• صفحه خانگی
  • >
  • خبر
  • >
  • وقتی ماه و بسکتبال به هم گره می‌خورند؛ کفش‌های الهام گرفته از ماموریت آپولو

وقتی ماه و بسکتبال به هم گره می‌خورند؛ کفش‌های الهام گرفته از ماموریت آپولو

  • توسط آوا
  • 23/11/2019
  • خبر
  • 0
بسکتبال

همزمان با جشن پنجاهمین سالگرد تسخیر ماه به دست بشر، که اولین جضور انسان‌ها بر روی کره ماه بود، تاثیر زیادی روی زندگی بشر گذاشت که در ادامه قصد داریم این تاثیرگذاری را در بسکتبال هم ببینیم.

ماموریت “آپولو ۱۱” ناسا از ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ تاکنون تأثیر فراوانی بر فرهنگ بشر داشته است، چرا که روزی است که این ماموریت فضایی موفق به فرود روی کره ماه شد و “نیل آرمسترانگ” و “باز آلدرین” به عنوان اولین انسان‌های تاریخ به ماه قدم گذاشتند. یکی از آثار مهم این ماموریت، تاثیر آن بر صنعت پوشاک و تولید کفش بود. تولیدکنندگان مشهور در این صنعت طی این سال‌ها با الهام از این ماموریت تاریخی اقدام به طراحی و عرضه کفش‌هایی با طراحی فضایی کرده‌اند که برخی از این کفش‌ها در رشته والیبال استفاده شده و به شهرت رسیده است.

نایکی ایرمکس مدل “Lunar90 SP”  ملقب به “فرود بر ماه”

پنج سال پیش در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۴، نایکی یک کفش را معرفی کرد که به احتمال زیاد بهترین کفش ورزشی الهام گرفته شده از تسخیر ماه تا به امروز است. این غول تولید کننده لوازم ورزشی برای طراح این کفش از یکی از مدل‌های پرطرفدار خود (Air Max ۹۰) استفاده کرده است و آن را با پس‌زمینه نیمه شفافی از سطح ماه به نمایش درآورد و برای تکمیل آن، دو علامت پرچم آمریکا را در پشت این کفش قرار داد که برای تداعی شدن همان نشان‌هایی است که در لباس “نیل آرمسترانگ” دیده می‌شود. این کفش ورزشی آنقدر محبوب شد که اکنون برخلاف قیمت ۱۴۵ دلاری اولیه با مبلغ ۱۰۰۰ دلار فروش می‌رود.


نایکی PG۳

پائول جورج ستاره پرفروغ بسکتبال آمریکا در کنار مهارت‌های عالی بسکتبال خود، به اکتشافات فضایی نیز علاقه دارد و ماه ژانویه گذشته کفش جدید فضایی نایکی موسوم به PG۳ یا “ناسا” را رونمایی کرد. پس از آن نیز نایکی دو کفش مختلف دیگر را با نام‌های “ماموریت‌های آپولو” و “ناسا ۵۰ام” با الهام از کارهای ناسا برای او طراحی کرده است. کفش‌های “ناسا” و “ماموریت‌های آپولو” از رنگ‌های نارنجی و آبی رنگ سنتی ناسا و پرچم آمریکایی استفاده می‌کنند، در حالی که “ناسا ۵۰ام” دارای یک رویه نقره‌ای بازتابنده با نشان‌های ناسا و آپولو ۱۱ است. همچنین بر روی دو مدل از این کفش‌ها دو نقل قول از “پائول جورج” نوشته شده است که معروف‌ترینش این است:

با من از محدودیت حرف نزنید وقتی روی ماه ردپا وجود دارد.

نیو بالانس

کفش ورزشی “MOS NB ۵۷۴” درست در کنار نایکی “Lunar۹۰ SP” به عنوان بهترین کفش‌های ورزشی الهام گرفته از تسخیر ماه قرار می‌گیرد. شرکت نیو بالانس برای طراحی این کفش با یک فروشگاه لباس همکاری داشته است که این همکاری به پیدایش یک کفش با چندین نشانه بصری از ماموریت “آپولو ۱۱” منجر شده است. در طراحی این کفش از یک منظره خاکستری و یک تکه جیر به شکل سطح ماه برای نشان دادن نقل قول نیل آرمسترانگ مبنی بر نرم و پودری بودن سطح ماه مانند زغال پودر شده استفاده شده است. بسته بندی این کفش که سال گذشته عرضه شد نیز از نکات قابل توجه آن است. این کفش در یک بسته بندی مهر و موم شده قرار دارد که به طور خودکار مشتری را به یاد غذاهای منجمد فضانوردان می‌اندازد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *