روش های مقابله با یک مربی قلدر در ورزش کودکان

مربی قلدر

آیا تا به حال فرزندانتان مربی ای داشته اند که بر سر آنان داد و فریاد کند و به آن ها توهین کند؟ قلدری به شکل مسری در حال شیوع در ورزش کودکان است. به عنوان والدین فرزند ورزشکار، آمادگی برای دفاع از فرزند ورزشکارتان حیاتی است. اگر فکر می کنید که این مشکل هرگز برای فرزندتان زخ نمی دهد سخت در اشتباه هستید. مربی قلدر مهم ترین موضوعی است که والدین برای روانشناسی کودکان در ورزش می نویسند.

مربیان قلدر تمام ورزشکاران جوان را هدف قرار می دهند. آن ها ممکن است کودکی با اضافه وزن و یا کوچک و حتی کودکی که اعتماد به نفس ندارد را مورد هدف قرار دهند. آن ها ممکن است بازیکنان با استعداد را مورد هدف قرار دهند چرا که فکر می کنند این روش آن ها را سرسخت تر می کند.

در نظر داشته باشید که بسیاری از مربیان داوطلب، آموزش دیده نیستند و بسیاری از مربیان، از تکنیک هایی استفاده می کنند که مربیان خودشان روی آن ها پیاده کرده اند. بعضی متوجه این موضوع نیستند که رفتار قلدرانه ای دارند و اگر شما به شکل درست به آن ها گوش زد کنید، رفتارشان را تغییر خواهند داد. طبق بازخورد های جمع آوری شده، بسیاری از مربیان اعتراف کردند که بعد از آگاهی از رفتار نادرستشان با بازیکنان، سبک صحبت هایشان را تغییر داده اند.

رفتار قلدر معابانۀ یک مربی چه عمدی باشد و چه غیر عمدی، وظیفه شما در قبال فرزند ورزشکارتان یکسان است. مهم است که در قبال رفتار های نادرست مربیان آگاه باشید و در صورتی که به رفتار مربی شک کردید، فوراً عکس العمل نشان دهید. اگر فرزندتان از سوی مربی مورد تمسخر و محرومیت قرار گرفت و یا به شکلی بدی رفتار شد، شما باید دست بکار شوید و نگذارید اعتماد به نفس آن ها خدشه دار شود تا در شرایط سخت به بازی در ورزش مورد علاقه شان بپردازند.

تأثیر منفی مربی قلدر

چیزهایی که والدین بازگو می کنند

بسیاری از والدینی که در مورد رفتار ناشایست مربیان گله مند هستند معتقد اند که فرزند جوانشان مورد تمسخر، آزار، توهین و تهدید مربی قلدرشان قرار گرفته است. یکی از این والدین می نویسد:

« دختر من به طور مکرر در کلاس ژیمناستیک دبیرستانش هدف رقتار قلدرانه مربی اش قرار می گیرد. بعد از هر جلسه، مربی جلوی تمام هم کلاسی هایش بر سر او داد و فریاد می کند و القابی به او نسبت می دهد و برای همه چیز، ظاهر و لباس هایش، او را مورد انتقاد قرار می دهد.»

والدین دیگری می نویسد:

تجربه ورزشی پسر ما به تلخی انجامیده است چرا که مربی آن ها نمی خواهد بازیکنان کوچکترین لذتی از بازی کردن ببرند. در حین یکی از تمرینات، مربی بازیکنان را به خط کرد و پسرم او را از درد شدید شانه و دستش آگاه کرد. مربی به او گفت که در مورد درد هایش ناله نکند و به خط شود. بعد از این که فرزندم از این کار امتناع کرد، رابطه بین آن ها برای همیشه شکر آب شد. در نهایت ما پسرم را برای معاینه به بیمارستان بردیم و او کل فصل را از دست داد.

چطور یک مربی قلدر روی تجربه ورزش کودکان تأثیر می گذارد

چطور یک مربی قلدر روی تجربه ورزش کودکان تأثیر می گذارد

مربی های جوانان تأثیر بسیار شدیدی در تجربه بچه ها در ورزش دارند. آن ها می توانند بر لذت بردن و ادامه دادن یک ورزش توسط بچه ها اثر گذار باشند. بعضی از مربیان با رفتارشان به بازیکنان انگیزه می دهند و آن ها را تشویق می کنند در حالی که برخی دیگر با بی انگیزه کردن بچه ها، لذت بازی را از آن ها می گیرد.

بچه هایی که مورد هجوم رفتار نادرست مربیان قرار می گیرند ممکن است با خود فکر کنند که مشکل از خودشان است. این اتفاق آن ها را در نظرشان بی ارزش می کند و باعث عدم احساس آسایش و امنیت در ورزش می شود. برخی از این ورزشکاران جوان وقتی برای اولین بار هدف چنین رفتار هایی قرار می گیرند، احساس خجالت می کنند. آن ها فکر می کنند که رفتارشان باعث شده تا مربی چنین عکس العمل هایی نشان دهد و دیگر نمی خواهند در مورد تجربه ورزشیشان صحبت کنند.

تأثیر فاجعه بار تر این مشکل این است که نه تنها در ورزش کودکان، بلکه در جامعه و خارج از باشگاه ها نیز بچه ها اعتماد به نفس خود را از دست می دهد. در برخی موارد بچه ها ازعان دارند که حتی نمی توانند حرف ها و تحقیر ها را از ذهن خود خارج کنند. این اتفاق باعث ایجاد مشکل در زمینه تمرکز بچه ها می شود. آن ها در برخی مواقع نسبت به گفته ها و عکس العمل های مربی نسبت به اشتباهشان بسیار حساس می شوند. آن ها بیشتر از لذت بردن، درگیر ترس از مورد قبول واقع نشدن و نا امید کردن مربی می شوند. آن ها اغلب نگران عکس العمل مربی در صورت انجام حرکتی اشتباه و تصمیمی نادرست هستند.

رفتار یک مربی قلدر

مربیان قلدر عموماً با توهین، تحقیر و بی توجهی بچه ها را آزار می دهند. والدین نباید هیچگاه اثر منفی این رفتار ها را دسته کم بگیرند. به عنوان والدین فرزند ورزشکارتان این وظیفۀ شماست تا از کیفیت مربی فرزندتان اطمینان حاصل کنید. رفتار مربیان قلدر برعکس چیزی که ادعا می کنند، باعث سر سخت شدن فرزندانتان نمی شود و هرگز عملکرد آن ها را ارتقاء نمی دهد. مربیانی که رفتار بدی دارند، چه به صورت کلامی چه فیزیکی، موجب از بین رفتن اعتماد به نفس بچه ها و کاهش توان روابط اجتماعی آنان می شود و حتی باعث عدم اعتمادشان هم می شود. در برخی موارد، این مربیان موجب ایجاد استرس و افسردگی در بچه ها نیز می شوند.

مربیانی که چنین رفتار هایی دارند عموماً فقط به دنبال پیروزی و معرفی بازیکنان حرفه ای هستند. آن ها این پیام را به بچه ها می رسانند که تنها چیز مهم در ورزش کودکان پیروزی است و وقتی بچه ها بیش از حد به نتیجه فکر کنند، دیگر بهره ای از فواید احساسی و اجتماعی ورزش نخواهند برد.

تمرکز بیش از حد بر روی امتیازگیری یا پیروزی می تواند عملکرد بچه ها را نیز مورد آسیب قرار دهد. این رفتار ها عموماً ترس از شکست در آن ها ایجاد می کند و از ریسک کردن باز می دارد. بچه ها به دلیل ترس از عکس العمل مربیشان، بدون خطر کردن سعی می کنند کلیشه ای بازی کنند .

اعتماد به نفس پایین در کودکان

دست به کار شوید

قبل از این که فرزندتان را در باشگاهی ثبت نام کنید، در حرکتی کاملاً صحیح و عقلانی، با مربی مصاحبه کنید. شما باید در مورد فلسفه و روش مربیگریشان از آن ها سؤال کنید. اگر فرزندتان عضو تیمی است و به نظر از مربی اش راضی نیست، شما باید در این مورد تحقیق کنید. با آرامش از فرزندتان در مورد نحوه رفتار و برخورد مربی سؤالاتی کنید و به دقت به عکس العمل آن ها توجه کنید. حتی می توانید از والدین های دیگر در مورد دیده ها و شنیده هایشان سؤالاتی کنید. در تمرینات و مسابقات شرکت کنید و در مورد فریاد ها، تحقیر ها و تنبیه ها هوشیار باشید.

اگر چیزی در مورد تشر زدن و توهین کردن به بچه ها به گوشتان خورد، باید دست به کار شوید. اگر کاری نکنید و فقط ناراحت شوید آنگاه شما نیز جزئی از مشکل هستید. در عوض، با مربی صحبت کنید. شما می توانید به آرامی به آن ها گوش زد کنید که این رفتار باعث آسیب رساندن به اعتماد به نفس و خود باوری بچه ها می شود.

در برخی موارد، ممکن است به این نتیجه برسید که تغییر رفتار مربی امکان پذیر نیست. اگر چنین شد، شما باید با مسئول لیگ و یا مدیر مدرسه که در جایگاه بالاتری از مربی قرار دارد در این مورد صحبت کنید. اگر بی فایده بود، مربی و یا تیم فرزندتان را تغییر دهید. باقی ماندن در همان شرایط، حداقل به اعتماد به نفس و عملکرد ورزشی فرزندتان آسیب می رساند.

حرف آخر برای شما والدین: در قبال مربی قلدر هوشیار باشید و خود را با اطلاعات کافی برای عکس العمل نشان دادن، مسلح کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *