چگونه توپ را مانند کوین دورانت پرتاب کنیم

کوین دورانت خود را به عنوان یکی از بهترین مهاجمان حال حاضر ان بی ای و یکی از قدرتمندترین پرتاب کنندگان این لیگ ثابت کرده است. دورانت عضو باشگاه 50-40-90 ان بی ای است. بدین معنی که در یک فصل توانسته 50 درصد پرتاب جریان بازی، 40 درصد پرتاب امتیازی و 90 درصد پرتاب آزاد خود را به گل تبدیل کند. تعداد کمتر از 10 بازیکن توانسته اند به این سطح دست پیدا کنند. اگر به سبک و سیاق دورانت علاقه دارید و مایلید که نحوه پرتاب او را فرابگیرید، ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

بخش اول: یادگیری قواعد پرتاب کوین دورانت

ابتدا مروری بر قواعد کلی و سبک پرتاب کوین دورانت خواهیم داشت. البته به یاد داشته باشید که این مطلب تنها سبک تخصصی دورانت را به شما آموزش می دهد. قبل از یادگیری این سبک پرتاب باید با اصول کلی پرتاب توپ بسکتبال آشنایی داشته باشید. در مجموع به این مطلب نباید به عنوان یک مبحث پایه نگاه کنید.

1. مفصل ران به سمت سبد

یکی از بارزترین خصوصیات کوین دورانت این است که او هنگام پرتاب کاملاً رو به سبد قرار نمی گیرد. وی در عوض مفصل ران خود را به سمت سبد نشانه می رود و سپس اقدام به پرتاب می کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این سبک ایستادن هنگام پرتاب باعث کاهش تنش و فشار روی گردن و شانه ها می شود و به حالت طبیعی تر بدن منجر خواهد شد؛ بنابراین، پرتاب با این سبک کار دشواری نیست و در صورت تکرار و تمرین می تواند بهتر و ساده تر نیز باشد.

2. انگشتان در جهت ساعت 10

بنا بر گفته های بخش پیشین، انگشت پاهای دورانت هنگام پرتاب به سمت سبد نیست. انگشتان او در جهت حدود ساعت 10 نسبت به ساعت 12 سبد قرار می گیرد. برخی بازیکنان دیگر نظیر دیرک نویتسکی نیز از همین قاعده پیروی می کنند که باعث کاهش گشتاور در گردن و شانه ها می شود.

3. چرخش حول کمر هنگام پرش

کوین دورانت هنگامی که قصد پرتاب دارد، به صورت مستقیم به هوا پرش نمی کند. هنگام پرش، پاهای دورانت به جلو آمده و سر او نیز به عقب خواهد رفت. بدین ترتیب بدن او در هوا حول کمرش می چرخد. البته این تکنیک برای پرتاب های دور از سبد بهترین گزینه نیست اما برای کوین دورانت جوابگو بوده و درصد پرتاب بسیار خوبی برای او رقم زده است.

4. مسیر توپ را با دست دنبال کنید

هنگامی که توپ از دستان شما به سمت سبد رها می شود، حالت دستان شما باید به شکل تصویر باشد. دست شما نباید با حالت رباتیک خشک و بدون حرکت توپ را رها کند. در عوض باید مسیر توپ را هنگام رها شدن آن دنبال کرده و شکل مسیر را تداعی کند.

بر خلاف رگی میلر و کوبی برایانت که تکنیک عجیبی دارند، دنبال کردن مسیر توپ دورانت ساده و عادی است. البته محل قرارگیری پاهای او در این حالت متفاوت از بقیه است. وی آرنج خود را محکم قفل می کند. دست خود را به حالت برداشتن کلوچه از داخل ظرف درمی آورد و تقریباً تمام اوقات پرتاب خود را با موفقیت انجام می دهد. در حالت کلی، این فرم دست‌ها هنگام رها شدن توپ را به شکل گردن قو تشبیه می کنند.

5. ساده پرتاب کنید

برخلاف بازیکنان دیگری همچون کوبی و لبران، بازی کوین دورانت حول پرتاب پرشی او می چرخد. دورانت تقریباً در تمام پرتاب های خود پرش انجام می دهد. علاوه بر این، هنگام فرود آمدن پس از پرتاب و قبل از برگشتن به دفاع نیز یک قدم کوچک به عقب برمی دارد.

بخش دوم: مانند دورانت بازی کنید

اکنون که اصول و قواعد کلی سبک پرتاب کوین دورانت را فراگرفتید، می توانید آن‌ها را در زمین بازی به کار بگیرید. همان طور که در بیشتر مطالب بسکتفا در خصوص این مسئله توضیح دادیم، یادگیری اصول کلی و به کار گرفتن آن‌ها به تنهایی ابتدای راه است. باید بتوانید این اصول را در کنار هم و در زمین بازی اجرا کنید.

1. پرتاب زیادی انجام دهید

کوین دورانت در زمین بازی بسیار پرتاب می کند. بیشتر اوقات که توپ به او می رسد، به جای پاس دادن اقدام به پرتاب می کند. اگر قصد دارید به سطح دورانت برسید باید اعتماد به نفس داشته و پس از پرتاب های زیاد هنگام تمرین، همین مسئله را در زمین بازی نیز تکرار کنید. برای مدتی هنگام تمرین تمرکز خود را روی پرتاب بگذارید و از موارد دیگری همچون دریبل و تمرین های دیگر گذشت کنید.

رمز موفقیت و سبک منحصر به فرد کوین دورانت در پرتاب پرشی او نهفته است. منتظر موقعیت با احتمال بالا باشید و پرتاب خود را انجام دهید. فاصله و محدوده پرتاب موفق خود را پیدا کرده و هنگامی که در زمین از این محدوده برای شما موقعیتی به وجود آمد اقدام به پرتاب کنید.

2. توپ را به نزدیک سبد برسانید

مانند بسیاری از بازیکنان بزرگ، دورانت درون ناحیه رنگی و نزدیک سبد خطر آفرین است. توانایی های دریبل و برش به سمت سبد او آن‌چنان منحصر به فرد نیست اما آمار نشان می دهد که بیشتر پرتاب او نزدیک سبد انجام می شود. قد بلند او باعث افزایش درصد موفقیت او در پرتاب های نزدیک سبد می شود. بخصوص هنگامی که این پرتاب ها را با پرتاب خارج از محوطه او مقایسه می کنید.

3. از سمت قدرتمند خود پرتاب کنید

آمار نشان می دهد که بیشتر پرتاب های 2 امتیازی و 3 امتیازی دورانت از سمت راست او صورت می گیرد. با اینکه دورانت یکی از دقیق ترین پرتابگرهای ان بی ای است و تقریباً از تمام زمین می تواند در سطح میانگین ان بی ای پرتاب کند اما بیشتر پرتاب های او از سمت راست انجام می شوند.

همان طور که ذکر شد، یکی از ویژگی های خاص دورانت این است که هوش بالایی داشته و پرتاب با احتمال موفقیت بالا را به خوبی می شناسد. پرتاب های دورانت از بیرون منطقه 3 امتیازی از دقت پایینی برخوردار است. شما نیز محدوده و سمت قدرتمند خود را به درستی شناسایی کرده و از همین شیوه برای برتری در زمین استفاده کنید.

4. تمرین مداوم

اگر قصد پرتاب مانند کوین دورانت را دارید، هیچ میانبری وجود ندارد. باید شروع به تمرین روی یک سبک همیشگی کرده و بارها و بارها آن را تکرار کنید. شروع به روال منظم پرتاب کرده و به اندازه ای روی پرتاب پرشی خود کار کنید که در خواب نیز در حال پرتاب باشید.

روی سمت قدرتمند و سمت ضعیف خود برای پرتاب کار کنید. ممکن است همیشه امکان پرتاب از سمت قدرتمند فراهم نباشد. پس از خستگی مفرط نیز پرتاب توپ را تمرین کنید. هنگامی که به سطحی رسیدید که توان بالا بردن دست های خود را نیز نداشتید، شروع به پرتاب توپ کنید. در این صورت می توانید همین ویژگی را در دقایق پایانی بازی به اجر بگذارید. پرتاب 2 امتیازی، 3 امتیازی، پرتاب پرشی و چرخش حول کمر در هوا را بارها و بارها در تمرین تکرار کنید و دست از تمرین برندارید.

نظر شما در خصوص سبک خاص دورانت چیست؟ بازیکن مورد علاقه شما در پرتاب توپ کدام است؟ آیا پیروی از فرم پرتاب کوین دورانت برای شما کار ساده ای است؟ دیدگاه های خود را با ما نیز در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *