متد‌های تکمیلی بسکتبال : فعالیت های غیرلازم

کوین ایستمن

در مورد تکنیک های شخصی، تاکتیک های تیمی، و به طور کلی تمرینات اصلی در ورزش بسکتبال، کتاب ها، مجلات آموزشی، سایت ها و موارد مشابه بسیار زیادی وجود دارند که علاقمندان این رشته می‌توانند از آنها بهره بگیرند. اما بعضی از متد‌های تکمیلی بسکتبال هم وجود دارند که در عین سادگی نادیده گرفته می‌شوند و در منابع بسکتبال هم نمی‌توان چیز زیادی در مورد شان پیدا کرد.

با تجربه هایی که در محیط های بسکتبالی به دست آورده‌ام، متوجه شدم که بیشتر بازیکنان این جمله معروف را شنیده‌اند که میگوید «سختکوش‌ترین باش و مطمئن باش که موفق خواهی شد”. این جمله کاملاً غلط است.

اجازه دهید توضیح دهم.

کوین ایستمن (Kevin Eastman) معاون عملیاتی بسکتبال تیم لس‌آنجلس کلیپرز (Los Angeles Clippers)، افسانه های زیادی در مورد موفقیت دارد و یکی از افسانه ها این است «کار سخت باعث موفقیت شما می‌شود». این جمله تا حدودی درست است، اما اینجا فعالیت های غیرلازم است که اهمیت پیدا می‌کند.

پزشکان برای طبابت احتیاج به مجوز دارند، در بیشتر ایالت ها معلمین برای اینکه به کار تدریس مشغول شوند باید مجوز داشته باشند، و برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه، شما باید مدرک لیسانس داشته باشید. اینها پیش نیاز هستند. اینها چیزهایی هستند که فقط یک فرصت و موقعیت را در اختیار شما قرار می دهند – تضمین کننده هیچ چیزی نیستند به غیر از اینکه شما یک شانس در اختیار دارید.

سختکوشی برای بازیکنان بسکتبال (یا هر کسی که می‌خواهد در زندگی‌اش به چیزی برسد) یک پیش‌نیاز است، ولی هیچ چیزی را برای شما ضمانت نمی‌کند. سختکوشی لازم است، اما کافی نیست.

پس کار کافی یا همان غیرلازم چیست؟ چه چیزی شما را از بقیه جدا می‌کند؟

متد‌های تکمیلی بسکتبال برای بازیکنان

۱. مطالعه

لبران جیمز در حال کتاب خواندن -مطالعه یکی از مهمترین متد‌های تکمیلی بسکتبال است

به جای دنبال کردن سایت هایی مثل BuzzFeed و SI.com (سایت های سرگرمی و اخبار و رسانه‌های اجتماعی) دنبال مقالات و مطالب مفید بگردید، مثلا مقاله ای در مورد کوبی برایانت (Kobe Bryant). از کسانی که قبل از شما وارد این حیطه شده اند اطلاعات مفید کسب کنید. از آنها یاد بگیرید و از اشتباهات‌شان دوری کنید.

۲. تحلیل فیلم

فیلم های بازی بسکتبال

یکی از کارهایی که شما به عنوان یک بازیکن می‌توانید انجام دهید، فیلم دیدن است، که البته بسیار دست کم گرفته شده. مغر انسان برای تقلید بسیار آماده و سیم‌کشی شده است، پس با تماشای دقیق فیلم بازی سایر بازیکنان، شما در واقع مشغول تمرین مهارت ها و عادت های خوب هستید.

۳. تماس یا لمس

های-فایو استیو نش و کوبی برایانت

در طول فصل ۲۰۱۰  استیو نش (Steve Nash) به طور متوسط ۲۳۹ بار لمس یا تماس برقرار کرده است. در هر بازی.

در این مورد، او با های-فایو (high-five معادل  بزن قدش  در زبان فارسی) های بی‌شمارش باعث برقراری اعتماد و همکاری تیمی شده است. آیا جای تعجب دارد که وقتی برای اولین بار جایزه MVP (ارزشمندترین بازیکن فصل) را از آن خود کرد، تیم بسکتبال سانز (Suns) با حضور او به آمار ۶۰ پیروزی در مقابل ۱۵ شکست رسید (و بدون حضور او آمار ۲ پیروزی در مقابل ۵ شکست نصیب تیم شد) ؟

تماس هایتان با هم‌تیمی ها را بشمارید. های-فایو ها، با دست به پشت هم‌تیمی زدن، یا زدن روی شانه های آنها. این حرکت کاملا در کنترل و اختیار شماست و می‌تواند تأثیر فوق‌العاده ای روی هم‌تیمی هایتان بگذارد.

۴. یوگا

یوگا برای بازیکن بسکتبال

 

در طول فصل مسابقات، ورزش یوگا به تحرک، انعطاف‌پذیری و پیشگیری از آسیب‌دیدگی کمک می کند. همچنین یک روش عالی است برای افزایش دقت و تمرکز.

۵. مراقبه

مراقبه برای بازیکن بسکتبال

بسیاری از بازیکنان ما مراقبه را شروع کرده‌اند و واقعاً الان فوایدش را می‌بینند. این جمله را یکی از آنهایی که در دسته ۱ (بالاترین و مهمترین لیگ ورزش دانشگاهی آمریکا) بسکتبال بازی می‌کند گفته: «همه باید این آرامش را حس کنند، پاک و آرام. بر روی قله دنیا».

حالا من این نتایج را تضمین نمی‌کنم، ولی آیا می‌توانید تصور کنید که چگونه می‌شد اگر قبل از تمرین یا بازی به چنین حالت ذهنی برسید؟ اگر دنبال جایی برای شروع می‌گردید، سایت اینترنتی Headspace به شدت پیشنهاد می‌شود.

۶. قدرت و آمادگی در طول فصل

آمادگی برای جلوگیری از آسیب دیدگی

ما در طول فصل به جای آنکه به صورت مداوم و پیوسته مشغول تمرین باشیم تا از آسیب‌دیدگی ها پیشگیری کنیم، زمان بسیار زیادی را برای بازسازی آسیب هایمان هدر می‌دهیم. انجام ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ورزش وزن بدن (نوعی بدنسازی و تقویت اندام که در آن از هیچ ابزاری به جز وزن و عضلات خود ورزشکار استفاده نمی‌شود) در روز و انجام ۳ الی ۴ بار تمرین تیمی در هفته، می‌تواند تفاوت بسیار زیادی بر روی فصل شما بگذارد.

۷. تغذیه

تغذیه برای بازیکن بسکتبال

آنچه را که به خورد بدن‌تان می دهید بر روی ذهن‌تان تأثیر‌گذار است. این موضوع روی احساس شما تأثیر می‌گذارد. و احساس شما روی اعمال شما موثر است. اعمال‌تان تبدیل به عادت می‌شوند و نهایتاً نتایج شما را شکل می‌دهند. حالا باز هم فکر می‌کنید تغذیه مهم نیست؟

مهمتر از همه اینها، این است که شما چگونه به بدنتان سوخت می‌رسانید؟ شما نمی‌توانید درون باک اتومبیل فراری آب بریزید و سپس از آن توقع داشته باشید در همان سطحی کار کند که برای آن طراحی شده است. بدن شما هم همین‌گونه است.

جان سالی (John Salley، یکی از موفق ترین قهرمانان NBA) می‌گوید:

«اگر شما یک ورزشکار حرفه‌ای هستید، و بعد از بازی، همان جایی غذا می‌خورید که تماشاگران بازی آنجا غذا می‌خورند، کار اشتباهی می‌کنید.»

و برای اینکه شروع کنید با بدنتان مانند یک ورزشکار حرفه‌ای رفتار کنید، لازم نیست که حتماً یک حرفه‌ای باشید.

۸. تمرینات سبک و شوت زدن پیش از بازی

تمرکز و تمرین پیش از بازی

حتماً دلیلی وجود دارد که بازیکنان NBA قبل از شروع بازی تمرین می‌کنند. ری آلن (Ray Allen) یکی از بزرگترین شوتزن های تاریخ، در تمامی تمرین های پیش از بازی اش ۲۵۰ بار شوت‌ می‌زد. این کار باعث می‌شود بدن‌تان نرم شود، ذهن‌تان متمرکز شود، و اگر از نظر استراتژیک به آن فکر می‌کنید، در واقع در حال ایجاد موقعیت هایی هستید که قرار است چند ساعت دیگر با آن مواجه شود.

چند سال قبل، تمرینات پیش از بازی نش (Nash) را نگاه می‌کردم و تمرکز و توجه او روی تمریناتی که انجام می‌داد مضحک و مسخره به نظر می‌رسید. سرعت بازی اصلا مطرح نبود – او به صورت ۱۰۰% بر روی تکنیک، فرم، و موقعیت ها متمرکز می‌شد و اشراف دقیق داشت – او موفقیت را اول در ذهنش می‌دید.

متد‌های تکمیلی بسکتبال برای مربیان

۱. بدنسازی بعد از تمرینات

بدنسازی بعد از تمرین بسکتبال

این ایده که تمرینات انفرادی فقط مربوط به زمان های خارج از فصل مسابقات است، باعث توقف پیشرفت بازیکن شما می‌شود. هر وقت یکی از بازیکنان را در طول فصل مسابقات نگاه می‌کنم، معمولاً می‌توانم تشخیص بدهم که بر روی کدام نقطه‌ضعف بدنی‌شان باید کار کنند، و می‌توانم برایشان یک تمرین بدنسازی ساده ۳ الی ۵ دقیقه ای طراحی کنم که نتیجه فوری و سریع به دنبال داشته باشد.

البته لازم نیست بعد از تمرینات گروهی، آنقدر با بازیکنان، بدنسازی سنگین کار کنید که آنها را به کشتن بدهید. این پیشرفت های انفرادی، همراه با انسجام تیمی است که در پایان سال با هم جمع می‌شوند و به نتیجه می‌رسند.

۲. فیلم های بیشتری نگاه کنید

تماشای فیلم بازی برای مربی بسکتبال

جمله بالا خودش توضیح است. تعداد مربیان دبیرستان که فیلم بازی ها و تمرینات را نگاه نمی‌کنند یا فیلم ها در اختیار بازیکنان شان قرار نمی‌دهند، من را شگفت زده می‌کند.

این ابزار، در واقع با اختلاف زیاد، بهترین ابزار آموزشی خارج از زمین است. تصاویر ویدئو هرگز دروغ نمی‌گویند.

۳. هر روز بخوانید یا اطلاعات ارزشمند کسب کنید

کتاب بری مربیان بسکتبال

آنچه را که می‌خوانید بر روی افکارتان تأثیر می‌گذارد. افکار صبحگاهی‌ام، هنگامی که قبل از خواب مطالعه کرده باشم یا به یک پادکست گوش داده باشم، با زمانی که قبل از خواب سریال تلویزیونی دیده باشم، تفاوت غیرقابل باوری دارند.

۴. دنبال راه حل باشید ، نه مشکل

ارائه راه حل توسط مربی بسکتبال

همه می‌توانند مشکلات را مطرح کنند. وجود والدین و بزرگترها برای همین است. راه‌حل‌گرا باشید. ما در حوزه کاری خودمان قانونی داریم که بر اساس آن، برای هر چالشی که نیازمند بحث است، باید همیشه ۲ راه حل ارائه کنید. ممکن است همیشه از آنها استفاده نکنیم، اما هدف در واقع، تغییر به سوی یک ذهنیت رشد است.

۵. تمرین

تمرین برای افزایش انرژی در بسکتبال

صدها مطالعه مختلف نشان داده که تمرین کردن سطح انرژی را افزایش می‌دهد. که حفظ آن در طول فصل مسابقات حیاتی و ضروری است. احتیاجی به توضیح بیشتر این قضیه نیست.

۶. تغذیه

تغذیه برای مربیان بسکتبال

آنچه را که به خورد بدن‌تان می دهید بر روی ذهن‌تان تأثیر‌گذار است. این موضوع روی احساس شما تأثیر می‌گذارد. و احساس شما روی اعمال شما موثر است. اعمال‌تان تبدیل به عادت می‌شوند و نهایتاً نتایج شما را شکل می‌دهند. حالا باز هم فکر می‌کنید تغذیه مهم نیست؟

نتیجه‌گیری

جام بسکتبال

سختکوش باشید و برای خودتان یک فرصت مهیا کنید.

این متد‌های تکمیلی را دنبال کنید و فعالیت های غیرلازم را انجام دهید و تفاوت را رقم بزنید.

آیا این موارد تمام متد‌های تکمیلی بسکتبال بودند؟ خیر. می‌دانم که همه متدها و فعالیت‌ها را لیست نکرده ام. آیا شما فعالیت های غیرلازم دیگری می‌شناسید؟

رویاهای بزرگ داشته باشید. به سمت اهداف بالا حرکت کنید. موفق باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *