بسکتبال با ویلچر در استرالیا

با اینکه نمی توان بسکتبال استرالیا را با قدر قدرت عرصه بسکتبال، یعنی آمریکا مقایسه کرد اما پیشرفت های قابل قبولی در این کشور انجام شده است و بسکتال و بسکتبال با ویلچر در استرالیا پیشرفت هایی مناسبی داشته است. رویداد درفت ان‌بی‌ای (NBA draft) را می توان شاهدی بر این مدعا گرفت. استعدادیاب های این رویداد، هر ساله به دنبال بازیکنان استرالیایی هستند و تعدادی از آنها نیز طی سالهای اخیر به سوپراستارهای نامداری تبدیل شده اند.

جدای از این، شاید کمتر کسی اطلاع داشته باشد که استرالیا در عرصه جهانی بسکتبال با ویلچر نیز حضور فعالی دارد. این کشور از سال 1968 هر ساله یک تیم در بازی های پارالمپیک دارد و به طور مستمر نیز بین رده های بالای جدول حضور پیدا می کنند. طی 6 پارالمپیک اخیر، تیم مردان بسکتبال با ویلچر استرالیا با عملکردی تحسین برانگیز توانسته 2 مدال طلا و 2 نقره را به نفع خود تصاحب کند. اگر می خواهید اطلاعات جامع تری در این خصوص داشته باشید، ادامه مطلب را از بسکتبال‌فا دنبال کنید.

بسکتبال با ویلچر چیست؟

بسکتبال با ویلچر به ورزشی گفته می شود که توسط افراد با معلولیت های خاص حرکتی انجام می شود. این افراد به دلیل ناتوانی به گونه های متفاوت قادر به انجام این ورزش به صورت عادی نیستند. بیشتر آنها توانایی راه رفتن ندارند. به همین دلیل این ورزش روی ویلچر انجام می شود.

توسط فدراسیون بین المللی بسکتبال با ویلچر (IWBF)، قوانین و مقرراتی تعیین شده که از حضور افراد با مزایای خاص و سالم در رویدادهای سطح بالا ممانعت می کند تا از اجرای بازی جوانمردانه اطمینان حاصل شود.

تخمین زده می شود که بیش از 100 هزار نفر در سراسر جهان بسکتبال با ویلچر بازی می کنند. این شمار بازیکنان را 82 کشور مختلف دارای فدراسیون ملی بسکتبال با ویلچر تشکیل می دهند. در کشور ما این ورزش تحت نظر فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین است. لازم به ذکر است که تیم ملی ب بسکتبال با ویلچر کشور، چند روز پیش توانست با شکست روسیه، نشان برنز رقابت های چهار جانبه ترکیه 2019 را از آن خود کند.

افراد با سطوح مهارتی مختلف و از اقشار متفاوت در این بازی ها شرکت می کنند. سطح این رقابت ها از بازی های تفریحی و اجتماعی گرفته تا لیگ های حرفه ای را در بر می گیرد. در برخی کشورها از جمله استرالیا، افراد سالم می توانند در سطوح رقابتی پایین نیز روی ویلچر نشسته و در مسابقات شرکت کنند. بیشتر قوانین بسکتبال با ویلچر مشابه بسکتبال عادی است. با این وجود، تفاوت های کلیدی وجود دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

تراولینگ یا تخلف گام های اضافه در بسکتبال با ویلچر به گونه ای است که بازیکن پس از دریافت یا دریبل توپ نباید بیش از 2 بار ویلچر خود را لمس کند.

قلاب کردن (Hoocking)، نوعی خطای سد در بسکتبال عادی است که به قلاب کردن دستها دور بدن فرد هنگام حرکت گفته می شود. در بسکتبال با ویلچر این حرکت به قلاب کردن دستها دور ویلچر فرد دیگر گفته می شود به شکلی که تعادل ویلچر وی از بین برود.

خطای لیفتینگ (Lifting) نیز به بلند کردن ویلچر هنگام در اختیار داشتن توپ گفته می شود.

مواردی از جمله ابعاد زمین بازی و ارتفاع تور کاملاً با بسکتبال عادی یکسان هستند.

بسکتبال با ویلچر در استرالیا

بسکتبال با ویلچر ورزشی درخور توجه است چراکه به سرعت در جهان در حال گسترش است. همچنین سریع ترین میزان رشد در میان تمامی ورزش های معلولین مربوط به بسکتبال با ویلچر است. استرالیا موفقیت های شاخصی را در عرصه جهانی کسب کرده و بدون شک یکی از پرچمداران جهانی ورزش محسوب می شود.

لیگ ملی بسکتبال با ویلچر استرالیا

لیگ ملی بسکتبال با ویلچر (National Wheelchair Basketball League) استرالیا یا به اختصار NWBL، عنوان لیگ برتر بسکتبال با ویلچر مردان کشور استرالیا است. در این رقابت ها بازیکنانی از سراسر استرالیا طی 18 بازی در یک فصل برای تصاحب عنوان قهرمانی به رقابت می پردازند. در حال حاضر 6 تیم از 5 ایالت در این رقابت ها حضور دارند.

لیگ برتر بسکتبال با ویلچر زنان نیز بسیار شبیه به لیگ مردان است. در این رقابت ها نیز 5 تیم طی 16 بازی در یک فصل با هم رقابت می کنند.

غلتک های استرالیایی

غلتک های استرالیایی (The Australian Rollers) یا رولِرز عنوان تیم ملی بسکتبال با ویلچر مردان استرالیا است. این تیم جزء یکی از برترین تیم های بسکتبال با ویلچر جهان به شمار می رود. این تیم از دهه 1990 میلادی به بعد عملکرد تحسین برانگیزی داشته است. یکی از درخشان ترین عناوین آنها در پارالمپیک سال 1996 با کسب مدال طلا رقم خورد. این رقابت ها در آمریکا برگزار شد.

رولرز در سال 2008 نیز مدال طلا را تصاحب کردند و مدال نقره رقابت های سال 2004 و 2012 را نیز به گردن آویختند. روند خوب آنها در سال 2016 با مقام ششمی مقداری متزلزل شد. هرچند آنها در این رقابت ها 5 برد به دست آورند و تنها متحمل 2 باخت شدند.

این تیم در رقابت های قهرمانی جهان نیز عملکرد قابل قبولی داشته است و در سال 2006 به مقام سوم دست پیدا کرد. سال های 2010 و 2014 نیز موفق به کسب مدال طلای این رقابت ها شدند.

گلایدرهای استرالیایی

بسکتبال با ویلچر

تیم ملی بسکتبال با ویلچر زنان استرالیا ملقب به گلایدرهای استرالیایی (The Australian Gliders) نیز از ابتدای دهه 1990 میلادی در تمامی رقابت های بین المللی به نمایندگی از استرالیا حضور دارند. عملکرد این تیم از سال 2000 به بعد نیز قابل تحسین است. در سال 2000، 2004 و 2012 توانستند مدال نقره رقابت های پارالمپیک را برای استرالیا به ارمغان بیاورند. مدال برنز سال 2008 این رقابت ها نیز به گلایدرها تعلق گرفت. با این وجود آنها طی رقابت های 2014 قهرمانی جهان مقام ششم را کسب کردند و جواز حضور در رقابت های پارالمپیک سال 2016 را به دست نیاوردند.

رقابت های قهرمانی جهان نیز برای آنها تا حدودی خوش یمن بوده است. آنها از سال 1994 شروع به شرکت در این رقابت ها کردند و در آن سال مدال برنز را به خود اختصاص دادند. در ادامه و در سال های 1998 و 2002 نیز با 2 مدال برنز دیگر کار خود را در این رقابت ها به پایان رساندند. روند آنها سیر نزولی به خود گرفت و در سال 2006 و 2010 مقام چهارم را کسب کردند و سال 2014 نیز نتیجه ای بهتر از مقام ششم را نتوانستند به دست بیاورند.

بازی بسکتبال با ویلچر

اگر شما نیز علاقه مند به بازی بستکبال بر روی ویلچر هستید که ورزشی جذاب و در حال رشد است، وقت را از دست ندهید. آنچه نیاز دارید یک ویلچر برای شروع و یک توپ بسکتبال برای پرتاب است. در بیشتر شهرهای کشور نیز زمین های بسکتبال در پارک ها وجود دارند. بهترین مکان برای شروع همین فضاها هستند. در صورت علاقه و تمایل به ادامه نیز می توانید با هیئت های استانی ورزش جانبازان و معلولان در تماس باشید. اگر در سطح حرفه ای نیز فعالیت می کنید، برای شما هموطن عزیز آرزوی موفقیت داریم.

ورزش مورد علاقه شما چیست؟ کدام یک از رشته های ورزشی پارالمپیک را بیش از دیگر رشته ها دوست دارید؟ اخبار کدام یک از این رشته ها را بیشتر دنبال می کنید؟ به نظر شما در کشور ما آنگونه که باید، به رشته های ورزشی معلولان رسیدگی می شود؟ دیدگاه های خود را با ما و دیگر دوستان خود در بسکتبال‌فا در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *