• صفحه خانگی
  • >
  • خبر
  • >
  • یانیس آنتتوکومپو در حال تبدیل شدن به ترسناک‌ترین کابوس مدافعان NBA است

یانیس آنتتوکومپو در حال تبدیل شدن به ترسناک‌ترین کابوس مدافعان NBA است

یانیس آنتتوکومپو

در بیش از سه فصل اخیر، یانیس آنتتوکومپو یکی از قدرتمندترین بازیکنان لیگ NBA بوده است اما تنها نقطه ضعف یانیس در تمام این مدت، شوت‌زنی او بوده است. از فصل ۲۰۱۷-۲۰۱۶ تا فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸، آنتتوکومپو به‌طور میانگین در هر بازی ۲.۳ اقدام پرتاب سه امتیازی داشت که ۲۷.۵ درصد آنها را وارد سبد حریفان کرده است.

درخشش یانیس آنتتوکومپو

در این مدت، اگر هر تیمی قصد متوقف کردن یانیس را داشت باید در منطقه رنگی خود یک دیوار می‌کشید. به سعی و تلاش نیاز بود اما حداقل از سرعت این بازیکن کاستن امکان‌پذیر بود. نمایشی که یانیس آنتتوکومپو پنجشنبه شب هفته گذشته در جریان پیروزی ۱۱۱-۱۰۴ برابر لس آنجلس لیکرز از خود نشان داد، این موضوع را ثابت کرد که شاید هیولای یونانی ضعف خود در پرتاب‌های سه امتیازی را برطرف کرده باشد. تنها در ۳۲ دقیقه، یانیس توانست ۳۴ امتیاز، ۱۱ ریباند و ۷ اسیست همراه با یک توپ‌ربایی و یک بلاک‌شات ثبت کند. مهم‌تر از همه آنکه بازیکن یونانی در این دیدار پنج شوت سه امتیازی موفق داشت که این در دوران حرفه‌ای او یک رکورد محسوب می‌شود.

وی این تعداد پرتاب را از مجموع هشت اقدام سه امتیازی وارد سبد لیکرز کرد. همین عملکرد باعث شد تا درصد شوت سه امتیازی او به ۳۳.۸ برسد. این آمار هنوز هم یک عدد زیر میانگین محسوب می‌شود اما برای گوش به زنگ نگه داشتن مدافعان حریف کافی خواهد بود. با این وجود به‌نظر نمی‌رسد که در سبک و سیاق شوتزنی یانیس تغییر بزرگی ایجاد شده باشد (هرچند تیم میلواکی باکس روی این موضوع کار کرده است). به‌نظر نمی‌رسد که رها شدن توپ از دستان این بازیکن سریع‌تر از قبل شده باشد و همچنین حرکت توپ هم در بسیاری از شوت‌ها با ارتفاع پایینی آغاز می‌شود. اما همانطور که در خود بازی هم دیده شد، یانیس این شوت‌های را با خونسردی بالایی می‌زند. در نیمه اول، این بازیکن در یک صحنه شوت خود را «ایربال» کرد اما بلافاصله پس از آن پرتاب خود را وارد سبد کرد.

یانیس آنتتوکومپو

رجی میلر که یکی از گزارشگران بازی لیکرز-باکس بود، خود نفر دوم فهرست بیشترین تعداد پرتاب سه امتیازی در تاریخ NBA است. او درباره آنتتوکومپو گفته است که روحیه یک بازیکن شوت‌زن را دارد. میلر معتقد است اعتمادی که یانیس به وارد سبد شدن شوت‌هایش دارد، حاصل تلاشی است که با استفاده از مهارت خود بازیکن به‌کار گرفته شده است. مالیکا اندروز از ESPN فصل قبل در یک گزارش گفته بود که بازیکنان باکس به به تمرینات شخصی خود ویتامین می‌گویند زیرا هر روز باید آنها را انجام بدهند و حالا ویتامین‌‌های آنتتوکومپو دارای دوز بالایی از شوت‌زنی است. همچنین روحیه کاری یانیس نیز با انگیزه تبدیل شدن به یک بازیکن برتر تقویت شده است. تمرینات شوت‌زنی اختصاصی قطعاً مفید است اما روحیه این بازیکن، سلاح اصلی او محسوب می‌شود. کوین گارنت، اسطوره بوستون سلتیکس اخیراً در یک پادکست درباره یانیس گفت:

زمانی که تمرین کردن یانیس آنتتوکومپو را مشاهده می‌کنید، می‌بینید که او در ذات خود یک هیولا است. اولین ابرقدرت او این است که شما را از مهار کردنش منصرف کند. او می‌خواهد تا حدی نسبت به شما برتری پیدا کند که از رویتان رد شود. این روحیه یانیس است و یک طرز تفکر قدیمی محسوب می‌شود.

واضح است که به‌جز شوت سه امتیازی، یانیس هر جنبه از بازی خودش را به‌خوبی ارتقا داده است. از آغاز فصل ۲۰۱۸-۲۰۱۷، آنتتوکومپو به‌طور میانگین ۱۲.۰ ریباند به ازای ۷۵ مالکیت داشته است که از این نظر در میان بازیکنان برتر، نفر بیست و ششم محسوب می‌شود. این مهارت، حاصل بی‌رحمی است و البته نتیجه جایگیری مناسب یانیس هم هست. اندازه جثه و توانایی بدنی یانیس نیز قطعاً به تبدیل شدنش به این ابرستاره‌ای که در حال حاضر می‌بینیم تأثیر دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *