اعتماد به نفس در بسکتبال

استف کری یکی از بازیکنان با اعتماد به نفس در بسکتبال

آیا بعضی وقت ها واقعاً دوست دارید بسکتبال بازی کنید اما در عین حال می ترسید که اشتباه کنید و دیگران بر سر شما فریاد بکشند؟ آیا پیش آمده که در طول بازی خشکتان بزند و ندانید که چکار باید بکنید؟ خب این حالت برای همه پیش آمده است، حتی برای بزرگترین بازیکنان بسکتبال.

برای غلبه بر این وضعیت و کسب اعتماد به نفس در بسکتبال می توانید کارهایی را انجام دهید که همه چیز را به نفع شما تغییر خواهد داد. با هم این قدم ها را مرور می کنیم.

قدم اول: دفعات زیادی به پارک بروید و روی دریبل زدن، شوت زدن و پاس دادن خودتان تمرین کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا این مهارت های مهم بسکتبال را تحت کنترل در بیاورید و بر آنها مسلط شوید.

قدم دوم: در زمان تمرین، خودتان را اصلاح کنید. سعی کنید که توپ گیری کنید و شوت بزنید. به شیوه های مختلف از دور و نزدیک شوت زدن را تمرین کنید. البته اصرار بیش از حد در توپ گیری و شوت زدن نداشته باشید، بلکه پاس دادن توپ را هم تمرین کنید.

قدم سوم: نگران حرف هایی که اطرافیان در مورد شما می زنند نباشید. در ابتدا همه آنها به توپ هایی که از دست می دهید یا وارد حلقه نمی کنید توجه می کنند، اما هنگامی که شروع به پیشرفت می کنید، همه توجهات به سمت توپ هایی که وارد حلقه می کنید جلب می شوند. و این دقیقاً همان چیزی است که شما می خواهید.

قدم چهارم: خیلی سخت نگیرید و طوری بازی کنید که انگار مشغول یک بازی کامپیوتری هستید و آزادید هر کاری دلتان می خواهد انجام دهید. می توانید شوت بزنید یا پاس بدهید یا هر کار دیگری که احساس می کنید لازم است. بدترین حالت ممکن این است که شما را از بازی خارج کنند یا بر سرتان فریاد بکشند.

بازیکن-تیم-میامی-هیت

قدم پنجم: به خودتان اعتماد داشته باشید. مهمترین بخش تمام ماجرا همین است. اجازه ندهید بقیه اعتماد به نفس شما را تخریب کنند، چون متاسفانه این اتفاق در دنیای ما زیاد پیش می آید. حرف های بد و ناجور هم‌تیمی هایتان را نشنیده بگیرید و در ذهن تان آنها را با حرف ها و جملات خوب جایگزین کنید.

قدم ششم: اگر به خودتان نمره ۳ می دهید، سعی کنید ابتدا خودتان را به نمره ۵ برسانید و سپس به سمت نمره ۱۰ حرکت کنید. بالاخره به هدفتان خواهید رسید. چند سال قبل وقتی که تیم بوستون سلتیکس موفق شد تیم لس آنجلس لیکرز را به شکل قدرتمندانه ای شکست دهد، برایان اسکالابرین گفت: «پنج سال دیگر همه، اشتباهات من را فراموش می کنند. در ۱۰ سال آینده من یکی از ارزشمند ترین بایکنان لیگ خواهم شد. در ۱۵ سال آینده من تیمم را به سوی قهرمانی NBA هدایت خواهم کرد و ۶۰ سال بعد موفقیت ها و دستاورد هایم را برای نوه هایم تعریف خواهم کرد». این جملات را یادداشت کنید و جلوی چشمان تان قرار دهید. اینها کلماتی بسیار معنادار هستند که باید در مورد شان واقعاً فکر کنید.

قدم هفتم: سعی کنید در تیم یا کلاس تان با کسانی که بهتر هستند و سطح بالاتری دارند معاشرت کنید. تعامل با آنها و بازی کردن با آنها واقعاً بر روی شما تأثیر خواهد گذاشت.

قدم هشتم: برای شنیدن و پذیرفتن انتقادات سازنده آماده و مشتاق باشید و به یاد داشته باشید اینگونه انتقادات باعث پیشرفت شما خواهند شد.

چند سوال مهم در مورد اعتماد به نفس در بسکتبال

اعتماد به نفس در بسکتبال می تواند توسط مربیان باتجربه به بازیکنان تزریق شود

سؤال: من قبل از مسابقات عصبی می شوم و برای خوب بازی کردن آنقدر تحت فشارم که گاهی اوقات می ترسم و جا می زنم. من خیلی زیاد تمرین می کنم اما باز هم این اتفاق تکرار می شود. چرا؟ چکار می توانم بکنم؟

جواب: این فشار می تواند به خاطر ترس از شکست باشد. شما نگران این هستید که اگر در طول بازی خوب بازی نکنید ممکن است مردم به شما بخندند یا شما را مسخره کنند. شما باید از این افکار پوچ دست بردارید و به یاد داشته باشید که این یک بازی است. سخت نگیرید. لذت ببرید. وقتی بتوانید نگرش خود را تغییر دهید آنگاه از خوب بازی کردن خودتان شگفت زده خواهید شد.

****

سؤال: من حس می کنم از بیشتر کسانی که با آنها بازی می کنم، بهتر هستم، اما کمبود اعتماد به نفس در بسکتبال مانع پیشرفت من در بازی می شود. چطور این مشکل را برطرف کنم؟

جواب: این جمله را به خاطر بسپارید «نگران اشتباهات تان نباشید. نگران موقعیت هایی باشید که در صورت تلاش نکردن، از دست می دهید».

****

سؤال: چطور در مقابل یک جمعیت زیاد خوب بسکتبال بازی کنم؟

جواب: وقتی که در زمین هستید، سعی کنید وانمود کنید که کسی آنجا نیست. آهنگ مورد علاقه تان را در ذهنتان بخوانید و به تمرین هایی که انجام داده اید فکر کنید. اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و نگران اشتباهات تان نباشید.

****

سؤال: چطور در طول بازی اعتماد به نفس بیشتری داشته باشم، مخصوصاً وقتی که عصبی می شوم؟

جواب: سعی کنید بازی را به چشم یک تمرین دیگر نگاه کنید. این کار فشار را از روی شما بر می دارد و اجازه می دهد خوب بازی کنید.

****

سؤال: چطور می توانم بر کسانی که من را مسخره می کنند غلبه کنم؟

جواب: از معاشرت با این آدم ها پرهیز کنید و آنها را نادیده بگیرید. هر چقدر بیشتر در مقابل آنها واکنش نشان دهید، آنها بیشتر شما را تحریک خواهند کرد. اگر این آدم ها با شما هم‌تیمی هستند، باید این موضوع را با مربی تیم در میان بگذارید، در غیر این صورت کار تیمی دچار اختلال می شود.

کار تیمی در بسکتبال مهم است

سؤال: موقع تمرین در خانه، خوب بازی می کنم اما وقتی که در مدرسه تمرین می کنم دچار ترس می شوم و حتی شوت های ساده را هم نمی توانم درست پرتاب کنم. راه حل مشکل من چیست؟

جواب: همه تمرین ها و الگو هایی را که در تنهایی تمرین کرده اید برای خودتان مرور کنید و آنها را در بازی بکار ببرید. برای آرامش خودتان وقت بگذارید و خود را جمع و جور کنید. اضطراب و نگرانی را نادیده بگیرید و صرفاً روی توپ و حرکات بدن خودتان تمرکز کنید.

****

سؤال: من تا حالا هیچ وقت در یک مسابقه واقعی به میدان نرفته ام. از حضور جمعیت زیاد تماشاگران نگرانم. چه کاری باید انجام دهم؟

جواب: حمایت تماشاگران می تواند بهترین چیز در دنیا باشد و باعث افزایش اعتماد به نفس در بسکتبال شود، اما از طرف دیگر نارضایتی آنها می تواند به شدت باعث تضعیف روحیه شود. برای مثال وقتی که پرتاب های آزاد شکیل اونیل وارد حلقه نمی شد مردم او را به طور بیرحمانه ای هو می کردند، اما وقتی که توپ هایش را وارد سبد می کرد تمام جمعیت حاضر در سالن او را به شدت تشویق می کردند. تنها نکته مهم این است که اگر چه کار فوق العاده سختی است اما فقط باید بر روی بازی تمرکز کنید، نه روی جمعیت تماشاگران.

****

سؤال: چطور می توان هم در امتیاز گیری پیشرفت کنم و هم در تصمیم گیری؟ و زمانی که مربی تیم یا بقیه بازیکنان بر سر من فریاد می کشند چه کاری باید انجام دهم؟

جواب: ۱- گل زدن و امتیاز گرفتن نتیجه مستقیم تمرین شوت زنی است. باید این کار را در خانه، مدرسه و پارک تمرین کنید. ۲- تصمیم های خوب حاصل تجربه است اما حتی بهترین تصمیم ها هم اگر ضعیف اجرا شوند به نتیجه نمی رسند، مثل یک پاس بد. ۳- اگر یک مربی به خاطر اشتباهات بر سر شما فریاد می کشد به این معنی است که او کارش را درست انجام نمی دهد و مربی خوبی نیست. اما اگر به خاطر تنبلی شما بر سرتان فریاد می زند، خب پاسخ معلوم است. ۴- اگر هم‌تیمی های شما بر سرتان فریاد می کشند فقط یک راه حل دارید: تمرین کنید، تمرین کنید، تمرین کنید، پیشرفت کنید، پیشرفت کنید، پیشرفت کنید.

تمرین دریبل در بسکتبال

سؤال: می خواهم وقتی که بسکتبال بازی می کنم برای بقیه محبوب باشم و از من خوششان بیاید. چکار باید بکنم؟

جواب: اول از همه یادتان باشد که محبوبیت را به عنوان هدف اصلی خود قرار ندهید چون اگر هدف شما محبوبیت باشد هرگز به بازیکن خوبی تبدیل نخواهید شد. فقط باعث می شود که نگرانی و اضطراب شما بابت اشتباهات بیشتر بشود و همچنین تمام لذت بازی بسکتبال را از دست خواهید داد. از بین مهارت های پیشرفته و هیجان انگیز بسکتبال سعی کنید آن مهارت هایی را یاد بگیرید که در عین زیبایی و ظرافت، موثر و مفید هم باشند. با تمرین کردن سرعت خود را بالا ببرید و یاد بگیرید که دریبل با سرعت بالا، دریبل بین پاها و دریبل از پشت را هم انجام دهید. هر کاری که می کنید، هرگز بازیکن خودخواهی نباشید. چون بقیه متوجه می شوند و هم‌تیمی های شما بابت این کار از شما متنفر شده و محبوبیت خود را در تیم از دست خواهید داد.

****

سؤال: چطور می توانم در بسکتبال پیشرفت کنم؟

جواب: هر روز تمرین کنید. تمرین های مختلف بسکتبال را در سایت های اینترنتی مثل یوتیوب دنبال کنید و از آنها الگو بگیرید، و یک نفر را پیدا کنید که بتوانید به صورت مرتب با او بازی و تمرین انجام دهید.

****

هشدار: مراقب باشید که به یک بازیکن از خود راضی تبدیل نشوید. درست است که باید اعتماد به نفس داشته باشید، اما اگر خیلی هم از خود راضی و مغرور باشید با واکنش منفی بقیه مواجه خواهید شد و محبوبیتی کسب نخواهید کرد، و در عین حال توقعات را به صورت بی اساس و بیجا از خودتان بالا می برید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *