نحوه تمیز کردن کفش بسکتبال در خانه

بدون شک برای بازیکنان بسکتبال، کفش بسکتبال یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که در زمین بازی از آن استفاده می کنند. داشتن کفش های عالی و بی نقص حتی می توانند اعتماد به نفس شما را افزایش داده و در عملکرد شما تأثیرگذار باشند. از طرفی کفش بسکتبال ممکن است پس از هر بار پوشیدن کثیف شده و نیاز به تمیز کردن داشته باشند. اگر تمیز کردن کفش های بسکتبال را با دقت و ظرافت انجام دهید، طول عمر آن‌ها افزایش می یابد و برای دفعات بعدی نیز که آن‌ها را می پوشید عملکرد یکسانی به شما ارائه می دهند. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.

تمیز کردن کفش بسکتبال

کفش بسکتبال

قدم اول: قبل از هر چیز باید تمام گرد و غبار روی کفش ها را تمیز کنید. می توانید توسط یک برس به آرامی این کار را انجام دهید. اگر گرد و غبار روی کفش ها مرطوب و به حالت گل است، می توانید با یک پارچه یا حوله به آرامی گل را از کفش ها پاک کنید.

قدم دوم: پس از پاک کردن کامل گل و گرد و خاک از روی کفش ها، ترکیبی از آب گرم و پاک کننده ملایم را آماده کنید. برای مثال می توانید از صابون مایع استفاده کنید. چند قطره از این محلول را روی حوله نرم، پارچه یا اسفنج به کار ببرید. حوله را درون محلول فرونبرید. کفش های خود را به آرامی تمیز کنید.

استفاده از برس های خشن و پاک کننده های قوی به کفش های شما آسیب می زنند. از پاک کننده های معطر یا نرم کننده نیز برای تمیز کردن کفش ها استفاده نکنید. این محصولات ممکن است حالت گریس مانندی روی کفش های شما به جای بگذارند و روی میزان کشش کفش ها مؤثر باشند. بهتر است بند کفش های خود را باز کرده و جداگانه تمیز کنید. این مسئله تمیز کردن کفش ها را ساده تر می کند.

قدم سوم: در این مرحله، کفی کفش را خارج کنید تا تمام بخش های کفش را تمیز کنید. درون کفش ها را نیز با همین روش تمیز کنید. می توانید قبل از گذاشتن کفی ها در جای خود، مقداری جوش شیرین داخل کفش های خود بریزید تا بوی کفش ها را کنترل کنند. هنگامی که کفش های شما کاملاً خشک شدند، کفی ها را در جای خود بگذارید. بدین ترتیب، از ایجاد بوی بد حاصل از رطوبت جلوگیری می شود.

قدم چهارم: یک تکه پارچه جداگانه را برداشته و در یک ظرف آب معمولی فرو ببرید. کفش های خود را توسط آن تمیز کنید تا هرگونه اثرات پاک کننده را از آن پاک کنید. سطح خارجی و داخلی کفش ها را با همین پارچه تمیز کنید.

قدم پنجم: کفش های خود را در یک مکان گرم دارای جریان هوا بگذارید تا به خوبی خشک شوند. بند کفش و کفی آن را نیز به صورت جداگانه قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. به هیچ عنوان از نور مستقیم خورشید، سشوار، پشت بخاری یا بالای شوفاژ برای خشک کردن کفش های خود استفاده نکنید. با این کار ممکن است کفش های شما کوچک شده، ترک بردارند و حالت اصلی خود را از دست دهند. بگذارید کفش هایتان در دمای اتاق خشک شوند.

تمیز کردن کفش بسکتبال سفید

اگر رنگ کفش های بسکتبال شما سفید است، احتمالاً با لکه های سرسختی روبرو خواهید شد که به سادگی پاک نمی شوند. نگران این مسئله نباشید. راهکاری برای این مسئله پیشنهاد خواهیم داد. راهکاری که کفش های سفید شما را مثل روز اول و مانند برف سفید خواهند کرد:

  • یک مسواک سفید را داخل محلولی که در بخش قبل تهیه کردیم (آب گرم و چند قطره صابون مایع)، فروببرید. اگر برس مسواک شما رنگی باشد ممکن است رنگ آن روی کفش های شما تأثیرگذار باشد.
  • توسط مسواک لکه های موجود روی کفش را تمیز کنید. همین راهکار ساده در خصوص کفش های سفید جادو می کند.
  • فراموش نکنید که هرگونه محلول باقی مانده روی کفش ها را توسط آب معمولی تمیز کنید.

شستن کفش بسکتبال در ماشین لباسشویی

در خصوص شستن کفش در ماشین لباسشویی اختلاف نظر وجود دارد. در بیشتر موارد، شستن کفش داخل ماشین لباسشویی پسندیده نیست. از آنجایی که نحوه شستن و جابجا شدن کفش داخل ماشین بسیار خشن است، ممکن است به ساختار، فرم و دوخت کفش آسیب وارد کند. بخصوص اگر بخواهید از خشک کن ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید، این مسئله تشدید می شود.

از آنجایی که کفش های بسکتبال بسیار ارزشمند و گران قیمت هستند، بهتر است از شستن آن‌ها داخل ماشین لباسشویی صرف نظر کنید و این ریسک را قبول نکنید. اگر کفش های شما گران قیمت نیستند و تصمیم به شستن آن‌ها در ماشین لباسشویی گرفتید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • از دور آهسته ماشین لباسشویی استفاده کنید.
  • چند حوله سفید را همراه با کفش داخل ماشین بیندازید. با این کار از آسیب زدن عاج های ماشین لباسشویی به کفش ها جلوگیری خواهید کرد.
  • کفی و بند کفش ها را قبل از انداختن داخل ماشین جدا کنید.
  • از آب سرد درجه یا کمتر برای شستن کفش ها استفاده کنید.
  • از خشک کن صرفه نظر کنید. کفش ها را بیرون آورده و در دمای معمولی خشک کنید.

نکاتی ضروری برای تمیز نگه داشتن کفش بسکتبال

قبل از به پایان رساندن این مطلب، نکاتی چند در خصوص تمیز نگه داشتن کفش بسکتبال را با شما در میان می گذاریم:

  • پس از هر بار استفاده از کفش ها، آن‌ها را تمیز کنید. اگر هر بار لکه های جدید را تمیز کنید، تمیز کردن کفش برای دفعات بعدی بسیار ساده تر می شود.
  • از نگه داشتن کفش ها درون کوله پشتی باشگاه برای مدت طولانی خودداری کنید. این کار باعث می شود که کفش ها حالت و کیفیت خود را از دست دهند. همچنین باعث به وجود آمدن بوی بد در آن‌ها خواهد شد. سعی کنید کفش های خود را در جایی بگذارید که جریان هوا در آنجا وجود داشته باشد.
  • اگر کفش های گران قیمتی دارید، می توانید از دستگاه های کوچک تهویه هوا برای آن‌ها استفاده کنید. این دستگاه های تهویه، جریان داخل کفش را به حرکت می اندازند و از ایجاد بوی بد در آن‌ها جلوگیری می کنند.
  • تنها در زمین بسکتبال کفش های خود را بپوشید و از پوشیدن آن‌ها برای موارد دیگر خودداری کنید.
  • اگر به صورت حرفه ای بازی می کنید و به لحاظ مالی امکان این کار را دارید، 2 جفت کفش تهیه کنید. می توانید برای هر بازی یا تمرین از یک جفت استفاده کنید و فرصت کافی برای خشک شدن به آن‌ها بدهید. این کار باعث می شود کمترین بوی ممکن در کفش ها ایجاد شود و قاعدتاً عمر آن‌ها نیز دو برابر می شود.

کفش بسکتبال یکی از اساسی ترین مواردی است که قبل از بازی باید تهیه کنید. اگر کفش های شما مناسب نباشد، بدون شک روی کیفیت بازی شما تأثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل محافظت از آن‌ها اهمیت بالایی دارد.

بیشتر کفش های بسکتبال حرفه ای قیمت بالایی دارند و مراقبت مناسب و روزانه از آن‌ها عمر کفش های شما را چند برابر می کند. از نکات موجود در این مقاله استفاده کنید و با کفش های خود دوست شوید. از آن‌ها مراقبت کنید تا آن‌ها نیز درون زمین بسکتبال از شما مراقبت کنند.

اگر نکاتی در خصوص مراقبت از کفش های بسکتبال سراغ دارید، خوشحال می شویم دیدگاه شما را نیز در این خصوص جویا شویم. استفاده از چه محلولی را از صابون مایع بهتر می دانید؟ تابه‌حال کفش های خود را درون ماشین لباسشویی انداخته اید؟ از نتیجه کار خود در کوتاه مدت و درازمدت راضی هستید؟ منتظر دیدگاه های شما نیز خواهیم بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *