• صفحه خانگی
  • >
  • مقالات
  • >
  • در ستایش کوبی برایانت ؛ از ۱۸ بار کسب عنوان آل استار تا ۵ قهرمانی با لیکرز

در ستایش کوبی برایانت ؛ از ۱۸ بار کسب عنوان آل استار تا ۵ قهرمانی با لیکرز

کوبی برایانت ، از مطرح‌ترین بازیکنان بسکتبال جهان و NBA در حادثه‌ تلخ سقوط هلی‌کوپتر شخصی خود دار فانی را وداع گفت و جامعه جهانی ورزش را داغدار کرد.

نگاهی به دوران ورزشی کوبی برایانت

این ستاره بسکتبال در ۲۳ آگوست ۱۹۷۸ در ایالت پنسیلوانیا آمریکا و شهر فیلادلفیا دیده به جهان گشود. او فرزند جو برایانت، بازیکن سابق بسکتبال NBA بود. وی به دبیرستان لاور مرین پیوست و در همان ایام بود که همه متوجه استعداد خارق‌العاده او در ورزش بسکتبال آمریکا شدند. وی در سال ۱۹۹۶ عنوان بهترین بازیکن سال دبیرستان‌های آمریکا انتخاب شد و در تیم متتخب بازیکن دبیرستانی بسکتبال این کشور قرار گرفت. به محض فارغ التحصیلی، وی به مراسم درفت سال ۱۹۹۶ بسکتبال NBA راه یافت و به عنوان سیزدهمین پیک توسط شارلوت هورنتس انتخاب شد. اما هورنتس او را بلافاصله به لس آنجلس لیکرز منتقل کرد. وی در اولین سال حضورش در لیکرز و بسکتبال NBA توانست با کسب جایزه اسلم دانک، عنوان بلندترین پرواز را کسب کرده و به سرعت در دل هواداران لیکرز محبوب گردد. همچنین برایانت در سال دوم عنوان آل استار را بدست آورد. در سال ۱۹۹۹ نیز او در تیم سوم منتخب بسکتبال NBA قرار گرفت.

پس از پیوستن کوبی برایانت، شکیل اونیل در نقل و انتقالات آزاد بسکتبال NBA به لس آنجلس لیکرز پیوست. اونیل و برایانت به دلیل نقش‌های مشابهی که در لیکرز به عهده داشتند در طول سه سال اول هم‌بازی شدن و طی سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ با یکدیگر مشاجره لفظی داشتند. اونیل به هم‌بازی‌های خود درباره برایانت می‌گفت نمی‌خواهم بچه‌داری کنم. اما برایانت به توانایی‌های خود ایمان داشت و می‌گفت فراتر از یک بازیکن ۱۸ ساله ظاهر می‌شود. هم‌بازی‌های برایانت اعتقاد داشتند این حرف‌های برایانت از خودخواهی او نشأت می‌گیرد. در مرحله پلی‌آف فصل ۹۷-۱۹۹۶ لس آنجلس لیکرز در وقت‌های اضافه به یوتا جاز باختو حذف شد. اونیل در ۲ دقیقه مانده به پایان وقت‌های عادی از بازی اخراج شد و برنامه۲های هجومی لیکرز روی دوش کوبی برایانت افتاد. اما او ۴ پرتاب ناموفق داشت. شکیل اونیل کوبی برایانت را در آغوش گرفت و به او گفت منتظر فرصت‌های دیگری باشد.

کوبی برایانت

در فصل ۹۹-۱۹۹۸ اختلافات به اوج رسید. کوبی برایانت در تمرینات تیم فیزیکی ظاهر می‌شد اما دیگر بازیکنان سبک او را دوست نداشتند و می‌گفتند با این بازی برایانت همه ما باید مانند او بازی کنیم. در جریان بسکتبال دو نفره‌ای که در تمرینات برگزار شد و شکیل اونیل، درک فیشر، کوری بلونت و کوبی برایانت در آن حضور داشتند بازی فیزیکی شد و اونیل یک سیلی زیر گوش برایانت زد. در طول فصل نیز همه بر خودخواهی برایانت گواهی می‌دادند و این مسئله تبدیل به یک معضل شده بود. در یکی از دیدارها شکیل اونیل به کوبی برایانت اشاره کرد و گفت مشکل تیم او است. حتی اونیل پیراهن برایانت را در فروشگاه خود عرضه نمی‌کرد و این شایعه به وجود آمد که اونیل نسبت به وی حسودی می‌کند.

اما علیرغم این اتفاقات حضور توأمان این دو بازیکن در ترکیب لس آنجلس لیکرز پایه‌گذار سه قهرمانی متوالی در سال‌های ۲۰۰۰، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ شد. برایانت علاوه بر قهرمانی در فصل ۲۰۰۰-۱۹۹۹ در تیم آل استار قرار گرفت و همچنین حضور در تیم منتخب دفاعی بسکتبال NBA را تجربه کرد. وی در تیم دوم منتخب بسکتبال NBA نیز حضور داشت. در فصل ۲۰۰۱-۲۰۰۰ نیز علاوه بر قهرمانی با لس آنجلس لیکرز، برایانت در تیم آل استار قرار گرفت و در تیم سوم منتخب بسکتبال NBA نیز حضور داشت. فصل ۲۰۰۲-۲۰۰۱ نیز که با سومین قهرمانی متوالی وی با لیکرز همراه بود وی را در تیم آل استار قرار داد و در بازی آل استار نیز عنوان MVP را از آن خود کرد. وی همچنین در تیم منتخب بسکتبال NBA آن فصل قرار گرفت.

کوبی برایانت شکیل اونیل

در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ برایانت درگیر حاشیه شد. وی متهم به این شد که دختر ۱۹ ساله هتل محل اقامت لیکرز را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده است. اما شاکی در دادگاه شهادت نداد و این دادخواست رد شد. برایانت از جامعه عمومی عذرخواهی کرد. این اتهامات به شخصیت وی در جامعه آسیب رساند. با این حال برایانت در فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ نیز به موفقیت‌های فردی خود ادامه داد. آل استار شد، در تیم منتخب بسکتبال NBA قرار گرفت و باز هم نام خود را در تیم اول دفاعی این لیگ دید. وی در فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ نیز همین عناوین را تکرار کرد. فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ یک تفاوت عمده با فصول دیگر داشت. شکیل اونیل به میامی هیت پیوسته بود و برایانت به کلیدی‌ترین عنصر لیکرز بدل گشت. وی در این فصل آل استار شد و در تیم سوم منتخب بسکتبال NBA قرار گرفت. در فصل ۲۰۰۶-۲۰۰۵ و ۲۰۰۷-۲۰۰۶ او کسب عناوین فردی خود را ادامه داد. بازیکن آل استار، حضور در تیم منتخب و تیم اول دفاعی و علاوه بر آن در سال ۲۰۰۷ به عنوان بهترین بازیکن دیدار آل استار انتخاب شد.

فصل ۲۰۰۸-۲۰۰۷ وی عنوان MVP لیگ را از آن خود کرد. آل استار شد و حضور در تیم منتخب و تیم اول دفاعی بسکتبال NBA را تجربه کرد.وی در رده ملی نیز توانست مدال طلای مسابقات جام ملت‌های آمریکا در سال ۲۰۰۷ و المپیک ۲۰۰۸ بیجینگ کره جنوبی را با لباس تیم ملی آمریکا بدست بیاورد. برایانت علاوه بر قهرمانی در فصل ۲۰۰۹-۲۰۰۸ با لس آنجلس لیکرز عنوان MVP فینال را از آن خود کرد، آل استار شد و عنوان MVP دیدار آل استار را نیز بدست آورد. در تیم منتخب فصل و تیم منتخب اول دفاعی فصل نیز قرار گرفت تا یکی از بهترین فصول خود را تجربه کرده باشد. پنجمین و آخرین قهرمانی برایانت به همراه لس آنجلس لیکرز که آخرین قهرمانی او در بسکتبال NBA نیز به حساب می‌آید در فصل ۲۰۱۰-۲۰۰۹ رقم خورد. او عنوان MVP فینال را از آن خود کرد. آل استار شد و در تیم منتخب فصل و تیم اول دفاعی قرار گرفت.

در فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۰ او علاوه بر آل استار شدن، عنوان MVP دیدار آل استار را از آن خود کرد و در تیم منتخب و تیم دفاعی اول فصل قرار گرفت. وی در المپیک ۲۰۱۲ لندن دومین مدال طلای خود را در این رقابت‌ها بدست آورد. وی در دو فصل بعد نیز آل ستار شد و در تیم منتخب فصل قرار گرفت. در سه فصل آخر حضورش نیز عنوان آل استار را بدست آورد تا در فصل ۲۰۱۶-۲۰۱۵ هجدهمین عنوان آل استار خود را کسب کرده باشد. برایانت در اتفاقی ناگهانی و شوکه کننده در سن ۴۱ سالگی با هواپیمای شخصی خود سقوط کرد و به همراه دختر خود درگذشت.

کوبی برایانت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *