بازسازی موفق یک تیم ؛ مورد فیلادلفیا سونی سیکسرز

فیلادلفیا سونی سیکسرز

فیلادلفیا سونی سیکسرز بعد از طی یک فرآیند بازسازی حدودا ۶ ساله، امسال در لیگ بسکتبال NBA به یکی از تیم‌های قدرتمند تبدیل شده و نتایج خیره‌کننده‌ای گرفته است. بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال، برای شما خوانندگان، مقاله‌ای درباره‌ی فرآیند روبه‌رشد فیلادلفیا در نظر گرفته به قلم شِین مک‌درموت که در سایت خبری بسکتبال «دِسیکسرسنس» منتشر شده است. این مقاله که ترجمه‌ی آن برای اولین بار در بسکتفا منتشر می‌شود از انقلاب سم هینکی و از هم پاشاندن فیلادلفیا آغاز می‌کند و به توانایی‌های امروز این تیم می‌رسد. این مقاله یک ماه پیش نوشته شده و اکنون فیلادلفیا با ۴۵ برد و ۲۵ باخت در رده‌ی سوم کنفرانس شرق قرار دارد.

فیلادلفیا سال‌ها در تبِ داشتن یک تیم بسکتبال قوی سوخته ولی امسال به آرزوی خود رسیده است؛ تیمی که دارد راه خود برای کسب بیش از ۵۰ پیروزی در یک فصل را طی می‌کند. پس چرا یک دقیقه نایستیم و از آن لذت نبریم؟

فیلادلفیا سونی سیکسرز اکنون با رکورد ۳۲ برد و ۱۷ باخت در رده‌ی ۴ کنفرانس شرق قرار دارد، بالاتر از بوستون سلتیکس. از سال ۲۰۱۱ فقط یک‌بار شد که فیلادلفیا سونی سیکسرز، لیگ بسکتبال NBA را با بیش از ۴۰ برد به پایان برساند، آن هم مربوط به فصل قبل می‌شود. نتایج سال قبلِ فیلادلفیا سونی سیکسرز در لیگ بسکتبال NBA باعث شد هواداران از خود بپرسند پس کِی قرار است از تیمی لذت ببریم که هشت سال است مایوسانه انتظارش را می‌کشیم.

در سال ۲۰۱۶، در یکی از بدترین فصولی که یک تیم می‌تواند داشته باشد، همه‌ی هواداران فیلادلفیا سونی سیکسرز خوشحال بودند که تیمشان استعدادهای جوان زیادی دارد: جوئل امبید دو بار در بین بازیکنان آغازکننده‌ی آل‌استار بوده (۲۰۱۸ و ۲۰۱۹)؛ بن سیمونز یک‌بار در تیم ذخیره‌ی آل‌استار بوده (۲۰۱۹)؛ جوانانی مثل لندری شامت، یوناه بولدن، مارکل فولتز و ژر اسمیت هم روی نیمکت نشسته‌اند. همه می‌دانند یکی از بازیکنانی که سال‌هاست در لیست آل‌ان‌بی‌ای (لیست بهترین بازیکنان فصل) و آل‌دیفنسیو (لیست بهترین مدافعان فصل) قرار دارد، یعنی جیمی باتلر با جِی.جِی. ردیک شوتزن چه ترکیبی ساخته‌اند.

آغاز بازسازی فیلادلفیا سونی سیکسرز

و اما برسیم به سم هینکی. مردی که این تیم را از او داریم. زمانی که او مدیر عمومی فیلادلفیا سونی سیکسرز بود در آمریکا هیچ سایت خبری بسکتبال نبود که او را نقد نکند، ولی او در ورزش فیلادلفیا اثر مثبتی را بر جای گذارد. هینکی درنهایت یک هدف داشت. او مثل بقیه‌ی هواداران دوست داشت که یک تیم برنده بسازد. هر بازیکنی که به تیم آورد جزو بهترین‌ها بودند؟ نه، نه همه‌شان. هر بازیکنی که فروخت بهترین کار ممکن بود؟ نه کاملا (فکر کنید او نیک ووچویچ جوان را فروخت). ولی هدف او بهترین شدن نبود، هدف او رشد کردن و افزایش دادن قدرت تیم بود.

هواداران به‌خاطر برنامه‌ی سم هینکی چه سختی‌ها که نکشیدند. هیچ سایت خبری بسکتبالی نمی‌توانست هواداران را از این فرآیند ناامید کند. تنها فریادی که از هواداران شنیده می‌شد فریاد «به فرآیند اعتماد داریم» بود. از آغاز برنامه‌ی سم هینکی، در هر بازی داخلی یا خارجی، از بین تماشاگران صدای «به فرآیند اعتماد داریم» به گوش می‌رسید. شهر کشته‌مرده‌ی میزبانی‌کردن از حریفان بود.

خیلی سریع به سال ۲۰۱۹ رسیدیم. سه فصل قبل فیلادلفیا سونی سیکسرز تنها ۱۰ بازی را برد ولی این تیم در فصل جاری برای یکی از جایگاه‌های اول تا سوم کنفرانس شرق می‌جنگد.

بعد از سال‌ها باخت حالا امید اصلی‌مان به جوئل امبید و بن سیمونز است؛ دو تا از بهترین بازیکنان فیلادلفیا سونی سیکسرز در تاریخ لیگ بسکتبال NBA. آیا هردوی اینها بازیکنان بی‌نقصی هستند؟ نه هنوز. بن وقتی دو متر از سبد دور شود معلوم نیست پرتابش گل شود و حتی دست به اقدام‌های سه‌امتیازی نمی‌زند. جوئل امبید زیاد با توپ بازی می‌کند؟ قطعا. برای اینکه به حد و اندازه‌های لیگ بسکتبال NBA برسی باید این نقایص را برطرف کنی. بی دلیل نیست که NBA رقابتی‌ترین لیگ ورزشی کره‌ی زمین است.

آنانی که این فصل به ولز فارگو سنتر، استادیوم تیم فیلادلفیا سونی سیکسرز آمده‌اند خوب می‌دانند جوّ این استادیوم چقدر عوض شده است. برای اولین بار در سال‌های اخیر است که درمقابل بهترین تیم‌های لیگ بسکتبال NBA قرار می‌گیریم و فکر می‌کنیم که هم می‌توانیم و هم باید برنده‌ی بازی باشیم. این تیم دارد تبدیل به یکی از قدرت‌های اصلی لیگ می‌شود. دیگر دلیلی ندارد کسی مثل سم هینکی بیاید و تیم را از هم بپاشاند.

فیلادلفیا سونی سیکسرز امبید

هواداران دوست دارند روی کارهایی تاکید کنند که ستارگان نمی‌توانند انجام دهند. سونی سیکسرز هوادارانی دارد که می‌گویند بن سیمونز نباید در این تیم باشد. همه‌ی دنیا می‌داند که بن سیمونز در شوت‌های پرشی خود ضعف جدی دارد، ولی از این گذشته او به‌طور متوسط ۱۶ امتیاز و ۹.۵ ریباند و ۸.۳ پاس گل در هر بازی را ثبت کرده است.

اینکه شوت‌های بن سیمونز را نقد کنند می‌فهمم ولی چیزی که نمی‌فهمم آن است که چرا بهترین بازیکن جوان فصل قبل و یکی از بازیکنان آینده‌ی آل‌استار را به‌خاطر اینکه سه‌امتیازی نمی‌زند باید از تیم بیرون انداخت. اکنون وقت آن است که این هواداران یاد بگیرند کارهای این پوینت فوروارد ۱۸۵ سانتیمتری خود را ستایش کنند: سیمونز هر شب در مقابل تیم‌هایی بازی می‌کند که می‌دانند او نمی‌تواند پرتاب کند ولی بخش جالبش این است که نمی‌توانند جلوی تاثیرگذاری او را بگیرند.

همه می‌دانند این تیم حداقل تا یک‌سال دیگر نمی‌تواند امیدی به قهرمانی داشته باشد. بله، حقیقت تلخ است. سال قبل به‌نظر رسید سونی سیکسرز، یک سال از برنامه جلو افتاده‌ است. همین دو سال پیش بود که این تیم فقط ۲۸ بازی لیگ بسکتبال NBA را برد. به‌نظر من فصل گذشته یک فصل غیرعادی بود. اگر فیلادلفیا سونی سیکسرزِ امسال مثل فیلادلفیای سال قبل پیشرفتی جهشی نشان دهد می‌شود گفت فصل موفقی داشته است.

رسیدن به فینال کنفرانس شرق خوب است؟ معلوم است که خوب است. پیشتر در همین سایت خبری بسکتبال گفتیم که این فصل به‌احتمال زیاد فصل قهرمانی یا ترکاندن لیگ بسکتبال NBA نیست. فصل بعد هم احتمالا نباشد. اگر فیلادلفیا سال بعد همین نتایج امسال را بگیرد آن‌وقت است که باید به فکر چندتا نقل‌وانتقال افتاد. ولی این بحث دیگری است که فعلا وقت آن نیست.

هواداران نباید به نتایج فعلی تیم رضایت دهند. باید از بازیکنان و مالکین باشگاه بیشتر بخواهند. جوئل امبید تنها بازیکن آغاز‌کننده‌ی آل‌استارِ امسال تیم فیلادلفیا است و بن سیمونز هم در آل‌استار روی نیمکت خواهد نشست. این تیم تیم خاصی است و قصد دارد در پلی‌اف پیش‌رو خوش بدرخشد.

هواداران خیلی سریع لذتی که از استپ‌بک‌های جیمی باتلر می‌چشیدند برایشان عادی شد. او را تا عرش بالا بردند. التون برند (بازیکن سابق تیم و مدیر عمومی فعلی سونی سیکسرز) را به‌ این خاطر که ستاره‌ی سوم (یعنی جیمی باتلر) را به فیلادلفیا آورد ستایش می‌کردند. ولی حالا بعد از نوشته‌های چندتا سایت خبری بسکتبال درباره‌ی بگومگوی او با سرمربی تیم یعنی برت براون، هواداران دوست دارند باتلر را از تیم بیرون کنند.

فیلادلفیا سونی سیکسرز جیمی باتلر

می‌دانم که جیمی باتلر در رختکن شخصیت درست‌درمانی ندارد ولی تا الان که با هم‌تیمی‌هایش مشکلی نداشته. تازه در مرحله‌ی پلی‌آف است که می‌توانیم ببینیم باتلر چه تاثیری روی تیم دارد. او مابقی فصل عادی و پلی‌آف را در اختیار دارد تا به هواداران ثابت کند او را الکی به این تیم نیاورده‌اند، و به‌نظر من این کار را هم خواهد کرد.

و اما مارکل فولتز. آیا تک‌تک سلول‌های بدن من دوست دارند او سلامت خود را بازیابد و به زمین بازی بازگردد؟ صددرصد. قبلا در همین سایت خبری بسکتبال گفته بودم که هواداران در زمان مصدومیت بن سیمونز و جوئل امبید به آن دو همه‌جور امیدی دادند تا زودتر به زمین بازی برگردند. و حالا من از هواداران می‌خواهم به مارک فولتز هم همان‌قدر مهربانی کنند. او در همان مدت زمان کمی که بازی کرده نشان داده استعداد زیادی بابت تقویت تیم دارد. علیرغم دستمزد بالایی که می‌گیرد به‌نظر من ارزش سرمایه‌گذاری دارد.

فیلادلفیا سونی سیکسرز با استعدادهای جوان امیدوارکننده‌ای که دارد، از لندری شامت شوتزن تا مارکل فولتز و ژر اسمیت راه زیادی پیش‌روی خود دارد. باید به این تیم شانس با هم بودن داد، نه اینکه تکه‌تکه‌اش کرد.

منبع: thesixersense.com

برترین تحلیل‌ها و مقالات مربوط به لیگ بسکتبال NBA را در بسکتفا، بهترین سایت خبری بسکتبال بخوانید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *