آیا جیمز هاردن ، کریستیانو رونالدوی بسکتبال NBA است؟

فوق ستاره تیم هیوستون راکتس روحیه‌ای مشابه مهاجم تیم یوونتوس دارد. اعدادی که جیمز هاردن در بازی‌ها ثبت می‌کند غیرقابل انکار است، تأثیر او در بازی مشابه هیچکس دیگر نیست و همچنین پیشرفت سطح بازی او نیز کماکان ادامه دارد.

درخشش جیمز هاردن در بسکتبال NBA

جیمز هاردن با وجود آنکه به ۳۰ سالگی رسیده اما همچنان سطح بازی خود را بالا می‌برد. با این وجود احتمال چندان بالایی وجود ندارد که گارد راکتس به سطح محبوبیت جهانی بازیکنانی مثل لبران جیمز یا استفن کری برسد. موضوع سبک بازی هاردن است و نه تأثیرگذاری او در بازی که موجب شده بسیاری از هواداران بسکتبال نتوانند هاردن را با قلب خود قبول داشته باشند. و در این زمینه، تشابهات بسیاری بین این ماشین گلزنی NBA و ابرستاره دنیای فوتبال یعنی کریستیانو رونالدو وجود دارد. شکی نیست که هواداران راکتس هاردن را می‌پرستند، درست مثل هواداران یوونتوس و رئال مادرید. تیم‌های فعلی و سابق رونالدو این مهاجم پرتغالی را به یک بت تبدیل کرده‌اند. هوادارانی که در استادیوم تویوتا سنتر برای هاردن هورا می‌کشند، در سال ۲۰۱۲ شاهد این بودند که او پس از آنکه طی یک ترید شش نفره از اوکلاهاما سیتی تاندر به هیوستون آمد تا از زیر سایه کوین دورانت و راسل وستبروک خارج شود و در این مدت به شکوفایی کامل رسید. او حالا به یک MVP، یک تیم تهاجمی تک‌نفره تبدیل شده که ورای پتانسیل‎‌هایی که برایش تصور می‌شد عمل کرده است.

درست مثل هواداران یوونتوس و رئال مادرید، هیوستونی‌ها نیز قطعا از این بابت شکرگزارند که تیمشان، آن ستاره‌ای که برای قهرمانی لازم است را در ترکیب دارد. بی‌رحمی ربات مانند هردو ورزشکار که در گلزنی آن را به‌کار می‌گیرند حتی در استادیوم‌های حریفان نیز متوقف نمی‌شود. جیمز هاردن و رونالدو در ورزش مخصوص به خود گلزنانی نخبه محسوب می‌شوند. رونالدو این فصل در سری آ ایتالیا بیشتر از هر بازیکن دیگری شوت زده است که این درست مشابه رویکرد سی آر ۷ در اسپانیا است. او طی نه فصل حضور در رئال مادرید، در ۴۳۸ بازی، ۴۵۰ گل برای کهکشانی‌ها به‌ثمر رساند. در NBA نیز هیچ بازیکنی به اندازه هاردن شوت نمی‌زند.

جیمز هاردن

او در حال حاضر با میانگین ۳۸.۰ امتیاز، بهترین امتیازآور لیگ محسوب می‌شود و از همین نظر با یانیس آنتتوکومپو، ابرستاره میلواکی باکس و MVP حال حاضر لیگ بیشتر از ۷ امتیاز اختلاف دارد. هاردن بیشتر از هرکس دیگری در لیگ اقدام پرتاب سه امتیازی و پرتاب آزاد داشته است و البته از هردوی آنها بهترین استفاده را کرده است. دقت هاردن از پشت خط سه امتیازی در فصل جاری کمترین میزان کل دوران بازی او است (۳۳.۸ درصد) اما از آنجایی که تعداد اقدام‌های او بسیار بالا است، امتیازات که از پشت نیم‌دایره می‌آورد هم طبیعتاً بالا خواهد بود. هاردن در حال حاضر به‌طور میانگین ۱۳.۸ پرتاب سه امتیازی و ۱۴.۳ پرتاب آزاد داشته است که هم در دوران حرفه‌ای و هم در لیگ بهترین عدد محسوب می‌شود. یانیس با میانگین ۱۰.۸ تنها بازیکن دیگری است که به‌طور میانگین در هر بازی بیشتر از ۱۰ بار شوت سه امتیازی زده است.

در این موضوع شکی نیست که هم هاردن و هم رونالدو مثل یک ماشین گلزنی بی‌نقص هستند که حضورشان در هر تیم، آن تیم را به مدعی اصلی کسب قهرمانی تبدیل خواهد کرد اما برای بسیاری از هواداران، همین رویکرد ماشینی این دو نفر است که باعث بزرگی آنها شده است. آن دسته از بینندگان NBA که طرفدار هیوستون راکتس نیستند، اعتقاد دارند که هاردن بیش از حد برای خطا گرفتن تلاش می‌کند و تماشای چنین چیزی شاید برایشان جذاب نباشد. درست مثل رونالدو که همیشه به این محکوم شده است که در کوچکترین برخوردها بیشترین واکنش را نشان می‌دهد تا بتواند از داور خطا بگیرد. با وجود آنکه رونالدو و هاردن از نظر کسب افتخار تیمی، زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند اما نمی‌توان در رویکردشان به‌عنوان یک ورزشکار تفاوت قائل شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *