• صفحه خانگی
  • >
  • خبر
  • >
  • در ستایش قهرمان جام جهانی بسکتبال چین ؛ یک جام فوق العاده برای اسپانیا

در ستایش قهرمان جام جهانی بسکتبال چین ؛ یک جام فوق العاده برای اسپانیا

  • توسط سروش
  • 17/09/2019
  • خبر
  • 0

تیم ملی بسکتبال اسپانیا در یک نمایشی بی نقص موفق شد آرژانتین را شکست دهد و قهرمان جام جهانی بسکتبال چین شود.

در ستایش اسپانیا، قهرمان جام جهانی بسکتبال چین

زمان در حال سپری شدن بود و یونان فقط یک فرصت برای به وقت اضافه کشاندن بازی نیاز داشت. اما پرتاب ۳ امتیازی نیکوس پاپاس به کنار سبد خورد، به درون آن نرفت و سیگنالی را به کادرفنی و بازیکنان نیمکت نشین تیم صربستان فرستاد تا با یورشی طوفانی به درون زمین جشن قهرمانی بگیرد که نظیر آن را هیچ تیمی نگرفته بود. این اتفاقات مربوط به آخرین روز و دیدار فینال مسابقات قهرمانی زیر ۱۸ ساله‌های اروپا در سال ۲۰۰۷ است که در مادرید اسپانیا برگزار شد. صربستان تنها جام بین‌المللی جوانان تابستان آن سال را از آن خود کرد و به عناوین قهرمانی در رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۶ ساله‌های اروپا، قهرمانی زیر ۲۰ ساله‌های اروپا، جام جهانی زیر ۱۹ سال و در نهایت رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۸ ساله‌های اروپا این قهرمانی را نیز افزود. دژان میجاتویچ، سرمربی صربستان پس از کسب عنوان قهرمانی مسابقات زیر ۱۸ ساله‌های مادرید اسپانیا گفت:

به خاطر کسب همه مدال‌های قبلی، فشار زیادی در این بازی بر روی ما بود. ما در مسابقات قهرمانی زیر ۱۶ ساله‌ها، زیر ۲۰ ساله‌ها، زیر ۱۹ ساله‌ها و حالا زیر ۱۸ ساله‌ها مدال کسب کردیم. نمی‌توانم باور کنم. واقعاً شگفت‌انگیز است.

نکته حیرت‌انگیزتر این است که صربستان حتی در مسابقات قهرمانی بانوان نیز موفق بود. آن‌ها موفق شدند عنوان قهرمانی رقابت‌های زیر ۱۸ ساله‌های بانوان اروپا را بدست بیاورند، در مسابقات قهرمانی زیر ۲۰ ساله‌های بانوان اروپا نائب قهرمان شوند و در رقابت‌های قهرمانی زیر ۱۶ ساله‌ها نیز رتبه چهارم را به خود اختصاص دهند. تیم‌های بسکتبال بزرگسالان مردان و زنان صربستان در سال‌های بعد از آن توانستند با استفاده از استعدادهای پرورش یافته در تیم‌های سال ۲۰۰۷، قهرمانی در یوروبسکت مردان، یوروبسکت زنان، جام جهانی بسکتبال و المپیک را از آن خود کنند. آن تابستان سال ۲۰۰۷ نقطه عطفی در بسکتبال کشور صربستان بود. اما بعد از جام جهانی بسکتبال چین ، کسی به آن دوران صربستان اشاره نخواهد کرد چراکه اسپانیا با پیروزی مقابل این تیم تابستانی به مراتب بهتر از صرب‌ها را برای خود رقم زده است.

این برخی از مسائل نمادینی است که میان دو کشور صربستان و اسپانیا وجود دارد. راه طلاییِ صربستانِ سال ۲۰۰۷ با حضور اسپانیا به پایان رسید و کارناوال اسپانیا در بلگراد توانست قهرمانی یوروبسکت بانوان را از آن خود کند. همین تیم بانوان در جام جهانی بسکتبال زیر ۱۶ سال و جام جهانی بسکتبال زیر ۱۹ سال مدال برنز را کسب کرده بودند و در مسابقات بسکتبال زیر ۱۸ سال و زیر ۲۰ سال در رتبه پنجم ایستادند و این در حالی بود که در هر دو جام شایستگی کسب مدال را داشتند اما با بدشانسی در مرحله یک چهارم نهایی بازی را به حریفان خود واگذار کردند. اما تیم مردان از هیچ فرصتی برای عرض اندام دریغ نکرد. تیم مردان اسپانیا قهرمانی مسابقات زیر ۱۶ ساله‌های اروپا در ایتالیا را از آن خود کرد، در رقابت‌های زیر ۱۸ ساله‌های اروپا در یونان قهرمان شد و نتوانست در مقابل استعدادهایی همچون دنی آودیجا و یام مادر دوام بیاورد و فینال زیر ۲۰ ساله‌های اروپا را به رژیم صهیونیستیِ میزبان واگذار کرد. اما زمان تاجگذاری اصلی در کشور چین فرا رسید. رکورد عالی ۸ پیروزی متوالی در جام جهانی بسکتبال چین بدان معنی است که اسپانیا فقط یکی از ۲۹ بازی تابستان خود را مقابل رژیم صهیونیستی واگذار کرده است.

جام جهانی بسکتبال چین

سرجیو اسکاریولو در این باره می‌گوید:

عاشق این هستم که ببینم تمام سیستم، تمام گروه تیم ما از آکادمی زیر ۱۲ ساله و ۱۳ ساله‌ها و بقیه رده‌های پایه گرفته تا تیم اصلی در یک خط حرکت می‌کنند، ما در تمامی رده‌ها در حال پیشرفت هستیم. فلسفه ما، ورود به تیم جوانان و تمامی رده‌ها است که پایه‌های سیستم را یکسان چیده باشیم.

اسکاریولو نه تنها سرمربی تیم قهرمان جدید جهان است بلکه وی به عنوان مشاور فنی در تیم‌های جوانان اسپانیا نیز فعالیت دارد. این سیستم یک ماشین با روغن موتور عالی است و سال ۲۰۱۹ تا همیشه در خاطر اسپانیایی‌ها باقی خواهد ماند. اسکاریولو در خلال مسابقات قهرمانی زیر ۱۸ ساله‌های اروپا در ولوس یونان گفته بود:

امسال سال خوبی است، اما نتیجه نگرانی اصلی ما نیست. نگرانی اصلی ما پیشرفت بازیکنان و آماده شدن آنان برای حضور در تیم اصلی اسپانیا است.

نتایج تیم اصلی اسپانیا قدرت افزوده‌ای را در قیاس با تیم صربستانِ ۲۰۰۷ به اسپانیایی‌ها داد. رتبه ناامیدکننده سیزدهمی یوروبسکت سال ۲۰۰۷ برای صربستان و رتبه یازدهمی در یوروبسکت بانوان سال ۲۰۰۷ راوی این داستان است که تابستان فعلی اسپانیا با تابستان سال ۲۰۰۷ صربستان قابل قیاس نیست. اما مشکل دیگر بسکتبال دوستان جهان این است که دوران سروری اسپانیا به تازگی شروع شده است. موضوعی که اسکاریولو با عملکرد تیمش هر یک از ملل جهان را از گفتن این حرف پشیمان کرد و به آن‌هایی که اسپانیا را تیمی تمام شده می‌دانستند اثبات کرد که اینطور نیست. اسکاریولو در این باره می‌گوید:

می‌خواهم بگویم که پیروزی توانایی پیروزی را تقویت می‌کند. هر چقدر یک چهارم نهایی، نیمه نهایی و فینال بیشتری را پیروز شوید، بیشتر خواهید دانست که چگونه این کار را انجام دهید. چطور آن را مدیریت کنید و چگونه در آن پیروز باشید. می‌دانید بهترین زمان برای ضربه زدن به تیم مقابل چه زمانی است. برخی از بازیکنان ما در بسیاری از این بازی‌های نزدیک حضور داشته‌اند و آن‌ها برای دیگر بازیکنان تیم رهبران بزرگی بودند.

ما بازیکنانی با سن متوسط در تیم داریم که به ما کمک می‌کنند و بازیکنان جوان تیم نیز در حال یادگیری هستند و با این دید به آینده می‌نگریم. دوران حرفه‌ای این بازیکنان دیر یا زود به پایان می‌رسد. اما خوشبختانه این درس‌های زندگی که آن‌ها از همبازیان خود فرا می‌گیرند موجب می‌شود که رقابتی‌تر بیاندیشیم حتی زمانی که بازیکنان سطح بالای ما بازنشسته می‌شوند. هر چقدر بیشتر پیروز شوید، بیشتر می‌دانید که چگونه پیروز شوید. جمله‌ای فوق‌العاده از یک سرمربی فوق‌العاده و ذهنیت اصلی سال فراموش نشدنی بسکتبال اسپانیا! و با این تعداد از پیروزی‌هایی که آن‌ها امسال داشته‌اند، آن‌ها بیشتر از اندازه کافی می‌دانند که چگونه در سال‌های پیش‌رو همچنان در سطح اول جهان باقی بمانند. اما یک بار دیگر، بار سنگینی بر دوش کاروان تیم ملی اسپانیا افتاده است. زیرا صدرنشین شدن در جهان آسان‌تر از حفظ این صدرنشینی است. حالا قهرمان جام جهانی بسکتبال چین باید آماده تابستانی سخت و پرفشار در المپیک ۲۰۲۰ توکیو ژاپن باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *