برنامه NBA برای بهبود سلامت روانی بازیکنان

با شروع رقابت های NBA در شرایطی کنترل شده، بازیکنان نگرانی هایی فراتر از کسب پیروزی خواهند داشت. در حقیقت آنها نگران خواهند بود که شروع دوباره لیگ در این شرایط، چطور می‌تواند روی سلامت روح و روان آنها تاثیر بگذارد.

گوردن هیوارد، فوروارد سلتیکس از پسرش رابین و همسرش به دور خواهد بود، در حالی که فرزند آنها چند ماه دیگر به دنیا خواهد آمد.

هیوارد در این رابطه گفت:” مطمئنا برای ما دوره نگران کننده و استرسی خواهد بود.” این در حالیست که همسر و فرزند او، به ایندیاناپولیس نقل مکان خواهند کرد تا در دوره ای که هیواردز به همراه تیمش به اورلاندو سفر کرده تا ادامه بازی ها را پیگیری کند، در کنار خانواده شان باشند.

بردلی بیل، گارد واشنگتون ویزاردز نیز مدعی شده که بازیکنان از محبوس شدن در کمپ تمرینی و عدم اجازه برای خروج از آن، بسیار نگران شده اند. اگر بازیکنی کمپ را ترک ککند، از او تست های بیشتری گرفته خواهد شد و مدت بیشتری باید در قرنطینه باشد.

بیل در این رابطه گفت:” ما نمی‌توانیم به سادگی مجموعه را ترک کنیم. نمی‌توانیم هر غذایی که می‌خواهیم سفارش دهیم. نمی‌توانیم کارهایی که دوست داریم انجام دهیم. نمی‌توانیم به اتاق هم تیمی‌هایمان برویم. خیلی کارهاست که نمی‌توانیم انجام دهیم. خیلی سخت است. از نگاه روحی و روانی به موضوع نگاه می‌کنم.”

 

 

هر چند موضوع ابتلا به ویروس کرونا از اصلی ترین موضوعاتی است که بازیکنان را تهدید می‌کند ولی آسیب های روحی سیستم حبابی که NBA برای حمایت و جلوگیری از ابتدای بازیکنان طراحی کرده، می‌تواند تاثیراتی بلند مدت بر بازیکنان بگذارد.

آدام سیلور، کمیسیونر NBA گفت:” شکی نیست که همه با حضور در کمپ تمرینی و شروع دوباره لیگ، از خودگذشتگی فراوانی انجام خواهند داد بنابراین باید نگاهی دقیق به این موضوع داشته باشیم.”  در عین حال، مسئولان برگزاری رقابت ها، رویکردی فعالانه نسبت به این خطرات خواهند داشت و تمهیداتی برای جلوگیری از آسیب‌های روانی به بازیکنان اندیشیده شده است.

کلینیک های داخل کمپ

این کلینیک ها به بازیکنان، کادر فنی، داوران و دیگران که در این کمپ‌ها حضور دارند، سرویس ارائه می‌کنند. در حقیقت، مشاوران و روانشناسان خبره در این کمپ حضور خواهند داشت تا در صورتی که شخصی دچار مشکلی شد بتواند به صورت مستقیم با او در ارتباط بوده و مشکل را حل کند.

کلینیک‌های راه دور

پیش از شروع بازی‌ها، هر تیمی موظف بود که یک روانشناس در کادرفنی خود داشته باشد و در صورتی که روانشناس قادر به حضور در کمپ تمرینی نباشد، تیم‌ها می‌توانند از امکانات کمپ استفاده کرده و با روانشناسان از راه دور در ارتباط باشند. همچنین امکان مکالمه ویدیویی نیز برای آنها فراهم شده است.

منابع سلامتی

این کمپ در کنار امکانات ورزشی، امکاناتی مثل سالن یوگا، مدیتیشن، بازی‌های ویدیویی، بازی‌های کارتی، پینگ پونگ و … را فراهم کرده است. همچنین سالن بولینگ، قایق سواری، ماهیگیری و گلف نیز در دیزنی لند وجود دارد که بازیکنان می‌توانند از آنها استفاده کنند.

رسیدگی به مسائل روز از طریق مکالمه

NBA همچنین به بازیکنان قول داده که آنها می‌توانند از راه دور، در کنار جامعه باشند و از مسائل روز آمریکا به دور نخواهند بود. در بیانیه لیگ آمده:” با توجه به شرایطی که ویروس کووید 19 به وجود آورده و همینطور قتل مردم سیاه پوست در آمریکا، ما این موضوعات را به دقت زیر نظر داریم و از تاثیر آنها در شرایطی که بازیکنان نمی‌توانند از کمپ خارج شوند با خبریم. از همین رو محیطی امن به وجود آورده ایم که بازیکنان با وجود دور بودن از جامعه، می‌توانند بخشی از این حرکت‌های اجتماعی باشند.”

برنامه ای برای گوشی‌های هوشمند

همچنین کمپ ان بی ای برای ارائه راهکارهای درمان روحی روانی، برنامه ای ایجاد کرده که بازیکنان در طول 24 ساعت روز و 7 روز هفته، می‌توانند به مشاوران دسترسی داشته باشند.

کریس پائول، رئیس مجمع بازیکنان ملی آمریکا و گارد اوکلاهاما سیتی تاندر در این رابطه گفت:” سلامت روحی و روانی بزرگترین چیزیست که به دغدغه اصلی بازیکنان تبدیل شده است. این درست است که ما بازیکنان بیشتر اوقات در کنار هم هستیم و یا حداقل با این موضوع مشکلی نداریم. با این حال، در حال حاضر شرایط به کلی فرق دارد. ما همگی در قرنطینه بوده ایم و اکثر ما شرایطی داشته ایم که پیش از این هیچگاه تجربه اش نکرده ایم و حالا وارد شرایط دشوارتری نیز خواهیم شد.”

سلامت روحی روانی در طول فصول اخیر، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است و لیگ بر این باور است که وجود آن موضوعی حیاتی برای بازیکنان است. از همین رو آنها «برنامه سلامت روانی NBA» را ترتیب دادند که در طول این دوره خاص نیز ادامه خواهد داشت. بازیکنان و کادر فنی پس از حضور در کمپ، مورد تست قرار خواهند گرفت و شرایطشان به دقت زیر نظر خواهد بود.

همچنین کی آن دولینگ مشاور روانشناسی مجمع بازیکنان نیز در کمپ حضور خواهد داشت و در کنار بازیکنان خواهد بود. به علاوه مدیر سلامت روانی مجمع بازیکنان، دکتر ویلیام پرهام نیز برای خدمات راه دور برای بازیکنان آماده است.

همچنین سازمان لیگ بانوان نیز قصد اجرای برنامه مشاهبهی دارد. آنها اعلام کرده اند که منابع سلامت روانی را برای بازیکنان، مربیان، کادر فنی و داوران، هم در داخل کمپ ها از طریق متخصصان سلامت روانی فراهم خواهند کرد و همچنین این خدمات به صورت راه دور نیز در اختیار بازیکنان خواهد بود.”

صدها بازیکن لیگ و کادر فنی از خانواده شان به دور خواهند بود و حدود 3 ماه در قرنطینه هستند. هر چند که دوره سختی پیش روی آنها خواهد بود ولی امکانات فراهم شده با توجه به شرایط خاصی که دنیا را در بر گرفته، به نظر ایده ال است.

را پلینکا، نایب رئیس باشگاه لس آنجلس لیکرز در این رابطه گفت:” ما همه انسان هستیم. همه خانوده داریم. البته که نمی‌توان گفت برگزاری دوباره رقابت ها در این شرایط تاثیری روی ما نخواهد داشت. اخیرا شب‌هایی را سپری کرده ام که هنگام صرف شام، دختر 10 ساله ام با چشمانی اشکبار به من نگاه می‌کند و وقتی از او علت را می‌پرسم، می‌گوید به این خاطر است که پدر 3 ماه و نیم از ما دور خواهد بود. بله این اتفاقات هم بخشی از شروع دوباره لیگ است.”

 

 

جنا روزن، متخصص روانپزشکی از دانشگاه تولانه و رئیس بخش سلامت روانی باشگاه نیو اورلنز پلیکان است. او در دوره ای که لیگ تعطیل شده بود، نقش مهمی در زندگی بازیکنان داشت و آنها را به صورت گروهی و انفرادی ملاقات می‌کرد. روزن همچنین با انستیتو سلامت ورزشی تولانه در همکاری است و تمرکز آنها روی سلامت احساسی بوده است. او نیز در این کمپ کنار بازیکنان خواهد بود.

دیوید گریفین، مدیر اجرایی باشگاه پلیکانز متوجه فشار روحی روانی این اتفاقات و تاثیر کار روزن است. او گفت:”  تمرکز ما در هر روزی که سپری می‌کنیم، همین موضوع سلامت روانی خواهد بود. بخشی از تمرینات ما به این موضوع اختصاص خواهد یافت. تقریبا هر روزی که در این حباب تمرین می‌کنیم، از لحاظ روحی روانی خود را آماده می‌کنیم. هر روز با جنا، تمرینات روحی خواهیم داشت زیرا آمادگی روحی، نقشی اساسی در موفقیت ما خواهد داشت.

در حقیقت وقتی می‌گویم که کلید موفقیت ما این است که بازیکنان باید خود را با این شرایط هماهنگ کنند، در واقع آنها باید از لحاظ روحی آماده باشند . خیلی از زمان و انرژی خود را صرف آمادگی روحی آنها خواهیم کرد.”

اما لیکرز که شانس اصلی قهرمانی در کنفرانس غرب است، ممکن است برای 3 ماه در شرایطی کنترل شده باشد. پلینکا، نایب رئیس باشگاه گفت:”همان اندازه که آمادگی فیزیکی برای موفقیت در این رقابت ها اهمیت دارد، آمادگی روحی روانی هم تاثیر دارد. فکر می‌کنم حتی آمادگی روحی روانی از اهمیت بیشتری هم برخوردار باشد و بله، ما اینجا با کادر فنی خود روی سلامت روانی کار می‌کنیم و با آنها سعی داشته ایم پروتکلی تنظیم کنیم که مشکلات را شناسایی و پیش بینی کرده و راه حلی برایشان داشته باشیم. به خصوص اینکه بازیکنان در این مدت، از خانواده هایشان دور هستند و در شهری حضور دارند که خانه شان نیست.”

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *