دفاع فشرده لوزی – راهنمای کامل مربی گری بخش اول

دفاع فشرده

دفاع فشرده لوزی شکل یک دفاع فشرده هجومی در کل زمین است که با تنوع خود می تواند برای تیم شما مناسب باشد و یا نسبت به تیم حریف به شما برتری بدهد. ترکیب آغازین آن شبیه به مدل 3-1-1 می باشد به جز اینکه در این مدل بازیکن وسط جلویی به جای شروع در ناحیه پرتاب آزاد نزدیکتر به خط مرکزی شروع می کند.

 

هدف دفاع فشرده لوزی

هدف اصلی این مدل این است که توپ را به سمت گوشه قوی تر هدایت کند و با استفاده از دو بازیکن کناری و وسطی به سرعت بازیکن مهاجم را در تله بیندازد. این اصلی ترین تله دفاع است و هدف آن هم به دام انداحتن بازیکن مهاجم و مجبور کردن او به پرتاب پاس بلند از روی دام است و قطع کردن توپ توسط یکی از مدافعان می باشد.

درحالی که این اصلی ترین هدف است موقعیت های بسیار دیگری نیز در مناطق دیگر برای دزدیدن توپ به وجود می آید.

دفاع فشرده

مزیت های دفاع فشرده لوزی

  1. زمان زیاد برای بازیابی حالت دفاعی

از آنجایی که دام اصلی خیلی نزدیک به خط مرکزی زمین حریف اتفاق می افتد، اگر دفاع فشرده لوزی شکسته شود تیم مدافع تمام طول زمین را برای برگشتن و جلوگیری از حمله را در اختیار دارد.

  1. سرعت جریان بازی را بالا می برد

اگر یک دفاع فشرده در کل زمین را اجرا می کنید باید تیمی باشید که دوست دارد بسکتبال با سرعت بالا بازی کند. تیم هایی که نیمه به صورت هجومی بازی می کنند از دفاع فشرده متنفرند چرا که مجبور می شوند سریع تر از حالتی که دوست دارند بازی کنند. یک دفاع بشرده کل زمین روش خوبی برای بهم زدن سرعت بازی می باشد.

  1. بازی را هیجان انگیز می کند!

اجازه بدهید با شما روراست باشم… همه بازی بسکتبال با سرعت بالا را دوست دارند. بازیکن بازی در آن را دوست دارند، خانواده ها و هواداران نگاه کردن آن را دوست دارند و ما هدایت آن را دوست داریم.

  1. حریف را خسته می کند

اگر تیم شما یک فاع فشرده کل زمین را اجرا می کند باید توانایی لازم برای انجام آن را داشته باشد. اگر در برابر تیمی بازی کنید که عادت به بازی با سرعت بالا ندارد، بدون شک خیلی زود خسته می شوند و اشتباهات زیادی را انجام می دهند.

  1. توپ را از دست گارد راس اصلی خارج می کند

به جای اینکه به گارد راس اصلی اجازه بدهید که توپ را به زمین شما بیاورد و پایه ریزی یک حمله را انجام دهد، اجرای یک دفاع فشرده کل زمین آن ها را مجبور به پاس دادن و استافده از هم تیمی ها برای جلو آوردن توپ می کند. وقتی که توپ از دست آن ها خارج شود، موقعیت این را دارید که جلوی بازپس گیری توپ را بگیرید.

  1. روحیه تیمی را افزایش می دهد

اگر بازیکنان شما در هر مالکیت 100% انرژی خود را می گذارند ( که باید هم اینطور باشد)، مجبور می شوید که از بازیکنان روی نیمکت بیشتر استفاده کنید تا همه بازیکنان سرحال باشند. زمان بازی بیشتر برای نیمکت به معنای تیم خوشحال تر است.

  1. توپ گیری نزدیک به سبد

هیچ زمانی بهتر از توپ گیری در نزدیک به سبد تیم حریف نیست. از آنجایی که موقعیت تله در گوشه های آن ها اتفاق می افتد، هر توپ ربایی برای حریف موقعیت خطرناکی به وجود می آورد.

دفاع فشرده

معایب دفاع فشرده 1-2-1-1

  1. خیلی تهاجمی است

اجرای یک دفاع فشرده با ریسک و پاداش زیاد مثل این می تواند عواقبی نیز داشته باشد. اگر تیم مهاجم موفق به شکستن دفاع شود، مدافعان اغلب خود را در موقعیتی می بینند که یک بازیکن کمتر دارند تا بازیکنان جلویی سر برسند. این می تواند منتج به امتیاز گیری آسان تیم حریف شود. اگر دفاع فشرده ای مثل این را اجرا می کنید باید توانایی مدیریت امتیاز دادن را نیز داشته باشید.

  1. تعهد کامل تیمی را نیاز دارید

نکته مهم درباره دفاع فشرده این است که کل تیم باید به صورت منظم با هم کار کنند. اگر یک بازیکن درون زمین نقش مورد نیاز خود را به خوبی ایفا نکند، کل دفاع فشرده از بین می رود و در همه جا فضاهای خالی به وجود می آید.

  1. یادگیری آن زمان بر است

مدل 1-2-1-1 یک دفاع فشرده در کل زمین پیشرفته است. این چیزی نیست که تیم شما با چند تمرین بدست بیاورد. این بدان معناست که زمانی که شما برای یادگیری این نوع دفاع فشرده اختصاص می دهید زمان تیم شما را برای یادگیری دیگر مهارت ها می گیرد. این تجارتی نیست که همه مربیان خواهان آن باشند.

دفاع فشرده

قوانین دفاع فشرده 1-2-1-1

  1. دریبل زدن در کناره ها ممنوع

بازیکن های بال در جلوی زمین نباید به بازیکن دریافت کننده اجازه رد شدن در کناره زمین را بدهند. به محض اینکه این کار را بکنند، دفاع فشرده شکسته شده و به یک امتیاز گیری آسان منجر می شود.

  1. پاس دادن به وسط زمین ممنوع

دفاع فشرده 1-2-1-1 اغلب وقتی که توپ به وسط زمین پاس داده شود شکسته می شود. این بدان خاطر است که تیم مهاجم از وسط زمین بازیکنانی دارد که می توانند از گوشه ها با سرعت حرکت کنند در حالی که بازیکنان جلویی مدافع در حال برگشت به زمین خود هستند.

  1. خطا کردن در تله گذاری ممنوع

مطمئن شوید که به بازیکنان خود یادآوری کنید که توپ ربایی توسط بازیکنانی که تله می گذارند انجام نمی شود. هدف تله گذاران اجبار بازیکن در تله به ارسال پاس های بلندی است که می توان آن ها را قطع کرد. بازیکنان تله گذار باید دست های خود را بکشند و با استفاده از قسمت پایینی بدن خود فضای زیادی را اشغال کنند.

دفاع فشرده

تنظیمات، نقش ها و مسئولیت ها

همانطور که در شکل می بینید، اسم دفاع فشرده لوزی شکل از نوع ترکیب آن به وجود می آید. اگر بتوایند یک دید عقاب از ترکیب اولیه این مدل دفاع ببینید، متوجه می شوید که چهار بازیکن اولی شبیه به یک لوزی ایستاده اند و بازیکن پنجم در عقب برای محافظت ایستاده است.

اجازه بدهید نقش و مسئولیت هر کدام را توضیح دهیم و سپس سپس به شما یاد می دهیم که چطور هر بازیکنی را برای یک نقش انتخاب کنید و این که کدام نقش ها در این مدل مهم تر هستند.

مزاحم

مزاحم روی توپ بازی را شروع می کند و باید یکی از بلندترین بازیکنان شما باشد. در یک شرایط عالی این بازیکن قد بلند است، دست های کشیده ای دارد، و انرژی کافی برای رسیدن به تله ها و بازگشت دارد. آن ها دو نقش اصلی در دفاع فشرده 1-2-1-1 دارند:

  1. ایجاد فشار برای پاس دادن به سمت قدرتمند
  2. با کمک هر کدام از بال ها اولین دریافت کننده توپ را در دام بیندازند

بال ها

بازیکنان کناری دو نقش متفاوت را با توجه به انیکه توپ به کدام سمت زمین می رود باید ایفا کنند:

  1. بازیکن سمت قوی تر – نقش آن ها این است که با کمک مزاحم به سرعت مهاجم را تله بیندازند.
  2. بازیکن سمت ضعیف تر – نقش ها قطع کردن در میانه زمین است.

نقش بازیکن کناری سمت ضعیف تر در دفاع فشرده لوزی شکل بسیار مهم است چرا که موقعیتی است که تنوع بسیار بالایی اتفاق می افتد و همچنین آن ها مسئول جلوگیری از ارسال توپ به قسمت بسیار مهمی از زمین هستند… میانه زمین!

این بازیکنان هر کدام در بخش مرتبط به خود پشت نزدیک ترین بازیکن به توپ قرار می گیرند.

قطع کننده

نقش اصلی قطع کننده این است که مسیر حرکت توپ را تشخیص دهد و در زمانی که توپ روی هوا است آن مسیر را قطع کند. همچنین آن ها باید بازیکن دریبل زن را اگر موفق به عبور از تله اولیه شدند، متوقف کنند. اگر موفق به توقف آن ها به صورت کامل نشوند، بازیکن قطع کننده باید حداقل آن ها را به کناره زمین هدایت کند. این بازیکن باید هوش بسکتبالی بالایی داشته باشد. آن ها باید در بین بازیکن حامل توپ و خط پرتاب سه امتیازی قرار بگیرند.

محافظ

محافظ دو نقش اصلی دارد

  1. آن ها باید پاس های بلند را پیش بینی کرده و قطع کنند.
  2. آن ها باید در دفاع های یک در برابر دو خیلی خوب باشند چرا که اغلب در این موقعیت قرار می گیرند.

موقعیت ها در عقب ترین نقطه نسبت به بازیکن مهاجم می باشد. اگر بازیکن آخر در نیمه زمین است، آن ها همانجا قرار میگیرند. اگر آخرین بازیکن در زیر سبد است، آن ها نیز باید در جایی قرار بگیرند که در حین نزدیکی به وسط زمین زمین بتواند به موقع برگردد و پاس بلند را قطع کند.

طی کردن زمین به عنوان محافظ در بسکتبال جوانان آسان تر است چرا که آن ها قدرت کافی برای ارسال پاس های بلند در طول زمین را ندارند.

دفاع فشرده

تعیین موقعیت بازیکنان خود

هرچند که تعویض ها اغلب این را تغییر می دهد، اما در این جا یک راهنمای سریع را برای انتخاب بازیکنان مختلف برای موقعیت های این دفاع فشرده پیشنهاد داده ام.

  1. با انتخاب قطع کننده شروع کنید – به نظر من این مهمترین نقش دفاع فشرده است. این بازیکن باید باهوش ترین بازیکن تیم شما در ترجیحا آماده ترین آن ها باشد. من اغلب گارد راس، گار پرتاب کننده یا مهاجم های کوچک را برای این موقعیت انتخاب می کنم تا بازیکنان بزرگتر بتوانند نقش مزاحم و محافظ را ایفا کنند.
  2. موقعیت بال های خود را تعیین کنید – یکی از بازیکنان بزرگ شما نقش محافظ و دیگری نقش مزاحم را ایفا خواهند کرد. بازیکنی که آماده تر و همه کاره است را برای نقش مزاحم انتخاب کنید. آن ها باید بیشتر زمین را پوشش دهند و بدون وقفه به بالا و پایین زمین حرکت کنند. بازیکن کندتر نقش محافظ را میگیرد.
  3. دو بازیکن آخر بال ها هستند. با پر شدن سه موقعیت دیگر دفاع فشرده، دو بازیکن دیگر هر کدام به یک بال اختصاص داده می شوند. این ها معمولا یک ترکیبی از گارد راس، گارد پرتاب کننده و مهاجم کوچک هستند.

 

نکات مهم در مورد نقش بازیکنان

تیم شما ممکن است شخصیت لازم برای رفع کامل نیازهای تمام نقش های گفته شده را نداشته باشد… این مشکلی ندارد. تیم های بلند قد می توانند در برابر این حمله موفق باشند. تیم های کوتاه قامت نیز می توانند در برابر این حمله موفق باشند. گارد راس می تواند بهترین گزینه در دسترس شما برای قرار دادن به عنوان محافظ باشد.

در آخر کار، در حالی که معتقدم نقش هایی که در بالا نوشتم بهترین راه رسیدن به موفقیت با این مدافعان است، تمام موقعیت ها قابل تغییر هستند.

 

 

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *