سیستم حمله بسکتبال 1-3-1 در مقابله با منطقه دفاعی 2-3

سیستم حمله بسکتبال

اگر شما مربی یک تیم جوان هستید، می دانید که بازی در مقابل سیستم دفاعی 2-3 می تواند بسیار دشوار باشد و نیاز به یک سیستم حمله بسکتبال  خوب دارید. بازیکن های شما بیشتر اوقات مجبور به پرتاب های بلند و 3 امتیازی می شوند. پرتاب هایی که بسیار دشوار هستند و بیشتر اوقات از دست می روند. سیستم حمله 1-3-1 به شما این اجازه را می دهد که در میان دفاع فشرده حریف به فضای کافی دست پیدا کرده و توپ را به تور برسانید. قصد داریم این سیستم حمله را از بسکت فا برای شما مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهیم. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

چیدمان سیستم حمله بسکتبال 1-3-1

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید، 3 بازیکن میانی بر خلاف بیشتر سیستم های حمله 1-3-1، در طول خط پرتاب آزاد قرار نگرفته اند. بر اساس آنچه مشاهده می کنید، بازیکنان در اواسط خط پرتاب آزاد و بلوک های مربعی روی خطوط دالان قرار گرفته اند.

نقش و مسئولیت بازیکنان

ابتدا نگاهی به مسئولیت هرکدام از بازیکنان در این سیستم هجومی بیندازیم.

بازیکن نوک:

بازیکن «نوک» بازیکنی است که وظیفه طراحی بازی را در اختیار دارد. این بازیکن تعیین می کند که باید از کدام سمت زمین حمله کرد. این بازیکن توپ را در اطراف زمین به حرکت در می آورد. بازیکن نوک مسئولیت زیادی در انجام حمله ندارد و بیشتر حرکات توسط بال ها و میانه زمین انجام می شود. با این وجود موقعیت هایی نیز پیش می آید که در حمله و امتیاز گیری مشارکت دارند.

بازیکن وسط:

بازیکن وسط مسئولیت های متعددی در حمله دارد و به شدت در امتیاز گیری، پاس دهی و خواندن دفاع درگیر است.

بال ها:

وظیفه بال ها ورود توپ به داخل محوطه است. همچنین نفوذ از کناره ها با دریبل در زمان ایده آل نیز از وظایف بال ها بشمار می رود.

بازیکنانی که در این پست قرار می گیرند، مسئولیت سنگینی به لحاظ تصمیم گیری در این سیستم 1-3-1 دارند. به صورت مداوم از آن‌ها درخواست حمله می شود.

بازیکن مبارز:

بازیکن مبارز وظیفه نفوذ و حرکت زیر تور و کناره های آن را دارد. جدای از حرکات محدود آن‌ها، بازیکن مبارز باید از بهره هوشی بالایی برخوردار باشد چراکه به شدت در پاس دهی و ایجاد فضا درگیر هستند.

هدف اصلی سیستم حمله 1-3-1

قبل از توضیح جوانب کامل سیستم حملۀ 1-3-1، مربیان باید فواید اصلی و ساده این سیستم را به صورت کلی درک کنند. هدف اصلی ما ایجاد یک مثلث روی بال کناری است.

برای کارکرد صحیح این سیستم هجومی، باید مدافع پایینی آن‌ها را مجبور به دفاع از بال کناری کنید. به همین دلیل است که بال های کناری به صورت مدام به کناره ها نزدیک می شوند.

بدین ترتیب می توانید مدافع میانی حریف را توسط بازیکن های دو پسته خود جدا کرده و تیم خود را در حالت برتری قرار دهید.

البته راهکارهایی برای خنثی کردن این مثلث وجود دارد اما باز کردن فضا برای طراحی حمله در این روش بسیار ساده تر انجام می شود.

پیاده سازی سیستم هجومی 1-3-1

شروع حمله از نقطه 1 شروع می شود. بازیکن حاضر در این ناحیه توپ را به یکی از بال های 2 یا 3 می سپارد. این بازیکن نیاز دارد که به یکی از کناره ها جهت ایجاد مثلث و پاس دهی دریبل کند.

هنگامی که توپ به کناره ها منتقل شد، بازیکن شماره 5 به سمت توپ حرکت می کند. بازیکن شماره 4 نیز از زیر تور حرکت کرده و توسط 2 بازیکن دیگر مثلث لازم را تشکیل می دهند. اکنون بازیکن بال کناری باید توپ را به یکی از بازیکن های 4 یا 5 پاس دهد.

اکنون بازیکن شماره 5 حریف باید منطقه خود را رها کرده و به دفاع بپردازد. موقعیتی که به دیگر بازیکنان شما امکان نفوذ و حرکت به سمت تور را می دهد تا در موقعیت مناسب پاس را دریافت کنند.

اگر بال کناری قادر به پاس دادن به یکی از بازیکنان 4 یا 5 نبود، 2 گزینه دیگر پیش روی آن‌ها است:

1- توپ را به بازیکن شماره 1 پاس بدهد تا جهت بازی را به بال مقابل انتقال دهد.

2- مستقیماً توپ را به بال مقابل پاس دهد تا او به صورت مستقیم به سمت تور حمله‌ور شود. بازیکن شماره 1 نیز باید به سمت بازیکن شماره 3 برود تا امکان پاس را برای او فراهم کند.

اگر امکان حمله مستقیم توسط بال شماره 3 وجود نداشت، بازیکن شماره 4 و 5 به سمت او حرکت می کنند تا مثلث دیگری را در سمت دیگر زمین تشکیل دهند.

بازیکنان شماره 4 و 5 همین حرکات را به صورت مدام تکرار می کنند تا موقعیت و فضای مناسبی جهت حمله به وجود آید.

نتیجه گیری

سیستم حمله 1-3-1 یکی از بهترین راهکارهای حمله در مقابل سیستم دفاعی 2-3 است. این سیستم به قدری ساده است که می توان آن را در تیم های نوجوان و بی تجربه نیز به کار گرفت.

البته تیم های بزرگ‌سال و حرفه ای نیز اگر درک درستی از آن داشته باشند، می توانند از این سیستم به درستی به نفع خود استفاده کنند. می توانید این سیستم را یک بار استفاده کرده و نتایج آن را مورد بررسی قرار دهید.

آیا شما تابه‌حال از سیستم 1-3-1 استفاده کرده اید؟ میزان کارکرد این سیستم را در چه حدی ارزیابی می کنید؟ شما چه سیستم هجومی را برای مقابله با دفاع 2-3 پیشنهاد می کنید؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در بسکت فا در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *