به سمت هدفتان صعود کنید. در غیر این صورت مجبورید بار ها و بار ها به باشگاه برگردید و دوباره از نو شروع کنید. پس در همان مرتبه اول کار را درست انجام دهید.

ارتفاع حلقه بسکتبال در مسابقات NBA چقدر است؟

ساختار بدنی افراد : افراد متفاوت با حرکات متفاوت

همه افراد شبیه به هم نیستند. مصداق این جمله در تمارین مختلف مشخص می شود زیرا افراد مختلف از نظر فیزیولوژی و ساختار بدنی با هم متفاوت هستند.

برخی از افراد با اندام های درشت تر و عضلات بزرگتر و توانایی های مختلف متولد می شوند علت اصلی این تفاوت های ژنتیکی، وجود مقدار فیبرهای با کشش سریع در عضلات افراد است. فیبرهای با کشش سریع، بیشتر از سایر عضلات رشد می کنند و قوی تر می شوند. چنانچه افرادی را دیدید که زودتر از شما به نتیجه رسیده اند، ناامید نشوید، زیرا با دنبال کردن برنامه ها و انجام درست آنها خیلی زود به نتیجه خواهید رسید.

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *