گل جریان بازی در بسکتبال – آشنایی با اصطلاح و درصد تأثیرگذاری

گل جریان بازی به هرگونه گلی گفته می شود که جدای از ضربات آزاد و هنگام بازی به ثمر رسیده باشد. پرتاب های آزاد که هنگام توقف بازی به ثمر می رسند، از این قاعده مستثنا هستند. گل جریان بازی، بسته به نقطه پرتاب توپ ممکن است 2 امتیازی یا 3 امتیازی باشد. درصد گل جریان بازی موفق (eFG%) یک مقیاس برای تشخیص میزان دشواری به ثمر رساندن پرتاب های 3 امتیازی است. توسط این مؤلفه، امتیاز اضافی که باید به یک بازیکن (به دلیل به ثمر رساندن پرتاب های 3 امتیازی) اهدا شود را تعیین می کنند. ادامه مطلب را جهت اطلاعات دقیق تر با بسکتفا همراه باشید.

گل جریان بازی چیست؟

گل جریان بازی

این عبارت را کمتر کسی استفاده می کند. بیشتر اوقات با عباراتی همچون پرتاب موفق یا پرتاب داخل زمین روبرو هستیم. با این اوصاف، هر گلی که در جریان بازی به غیر از پرتاب های آزاد به ثمر برسد را «گل جریان بازی» (Field Goal) می نامند.

گل جریان بازی، بسته به محل به ثمر رسیدن آن ارزش متفاوتی خواهد داشت. اگر پرتاب از داخل قوس 3 امتیازی (خط پرتاب 3 امتیازی) صورت گرفته باشد، دارای 2 امتیاز است. اگر توپ از بیرون قوس 3 امتیازی پرتاب شده باشد، گل موردنظر دارای 3 امتیاز خواهد بود.

برای به ثمر رساندن گل جریان بازی باید 3 نکته زیر را رعایت کنید:

  1. باید توپ خود را درون سبد تیم مقابل جای دهید.
  2. هردو پای شما هنگام پرتاب توپ باید داخل مرزهای زمین قرار بگیرد. اگر هرکدام از پاهای شما خطوط مرزی زمین را لمس کند، تیم مقابل توپ را در اختیار می گیرد.
  3. قبل از اینکه شمارنده بازی به اتمام برسد و بوق به صدا درآید، توپ باید از دستان شما رها شده باشد. ساعت بازی برای شمارش ثانیه های بازی معمولاً در بالای سبد هردو تیم نصب می شود. هنگامی که هر تیم توپ را در اختیار می گیرد، 24 ثانیه (در NBA) زمان دارد که اقدام به پرتاب توپ کند. جدای از این، زمان کوارترها و نیمه بازی نیز محاسبه خواهد شد.
  4. ممکن است هنگامی که اقدام به پرتاب برای به ثمر رساندن گل جریان بازی دارید، روی شما خطا صورت بگیرد. در این صورت پرتاب آزاد به شما تعلق می گیرد. بسته به موقعیت شما هنگام پرتاب توپ ممکن است 1، 2 یا 3 پرتاب آزاد به شما اهدا شود.

درصد گل جریان بازی موفق

این مقیاس در مسابقات NBA استفاده می شود و مشابه درصد گل جریان بازی است. با این تفاوت که پرتاب های 3 امتیازی ارزش متفاوتی خواهند داشت. در درصد گل جریان بازی موفق، ارزش پرتاب های 3 امتیازی 50 درصد بیش از پرتاب های 2 امتیازی است.

EFG= (2pt FGM + 1.5*3pt FGM) / FGA

2pt FGM پرتاب های 2 امتیازی موفق است. 3pt FGM پرتاب های 3 امتیازی موفق است. FGA تمام پرتاب های جریان بازی است که فارغ از گل شدن یا نشدن به سمت سبد پرتاب شده است. تصور کنید که یک بازیکن 10 پرتاب 2 امتیازی به سمت سبد انجام می دهد. از این 10 پرتاب 4 پرتاب تبدیل به گل می شود. در این صورت، درصد گل جریان بازی موفق او به شکل زیر محاسبه می شود:

EFG= (4 + 1.5*0) / 10 = 0.4 = 40%

اکنون تصور کنید که تمام پرتاب های این بازیکن 3 امتیازی بوده است و همان 4 پرتاب او به گل تبدیل شده است. درصد گل جریان بازی موفق او به شکل زیر محاسبه می شود:

EFG= (0 + 1.5*4) / 10 = 0.6 = 60%

مشاهده می کنیم که درصد گل جریان بازی موفق او از 40 درصد به 60 درصد افزایش پیدا کرد که نشان دهنده ارزش پرتاب های 3 امتیازی است.

دلیل اهمیت گل جریان بازی

دلیل اهمیت آن این است که میزان موفقیت هر تیم را در جریان بازی نشان می دهد. پرتاب های آزاد نیز اهمیت دارند اما فاکتور جداگانه ای است که باید به صورت مجزا بررسی شود. میزان موفقیت یک تیم به شدت به درصد گل جریان بازی استوار است. تأثیرگذاری پرتاب های یک تیم توسط این مقیاس مشخص خواهد شد.

اگر درصد گل جریان بازی شما بیش از تیم حریف باشد، نشان می دهد که هم دفاع و هم حمله شما به درستی وظایف خود را انجام می دهند. به همین دلیل شانس برنده شدن شما بیش از تیم حریف است. این آمار بعداً برای آنالیز بازی توسط مربی و بازیکنان نیز اهمیت ویژه ای خواهد داشت.

درصد گل جریان بازی یک شاخصه کلیدی برای موفقیت درازمدت یک تیم است. البته مواردی همچون پرتاب آزاد موفق نیز در موفقیت کلی تیم تأثیرگذار خواهد بود. نظر شما در خصوص گل جریان بازی چیست؟ آن را در مقایسه با گل پرتاب آزاد چگونه ارزیابی می کنید؟ به نظر شما اهمیت کدام‌یک بیشتر است؟ دیدگاه های خود را با ما در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *