معرفی بزرگترین سالن های بسکتبال NBA

نمای داخلی یکی از سالن های بسکتبال NBA

انجمن بسکتبال ملی آمریکا که به طور اختصار NBA نامیده می شود و یکی از چهار لیگ سطح حرفه ای بسکتبال است، نه تنها در محدوده آمریکای شمالی، بلکه در کل جهان به عنوان معتبرترین لیگ بسکتبال حرفه ای مردان به شمار می آید، و ۳۰ باشگاه حرفه ای در این انجمن عضویت دارند. علیرغم اینکه بسکتبال یک ورزش نوظهور و جدید است، اما در سطح جهان محبوبیت گسترده ای پیدا کرده و علاقمندان بسیار زیادی مسابقات، اخبار و اتفاقات NBA را پیگیری می کنند. طبیعتاً چیدمان مناسب و راحت صندلی ها و یک دید خوب نسبت به زمین بازی، برای کسانی می خواهند هیجان و لذت بازی را به طور شخصی و از فاصله نزدیک تجربه کنند، یکی از الزامات پذیرایی و میزبانی در این لیگ است. در طی این سال ها سالن های بسکتبال زیادی میزبان مسابقات NBA بوده اند که می توان آنها را بر اساس سال ساخت، ظرفیت تماشاگر، وسعت سالن و مواردی از این دست، درجه بندی کرد. در این مطلب قصد داریم ۱۰ سالن برتر NBA را از نظر ظرفیت میزبانی از تماشاگران معرفی و بررسی کنیم.

۱۰- اوراکل آرنا (Oracle Arena)

ورزشگاه اوراکل-آرنا

سالن سرپوشیده چند منظوره اوراکل آرنا که قبلاً با نام استادیوم اوکلند معروف بود، در شهر اوکلند ایالت کالیفرنیا واقع شده است. در حال حاضر یکی از بهترین تیم های NBA یعنی گلدن استیت وریرز، این سالن را خانه خود می داند. تیم وریرز در حوزه پاسیفیک در کنفرانس غربی بازی میکند. با ظرفیت ۱۹،۵۹۶ صندلی، این استادیوم از لحاظ گنجایش تماشاچی، رتبه دهم را در بین تمامی سالن های بسکتبال NBA به خود اختصاص داده است. این مجموعه در حال حاضر  توسط شرکت AEG مدیریت و نگهداری می شود.

ساخت این سالن در ۱۵ آوریل سال ۱۹۶۴ آغاز گردید و در تاریخ ۹ نوامبر ۱۹۶۶ توسط مدیران NBA به روی عموم باز شد. هزینه ساخت بنای آن نزدیک به ۲۵ میلیون دلار شد و سه نفر از اساتید برجسته یعنی اسکیدمور (Skidmore)، اووینگز (Owings) و مریل (Merrill) به عنوان معماران اصلی سازه فعالیت کردند و همچنین کمپانی گای اف اتکینسون (Guy F Atkinson) مدیریت پروژه این سالن NBA را بر عهده داشت. مجموعه اوراکل آرنا به غیر از سالن سرپوشیده معروفش، یک استادیوم روباز چند منظوره نیز دارد که به نام او کو کولیزیوم (O co Coliseum) معروف است.

۹- آمریکن ایرلانز آرنا (American Airlines Arena)

ورزشگاه آمریکن-ایرلاینز-آرنا

این مرکز سرگرمی و ورزش های آمریکایی یعنی استادیوم آمریکن ایرلاینز آرنا در مرکز میامی، در ایالت فلوریدا قرار گرفته است و ورزشگاه خانگی تیم میامی هیت به شمار می رود. آمریکن ایرلاینز یا همان خطوط هواپیمایی آمریکا، امتیاز نامگذاری این ورزشگاه را بعد از ساخته شدن آن خریداری نمود. این سالن در حال حاضر گنجایش ۱۹،۶۰۰ نفر را برای تماشای مسابقات دارد و  در مکان نهم پُر ظرفیت ترین استادیوم های بسکتبال NBA قرار گرفته است. این مرکز توسط شورای شهر میامی دید کانتی (Miami Dade County) اداره می شود.

کار احداث این مجموعه در تاریخ ۶ فوریه ۱۹۹۸ آغاز و در تاریخ ۳۱ دسامبر ۱۹۹۹ توسط مقامات برای عموم افتتاح شد. بودجه مصرف شده برای احداث این بنا حدود ۲۱۳ میلیون دلار بود، شرکت های آرکیتکتونیکا (Arquitectonica) و ۳۶۰ آرکیتکچر (360 Architecture) طراحی آن را انجام دادند، و موسسه پارسونز برینکرهوف (Parsons Brinckerhoff) مجری ساخت آن برای NBA بود. این مجموعه غیر از صندلی های عادی تماشاگران، دارای ۲۱۰۵ صندلی مخصوص اعضای کلوپ و ۸۰ سوئیت تشریفاتی و همچنین ۷۶ اتاق خصوصی تماشای بازی است.

۸- ایر کانادا سنتر (Air Canada Centre)

ورزشگاه ایر-کانادا-سنتر

این ورزشگاه سرپوشیده چند منظوره در مرکز تورنتو در استان اونتاریو کانادا قرار دارد و در حال حاضر استادیوم خانگی تیم تورنتو رپتورز در مسابقات NBA است. البته تیم هاکی روی یخ تورنتو میپل لیفس (Toronto Maple Leafs) و تیم هاکی سالنی تورنتو راک (Toronto Rock) نیز از این سالن به عنوان ورزشگاه خانگی استفاده می کنند. برای بازی های بسکتبال این سالن ۱۹،۸۰۰ صندلی را در خود جای داده و بدین ترتیب رتبه هشتم را از نظر ظرفیت صندلی در بین سالن های NBA به خود اختصاص داده است. هم اکنون مدیریت و نگهداری این مجموعه بر عهده بنیاد ورزشی و سرگرمی میپل لیف است.

ساخت این سالن در تاریخ ۱۲ مارس ۱۹۹۷ کلید خورد و بودجه ای بالغ بر ۲۶۵ میلیون دلار برای ساخت کامل آن صرف گردید. مراحل طراحی آن توسط دو شرکت بریزبین بروک بینون (Brisbin Brook Beynon) و آرکیتکت آف رکورد اند پاپیولوس (Architect of Record and Populous) انجام شد و شرکت کلارندون پروجکتس (Clarendon Projects) مدیریت اجرای پروژه را برای این سالن NBA عهده دار شد. بر اساس تحقیق و نظرسنجی که در سال ۲۰۰۸ انجام شد، مجموعه ورزشی ایر کانادا سنتر پنجمین مجتمع ورزشی شلوغ و پُرکار دنیا شناخته شده است.

۷- مدیسون سکویر گاردن (Madison Square Garden)

ورزشگاه مدیسون-سکویر-گاردن

مدیسون سکویر گاردن که یک مرکز سرپوشیده چند منظوره است، در مرکز منهتن واقع در نیویورک قرار دارد و استادیوم خانگی تیم بسکتبال نیویورک نیکس و تیم هاکی روی یخ نیویورک رنجرز است. این ورزشگاه، قدیمی ترین و فعال ترین مجتمع ورزشی در محدوده نیویورک سیتی می باشد که ظرفیت صندلی های آن ۱۹،۸۱۲ عدد برای مسابقات بسکتبال بوده که در نتیجه، مکان هفتم را از این حیث در جدول ما به خود اختصاص داده است.

این ورزشگاه که تاریخ ساخت آن به ۲۹ اکتبر سال ۱۹۶۴ و تاریخ افتتاح آن برای ورود عموم به ۱۱ فوریه ۱۹۶۸ بر می گردد، فعلاً توسط خود شرکت مدیسون سکویر گاردن مدیریت و نگهداری می شود. بودجه ساخت آن نزدیک به ۱۲۳ میلیون دلار بود، شرکت های چارلز لوکمن (Charls Luckman Associates) و بریزبین بروک بینون (Brisbin Brook Beynon) مشترکاً کار طراحی آن را به انجام رساندند و در نهایت شرکت سورود (Severud Associates) مدیریت پروژه را برای ساخت این ورزشگاه جهت بازی های NBA بر عهده گرفت.

۶- انرژی سولوشن آرنا (Energy Solution Arena)

ورزشگاه انرژی-سولوشن-آرنا

مجتمع سرپوشیده چند منظوره انرژی سولوشن آرنا که قبلاً به نام دلتا سنتر معروف بود، در شهر سالت لیک سیتی در ایالت یوتا واقع شده است. یکی از قدیمی ترین تیم های NBA یعنی تیم یوتا جاز، بازی های خانگی خودش را در این استادیوم برگزار می کند. شرکت انرژی سولوشن در ۲۰ نوامبر سال ۲۰۰۶ امتیاز نامگذاری این مجموعه را خریداری کرد. این ورزشگاه که برای مسابقات بسکتبال دارای ۱۹،۹۱۱ صندلی است در لیست ورزشگاه های بسکتبال NBA از لحاظ گنجایش تعداد تماشاچی ها در رده ششم قرار می گیرد.

بنیاد سرگرمی و ورزش لری میلر در حال حاضر این مجموعه را اداره می کند. روز ۲۲ می سال ۱۹۹۰ ساخت آن شروع شد و با صرف بودجه ای نزدیک به ۹۳ میلیون دلار در تاریخ ۴ اکتبر سال ۱۹۹۱ برای ورود و استفاده عموم مردم افتتاح گردید. طرح اولیه این بنا توسط شرکت معماری FFKR ارائه شد و شرکت مهندسی رالف ال وادزورث (Ralph L Wadsworth) مدیریت پروژه این سازه را برای مسابقات NBA عهده دار شد.

۵- ولز فارگو سنتر (Wells Fargo Center)

ورزشگاه ولز-فارگو-سنتر

سالن سرپوشیده چند منظوره ولز فارگو سنتر که قبلاً با نام کور ستیتس سنتر (CoreStates Center) شناخته می شد، در فیلادلفیا قرار دارد و استادیوم خانگی تیم بسکتبال فیلادلفیا ۷۶ی (Philadelphia 76ers)، تیم هاکی روی یخ فیلادلفیا فلایرز (Philadelphia Flyers) و تیم فوتبال فیلادلفیا سول (Philadelphia Soul) به حساب می آید. با ۲۰،۳۲۸ صندلی برای مسابقات بسکتبال، از نظر ظرفیت پذیرش تماشاگر، در رده پنجم بزرگترین استادیوم های بسکتبال لیست ما قرار می گیرد. در حال حاضر شرکت گلوبال اسپکتروم (Global Spectrum) آن را نگهداری و مدیریت می کند.

ساخت این مجموعه ورزشی در تاریخ ۱۴ سپتامبر سال ۱۹۹۴ آغاز شد و با صرف هزینه ای نزدیک به ۲۱۰ میلیون دلار در تاریخ ۱۳ آگوست سال ۱۹۹۶ به پایان رسیده و برای انجام بازی و ورود عموم افتتاح گردید. طراحی اولیه این مجموعه را شرکت الرب بکت (Ellerbe Becket) انجام داد و کمپانی فاکس منیجمنت (Fox Management) نیز سمت مدیریت اجرای این پروژه را برای NBA قبول کرد. مجموعه ولز فارگو سنتر در سال ۲۰۱۵ میزبانی مسابقات کشتی کج رویال رامبل (WWE Royal Rumble) را نیز برعهده داشت. و همچنین در سال ۲۰۱۶ نیز میزبان نشست ملی حزب دمکرات بود.

۴- ورایزون سنتر (Verizon Center)

ورزشگاه ورایزون-سنتر

مجموعه ورزش و سرگرمی ورایزون سنتر که قبلاً به نام ام سی آی سنتر (MCI Center) معروف بود، در محدوده چایناتاون در واشینگتن دی سی قرار دارد و خانه تیم های بسکتبال واشینگتن ویزاردز در مسابقات NBA و واشینگتن میستیک (Washington Mystic) در مسابقات NBA زنان است، و البته این مجموعه، ورزشگاه خانگی تیم هاکی روی یخ واشینگتن کاپیتالز (Washington Capitals) هم به حساب می آید. با ۲۰،۳۵۶ صندلی برای میزبانی از تماشاگران، این ورزشگاه از نظر ظرفیت در رتبه چهارم لیست جا می گیرد. امتیاز نامگذاری این مجموعه را شرکت ورایزون کامیونیکیشن (Verizon Communication) خریداری نموده است.

شرکت ورزش و سرگرمی مونیومنتال (Monumental) در حال حاضر این ورزشگاه را اداره می کند. تاریخ شروع ساخت این مجموعه ۱۸ اکتبر سال ۱۹۹۵ و تاریخ تکمیل ساخت آن ۲ دسامبر سال ۱۹۹۷ می باشد و رقمی بالغ بر ۲۶۰ میلیون دلار برای آن بودجه مصرف شده است. سه شرکت معماری الرب بکت (Ellerbe Becket)، دوروکس اند پورنل (Devrouax & Purnell) و KFC-SHG طراحی این استادیوم را انجام دادند و شرکت سیگول بی اسپورت (Seagull Bay Sport) نیز مدیر پروژه آن بود.

۳- کوییکن لونز آرنا (Quicken Loans Arena)

ورزشگاه کوییکن-لونز-آرنا

مجموعه چند منظوره کوییکن لونز آرنا در شهر کلیولند در ایالت اوهایو واقع شده و خانه تیم بسکتبال کلیولند کاوالیرز، تیم فوتبال کلیولند گلادیاتورز و همچنین تیم هاکی روی یخ لیک اری مانسترز (Lake Erie Monsters) به شمار می رود. برای بازی های بسکتبال این سالن ۲۰،۵۶۲ صندلی را به تماشاگران اختصاص داده و بدین ترتیب رتبه سوم را از نظر ظرفیت صندلی در بین سالن های بسکتبال NBA از آن خود کرده است. صندوق وام و اعتبار کوییکن لونز که یک موسسه مالی است، امتیاز نامگذاری این استادیوم را در آگوست سال ۲۰۰۵ خریداری کرد.

شرکت کوییکن لونز، خودش در حال حاضر مدیریت و نگهداری این مجموعه را به دست گرفته است. ساخت این بنا در تاریخ ۲۷ آپریل سال ۱۹۹۱ شروع و با صرف بودجه ای حدود ۱۰۰ میلیون دلار در تاریخ ۱۷ اکتبر ۱۹۹۴ افتتاح و به روی عموم مردم باز شد. معمار اصلی طرح، شرکت الرب بکت (Ellerbe Becket) و مدیریت اجرای پروژه بر عهده شرکت سیگول بی اسپورت (Seagull Bay Sport) بود.

۲- یونایتد سنتر (United Center)

ورزشگاه یونایتد-سنتر

مجموعه سرپوشیده ورزشی و سرگرمی یونایتد سنتر که در شهر شیکاگو در ایالت ایلینویز قرار گرفته، میزبان بازی های خانگی تیم بسکتبال شیکاگو بولز در مسابقات NBA و همچنین میزبان تیم هاکی روی یخ شیکاگو بلک هاوکس (Chicago Blackhawks) می باشد. با ظرفیت ۲۰،۹۱۷ صندلی، این استادیوم از لحاظ گنجایش تماشاچی، رتبه دوم را در بین تمامی آوردگاه های بسکتبال NBA کسب کرده است. نام یونایتد سنتر از روی نام کمپانی اسپانسر این مجموعه یعنی شرکت یونایتد ایرلاینز (United Airlines) اتخاب شده است. این کمپانی سالانه مبلغی حدود ۱٫۸ میلیون دلار به عنوان امتیاز نامگذاری به این مجموعه پرداخت می کند.

در حال حاضر کمپانی شراکتی یونایتد سنتر این مجموعه ورزشی را نگهداری و مدیریت می کند. کلید احداث ساختمان این باشگاه ورزشی در تاریخ ۶ آوریل سال ۱۹۹۲ زده شد و با بودجه حدود ۱۷۵ میلیون دلار در تاریخ ۱۸ آگوست سال ۱۹۹۴ ساخت آن به پایان رسید و به روی عموم باز شد. سه شرکت معماری به نام های هاک اسپرت (HOK Sport) ، دبلیو ئی سیمپسون (W E Simpson) و مارمون موک (Marmon Mok) کار طراحی این سازه را انجام دادند و شرکت بین المللی فسیلیتیز گروپ (Facilities Group) به عنوان مدیر اجرای این پروژه، کار ساخت آن را انجام داد.

۱- قصر اوبرن هیلز – سلطان سالن های بسکتبال

ورزشگاه قصر-آوبرن-هیلز

مجموعه ورزشی تفریحی قصر اوبرن هیلز یا پالاس آف اوبرن هیلز (The Palace of Auburn Hills) ورزشگاه خانگی تیم دیترویت پیستونز در مسابقات NBA است. ظرفیت صندلی های این سالن ۲۱،۲۳۱ عدد برای مسابقات بسکتبال است که در نتیجه، از لحاظ پذیرش تعداد تماشاچی، بزرگترین سالن در بین همه استادیوم های بسکتبال NBA محسوب می شود. قبلاً تیم فوتبال دیترویت فیوری (Detroit Fury) ، تیم بسکتبال زنان دیترویت شاک (Detroit Shock) ، تیم فوتبال سالنی دیترویت سافاری (Detroit Safari) و همچنین تیم هاکی روی یخ دیترویت وایپرز (Detroit Vipers) در این ورزشگاه بازی های خانگی شان را برگزار می کردند. این مجموعه در حال حاضر توسط بنیاد ورزشی تفریحی پالاس (Palace Sports and Entertainment) مدیریت می شود.

ساخت این بنا در تاریخ ۷ ژوئن سال ۱۹۸۶ آغاز شد و بعد از صرف بودجه ای حدود ۷۰ میلیون دلار در تاریخ ۱۳ آگوست سال ۱۹۸۸ به طور رسمی برای ورود و استفاده عموم افتتاح گردید. شرکت معروف روزتی آرکیتکتس (Rosetti Architects) طراح و معمار اصلی این مجموعه بود و کمپانی فرانک ریولد اند سانز (Frank Rewold and Sons) هم به عنوان مدیر اجرایی این پروژه فعالیت کرد. قصر اوبرن هیلز یکی از دو ورزشگاه مسابقات NBA است که هنوز امتیاز نامگذاری خود را به هیچ شرکت و موسسه ای نفروخته است.

سخن پایانی

امکانات رفاهی سالن های بسکتبال برای راحتی تماشاگران مهم است

همانگونه که متوجه شدید این استادیوم ها علاوه بر اینکه زمین خانگی تیم های مختلف NBA به شمار می آیند، میزبان مسابقات سایر ورزش ها و یا میزبان سایر اتفاقات و مناسبت های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیز می باشند. به غیر از اینکه تماشاگران از دیدن یک مسابقه خوب بسکتبال لذت می برند، بسیار مهم است که همزمان با تماشای بازی، در یک محیط خوب هم قرار گرفته باشند تا بتوانند لذت بیشتری را تجربه کنند. این سالن های بسکتبال معرفی شده هم دقیقاً همین تجربه را برای آنها فراهم می کنند و در عین حال ظرفیت پذیرایی از تعداد زیادی تماشاگر را نیز دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *