نحوه صحیح دفاع در بسکتبال

مربی افسانه ای سابق بسکتبال، باب نایت می گوید: «بسکتبال خوب همیشه با دفاع خوب آغاز می شود.» دفاع در بسکتبال می تواند باعث موفقیت یک تیم شود یا آن را از هم بپاشد. از همین رو تبدیل شدن به یک دفاع عالی می تواند تأثیر بسیار زیادی روی تیم شما داشته باشد. با تقویت توان دفاعی خود می توانید شرایط تیم را بهبود بخشیده و در سخت ترین شرایط ممکن همه چیز را به نفع خود رقم بزنید. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

بخش اول: حالت ایستادن دفاع در بسکتبال

همه چیز دفاع در بسکتبال با حالت ایستادن شما شروع می شود. اگر بتوانید طرز ایستادن خود را اصلاح کنید، قدم بزرگی در یادگیری اصول اولیه برداشته اید. به هیچ عنوان این بخش را نادیده نگیرید. در صورتی که طرز ایستادن شما درست نباشد، بدون شک در تمامی مراحل دفاع شکست خواهید خورد.

1. فاصله پاها

فاصله بین پاهای شما باید مقداری از عرض شانه ها بیشتر باشد. پاهای شما باید به سمت جلو باشد و اندکی از زانوی شما بازتر باشد. با این حالت ایستادن ثبات زیادی پیدا می کنید و اعضای بدن شما نیز در آسایش خواهند بود.

2. وزن خود را روی سینه پا بگذارید

دقت کنید که برای عکس العمل سریع و ایجاد اصطکاک اندک با زمین، وزن خود را روی بخش جلوی پا و به اصطلاح سینه پا بگذارید. البته پاشنه شما نباید زیاد از زمین بلند شود و کافی است تنها اندکی از زمین فاصله داشته باشد. هرچه بدن شما به زمین نزدیک تر باشد، بهتر است.

دقت کنید که وزن خود را روی انگشتان پا نگذارید. این کار باعث عدم تعادل می شود. سینه پا به دلیل مساحت زیاد به شما ثبات و تعادل می دهد. برای اینکه میزان پایین بودن و نزدیکی به زمین را بسنجید، با نوک انگشتان خود زمین را لمس کنید. باید بدون دردسر بتوانید این کار را انجام دهید.

3. پشت خود را صاف کنید.

پشت خود را صاف و با اندکی انحنا نگه دارید اما پشت شما نباید کاملاً عمود بر سطح زمین باشد. این کار به عدم تعادل شما منجر خواهد شد. اگر می خواهید بدانید که طرز ایستادن شما صحیح است، با دستان خود سطح زمین را لمس کنید. پشت و بدن شما نباید فشار زیادی را متحمل شود و به سادگی باید بتوانید زمین را لمس کنید.

این طرز ایستادن در ابتدا ممکن است غیرطبیعی و کمی و دشوار به نظر برسد اما پس از مدتی که به آن عادت کنید، از دشواری آن کاسته خواهد شد و به غریزه دوم شما تبدیل می شود. صاف نگه داشتن پشت جدای از حفظ تعادل شما به محافظت در مقابل صدمه نیز منجر خواهد شد.

4. دستان خود را بالا بگیرید

سعی کنید دستان خود را بالا گرفته و آن‌ها را شل و فعال نگه دارید. سعی کنید دستان خود را به سمت اطراف بلند کنید. یک شیوه دیگر این است که یک دست خود را بالا نگه دارید. دست دیگر خود را به سمت بدن حریف یا برای ربودن توپ باز کنید. در هر صورت دستان شما نباید به پایین رها شوند.

بسته به نحوه دفاع و میزان خوی تهاجمی آن ممکن است مربی شما محل قرارگیری دستان شما را تعیین کند. در غیر این صورت تنها روی بالا و فعال نگه داشتن دستان خود کار کنید. موقعیت های متفاوت را امتحان کرده و موردی که برای شما طبیعی و کارآمد است را انتخاب کنید.

بخش دوم: دفاع از توپ

پس از اینکه به تسلط کامل در نحوه ایستادن خود رسیدید، نوبت به دفاع از توپ است. البته توجه کنید که تمرین کافی روی طرز ایستادن خود داشته باشید. هرکدام از مراحلی که در این مطلب عنوان می کنیم، اگر به صورت کامل اجرا نشوند، دفاع شما ناقص خواهد بود.

1. برگشت به موقع به دفاع

یکی از اساسی ترین قوانین دفاع منسجم این است که به موقع و بلافاصله پس از پرتاب توپ به حالت دفاعی بازگردید. استراتژی هر تیمی هنگام بازگشت به سمت زمین خود متفاوت است اما در کل اولین بازیکنی که به دفاع بازمی گردد مسئول محافظت از سبد جهت جلوگیری از پرتاب زیر سبد حریف است.

مدافع دوم نیز باید بازیکن صاحب توپ را تحت فشار قرار دهد. 3 مدافع دیگر نیز مسئول مراقبت از 3 مهاجم دیگر حریف خواهند بود. هنگام بازگشت به دفاع باید ارتباط مؤثری با هم تیمی های خود داشته باشید. به آن‌ها اطلاع دهید که از سبد، توپ یا بازیکن حریف مراقبت می کنید تا همگی در جریان مسئولیت دیگری باشند.

احتمال دارد که مسئولیت شما پس از پرتاب دویدن به سمت توپ جهت ریباند باشد. در این صورت پس از رفتن به سمت توپ، در صورتی که موفق به ریباند نشدید، بلافاصله به سمت زمین خودی بازمی گردید.

2. فشار روی بازیکن صاحب توپ

بلافاصله بازیکن صاحب توپ حریف را تحت فشار قرار دهید. بسیاری اوقات همین فشار به از دست دادن توپ توسط حریف منجر می شود. جدای از این، فشار روی توپ باعث می شود که هم تیمی های شما فرصت کافی برای برگشتن به دفاع را داشته باشند. اگر بازیکن صاحب توپ را بدون مدافع دیدید، بلافاصله به او نزدیک شوید و از او دفاع کنید.

بزرگ‌ترین تهدید برای هر دفاع این است که مهاجم صاحب توپ حریف دارای فضای آزاد و ساده برای حرکت و دریبل به سمت سبد باشد. بهترین راه برای مقابله با این تهدید فشار در سریع ترین زمان ممکن است.

با این وجود طبق برنامه ریزی تیم پیش بروید. اگر مربی تیم، شما را مسئول حفاظت از یک بازیکن خاص کرده است، سعی کنید تا جای ممکن از او محافظت کنید. از طرف دیگر، در صورتی که هیچ گونه فشاری روی بازیکن صاحب توپ نبود، در اسرع وقت وارد عمل شوید.

3. هدایت حریف به سمت خط عرضی

حالت بدن و طرز ایستادن خود را به گونه ای تنظیم کنید که حریف شما مجبور به نفوذ از سمت خط عرضی شود. نفوذ از مرکز ناحیه رنگی باعث دردسر تیم بخصوص در دفاع نفر به نفر خواهد شد. پایی که به خط عرضی نزدیک است را اندکی از پای دیگر خود عقب تر قرار دهید. به شکلی که نوک پای نزدیک به خط عرضی در راستای پاشنه پای دیگر شما باشد.

سینه خود را نیز به تبعیت از پاهای خود مقداری کج کنید. این موقعیت باعث می شود که حریف تمایل بیشتری به نفوذ از سمت خط عرضی یا خط طولی داشته باشد. نفوذ حریف از مرکز زمین باعث ایجاد دردسر در دفاع خواهد شد و بیشتر اوقات به پرتاب ساده حریف منجر می شود.

4. از حریف خود پایین تر باشید

اگر در هر زمینه مهارتی از حریف خود بالاتر و بهتر هستید، در زمینه موقعیت بدن باید از او پایین تر باشید. هنگامی که از بازیکن صاحب توپ دفاع می کنید همواره باید بدن شما در سطح پایین تری از او قرار داشته باشد. چشمان شما باید در سطح شانه های حریف قرار گیرد.

هنگامی که نیاز به حرکت داشتید، نیازی به بالا آمدن بدن نیست. در همین حالت از طرفی به طرف دیگر بلغزید. در بخش قبلی گفتیم که روی سینه پاها مستقر شوید. این کار باعث می شود که حرکت شما به اطراف ساده تر شود.

برای اینکه پایین ماندن برای شما ساده شود، خود را در یک باشگاه با سقف بسیار کوتاه تصور کنید. در صورتی که بلند شوید، سر شما با سقف باشگاه برخورد خواهد کرد. این مسئله را به صورت غریزی فراگیرید. پایین بودن شما باعث ایجاد تعادل کامل می شود. همچنین سرعت عکس العمل شما را به شکل فوق العاده ای بالا می برد. هنگامی که حریف شما قصد حرکت ناگهانی و نفوذ داشته باشد، پایین بودن شما انرژی کافی برای حرکت انفجاری را به شما می دهد.

5. چشم به سینه یا کمر حریف بدوزید

برخلاف توصیه برخی مربیان که پیشنهاد می کنند به چشمان حریف یا توپ چشم بدوزید، چشمان خود را روی میان تنه حریف قرار دهید. در صورتی که به توپ یا صورت حریف نگاه کنید، حریف به سادگی توسط حرکات فِیک شما را فریب می دهد و از شما عبور خواهد کرد.

این مسئله در خصوص سینه و کمر حریف صادق نیست. از آنجایی که دامنه حرکت این دو قسمت از بدن بسیار پایین است، امکان فریب دادن توسط حرکات فیک در این ناحیه به حداقل می رسد.

6. دو دست با وظایف مختلف

از یک دست خود برای ره‌گیری توپ استفاده کنید و دست دیگر خود را برای سد کردن مسیر پاس به کار بگیرید. یک دست خود را به سمت حریف نگه دارید. فاصله شما تا حریف باید در حدود طول دست شما باشد. به طوری که هنگام باز کردن انگشتان خود قادر به لمس سینه حریف باشید. این دست برای ره‌گیری توپ و در صورت امکان ربودن آن استفاده خواهد شد.

دست دیگر شما باید اندکی پایین تر بوده و جهت مسدود کردن مسیر پاس استفاده شود. در این صورت هردو دست شما همواره فعال و بالا خواهند بود. هیچ‌گاه برای ربودن توپ دستان خود را دراز نکنید و این مسئله باعث عدم تعادل شما می شود و حریف به سادگی از شما عبور خواهد کرد. سناریوی دیگر این است که هنگام عبور حریف از شما مرتکب خطا می شوید. تنها در صورتی که توپ در موقعیت عالی قرار داشت و بدون دراز کردن دست قادر به ربودن آن بودید در این خصوص اقدام کنید.

7. ارتباط پیاپی با هم تیمی ها

سعی کنید همواره با هم تیمی های خود ارتباط کلامی برقرار کنید. بسیاری اوقات به دلیل دفاع از یک موقعیت خاص، هم تیمی های شما قادر به دیدن برخی اتفاقات درون زمین نیستند. از این رو ارتباط کلامی باعث استحکام و انسجام بیشتر در دفاع می شود.

برای مثال هنگام دویدن به سمت توپ و قصد دفاع از توپ واژه «توپ، توپ، توپ» را به کار بگیرید. اگر از بازیکنی دفاع می کنید که یک پاس با بازیکن صاحب توپ فاصله دارد از واژه «رد، رد، رد» استفاده کنید. هنگامی که قصد دارید به هم تیمی های خود بفهمانید که اسکرین از چپ یا راست در حال آمدن است از واژه «اسکرین چپ» یا «اسکرین راست» استفاده کنید.

بخش سوم: دفاع از دریبل و پرتاب

اکنون نوبت دفاع از دریبل حریف و پرتاب توپ است. بسیاری اوقات حریف اقدام به نفوذ به سمت سبد می کند و این کار را با دریبل انجام می دهد. گاهی نیز از محل ایستادن خود اقدام به پرتاب توپ خواهد کرد. باید برای هرگونه موقعیتی آماده باشید و از رسیدن حریف به نزدیک سبد و پرتاب موفق توپ جلوگیری کنید.

1. هنگام نفوذ عقب نشینی کنید

در صورتی که حریف قصد نفوذ و حرکت به سمت سبد را داشت، به عقب حرکت کنید. بلافاصله با حرکت حریف به سمت عقب برگردید. به یاد داشته باشید که اگر به سینه و کمر حریف نگاه نکنید، ممکن است حریف شما را فریب دهد. در این صورت به عقب برمی گردید و او نیز در جای خود بدون مزاحم اقدام به پرتاب خواهد کرد.

برای حرکت با حریف صاف نشوید. سعی کنید موقعیت پایین خود را حفظ کنید و دستان خود را نیز باز نگه دارید تا بتوانید از توپ دفاع کنید و مسیر پاس را ببندید. صبر داشته باشید و در حرکت های عجولانه اقدام به ربودن توپ نکنید. تنها در صورتی که تعادل حریف به هم خورد و توپ از دست او رها شد، برای ربودن توپ وارد عمل شوید.

2. متمایل کردن توپ به سمت کناره ها

همان طور که در بخش قبلی نیز عنوان شد، بدن شما باید به گونه ای قرار گیرد که حریف تمایل به نفوذ از سمت خط عرضی را داشته باشد. اگر در دفاع از حریف شکست خوردید، ترجیح این است که حریف از سمت خط عرضی و نه مرکز زمین به سمت سبد نفوذ کند. این مسئله باعث می شود که بازیکن صاحب توپ را بهتر مهار کنید تا هم تیمی دیگری برای کمک وارد عمل شود.

3. ربودن توپ هنگام دریبل

یکی از بهترین موقعیت های ربودن توپ هنگام دریبل حریف و رد شدن از شما است. هنگامی که حریف در حال رد شدن از شما است، با یک حرکت کوتاه و سریع توسط دست نزدیک به توپ سعی کنید توپ را از دستان او خارج کنید.

با دستی که مسیر توپ را بسته اید (در این تصویر دست چپ) اقدام به ربودن توپ نکنید. ممکن است دست شما به حریف برخورد کرده و مرتکب خطا شوید. تنها در صورتی اقدام به ربودن کنید که امکان مهار او وجود نداشته باشد و موقعیت مناسب برای ربودن فراهم باشد.

4. از حریف خطا بگیرید

هنگامی که شما بدون حرکت یا در حال حرکت به عقب یا اطراف باشید، هردو پای شما روی زمین باشد و حریف به نیم تنه شما (سینه و شکم) ضربه بزند و بر زمین بیفتید، خطای شارژ رخ می دهد. سعی کنید حریف را مجبور به انجام این خطا کنید.

اجازه دهید که حریف با توپ به سمت شما دریبل کند و از ربودن توپ خودداری کنید. البته مراقب باشید که مرتکب خطای سد نشوید. در صورتی که به سمت توپ حرکت کنید، هردو پای شما روی زمین نباشد یا با حریف از ناحیه دست و پا برخورد کنید، مرتکب خطای سد خواهید شد.

با حریف حرکت کنید و در مسیر دریبل توپ بمانید تا حریف مرتکب خطا شود. پایین بمانید و دستان خود را از آرنج به پایین نزدیک سینه خود نگه دارید. هنگامی که برخورد حریف با شما صورت گرفت، بدن خود را شل کرده بگذارید بر زمین بیفتید. البته همیشه ریسک این کار بالا است و ممکن است مرتکب خطای سد شوید.

5. مسدود کردن دید حریف

هنگامی که حریف اقدام به پرتاب توپ کرد، اگر توان سد کردن توپ را ندارید، سعی کنید دید او را برای نگاه دقیق به سبد مسدود کنید. این مسئله باعث می شود بدون ارتکاب خطا و تماس با حریف درصد موفقیت پرتاب را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

سد کردن دید گزینه بهتری از اقدام به ربودن توپ است. هنگام ربودن توپ ممکن است مرتکب خطا شوید. همچنین در صورتی که حریف قصد فریب شما را داشته باشد و شما نیز برای ربودن توپ اقدام کنید، به احتمال زیاد از شما عبور خواهد کرد. از این رو بهتر است گزینه سد کردن دید را انتخاب کنید.

بخش چهارم: دفاع بدون توپ

یکی از مهم‌ترین ویژگی های دفاع مستحکم این است که تمامی اعضای تیم وظیفه خود را به درستی انجام دهند. با اینکه دفاع روی توپ یکی از مهم‌ترین و کلیدی ترین وظایف دفاع است اما دفاع بدون توپ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

1. از رسیدن پاس جلوگیری کنید

هنگامی که در موقعیت یک پاس فاصله (رد توپ) قرار داشتید، از رسیدن توپ به مهاجم مستقیم خود جلوگیری کنید. اگر در حال دفاع از مهاجم بدون توپی هستید که نزدیک ترین شخص به مهاجم صاحب توپ است، باید در موقعیت دفاعی بمانید.

یک پا و یک دست خود را روی مسیر پاس قرار دهید. سینه خود را به سمت حریف قرار دهید. از بالای شانه سمت توپ خود، توپ و مهاجم صاحب توپ را در دیدرس داشته باشید.

گاهی اوقات ممکن است مربی به شما توصیه کند که به جای رد توپ از مدافع روی توپ حمایت کنید. در این صورت در پشت هم تیمی خود قرار می گیرید و مسیر دریبل و نفوذ به سمت توپ را به صورت دولایه می بندید.

2. مدافع گوشه سمت توپ

اگر در گوشه سمت توپ قرار دارید، مهاجم مستقیم خود را هرگز رها نکنید. این موقعیت به جهت پرتاب 3 امتیازی بسیار حساس است. حتی در صورتی که بازیکن صاحب توپ به ناحیه رنگی نفوذ کرد، شما در موقعیت خود بمانید.

اگر برای کمک وارد عمل شوید ممکن است به بازیکن گوشه زمین پاس داده شود و او نیز اقدام به پرتاب 3 امتیازی بدون دردسر کند. بدین ترتیب موقعیت پرتاب 2 امتیازی با چند مدافع را به موقعیت پرتاب 3 امتیازی بدون مدافع تبدیل کرده اید.

3. تشکیل مثلث دفاعی

برای مشاهده هم‌زمان توپ و بازیکن خود باید در مثلث دفاعی قرار گیرید. اگر از بازیکنی دفاع می کنید که از توپ فاصله زیادی دارد و با پاس مستقیم نمی تواند صاحب توپ شود، به شکلی در زمین مستقر شوید که هم توپ و هم بازیکن مستقیم خود را تحت نظر داشته باشید.

دستان خود را بالا و فعال نگاه دارید. یک دست شما به سمت توپ نشانه رود و دست دیگر شما نیز به سمت مهاجم مستقیمتان باشد. هم‌زمان با حفظ فاصله کم با توپ، فاصله خود را با مهاجم مستقیم نیز زیاد نکنید. در صورتی که پاس تغییر ناحیه به او داده شود، باید بلافاصله قادر به نزدیک شدن به او و جلوگیری از پرتاب توپ باشید.

4. تطبیق پیاپی موقعیت

هنگامی که در دفاع حضور دارید، هیچ‌گاه بدون حرکت نباشید. هنگامی که از مهاجم صاحب توپ دفاع می کنید، بدون وقفه موقعیت خود را تطبیق دهید تا در صورت حرکت های ناگهانی قادر به عکس العمل یکسان و متعاقب باشید.

در حالت دفاعی بمانید و مطمئن شوید که همواره توپ و مهاجم مستقیم خود را در گستره دید خود دارید. با خیره شدن به توپ وظیفه اصلی خود را فراموش نکنید. مدافع باید با چشمان خود بخش زیادی از زمین را تحت نظر داشته باشد.

بخش پنجم: تقویت قوای جسمانی و تمرین مداوم

بسکتبال یک ورزش فیزیکی با کلی تماس فیزیکی است. ممکن است در دقایق ابتدایی بازی مشکلی نداشته باشید اما هرچه بازی به اواخر خود نزدیک می شود قوای شما تحلیل رفته و قادر به حضور مؤثر و کارآمد در زمین نخواهید بود. از این رو باید خود را به لحاظ فیزیکی و جسمانی به سطح حرفه ای برسانید.

1. تقویت حالت ایستادن

حالت ایستادن شما در بسکتبال از اهمیت بالایی برخوردار است. بیشتر اوقات باید در این حالت باشید و این حالت نیز نیازمند ماهیچه های قدرتمندی است. این ماهیچه ها را با حرکت اسکات و تکیه دادن پشت به دیوار تقویت کنید. 4 تا 5 بار در هفته روی تقویت پاهای خود با این حرکات کار کنید و حالت ایستادن خود را به مرور پایین و پایین تر بیاورید.

پشت خود را به دیوار تکیه داده و تا زمانی که زانوی شما به زاویه 90 درجه برسد، به پایین بلغزید. تا جایی که می توانید در این موقعیت بمانید و روی افزایش این زمان تمرکز کنید. برای حرکت اسکات نیز پاهای خود را مقداری از عرض شانه ها بیشتر باز کنید. تا زمانی که پاهای شما به زاویه 90 درجه می رسد، بدن خود را پایین بیاورید. دوباره بالا رفته و این چرخه را 10 بار تکرار کنید.

2. تقویت حرکات پا

سعی کنید با طناب زدن و استفاده از نردبان چابکی روی حرکات پای خود کار کنید. حرکت پای سریع یکی از مهم‌ترین ابزار دفاع مستحکم است. سعی کنید هر روز 10 دقیقه طناب بزنید. سپس با استفاده از نردبان چابکی روی تمرین های تعادل و سرعت پای خود کار کنید.

طناب زدن را با یک پرش ساده به بالا شروع کنید. سعی کنید پاهای خود را در سریع ترین زمان ممکن بالا ببرید. سپس پرش به اطراف و پرش به عقب و جلو را امتحان کنید.

نردبان چابکی دقیقاً شبیه یک نردبان معمولی است که خودتان می توانید با دو تکه چوب بلند و چند تکه طناب درست کنید. در طول نردبان دویده و در هر مربع نردبان دو پای خود را تماس دهید. سینه خود را در این حرمت به سمت جلو بگیرید و به پایین خم نشوید. می توانید تمرین های چابکی فراوانی با این نردبان را در سطح اینترنت پیدا کنید و به چند تمرین خاص اکتفا نکنید.

3. تقویت عضلات نیم تنه

یکی از بهترین حرکت های ممکن برای تقویت عضلات نیم تنه و بخصوص شکم، پلانک است. عضلات قدرتمند نیم تنه باعث می شود که تعادل عالی داشته باشید که برای دفاع مستحکم حیاتی است.

ابتدا هر روز روی حرکت پلانک رو به زمین کار کنید تا زمانی که قادر باشید 60 ثانیه در این وضعیت بمانید. سپس روی پلانک از بغل کار کنید تا عضلات کناری شکم شما نیز تقویت شوند.

4. تقویت حرکات انفجاری

برای اینکه قادر به دفاع صحیح در زمین باشید باید بتوانید حرکات انفجاری را در زمان صحیح اجرا کنید. از خط عرضی به سمت مخروط هایی که روی خط پرتاب آزاد قرار دارند، بدوید و بلافاصله در آنجا توقف کرده و به حالت دفاعی بروید.

دوباره به خط عرضی با دویدن برگردید. بلافاصله برگشته و به مخروطی که دورتر از خط پرتاب آزاد است بروید و به حالت دفاعی بایستید. این مسیر را با فاصله های دورتر تکرار کنید تا زمانی که به خط عرضی سمت دیگر زمین می رسید.

5. دفاع در برابر شخص واقعی

تا زمانی که مهارت های خود را در برابر حریف واقعی به اجرا نگذارید، از میران مهارت خود در دفاع باخبر نخواهید شد. از یکی از دوستان یا هم تیمی های خود برای این کار کمک بگیرید. از هم تیمی خود بخواهید با توپ در ناحیه پرتاب آزاد مستقر شود و شما نیز از او دفاع کنید.

بازیکن باید به سمت سبد هجوم بیاورد و با 2 تا 3 دریبل اقدام به پرتاب کند. شما نیز باید از او جلوگیری کنید. در موقعیت صحیح و پایین بمانید. مهاجم را تحت فشار قرار دهید و اجازه نفوذ یا پرتاب را به او ندهید. می توانید مدت زمان مشخصی تعیین کنید. اگر هرکدام از شما در این بازه زمانی موفق شد، برنده چالش خواهد بود.

6. تقویت توانایی جایگیری مداوم

تغییر و تطبیق مداوم جایگاه شما در زمین یکی از اصولی ترین موارد دفاع عالی است. هردوی شما در موازات خط پرتاب آزاد حرکت کنید. هنگامی که مهاجم قصد حرکت و جدا شدن از شما را دارد، شما نیز به موازات و هم‌زمان با او در زمین حرکت کنید و اجازه جدا شدن را ندهید. فراموش نکنید حرکت پاهای شما باید روی سینه پا باشد و از صاف شدن کامل برای حرکت خودداری کنید.

از مهاجم بخواهید که از حرکت های فیک برای فریب شما استفاده کند تا بتوانید شرایط واقعی بازی را تجربه کنید. سعی کنید در تمام طول تمرین دست های خود را بالا و فعال نگاه دارید.

7. تمرین مداوم و پیوسته

بسکتبال یک ورزش فیزیکی است. سعی کنید روی مهارت های خود به طور پیوسته و در هر تمرین کار کنید. در تمرین های گروهی داوطلب دفاع شوید. از بهترین مهاجم تیم مقابل دفاع کنید. همواره توانایی های خود را به چالش کشیده و در جا نزنید. موقعیت خود را در زمین تطبیق دهید. برای تبدیل شدن به بهترین مدافع تیم برنامه ریزی کنید و خود را به همگی ثابت کنید.

نظر شما در خصوص جایگاه دفاع در بسکتبال و تأثیر آن بر روند بازی چیست؟ آیا شما نیز جزو آن‌هایی هستید که تنها روی جنبه هجومی خود تمرکز دارید و دفاع را مهارت ثانویه می پندارید؟ از نظر شما کدام یک از موارد بحث شده در این مطلب اهمیت بیشتری در دفاع دارد؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در بسکتفا در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *