آموزش بسکتبال | آموزش ۰ تا ۱۰۰ پرتاب توپ در بسکتبال

پرتاب-توپ-در-بسکتبال

همان طور که می‌دانید پرتاب توپ در بسکتبال اهمیت زیادی دارد و هر تلاشی که می‌کنید باید با پرتاب توپ دقیق منجر به گل، به ثمر بنشیند. در این مطلب بسکتفا و در راستای مقالات آموزش بسکتبال قصد داریم به آموزش ۰ تا ۱۰۰ پرتاب توپ در بسکتبال بپردازیم. در ادامه همراه ما باشید.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل برای اهمیت ضدحمله در بسکتبال

نحوه پرتاب توپ بسکتبال یکی از اساسی ترین و مهم ترین توانایی هایی است که برای بازی بسکتبال باید یاد بگیرید. در اساس بسکتبال یک ورزش ساده است. باید در تمام طول بازی هشیار بوده و سعی کنید توپ را در سبد بیندازید. هنگامی که به مراحل حرفه ای و بالاتر بسکتبال حرکت کنید، پرتاب توپ از فاصله های دورتر اهمیت زیادی پیدا می کند.

شاید قد شما به صورت خدادادی زیاد نباشد اما توانایی خود را در پرتاب توپ می توانید تغییر داده و در کنترل بگیرید. توسط فرم صحیح و عادات درست می توانید بازی را به نفع خود تغییر داده و پیشرفت قابل قبولی در زمین بسکتبال داشته باشید. در ادامه نحوه پرتاب توپ بسکتبال را به صورت صحیح از بسکتبفا با شما در میان خواهیم گذاشت.

ترفندهای آموزشی بسکتبال برای تازه‌کاران

نحوه پرتاب توپ در بسکتبال

بخش اول: نحوه صحیح ایستادن

ایستادن صحیح در ورزش بسکتبال اهمیت زیادی در کیفیت پرتاب و نتیجه نهایی خواهد داشت. تنها پرتاب توپ و مواردی همچون زاویه پرتاب نیست که اهمیت دارد. در صورتی که هنگام پرتاب به شکل صحیح نایستید، پرتاب شما مؤثر نخواهد بود.

1. فرم کلی بدن

پاهای شما نباید بیش از عرض شانه ها باز باشد. ترجیح این است که مقداری به هم نزدیک تر باشند و همچنین پاشنه پاهای شما کمی از زمین فاصله داشته باشد. پای پرتاب شما باید اندکی جلوتر از پای دیگر شما باشد. پای پرتاب شما پایی است که از آن سمت پرتاب می کنید. اگر با دست راست پرتاب می کنید، پای راست شما را پای پرتاب می گویند.

پای شما باید 10 تا 45 درجه به سمت دست غیر پرتابی شما بچرخد. زانو، شانه و مفصل ران شما باید در امتداد توپ قرار گیرد.

2. زاویه زانوها

زانوهای خود را اندکی خم کنید. در صورتی که زانوهای شما قفل باشند، بسیار ساده تر از حالت تعادل خارج می شوید. زانوهای خود را اندکی خم کنید تا به محض دریافت توپ بتوانید پریده و توپ را پرتاب کنید.

در ابتدای شروع تمرین پرتاب سعی کنید که این حالت صحیح زانوها را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. هنگامی که نحوه صحیح ایستادن خود را پیدا کردید و به اصطلاح قلق شخصی کار دستتان آمد، هر بار آن را به کار بگیرید. هدف این است که نحوه ایستادن به عادت همیشگی و خصلت طبیعی شما تبدیل شود. هنگامی که این عادت به ملکه ذهن شما تبدیل شد، نیازی به فکر کردن به آن قبل از پرتاب نخواهید داشت و همه چیز به صورت غریزی رخ می دهد.

بیشتر بخوانید: آموزش بسکتبال | ۱۰ مورد از فواید ورزش بسکتبال

3. فرم بدن هنگام پرش

در صورتی که پرتاب شما از راه دور است، هنگام پرتاب اندکی به سمت جلو پرش کنید و چرخش بیشتری داشته باشید. قدرت شما بیشتر از همین چرخش و شل کردن شانه شما نشئت می گیرد. سعی کنید بارها بدون توپ از زاویه 0 تا 90 درجه بچرخید تا قلق کار دستتان بیاید. اطمینان حاصل کنید که به سمت جلو می پرید و پشت و شانه های شما به عقب و بدون تنش و فشار هستند.

بخش دوم: نحوه صحیح گرفتن توپ

پس از اینکه بدن شما در فرم صحیح قرار می‌گیرد، باید به فکر در دست گرفتن صحیح توپ باشید. در نظر داشته باشید که توپ به هر شکلی دستان شما را رها کند، به همان شکل حرکت کرده و فرود می آید. به همین رو باید شکل صحیح حمل توپ را قبل از پرتاب فرابگیرید.

آموزش بسکتبال | تمرینات پلیومتریک پایین تنه جهت افزایش پرش

1. پایین آوردن توپ قبل از پرتاب

قبل از اینکه توپ را پرتاب کنید و توپ به سمت بالا جهت پرتاب بیاید، باید توپ را تا نزدیک کمر یا ران خود پایی بیاورید. این کار به شما مومنتوم کافی جهت پرتاب توپ را خواهد داد. همچنین توپ و چشم سمت پرتاب شما باید در راستای سبد قرار گیرند.

در صورتی که توپ را توسط پاس زمینی دریافت کنید، نیازی به این کار نیست و به صورت خودکار توپ از سمت کمر شما به بالا می آید. همچنین هنگام پرتاب توپ پس از دریبل نیز لازم به پایی آوردن توپ نیست چراکه موقعیت توپ هنگام دریبل نزدیک کمر شما است.

قوانین بسکتبال | تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA

2. محل قرارگیری آرنج

آرنج خود را به شیوه ای قرار دهید که دقیقاً زیر توپ قرار گیرد و به کناره ها متمایل نباشد. سعی کنید هر بار قبل از پرتاب آرنج خود را در یک جای ثابت قرار دهید. آرنج شما نباید هر بار به گونه ای جایگیری کند. در این صورت هر بار نیز پرتاب شما به یک شیوه متفاوت فرود می آید.

دست پرتاب شما باید محکم توپ را در هوا نگه دارد. دست دیگر شما نیز کنار توپ را لمس خواهد کرد. دست پرتاب شما دستی است که با آن می نویسید. دست دیگر شما نیز برای هدایت توپ به سمت و زاویه صحیح است.

3. هدایت صحیح توپ

دست پرتاب خود را به شکلی زیر توپ قرار دهید که انگشتان شما به شکل عمود بر خطوط و شکاف های توپ باشند. قدرت پرتاب توپ از همین دست شما سرچشمه می گیرد. دست غیر پرتاب خود را در کنار توپ به عنوان راهنما و تعیین کننده زاویه قرار دهید.

کف دست شما باید تا حد اندکی با توپ در تماس باشد. کنترل اصلی توپ باید توسط انگشتان شما صورت گیرد. بین توپ و کف دست شما باید فاصله اندکی وجود داشته باشد. بدین ترتیب توپ به سادگی توسط انگشتان شما غلت می خورد. انگشتان خود را از هم جدا کنید تا کنترل کامل روی توپ داشته باشید.

بخش سوم: پرتاب توپ

پس از اینکه زاویه و فرم بدن خود را به درستی تشخیص داده و به عادت تبدیل کردید و نحوه صحیح در دست گرفتن توپ را فراگرفتید، به مرحله اصلی خواهید رسید و آن هم نحوه پرتاب توپ بسکتبال است.

1. هدف گیری

اگر قصد دارید که توپ را به داخل سبد پرتاب کنید، باید قبل از پرتاب به سبد نگاه کنید. اگر قصد پرتاب تخته حلقه را دارید، به نقطه ای از تخته که قصد برخورد توپ با آن را دارید نگاه کنید. چشمان شما یکی از مهم‌ترین بخش های پرتاب موفق توپ هستند. پس از پرتاب توپ، می توانید مسیر توپ را دنبال کنید که بازیکنان حرفه ای بیشتر این کار را می کنند یا اینکه به سبد نگاه کنید.

دانستنی |نکاتی خواندنی در مورد کفش‌های بسکتبال و تغییرات آن

2. پرش با توپ

از زانوهای خود برای پرش و همچنین سوق دادن توپ به سمت سبد استفاده کنید. هنگام پرتاب توپ اندکی به سمت جلو پرش کنید و شانه های خود را عقب بگیرید. پاها، بخش میانی، بالاتنه و دستان خود را در یک جریان پیوسته قرار دهید و توپ را پرتاب کنید.

3. پرش به جلو

هنگام پرتاب توپ اندکی به سمت جلو پرش کنید. شانه های خود را عقب داده و آن‌ها را شل کنید. پاهای شما نباید در همان محلی فرود آیند که از آن پریده بودید. این مسئله باعث ایجاد فشار و تنش زیادی در شانه ها و گردن شما می شود.

پرش به جلو همچنین قوس بیشتری به مسیر توپ خواهد داد. به هیچ عنوان هنگام پرش به سمت عقب حرکت نکنید. البته در برخی پرتاب های خاص لازم است است جهت جلوگیری از سد توپ اندکی به عقب حرکت کرد اما روال کلی پرتاب این است که به سمت جلو پرش کنید.

بسکتبالیست‌ها | نکاتی خواندنی از زندگی مایکل جردن افسانه‌ای

4. توپ را به سمت بالا سوق دهید

هنگامی که از زمین بلند می شوید، توپ را در یک حرکت آرام و بدون تکان شدید در یک مسیر قوسی شکل به سمت بالا سوق دهید. هنگام پرش بهتر است بین 20 تا 90 درجه به سمت دست غیر پرتاب خود بچرخید. اجازه ندهید که توپ به سمت کناره های دست شما یا پشت سرتان متمایل شود. دست پرتاب شما نیروی لازم برای حرکت توپ را فراهم می کند و دست غیر پرتاب نیز تنها جهت هدایت توپ است.

5. رها کردن توپ

دقیقاً لحظه قبل از رسیدن به اوج نقطه پرتاب، توپ را رها کنید. توپ باید توسط دست پرتاب شما به سمت سبد نشانه رفته و فرستاده شود. آرنج خود را صاف کرده و توپ را توسط مچ دست به شکلی هل دهید که قوس بردارد. توپ نباید با سرعت زیاد و در یک خط مستقیم به سمت سبد حرکت کند.

دست غیر پرتاب شما هنگام پرتاب باید اندکی با دست پرتاب شما در ناحیه مچ تماس داشته باشد. اگر این تماس در این نقطه برقرار نشود، قوس پرتاب شما صحیح نخواهد بود. توسط انگشتان خود توپ را غلت دهید. در صورتی که پس از پرتاب توپ، خطوط توپ در یک مسیر متقارن حرکت کنند، پرتاب شما صحیح بوده است. در غیر این صورت باید دوباره تمرین کنید.

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

6. با دست مسیر توپ را دنبال کنید

این مسئله یکی از نکات مهم پرتاب توپ بسکتبال است. منظور از دنبال کردن مسیر توپ این است که دست شما از مچ خم شده و در مسیر حرکت توپ حرکت کند. در غیر این صورت پرتاب شما دارای دقت کافی نخواهد بود. پس از اینکه توپ دستان شما را رها کرد، دست شما از مچ باید مسیر توپ را تداعی و بازسازی کند. فرم دست شما در نهایت به شکل گردن قو خواهد بود.

بخش چهارم: تکامل تکنیک پرتاب

مسائلی که به عنوان تکنیک صحیح پرتاب عنوان شد، تنها بخش اول مسیر شما است. برای اینکه بتوانید این تکنیک ها را به صورت عملی پیاده کنید، به زمان و تمرین مداوم نیاز خواهید داشت. پس از مدتی دیگر نگران مراحل پرتاب توپ نخواهید بود. بدن شما به طور کامل به این مراحل آشنا شده و به صورت غریزی عمل می کند.

آموزش بسکتبال | یک توپ بسکتبال چه ویژگی‌هایی دارد؟!

1. توسعه حافظه عضلانی

بسکتبال یک بازی سریع و غیر قابل توقف است. هنگام بازی فرصت فکر کردن به نحوه پرتاب توپ را نخواهید داشت. زمان بازی به سرعت در حال گذر است و حریف شما منتظر یک تأمل کوچک شما جهت ربودن توپ است. مراحل پرتاب توپ را باید به اندازه ای تمرین کنید که به حافظه عضلانی شما پیوند بخورد. شاید شما تمامی مراحل را به درستی انجام می دهید اما تلفیق این مراحل و پروسه کامل پرتاب است که اهمیت دارد.

پرتاب توپ را از زاویه ها و فواصل مختلف تمرین کنید. هر بار از یک فرم یکسان استفاده کنید و از تنوع در نحوه پرتاب توپ خودداری کنید. البته انواع مختلف پرتاب وجود دارد اما پرتاب اصلی شما باید به یک شکل واحد صورت گیرد. در پرتاب های دورتر از سبد باید مقداری بیشتر به سمت جلو پرش کنید.

2. تمرین پرتاب آزاد

پرتاب آزاد هنگام توقف بازی انجام می شود و بین شما و سبد هیچ بازیکنی وجود ندارد. فاصله شما از سبد نیز 4.6 متر خواهند بود. این فاصله برای تمرین پرتاب فوق العاده است. از آنجایی که دقیقاً مقابل سبد قرار دارید، در صورت برخورد توپ با تخته حلقه، به سمت شما برمی گردد و نیازی به دنبال کردن توپ به صورت مدام را نخواهید داشت.

قوانین بسکتبال | برخی قوانین و اصطلاحات رایج در بسکتبال

3. از تخته حلقه استفاده کنید

تخته حلقه یکی از ابزارهای سودمند برای ایجاد تنوع در پرتاب توپ است. می توانید توپ را به تخته حلقه برخورد دهید و سپس توپ از تخته برگشت داده شده و داخل سبد بیفتد. این نوع پرتاب برای فواصل نزدیک سبد نیز بسیار عالی است.

بسته به محل قرارگیری شما در زمین، گاهی اوقات لازم است نسبت به پرتاب تخته حلقه اقدام کنید. اگر در سمت راست سبد قرار دارید، به گوشه بالا و سمت راست تخته نشانه بروید.. اگر در سمت چپ سبد قرار دارید، به گوشه بالا و سمت چپ تخته نشانه بروید.

در بسکتفا بخوانید: پنج تکنیک برای پرتاب توپ در بسکتبال

4. تمرین در شرایط بازی

در انتخاب یک پست بسکتبال چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟

هیچ بازیکنی به تنهایی به یک بسکتبالیست حرفه ای تبدیل نمی شود. ممکن است شما بهترین پرتابگر توپ به تنهایی باشید اما هنگام بازی اصلی قادر به پرتاب ساده توپ نیز نباشید. پس از تسلط کامل به نحوه صحیح پرتاب توپ، با هم تیمی های خود بازی کرده و پرتاب توپ را در شرایط بازی تمرین کنید.

هنگام بازی باید پاس هم تیمی را دریافت کنید و مهم‌تر از همه از توپ در مقابل حریف مراقبت کنید. پرتاب صحیح توپ بخش اول بازی است و باید آن را در زمین بازی پیاده کنید. اگر پرتاب توپ را به درستی فرابگیرید و حافظه عضلانی خود را تقویت کنید، پس از اندکی قادر به تسلط بر بازی نیز خواهید بود و جای نگرانی نیست.

دیدگاه های خود را نیز در خصوص نحوه صحیح پرتاب توپ بسکتبال با ما در میان بگذارید. از نظر شما مهم‌ترین بخش پرتاب توپ کدام است؟ فرم پرتاب توپ مختص شما به چه شکلی است؟ آیا تجربه متفاوتی از پرتاب توپ دارید؟ در کدام یک از بخش های پرتاب توپ با مشکل مواجه هستید؟

در بسکتفا بخوانید: شرط بندی بسکتبال| شرط بندی بسکتبال در ایام قرنطینه چگونه است؟

اگر به اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال علاقه مند هستید، بسکتفا بهترین انتخاب برای شماست
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *