قوانین مربوط به بازی بسکتبال نوجوانان

ورزش تیمی نقش مهمی در زندگی کودکان دارد و به بچه‌ها اهمیت کار تیمی را می‌آموزد و فرصتی سرگرم کننده برای فعالیت‌های بدنی آنها فراهم می‌کند. تفریح یک عنصر مهم در زندگی است و می تواند به رشد روحی و جسمی فرد کمک. ورزش می‌تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در کودکان شود و به آنها در بالابردن مهارت ارتباطی با دیگران کمک می‌کند و گوش کردن به حرف‌های مربی را بسیار ارزشمند می‌کند.بازی بسکتبال برای کودکان بازی جذابی است و در عین حال ارزان است و نیازی به تجهیزات زیادی ندارد. اکثر زمین‌های بازی، مراکز تفریحی و باشگاه‌ها دارای سبدهای بسکتبال هستند. برای انجام این بازی حداقل ۲ بازیکن و یک سبد تور لازم است وجود داشته باشد. اگر دوست داشته باشید که فرزندتان در لیگ‌ها و مسابقات شرکت کند لازم است ابتدا با قوانین بسکتبال شوید.

فلسفه بسکتبال نوجوانان

فلسفه بسکتبال نوجوانان

فلسفه بازی بسکتبال جوانان این است که به شرکت کنندگان، برنامه‌ای با کیفیت ارائه دهد و اصول اساسی و فلسفه تهاجمی و دفاعی بازی را آموزش دهد. یادگیری ورزش خوب و آموزش به همه شرکت کنندگان برای احترام به مربیان ، مسئولان ، بازیکنان دیگر و قوانین نیز بخش مهمی از بسکتبال جوانان است.

طول دوره‌های بازی

بچه‌ها باید ۴ دوره ۸ دقیقه‌ای را بازی کنند. تیم‌های با سنین بالاتر و در رده‌های دانشگاهی در ۴ نیمه ۱۰ دقیقه‌ای بازی می‌کنند. بازی در این نیمه‌ها تنها در صورت خطای تکنیکی و یا زمان استراحت نگه داشته می‌شود.

زمان

زمان در ۲ دقیقه آخر بازی برای جبران وقت‌های مرده متوقف می‌شود. اگر اختلاف امتیازات ۱۰ یا بیشتر باشد بازی تا جایی که این اختلاف به کمتر از ۱۰ برسد ادامه پیدا می‌کند.

نیمه‌های بسکتبال

وقت ۳ دقیقه‌ای اول و دوم نیمه اول بازی را تشکیل می‌دهند و وقت ۳ دقیقه‌ای سوم و چهارم نیمه دوم را .

وقت استراحت در بسکتبال

هر تیمی می‌تواند ۲ دقیقه وقت استراحت در هر نیمه داشته باشد. در صورت استفاده نکردن از وقت استراحت، این زمان سوخت می‌شود و به نیمه دیگر منتقل نمی‌شود.

مشارکت بازیکنان

هربازیکنی باید در هر کوارتر ۴ دقیقه بازی کند. همچنین در بسکتبال بزرگسالان، هر بازیکن باید ۵ دقیقه در هر کوارتر حضور داشته باشد که برای هر نیمه برابر با ۱۰ دقیقه خواهد بود. بازیکن برای بازی نکردن در تمام مراحل  باید نیمی از زمان هر دور بازی را روی نیمکت بنشیند که در صورت آسیب دیدگی و یا مشکلات جسمی مجبور به شرکت نکردن در تمام مراحل بازی می‌شود.
• بیماری: زمانی که بازی شروع شود و بازیکن مریض شود و یا به هر دلیلی نتواند به بازی ادامه دهد، سرمربی باید در اسکور برد بازی، نام، زمان و مدتی را که بازیکن در آن بازی می‌کند را وارد کند تا برای دور بعدی وارد بازی نشود.
• نظم و انضباط: اگر بازیکنی بدون هیچ بهانه ای در تمرینات به طور متوالی شرکت نکند مربی به مدیر بخش ورزش اطلاع می‌دهد. مدیر،بلافاصله این موضوع را به والدین بازیکن اطلاع می‌دهد. در صورت ادامه این تخلفات ، بازیکن واجد شرایط شرکت در بازی بعدی نخواهد بود.
• آسیب: اگر بازیکنی در بازی مصدوم شود و آسیب دیدگی‌اش برطرف شود، می‌تواند با صلاح دید مربی دوباره به بازی برگردد و نقش خود را در تیم ایفا کند، اما بازیکن می‌تواند به جای بازی کردن در یک دور کامل بازی، نیمی از آن را بازی کند و برای نیمه دیگر، از بازیکن جانشین او استفاده کرد. باید توجه داشت که در این موارد باید تمام قوانین بازی کردن در نیمه‌های بازی توسط دو بازیکن رعایت شود که در این صورت هر بازیکن باید یک نیمه کامل را در زمین بازی کند.

قانون ۲۰ امتیاز

اگر تیمی در هر زمان از بازی بسکتبال، ۲۰ امتیاز جلوتر از تیم حریف باشد، نمی‌تواند هیچ فشاری به تیم مقابل بیاورد. در این موارد پیشنهاد می‌شود که تیم، بازیکنان قوی خود را از زمین بیرون بکشد و بازیکنان را جایگزین را وترد میدان کند. در پریود چهارم بازی، اگر همچنان تیم ۲۰ امتیاز از حریف جلو باشد، مربی باید بازیکنان قوی خود را تا رسیدن اختلاف به کمتر از ۱۰ امتیاز بیرون نگه دارد.

رده‌بندی سنی کودکان در بازی بسکتبال

بازی بسکتبال

بسکتبال کودکان

تیم کودکان شامل ۱۰ بازیکن با محدوده سنی ۴ تا ۵ سال به همراه یک مربی که ۴ بازیکن در زمین بازی می‌کنند. ارتفاع سبد بسکتبال از زمین ۶ فوت و سایز توپ، سایز ریز یا ۳ است.
• قوانین: لیگ‌هایی که برای این سنین برگزار می‌شوند، زیاد تابع قوانین نوشته شده در کتاب‌ها نیستند، چراکه اکثر کودکان مفهوم خطا و خشونت را درک نمی‌کنند. بنابراین این کادر داوری است که تصمیم به چگونگی قضاوت بازی می‌گیرد و تنها زمانی یک بازیکن خطاکار تحت مجازات یا فشار قرار می‌گیرد که با خطا کردن بتواند برای تیم خود امتیاز کسب کند.
• دفاع: تیم‌ها ممکن است در بازی خود به صورت جایگیری و یا نفر به نفر دفاع کنند، هیچ محدودیتی برای بازی آنها وجود ندارد و بسته به شرایط می‌توانند از این دو نوع دفاع استفاده کنند.
• فشار: تیم‌ها ممکن است تنها توپ‌هایی را دفاع کنند که از خط نیمه زمین عبور کند و بازیکن دفاعی تا لحظه نفوذ توپ به این محدوده از توپ دفاعی نکند.
• قانون پاس به عقب: بعد از اینکه مدافع بتواند ریباند کند اولین پاسی که می‌دهد باید به ناحیه عقب خود در زمین باشد، که درواقع جایی است که مربی در آن حضور دارد.
• پرتاپ آزاد: هربازیکنی حداقل یک پرتاپ آزاد را وارد زمین می‌کند. هر پرتاپ آزادی که با موفقیت همراه باشد در اسکور برد ورزشگاه ثبت می‌شود و در امتیاز کلی تیم محاسبه می‌شود. بازیکنی که این پرتاپ آزاد را از دست می‌دهد، می‌تواند پرتاپ دیگری را هم داشته باشد. خط پرتاپ آزاد توسط مسئولان و داوران بازی تعیین می‌شود. در این میان، پرتاپ کننده ممکن است روی خط قرار بگیرد ولی کاملاً از آن عبور نکند.
• بازیکنان: تیم‌ها ممکن است ماکزیمم ۴ بازیکن را در زمین بازی بازی دهند. مربی در زمین بازی بسکتبال برای برای کمک کردن بازیکنان در دریبل و کنترل توپ حضور دارد. حتی ممکن است در خط پایانی دفاع حضور داشته باشد اما در دفاع کردن نقشی نداشته باشد و فقط بازیکنان را راهنمایی کند.

بسکتبال نونهالان

تیم‌های این رده سنی شامل۱۰ بازیکن با سن‌های ۶ و ۷ سال هستند که ۵ نفر آنها در زمین بازی می‌کنند.ارتفاع سبد تور از زمین ۶ فوت است و سایز توپ مینی است.
•دفاع: تیم‌ها ممکن است در بازی خود به صورت جایگیری و یا نفر به نفر دفاع کنند، هیچ محدودیتی برای بازی آنها وجود ندارد.
• فشار:بازیکنان در صورت نفوذ توپ به نیمه زمین آن را دفاع می‌کنند مدافعان باید در ناحیه ۳ امتیازی تا عبور توپ از نیمه زمین صبر کنند.
• قرار گرفتن در ناحیه پینت: هر بازیکن دفاعی باید حداقل تا عبور توپ از نیمه زمین در ناحیه پینت و پرتاپ ۳ امتیازی باقی بماند.
• نقض دوم: بازیکن مهاجم ممکن است ۵ ثانیه یا بیشتر در ناحیه پرتاپ ۳ امتیازی بماند، که این کار درواقع نوعی خطا و نقض حقوق مدافع تیم مقابل است.
• پرتاپ آزاد: هر بازیکن حداقل یک پرتاپ آزاد را برای شروع بازی خواهد داشت. هر پرتاپ آزاد موفقی در سیستم ثبت می‌شود و برای نتیجه کلی تیم محاسبه می‌شود. مسئولان و داوران بازی آنها را محاسبه می‌کنند. هردو تیم، به صورت همزمان پرتاپ آزاد را در دو سبد مخالف می‌اندازندو به بازیکنی که پرتاپ را از دست دهد، یک فرصت دیگر برای پرتاپ دوباره داده می‌شود. در این میان ممکن است بازیکن پای خود را روی خط قرار دهد، ولی به صورت کامل از خط عبور ندهد.

بسکتبال نوجوانان

تعداد بازیکنان این تیم‌ها برابر با ۱۰ نفر است که ۵ نفر آنها در زمین بازی داده می‌شوند و رده سنی برابر با ۸ تا ۱۰ سال دارند. ارتفاع تور بسکتبال از زمین برابر با ۱۰ فوت است و سایز توپ متوسط در نظر گرفته شده است.
• دفاع: هرنوع دفاعی در نیمه زمین مجاز است
• فشار: ممکن است تیم‌ها، در ۵ دقیقه آخر فشاری همه جانبه به تیم مقابل بیاورند ولی در کل هر نوه بازی تهاجمی مجاز است.
• پنالتی: هر تیم تنها مجاز به انجام یک خطای تکنیکی در هر نیمه بازی و برای هر دور نیمه است.
• پرتاپ آزاد: خط پرتاپ آزاد در فاصله ۱۵ فوتی از سبد قرار دارد. پای پرتاپ کننده ممکن است روی خط باشد ولی به ورت کامل از آن عبور نکند.

بسکتبال جوانان

رده سنی بازیکنان در این تیم‌ها برابر با ۱۱ تا ۱۳ سال است و تیم شامل ۱۰ بازیکن است که ۵ نفر آنها باید در زمین حضور داشته باشند. ارتفاع سبد باید ۱۰ فوت از زمین باشد و اندازه توپ، اندازه توپ‌های رسمی و متداول است.
• دفاع: تیم‌ها باید درابتدای نیمه اول دفاع نفر به نفر را انجام دهند و در نیمه دوم می‌توانند دفاع نفر به نفر و یا دفاع جلیگزینی را اجرا کنند.
• پنالتی: یک هشدار برای هر تیم و بعد از آن هر هشداری خطای تکنیکی به حساب می‌آید.
• دفاع نفر به نفر:بازیکن مدافع باید در جایگاه در موقعیت ۶ فوت قرار داشته باشد. تیم مدافع ممکن است بازیکنی که توپ بسکتبال را در اختیار دارد، دابل کند، باید گفت که تیم مدافع نمی‌تواند بازیکن بدون توپ تیم مقابل خود را دابل کند. اگر این اتفاق بیفتد، داور خطای تیم را اعلام می‌کند که در صورت بروز خطای بیشتر، خطای تکنیکی از تیم گرفته می‌شود.
• فشار: تیم‌ها ممکن است فشاری همه جانیه را در هر زمان به تیم مقابل خود بیاورند. در طول نیمه اول بازی، تیمی‌ها تنها باید از دفاع نفر به نفر برای مقابله با فشار حریف استفاده کنند.
بسکتبال جوانان گزینه ورزشی کم هزینه تیمی است که فرصتی برای بچه ها در هر سنی فراهم می کند تا از مزایای فعالیت بدنی و ورزشی استفاده کنند. همچنین این امکان را برای کودکان فراهم می کند که اصول بازی را بیاموزند، بنابراین بازیکنان بااستعداد و زیرک می‌توانند از این فرصت برای راه یافتن به تیم‌های دبیرستان استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *