چگونه یک لیگ بسکتبال راه اندازی کنیم؟

بدون شک یکی از جذاب ترین رشته های ورزشی بسکتبال است. بسکتبال در کشور ما طرفداران زیادی دارد و این طرفداران نیز هر روز در حال افزایش هستند. از طرفی بازی کردن بین چند تیم محدود شاید آن‌چنان که باید روح واقعی بسکتبال را به نمایش نگذارد. بخش عمده ای از جذابیت بسکتبال به لیگی است که تیم ها در آن به رقابت می پردازند. البته قرار نیست این مسابقات حتماً حرفه ای بوده و برای ورود به آن نیاز به چندین سال تلاش باشد. شما نیز در شهر یا محله خود می توانید لیگ بسکتبال خود را راه اندازی کرده و از تمام جنبه های این بازی لذت ببرید. ادامه مطلب را با ما همراه باشید.

چگونه یک لیگ بسکتبال راه اندازی کنیم؟

شناسایی نیازهای اولیه

چگونه یک لیگ بسکتبال راه اندازی کنیم؟

ممکن است شما یک زمین بسکتبال روباز را برای بازی لیگ در نظر داشته باشید. شاید هم برای لیگ خود نیاز به یک باشگاه ورزشی دارید. ابتدا باید نیاز خود را به درستی بسنجید. شاید اگر در شهر و منطقه شما هوا بسیار سرد است، زمین روباز نتواند نیاز لیگ شما را برآورده کند.

تعیین دقیق محل بازی

با مسئولین باشگاه یا زمین بازی صحبت کنید. ممکن است نیاز به هماهنگی با سازمان وزارت ورزش و جوانان، شهرداری یا اداره تربیت بدنی باشد. محل بازی باید با هماهنگی کامل آماده شده و نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد. روی شورای شهر نیز برای این موارد می توانید حساب کنید. شورای فرهنگی یا فرهنگی می توانند در این خصوص به شما کمک کنند.

تعیین سطح لیگ

شاید کنترل و مدیریت یک لیگ چند دسته ای کار دشواری باشد و نتوان از عهده آن برآمد. توانایی، زمان و همکاران خود را در این زمینه تعیین کنید. سپس با مشورت مشخص کنید که لیگ شما دارای چند سطح متفاوت خواهد بود. برای مثال شاید بخواهید رده سنی 16 تا 24 سال یا 11 تا 12 سال را در لیگ خود داشته باشید. شاید هم چند رده سنی متفاوت را مدنظر دارید.

تعیین همکار و دستیار

همکاران و به اصطلاح تیم مدیریتی خود را تعیین کنید. همان طور که اشاره شد، مدیریت یک لیگ بسکتبال بخصوص اگر دارای چند رده سنی باشد از عهده یک نفر خارج است. به کسانی که اعتماد دارید و می توانید با آن‌ها همکاری کنید، اطلاع دهید تا در بخش مدیریت لیگ به شما کمک کنند.

اتاق جلسات و همفکری

پس از اینکه تیم مدیریتی خود را تشکیل دادید، محلی برای تشکیل جلسات تعیین کنید. از افراد تعهد بگیرید که در زمان مقرر به صورت منظم در جلسات حضور داشته باشند. برای تعیین زمان جلسات با همه افراد مشورت کنید تا تداخل زمانی برای هیچ‌کدام پیش نیاید.

تشکیل فرم و پرونده

اگر قصد دارید برای مدت طولانی و با برنامه ریزی دقیق لیگ خود را پیش ببرید، فرم ثبت نام و پرونده های لازم را تشکیل دهید. برای هر رده سنی یک قفسه و برای هر تیم نیز یک فایل بخصوص تعیین کنید. پرونده تمام افراد را بایگانی کنید و در یک محل امن نگهداری نمایید.

ساخت وب‌سایت و کانال

یکی از مهم‌ترین بخش های یک لیگ بسکتبال این است که اخبار، اطلاعات، زمان مسابقات حواشی، تصاویر، ویدیوها و جدول لیگ به درستی در اختیار اعضای آن قرار گیرد. راه اندازی یک وب‌سایت و همچنین داشتن صفحه، کانال و گروه در شبکه های اجتماعی (نظیر تلگرام و اینستاگرام) کاملاً ضروری است.

یافتن اسپانسر

پیدا کردن اسپانسر برای یک لیگ بستگی به شهر شما و البته کیفیت لیگ شما خواهد داشت. هر اندازه نیز اطلاع رسانی و تبلیغ شما برای لیگ بیشتر باشد، امکان پیدا کردن اسپانسر بیشتر خواهد شد. با کانال های تلگرامی و صفحات اینستاگرامی مشهور شهر خود صحبت کنید و بگذارید لیگ شما از طریق آن‌ها شناخته شود. در این صورت پیدا کردن اسپانسر ساده تر خواهد بود. اسپانسر انتظار دارد نام برند او در خلال لیگ بدرخشد.

درفت و انتخاب بازیکن

پس از انجام یکی سری بازی مقدماتی سعی کنید درفت لیگ خود را برگزار کرده و بگذارید که بازیکنان به تیم محبوب خود بپیوندند. البته عدالت را در این زمینه رعایت کرده و از اقدامات پشت پرده که اعتبار لیگ شما را زیر سؤال ببرد، خودداری کنید.

جدول زمانی مسابقات

سعی کنید هر فصل حداقل 10 بازی برای هر رده سنی داشته باشید. برای مثال می توانید روزهای جمعه را برای هر مسابقه تعیین کنید. یکی دیگر از روزهای هفته را نیز برای بازی دوم انتخاب کنید. زمان مسابقات را به شکلی قرار دهید که با مدرسه، دانشگاه یا اوقات کاری افراد تداخل نداشته باشد.

همکار عکاس

داشتن یک عکاس حرفه ای که پوشش تصویری مسابقات را بر عهده بگیرد، ضروری است. سعی کنید جدای از تصویر، ویدیوهای کوتاه نیز در وب‌سایت و شبکه های اجتماعی منتشر کنید. این مسئله باعث افزایش مخاطب و تماشاچی لیگ شما می شود.

تعیین داور

به دنبال افرادی باشید که به صورت داوطلبانه یا با دریافت هزینه اندک وظیفه داوری لیگ را بر عهده بگیرند. بدون شک داور ضعیف می تواند کیفیت لیگ شما را زیر سؤال ببرد لذا این مسئله را دست کم نگیرید.

بلیت فروشی

پس از مدت کوتاهی که لیگ شما مخاطب بالایی پیدا کرد و تماشاچی های شما به حد قابل قبولی رسید، نسبت به فروش تیکت و ارائه تخفیف های گروهی به خانواده بازیکنان اقدام کنید. البته در ابتدا قیمت ها را اندک تعیین کنید تا تماشاچی ها ریزش نکنند.

تبریک می گوییم! اکنون شما یک لیگ معتبر و درجه یک بسکتبال در شهر و محله خود دارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *