بازی های کوچک بسکتبال و دلایل اهمیت استفاده از آن

همه ما بازی های کوچک را انجام داده ایم. تقریباً تمام افراد با انجام بازی های کوچک به سطوح بالاتر رشته های ورزشی تیمی می رسند. بازی های کوچک به بازی هایی گفته می شود که متشکل از تعداد بازیکنان کمتر از بازی قانونی است و معمولاً زمین بازی نیز کوچک‌تر از حد معمول است. بیشتر مربی ها میانه خوبی با آن دارند و در بیشتر تمرین های بسکتبال کودکان از آن‌ها استفاده می کنند.

البته ممکن است برخی افراد بازی های کوچک را مقداری عجیب و غیرعادی تصور کنند. وقتی بازیکنان در زمین عادی با 5 نفر بازی می کنند، دلیل استفاده از افراد کمتر هنگام تمرین چیست؟ این سؤال فوق العاده را می توان با دلیل و منطق پاسخ داد. دلایل 8 گانه ای که در این مطلب برای شما مهیا کرده ایم. ادامه مطلب را از بسکتفا دنبال کنید.

بازی های کوچک چیست؟

بازی های کوچک

بازی های کوچک به بازی هایی گفته می شود که متشکل از تعداد بازیکنان کمتر از بازی قانونی است و معمولاً زمین بازی نیز کوچک‌تر از حد معمول است. همان طور که اطلاع دارید، بازی قانونی بسکتبال با 5 نفر انجام می شود؛ یعنی هر تیم متشکل از 5 نفر است. از طرفی بازی های بسکتبال کوچک را می توان با 4، 3 یا حتی 2 نفر نیز انجام داد.

بدون شک تمامی شما بازی فوتبال را بدین شکل انجام داده اید. کمتر پیش می آید که در یک شهر کوچک زمین استاندارد چمن فوتبال یا زمین بسکتبال وجود داشته باشد. به همین دلیل افراد از زمین های کوچک‌تر استفاده می کنند و معمولاً تعداد بازیکنان نیز کمتر است. در نتیجه تمامی شما با این نوع مسابقه آشنایی دارید.

در ادامه 8 دلیل استفاده از بازی های کوچک را در تمرین بسکتبال کودکان مورد بررسی قرار می دهیم.

دلایل استفاده از بازی های کوچک در بسکتبال

1. تماس با توپ بیشتر

وقتی تعداد بازیکنان کمتر باشد، بدون شک هر بازیکن زمان بیشتری را در تماس با توپ سپری می کند. هرچه تماس با توپ بازیکن بیشتر باشد، فرصت تصمیم گیری و کار کردن روی مهارت های او نیز بیشتر می شود. به دنبال افزایش قدرت تصمیم گیری و تقویت مهارت های فردی، توان بازی هوشمندانه بازیکنان نیز به شکل قابل ملاحظه ای افزایش می یابد. به صورت خلاصه، هرچه تماس با توپ بیشتر باشد، رشد بازیکن در زمین بسکتبال افزایش می یابد.

2. افزایش سرعت و دقت در تصمیم گیری

هنگامی که تعداد بازیکنان در زمین کمتر باشد، گزینه های موجود برای پاس کمتر می شود و قدرت تصمیم گیری بازیکن به دنبال آن افزایش می یابد. بدون شک نمی توان از یک کودک 6 ساله انتظار داشت که در بین 4 هم تیمی خود قادر به پاس دادن به بهترین گزینه را داشته باشد.

میزان مهارت و قدرت در بسکتبال کودکان پایین است. این قدرت و مهارت پایین را با 4 بازیکن هم تیمی و 5 بازیکن حریف ترکیب کنید. بدون شک بازیکن در این سن گیج خواهد شد. هنگامی که با مسابقه های 3 به 3 شروع می کنید، جدای از کاهش گزینه ها، فرصت بیشتری برای لمس و مانور با توپ به او خواهید داد.

3. فرصت امتیازگیری بیشتر

کمتر کودکی پیدا می شود که تبدیل کردن توپ به گل را دوست نداشته باشد. در تصور برخی کودکان تنها هدف بازی بسکتبال گل زدن و امتیازگیری است و مواردی از جمله دفاع را کم اهمیت می دانند. از این رو با کاهش فرصت امتیازگیری، اعتماد به نفس آن‌ها کاهش می یابد.

بسیاری اوقات مربی ها مشاهده می کنند که کودکان پس از بازی به سمت والدین خود دویده و از تعداد گل های زده خود صحبت می کنند. لذت بردن مهم‌ترین فاکتور در بازی کودکان است. از این رو گل زدن بیشتر نیز که بخشی از لذت بازی است را باید برای آن‌ها افزایش داد.

4. فضای بیشتر

فضای بیشتر در زمین بازی باعث می شود که بازیکن زمان بیشتری برای کار کردن روی حرکات خود داشته باشد و تعداد زیاد بازیکنان مانع این کار نشود. کودکان مانند آهنربا به سمت توپ جذب می شوند. همین امر باعث می شود که بازیکن صاحب توپ فضای بسیار اندکی برای کار کردن با توپ داشته باشد.

5. اشتراک تمام بازیکنان در بازی

برخی بازیکنان از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند. برخی دیگر مهارت های کمتری نسبت به دیگر بازیکنان دارند. برخی دیگر به دلیل تمرین کمتر، رشد کمتری در سطح بازی خود دارند. همین بازیکنان در زمین علاقه دارند خود را مخفی کنند. علاقه دارند که در بین بازیکنان دیگر گم شده و توپ را در اختیار نگیرند. این مسئله در بسکتبال 5 نفره بسیار ساده تر از بسکتبال 3 نفره یا 2 نفره است.

از طرفی برخی مربی ها نیز به برد در زمین علاقه دارند. همین مسئله باعث اعتماد بیشتر آن‌ها به بازیکنان با مهارت بیشتر می شود. در بازی های 5 نفره نیز این مسئله بیشتر بروز می کند. در بسکتبال 3 نفره بیشتر بازیکنان در بازی مشارکت دارند و کمتر پیش می آید که فردی گوشه گیری کند. همین مسئله باعث برتری این نوع بازی برای تمرین کودکان و نوجوانان می شود.

6. آموزش ساده تر

مواردی از جمله «پیک اند رول» (اسکرین و چرخش) را نمی توان در بازی 5 نفره به کودکان آموزش داد. برعکس در بازی 3 نفره به سادگی می توان مفاهیم اولیه بسکتبال را توضیح داد. اگر بازیکنان شما بتوانند مفاهیم بسکتبال همچون اسکرین، برش زدن و نظایر آن را در بازی 3 نفره یاد بگیرند، به سادگی می توانند آن را در بازی های بزرگ‌تر نیز پیاده کنند.

7. برچیدن پرس و ناحیه های دفاعی

چیزی بدتر از دفاع ناحیه ای برای بسکتبال جوانان وجود ندارد. در مسابقه های کوچک نیازی به نگرانی در خصوص دفاع های ناحیه ای یا رد شدن از پرس نیست. از دید ما بهترین راهکار این است که کودکان ابتدا بازی را در یک نیمه زمین با جریان آهسته بازی و تعداد اندک بازیکنان یاد بگیرند.

پس از یادگیری اصول ابتدایی و به دست آوردن تبحر می توانند در زمینه ضدحمله و آرایش های دفاعی و هجومی سریع نیز آموزش داده شوند.

8. آموختن زمان درست استفاده از مهارت ها

اگر مربی تنها به آموختن مهارت های بسکتبال بسنده کند، بازیکن در زمین گیج خواهد شد و زمان درست استفاده از آن را نخواهد فهمید. حتی اگر ماهرترین بازیکن شما تمامی مهارت های بسکتبال را فراگرفته باشد اما زمان استفاده از آن را نداند، هیچ فایده ای برای او نخواهد داشت.

همان طور که توضیح داده شد، بازی های کوچک برای تمرین روی مهارت های یادگرفته بسیار عالی است. پس از اینکه این مهارت ها درون زمین فراگرفته شد، تجربه نیز کم کم به کمک بازیکن می آید.

شما نیز دیدگاه های خود را در خصوص بازی های کوچک به اشتراک بگذارید. به نظر شما بازی های کوچک تا چه اندازه در رشد و تقویت مهارت های کودکان اهمیت دارد؟ چند بار تاکنون برای تمرین کودکان خود از بازی های کوچک استفاده کرده اید؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *