زندگی نامۀ استفن کری (Stephen Curry)

تولد: 14 مارس 1988

ملیت: آمریکایی

نام دیگر: استف کری، استف کری دوم، واردل استفان کری دوم

زادگاه: آکرون، اوهایو، ایالات متحدۀ آمریکا

شهرت: بسکتبالیست

قد: 190 سانتی متر

همسر: عایشا کری

فرزند: رایلی کری

استفن کری، یک بسکتبالیست حرفه ای آمریکایی است که در تیم گلدن استیت واریرز در لیگ NBA بازی می کند. او فرزند اول دل کری، یکی از بهترین 3 امتیازی زن ها در تاریخ NBA، است. دو بار پشت سر هم جایزه ارزشمندترین بازیکن NBA را کسب کرده است، از جمله یک پیروزی به اتفاق آرا، اولین بار در تاریخ NBA. رهبری تیم واریرز در اولین قهرمانی خود در چهار دهه به عهدۀ استفن بود و همچنین به تیمش کمک کرد تا رکورد بیشترین برد را در یک دوره از NBA را کسب کند. با به ثبت رساندن رکورد امتیازگیری هم برای «دیویدسون» و هم کنفرانس جنوبی توانست دوبار عنوان بازیکن سال کنفرانس جنوبی را بدست آورد. همچنین رکورد NCAA را در ردۀ بیشترین پرتاب سه امتیازی در یک فصل را نیز به نام خود ثبت کرد آن هم در سال دوم دانشگاه. وی که به دلیل مهارت های پرتابش مشهور است، رکورد پرتاب های سه امتیازی در طول یک فصل معمولی NBA را نیز برای خود کرده است، رکوردی که خودش دو بار آن را جابجا کرده است. او و هم تیمی اش، کلی تامپسون، با نام مستعار «اسپلش برادرز» به دلیل رکورد شکنی مشترک پرتاب سه امتیاز در یک فصل شناخته شده هستند.

دوران کودکی و جوانی استفن کری

استفان کوری

  • واردل در 14 مارس 1988 در آکرون، اوهایو به دنیا آمد، والدینش بازیکن سابق NBA، دل کوری و همسرش سونیا که در ویرجینیا تکنیک والیبال بازی می کرد، هستند. او بزرگترین فرزند والدینش است و یک برادر به نام سث دارد که او نیز یک بسکتبالیست حرفه ای است و در تیم دالاس ماوریکس بازی می کند. وی همچنین یک خواهر به نام سیدل دارد که در دانشگاه الون والیبال بازی می کند.
  • پدر وی در زمان تولد استفن در «کلیولند کاوالیرز» بازی می کرد، اما بعداً به عضویت شارلوت هورنتس در کارولینای شمالی در آمد، جایی که استفن بیشتر دوران کودکی خود را گذراند. پدرش او و برادرش را به جلسات تمرین می برد.
  • خانواده پس از عضویت پدر در تیم تورنتو راپتورز مدت کوتاهی در تورنتو زندگی کردند. در این مدت، استفان تیم بسکتبال پسران کالج کویینز را در فصلی غیرقابل شکست هدایت کرد. پس از بازگشت خانواده به شارلوت، او در دبیرستان مسیحی شارلوت ثبت نام کرد.
  • گرچه او می خواست به ویرجینیا تک بپیوندد، جایی که پدرش سال های کالج خود را گذرانده بود، اما توسط مربی، ست گرینبرگ رد صلاحیت شد. سرانجام مربی ای به نام باب مک كیلوپ، كری را قانع کرد تا در نوامبر 2005 در کالج دیویدسون ثبت نام كند. این مربی اولین بار هنگام تماشای بازی استفن در 10 سالگی اش، متوجه پتانسیل هایش شد.

دوران دانشگاه

  • استفن کری پس از پیوستن به تیم کالج دیویدسون، اولین بازی دانشگاهی خود را در برابر میشیگان انجام داد. او در حالی که توانست تنها 15 امتیاز در این بازی داشته باشد در بازی بعدی مقابل میشیگان شایستگی خود را نشان داد آن هم با ب ثمر رساندن 32 امتیاز. او دومین گلزن کشور شد که به طور میانگین 21.5 امتیاز در هر بازی کسب کرد و عنوان بازیکن سال اولی کنفرانس جنوبی آن فصل را بدست آورد.
  • وی در ادامۀ فصل 122 پرتاب سه امتیازی رکورددار شد. و این روند حتی با درخشش بیشتر در فصل 2007-08 ادامه یافت. او دیویدسون وایلدکتس را برای اولین بار به مسابقات NCAA بعد از سال 1969 هدایت کرد و به تیمش کمک کرد تا برای 22 بازی برد خود را ادامه دهد.
  • وی در طول سال سوم با 34 امتیاز به گلزن برتر دیویدسون تبدیل شد. او همچنین در 18 نوامبر 2008 برابر اوکلاهما 44 امتیاز کسب کرد. او در مجموع بالاتر از گلزن قبلی، جان گردی بود و در این فصل به عنوان آقای گل NCAA انتخاب شد.

دوران حرفه ای

اسپلش برادرز

  • استفن كری سال آخر خود در تیم کالج دیویدسون را ناتمام رها کرد تا در NBA بازی کند.
  • وی از ابتدای بازی با مهارت خود، رکورد 166 سه امتیازی را به عنوان تازه کار در تاریخ لیگ به ثبت رساند. با این حال، مصدومیت های مکرر و این واقعیت که وی برای تیم ضعیف بازی کرده بود، او را در طول دو فصل آینده از ذهن ها دور نگه داشت.
  • در طول فصل 2012-13، به طور کامل مصدومیت مچ پایش بهبود یافت. پس از آن، وی و هم تیمی اش کلی تامپسون نام مستعار اسپلش برادرز را برای رکورد خود در پرتاب سه امتیازی در طول فصل به دست آوردند. در طول فصل، استفن به تنهایی 272 سه امتیازی را به ثمر رساند تا رکورد جدیدی برای NBA تعیین کند.
  • در طول فصل بعدی، او اولین حضورش در 2014 All-Star را در فوریه تجربه کرد و بعداً برای اولین تیم All-NBA انتخاب شد. و از جیسون ریچاردسون پیشی گرفت.
  • در طول فصل 2014-15، رکورد لیگ خود را برای حداکثر سه امتیازی در یک فصل با دستیابی به 286 سه امتیازی را جابجا کرد. در سال 2015، او به واریرز کمک کرد تا اولین قهرمانی خود را بعد از سال 1975 کسب کنند و توسط NBA به عنوان ارزشمند ترین بازیکن سال شناخته شد.
  • در فصل بعد، به تیمش کمک کرد تا 24 مسابقه پیاپی را ببرد، که در کل به 73 پیروزی رسید. با وجود مصدومیت، کری تیمش را به دومین مسابقه خود یعنی فینال NBA رساند، اما حتی او با 27 سه امتیازی در مسابقه آخر نتوانست نتیجه را برای تیمش تغییر دهد.
  • در ادامه همچنان بسیاری از رکورد هایش را در طول فصل 2015-16 از جمله رکورد خودش برای پرتاب های سه امتیازی را جابجا کرد. او همچنین به اولین بازیکن تاریخ NBA تبدیل شد که با ارزش ترین لقب گرفت.
  • کری رکورد های متعدد NBAبرای پرتاب سه امتیازی را در فصل 2016–17 شکست و برای دومین بار در تاریخ از 300 امتیاز گذشت و با 324 به پایان رسید. تیم وی تا 25 فوریه 2017 به تساوی یک مرحله پلی آف دست یافت و سریعترین تیم برای انجام این کار در تاریخ NBA شد.
  • استفن اولین بازی خود را با تیم ملی بسکتبال ایالات متحده در مسابقات قهرمانی جهان زیر 19 سال FIBA ​​آغاز کرد، جایی که به تیم کمک کرد تا یک مدال نقره کسب کند. بعداً، به تیمش كمك كرد تا در سال 2010 مدال طلا را بدست آورد. تیم وی در سال 2014 – جام جهانی بسکتبال FIBA ​​نیز ناکام ماند.
  • کری در فینال 2018 گلدن استیت واریرز را به سومین قهرمانی خود رساند.

دستاوردها

استفن کری و همسرش

  • استفن کری به خاطر دقت در پرتاب و رهبری لیگ در بیشترین تعداد سه امتیازی در سه فصل مشهور است. او رکورد 272 سه امتیازی در فصل 2012-13 و سپس در سال 2015 و 2016 با 286 و 402 به ترتیب در کارنامه اش دارد.
  • استفن اولین بازیکن تاریخ NBA بود که با رای قاطع در مه 2016 به عنوان با ارزش ترین بازیکن شناخته شد. با این دستاورد، او همچنین بازیکنی شد که دو سال متوالی عنوان قهرمانی را کسب کرد.
  • در فهرست ‘100 بازیکن برتر NBA در سال 2019 پشت لورانت و لبرن جیمز قرار گرفت.

زندگی شخصی

  • در 30 ژوئیه 2011 در شارلوت با عشق دوران دانشكده اش، عایشا الكساندر ازدواج كرد. آن ها ابتدا در نوجوانی در گروهی از كلیسای جوانان ملاقات كردند. آن ها به همراه دو دخترشان، رایلی الیزابت کری و رایان کارسون کری و پسرش کنون دابلیو جک کری در آلامو ، کالیفرنیا زندگی می کنند.
  • او یک مسیحی معتقد است و غالباً در مسابقات و همچنین سخنان خود ایمان خود به خدا را ابراز می کند. همچنین یک خال کوبی به زبان عبری روی مچ دستش دارد.
  • کری از بیماری همه گیر مالاریا که از هم تیمی اش برایانت بار در طول مدرسه گرفته بود، مطلع شد. به مدت سه سال از سال 2012، تصمیم گرفت به ازای هر 3 امتیازی که به ثبت میرساند به کمپین (nothing but nets) بنیاد سازمان ملل متحد، 3 عدد پشه تحت درمان اهدا کند. در سال 2015، او با رئیس جمهور باراک اوباما ملاقات کرد و یک سخنرانی پنج دقیقه ای در حمایت از این کمپین و رئیس جمهور ایراد کرد.
  • استفن به همراه دوستانش جرون اسمیت و اریک پیتن، سال 2016 یک شرکت تولیدی تشکیل دادند. Sony Pictures Entertainment شریک توزیع آن ها شد.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *