مهمترین مسابقات بسکتبال سرار جهان

بسکتبال بین المللی در عصر حاضر بهترین کیفیت را دارد. چهل یا پنجاه سال قبل آمریکا تنها قدرت بسکتبال بود. هرچند که با رشد و گسترش آن در کشور های دیگر این حقیقت در مورد لیگ مردان تغییر یافت اما لیگ زنان کمی آهسته تر پیش می رود. در این بخش به چهار تا از بهترین مسابقات بسکتبال در سراسر جهان می پردازیم:

جام جهانی فیبا (FIBA)

فیبا فدراسیون بین المللی بسکتبال است، مانند فیفا که فدراسیون بین المللی فوتبال است. هر چهار سال یکبار تیم های ملی کشور های مختلف جمع میشوند و برای قهرمانی جهان با هم مبارزه می کنند. تمامی تیم ها به جز میزبان باید صلاحیت شرکت در مسابقات را داشته باشند. در فیبا مسابقات زنان و مردان هر دو وجود دارد اما در سالن های مجزا برگذار میشوند. جام جهانی اعتبار بالایی دارد زیرا به کشور های مختلف این شانس را می دهد که خود را به رخ بکشند. بازیکنان این شانس را دارند که برای خود یک تیم باشگاهی عالی پیدا کنند و شرایط خود را بهبود ببخشند. مردم زیادی مسابقات جام جهانی بسکتبال را زنده از سرار جهان نگاه می کنند حتی آن هایی که تا به حال پا در خاک آمریکا نگذاشته اند (در این مورد صحبت خواهیم کرد).

مسابقات بسکتبال NBA

NBA

سازمان ملی بسکتبال (NBA) در آمریکا به دلیل کیفیت بالا بهترین لیگ بسکتبال جهان شناخته می شود. بعد از پایان یک فصل که 82 بازی در طول آن برگذار می شود یک مسابقه حذفی هم وجود دارد که بین شانزده تیم برگذار میشود و برنده آن در آمریکا و کانادا لقب «قهرمان جهان» میگیرد. البته برای مردم خارج از آمریکای شمالی اینطور نیست. NBA قطعاً لیگی است که دستمزد زیادی پرداخت می کند و هر بازیکنی آرزو دارد تا وارد این لیگ شود. خیلی از بازیکن هایی که با لیگ قرارداد دارند از طریق جام جهانی یا مسابقات بسکتبال دیگری به NBA معرفی شده اند. روز به روز با به خدمت گرفتن بازیکنان از سراسر جهان بزرگ تر و گسترده تر میشود. همچنین یک لیگ زنان با نام WNBA وجود دارد که آن هم بسیار لیگ موفقی است. البته هنوز به شهرت NBA نرسیده است و زمان برگذاری این دو لیگ متفاوت است.

مسابقات المپیک بسکتبال

بازی های المپیک به علت ورزش های مختلفی که در آن حضور دارند، در سراسر جهان به خوبی شناخته شده است. بسکتبال مردان و زنان هر دو در المپیک حضور دارند (اگرچه زنان آمریکایی رقابت بسیار کمی دارند). در آمریکا المپیک شناخته شده تر از جام جهانی فیبا است. بعد از شکل گیری تیم رویایی آمریکا در المپیک، بازی های المپیک اهمیّت خاصی پیدا کرد و همه دوست داشتند در مقابل بهترین بازیکن های جهان مسابقه بدهند. با گذشت زمان تیم های زیادی آمریکا را به چالش کشیدند که از مهمترین آن ها می تواند آرژانتین و اسپانیا را نام برد. اخیراً استرالیا هم بسیار موفق ظاهر شده  و بازیکن های زیادی به لیگ NBA فرستاده است. در المپیک دوازده تیم حضور دارند که به دو گروه شش تایی تقسیم میشوند و بعد از مسابقه چهار تیم برتر از هر گروه به دورۀ بعدی راه میابند. دو تیم باقی مانده از هر گروه باهم رقابت میکنند و در نتیجه برنده ها برای مدال طلا و بازنده ها برای سوم چهارمی بازی می کنند.

لیگ اروپا (Euro League)

مسابقات بسکتبال لیگ اروپا

لیگ اروپا همان لیگ قهرمانان اروپا است که از اعتبار بالایی هم بین کشورهای اروپایی برخوردار است تنها تفاوت لیگ اروپا با لیگ قهرمانان این است که برای بسکتبال است نه فوتبال. مانند لیگ قهرمانان لیگ اروپا هم متشکل از تیم های بسکتبال کشور های مختلف اروپایی است. تیم هایی اجازۀ ورود به این لیگ را دارند که قهرمان مسابقات بسکتبال کشور خود باشند. برای مثال بارسلونا باید عنوان قهرمانی لیگ اسپانیا را از آن خود کند، یعنی تیم های برتر و قهرمانان دوره های قبل اجازۀ ورود به این لیگ را دارند. همچنین فرصت خوبی برای طرفداران است تا یک مسابقۀ با کیفیت ببینند و بازیکنان خود را برای شرکت در المپیک یا جام جهانی فیبا آماده کنند. در هر فصل از این لیگ شانزده تیم با هم رقابت می کنند. به این صورت که هر تیم با رقیب یکبار در خانه و یکبار خارج از خانه بازی می کند. هشت تیم برنده به دور بعد راه میابند. براساس نتایج دورۀ مقدماتی آنها در دور جدید گروه بندی میشوند. اولین تیم با آخرین تیم رقیب میشود، دومین تیم باید با هفتمین تیم بازی می کند و همینطور ادامه میابد. برنده ها باهم با همین قانون بازی میکنند تا در نتیجه یک تیم باقی بماند. در اروپا، لیگ اروپا را رقیب لیگ NBA میدانند و در آمریکا به آرامی در حال محبوب شدن است اما هنوز با استاندارد های NBA بسیار فاصله دارند.

با گسترش روز افزون NBA در چند سال آینده شاهد دگرگونی دنیای بسکتبال خواهیم بود. در گذشته صحبت از تشکیل یک لیگ فوق العاده بود تا تیم های NBA و اروپا باهم بازی کنند اما این شدنی نیست زیرا تمام بازیکنان مطرح دنیا با لیگ آمریکایی ها قرارداد میبندند.

همۀ این مسابقات بسیار مهم هستند و همه دوست دارند که قهرمان آن باشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *