مهارت‌ های بسکتبال ؛ لازم نیست تمرینات بیهوده انجام دهید!

مهارت های بسکتبال

امروز در بهترین سایت بسکتبال، بسکتفا می‌خواهیم کمی از ستارگان بسکتبال NBA فاصله بگیریم و مطلبی از دیو استریکلین درباره مهارت های بسکتبال دخترش و تعمیم آن به کل بسکتبال را برای شما عزیزان شرح دهیم. امیدوارم مانند همیشه با ما تا انتهای این نوشته همراهی کنید.

دبیرستان واقع در منطقه ما، همیشه یک لیگ بسکتبال تابستانی را برای همه مدارس منطقه  طی چند بار در هفته برگزار می کند. در تابستان گذشته من و دخترم همیشه یک یا دو ساعت زودتر به باشگاه می‌رفتیم تا چند حرکت نیز که شده بیش‌تر تمرین کند. هر بار که می‌رسیدیم، یکی از هم تیمی‌هایش زودتر از ما آن‌جا بود و با مربی تمرینش کار می‌کرد. دخترم بعد از گرم کردن، بیشتر تمرکزش در مهارت‌ های بسکتبال، بر روی شکستن سد دفاعی حریف بود.

در ابتدا حرکت توپ از میان پا، بعد ازآن حرکت توپ از پشت پا و بعد کراس اور (انتقال توپ میان دو دست) را انجام داد و بعد دوباره از اول این مهارت‌های بسکتبال را انجام داد. او بارها و بارها این حرکات را پشت سر هم انجام می‌داد. همیشه ترتیب حرکاتش یکسان بود و از یک نقطه شروع به حرکت می کرد و باز به انجام این حرکات، تقریبا به مدت 40 دقیقه پرداخت. خیلی مشتاق، جدی و مصمم بود، برای او مهم نبود چند بار حرکات را اشتباه انجام می‌دهد و به همین دلیل هم انگیزه‌ای خاص و تاثیرگذار داشت.

زمان گذشت و در طول فصل قبلی مسابقات بسکتبال مدارس حدودا بیست بار شاهد مسابقات تیم دخترم بودم. حتی یک بار هم نشد که ببینم هم تیمی هایش آن حرکات ضد دفاع را که برای ساعت ها تمرین می‌کردند در مسابقات انجام بدهند، حتی برای یک بار!

چیزی که در بازی هایشان دیدم، گاردی بود که معمولا وقتی دفاع حریف، فشار خود را روی دست راستش می‌گذاشت باعث می‌شد از دست چپش پاس برگشتی را انجام دهد که اصلا در این پاس تسلط نداشت (مخصوصا با دست چپ) و این گارد کسی بود که پرتاب و شوت‌های زیادی را خراب می‌کرد.

سوالی که من همواره از خودم می‌پرسیدم این بود که ” چرا بازیکنان وقت زیادی را صرف تمرین حرکاتی می‌کنند که واقعا برای آن ها کاربردی نیست و احیانا اصلا آن حرکات را انجام می دهند؟ ” البته این موضوع را با توجه به سوال دومم نمی توان کاملا تقصیر بازیکنان دانست و سوال دوم از این قرار است که ” چرا مربی ها و آموزش دهنده های مهارت های این ورزش، این تمرین‌های بسکتبال و چیزهای غیر ضروری بی‌شماری را آموزش می‌دهند؟”

مهارت های بسکتبال

مهارت های بسکتبال ؛ به چه تمرین‌هایی نیاز داریم؟

در حال حاضرچه نوع تمرین های بسکتبالی را انجام می‌دهید؟ آیا این مهارت‌ها، همان مواردی هستند که شما واقعا به آن‌ها نیاز دارید و از آن استفاده می کنید یا تنها مهارت‌هایی هستند که در رویای خود و در مسابقات NBA All Star استفاده می کنید؟ البته به اشتباه منظور من را برداشت نکنید، البته که باید روی نوع بازی خود کار کنید و تمرین داشته باشید.

همه باید روی نقاط ضعف خود کار کنند و نقاط قوت خود را قوی‌تر سازند. با این حال، بازیکنان زیادی هستند که مسائل را برای خود پیچیده می‌کنند و به خود سخت می‌گیرند و در نتیجه ی این موضوع، روش و سبک را به خود بازی و فرع را به اصل ترجیح می‌دهند.

با همه ی این اوصاف پس باید در چه زمینه‌هایی تمرین کرد و تمرکز داشت؟ این موضوع تا حد زیادی به سطح مهارت و موقعیت شما بستگی دارد ولی من می‌توانم چند پیشنهاد در تمرین‌های بسکتبال به شما بدهم. باید بتوانید درحالی که از انتهای زمین به انتهای سمت دیگر می‌روید، توپ را با هرکدام از دست‌هایتان چه دست چپ و چه دست راست به خوبی کنترل کنید در همان حال که تحت فشار زیادی از جانب تیم حریف می‌باشید.

در بحث آموزش بسکتبال، نه تنها باید در دریبل کردن سرعتی در طول یک خط مسلط باشید بلکه باید قادر باشید که در انجام این حرکت سرعت خود را نیز تغییر دهید یا بتوانید مسیر خود را عوض کنید. علاوه بر این شما باید توانایی پاس با یک دست را داشته باشید، فرقی نمی کند این پاس با دست چپ باشد یا دست راست. این نوع پاس در تمامی آن‌ها از جمله پاس های برگشتی، پاس به گوشه زمین، پاس‌های رو به عقب و پاس های سرعتی در ضد حمله نیاز می‌شود.

مهارت های بسکتبال

تا زمانی که بر این اصول پایه ای آموزش و مهارت‌های بسکتبال تسلط نیافته‌اید، کار کردن در حوزه های دیگر لزومی ندارد! البته پس از تسلط که خود در طی یک روز یا یک هفته یا حتی یک فصل هم ممکن است اتفاق نیفتد، متوجه می‌شوید که به تمرین‌های بسکتبال و یادگیری حرکت دیگری نیازی ندارید! و اصول ذکر شده برای حرفه‌ای شدن یک نفر در این عرصه به تنهایی کافی می‌باشند.

امیدواریم با خواندن این نوشته در مبحث آموزش بسکتبال و مهارت‌های آن، بر اطلاعات خود در این زمینه افزوده باشید. مهارت پیدا کردن در این رشته ورزشی کار سختی نیست و تنها نیازمند تمرین و مطالعه است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *