تیم دانکن، بهترین پاور فوروارد تاریخ لیگ NBA

تاریخ لیگ NBA سن آنتونیو اسپرز

تیم دانکن بازیکن افسانه‌ای سن آنتونیو اسپرز علاوه بر آن‌که یک جنتلمن کامل است در پست خود هم جزو بهترین‌های تاریخ لیگ NBA بوده است. جف اسمیت در این مقاله که در سایت خبری بسکتبال «اسپورتس‌کستینگ» منتشر شده ادعا می‌کند دانکن بهترین پاور فوروارد تاریخ بسکتبال است. بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال، برای نخستین بار ترجمه‌ی این مقاله را به خوانندگان خود عرضه می‌کند.

در پایان فصل ۶-۲۰۱۵، پاور فوروارد سن آنتونیو اسپرز تصمیمی گرفت که خیلی‌ها منتظرش بودند؛ بازنشستگی. تیم دانکن که اکنون ۴۲ ساله است در ۳ فصل آخر بازیگری‌اش کمتر بازی می‌کرد و امتیازات و ریباندهای کمتری هم به ثبت می‌رساند. ولی این اسطوره‌ هنوزهم که هنوز است از بزرگ‌ترین پاور فورواردهای تاریخ لیگ NBA است.

فارغ از احترامی که تیم دانکن مستحق آن است می‌توان دلایلی آورد و گفت که او بهترین پاور فوروارد تاریخ لیگ NBA بوده است. او در کالج بی‌نظیر بود و در ۴ سال کالج متوسط ۱۶.۵ امتیاز و ۱۲.۳ ریباند و ۳.۸ بلاک را رقم زد و با این آمار وارد لیگ NBA شد. ۷ دلیل می‌آوریم تا ثابت کنیم چرا این بازیکن سابق سن آنتونیو اسپرز بزرگ‌ترین پاور فوروارد تاریخ لیگ NBA است.

۱.پنج عنوان قهرمانی

بازیکنان دیگری هستند که قهرمانی‌های بیشتری داشته باشند، ولی در روزگاری که قهرمانی به‌قیمت کشت‌وکشتار به‌دست می‌آید، تیم دانکن در ۱۹ فصل فعالیت خود ۵ بار صاحب عنوان قهرمانی شد –عالی است. او مانند ستارگانی که تیم‌های بزرگی ساخته‌اند و پله‌پله ترقی کرده‌اند تیم خود را رها نکرد و به آن کمک کرد تا ۵ قهرمانی را به شهر سن آنتونیو ببرد.

تاریخ لیگ NBA تیم دانکن

یکی از دلایل مهم توفیقات سن آنتونیو اسپرز قدرت رهبری پاور فوروارد این تیم بود. آدم دیگر نمی‌بیند که یک بازیکن بزرگ‌جثه‌ بتواند مثل تیم دانکن بازی را هدایت کند و او قطعا یکی از دلایل قهرمانی‌های پرتعداد تیمش در یک مقطع کوتاه است.

۲.دو عنوان ارزشمندترین بازیکن و چندین و چند فصل درخشان

تیم دانکن فقط دو بار جایزه‌ی ارزشمندترین بازیکن را برد (به‌طور پیاپی در فصول ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳) ولی در آن دو فصل معنای واقعی شکوه بود، معنای واقعی دابل دابل با ۲.۸ بلاک و ۳.۵ پاس گل در هر بازی.

او ۲ بار این جایزه را برد ولی چند و چندین فصل دیگر هم بود که عنوان ارزشمندترین بازیکن حقش بود. مثلا در فصل ۲۰۰۱ متوسط ۲۵.۵ امتیاز و ۱۲.۷ ریباند و ۳.۷ پاس گل و ۲.۵ بلاک را برجای گذاشت. گرچه او ۴۰ سال دارد و بازنشسته شده ولی ما فصل‌هایی که او خوش می‌درخشید را فراموش نخواهیم کرد.

۳.یکی از بزرگترین برندگان واقعی تاریخ لیگ NBA

نام تیم دانکن در فصل ۲۰۱۶ به لیستی وارد شد که تنها نام ۲ بازیکن اسطوره‌ای دیگر در آن بود: لیست بازیکنانی که بیش از ۱۰۰۰ برد داشته‌اند. غیر از او فقط کریم عبدالجبار (۱۰۷۴ برد) و رابرت پَریش (۱۰۱۴ برد) به این عدد جادویی رسیده‌اند.

در ۱۹ فصل حضور تیم دانکن در سن آنتونیو اسپرز، این تیم درمجموع ۱۰۷۲ برد کسب کرد و آمار بردش هرگز از ۶۱٪ پایین‌تر نیامد. اسپرز در هیچ یک از این ۱۹ فصل پلی‌آف را از دست نداد. اساسا تیم دانکن کمک کرد تا سن آنتونیو اسپرز در آن ۱۹ فصل تبدیل به یکی از تیم‌های شکست‌ناپذیر لیگ NBA شود.

تاریخ لیگ NBA تیم دانکن

۴.موفق چه در حمله چه در دفاع

درحالیکه آمار هجومی تیم دانکن در دوران فعالیت او در لیگ NBA عالی بود، شاید دفاع او بود که بیش از هرچیز به چشم می‌آمد. او نه‌تنها ۸ فصل در تیم اول منتخب دفاعی لیگ حضور داشت بلکه ۷ فصل هم در تیم دوم منتخب دفاعی لیگ قرار گرفت.

ینابراین در ۱۹ فصل، قدرت دفاعی تیم دانکن ۱۵ فصل مورد تمجید قرار گرفت. او همچنین ۱۰ فصل در تیم اول منتخب لیگ، ۳ فصل در تیم دوم منتخب لیگ و ۲ فصل هم در تیم سوم منتخب لیگ قرار گرفت.

تاریخ لیگ NBA تیم دانکن

۵. نوزده فصل تاریخسازی با سن آنتونیو اسپرز

اینکه ببینی یک بازیکن در تمام عمر ورزشی خود با یک تیم مانده واقعا بی‌نظیر است. به‌همین دلیل است که کوبی برایانت را ستایش می‌کنند (البته دلایل دیگر هم به جای خود). ولی تیم دانکن می‌دانست خانه‌اش کجاست و مطمئن بود که همیشه با آن خواهد ماند.

او از ۲۱ تا ۴۰ سالگی با سن آنتونیو اسپرز همراه بود و حتی برای اینکه در این تیم بماند از دستمزد خودش هم کم کرد. این واقعیت که او هرگز تیم خود را ترک نکرد تاریخسازی او را چندبرابر می‌کند.

تاریخ لیگ NBA تیم دانکن

۶.بهترین امتیازآور تاریخ سن آنتونیو اسپرز

دانکن نه‌تنها بهترین امتیازآور تاریخ اسپرز است بلکه با ۲۶.۴۹۶ امتیاز در رده‌ی ۱۴ امتیازآورترین باریکنان تاریخ لیگ NBA قرار دارد. کسب اینهمه امتیاز به‌قدر کافی سخت است ولی نظرتان درباره‌ی در یک تیم ماندن و ثبت چنین رکوردی چیست؟ این رکورد شکسته نخواهد شد مگراینکه اسپرز تصمیم بگیرد بازیکنی را پیدا کند که مثل تیم دانکن هم باکیفیت باشد هم وفادار.

۷.پانزده بار حضور در آل‌استار

وقتی کسی ۱۹ فصل در لیگ NBA بازی کند شاید چند باری گذرش به آل‌استار بیفتد ولی این پاور فوروارد فقط ۴ فصل در آل‌استار نبود، فصول ۱۹۹۷ (سال اول حضور او در لیگ NBA)، ۱۹۹۹، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴. از این ۴ فصل هم حقش بوده جز در سال ۲۰۱۴ جزو آل استار باشد.

تاریخ لیگ NBA تیم دانکن

او در سال‌های ۱۹۹۹ و ۲۰۱۴ قهرمان لیگ NBA شد و می‌شود با اطمینان گفت وقتی آن فصل‌ها تمام می‌شده تیم دانکن عین خیالش نبوده که در آل‌استار بازی نکرده است.

منبع: sportscasting.com

برای مطالعه‌ی آخرین اخبار و بهترین تحلیل‌های لیگ بسکتبال NBA، با بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال همراه باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *