آموزش بسکتبال | چرا کار گروهی در یک تیم بسکتبال اهمیت دارد؟

کار گروهی در بسکتبال

همان طور که می‌دانید بسکتبال یک بازی گروهی است که موفقیت در آن نیازمند همکاری و هماهنگی تیمی است و هر بازیکن باید وظایف خود را در جایگاهی که دارد به خوبی انجام دهد. در این مطلب سایت بسکتفا و در راستای مطالب آموزشی بسکتبال خواهیم دید که چرا کار گروهی در یک تیم بسکتبال اهمیت دارد؟

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: یادگیری ورزش بسکتبال برای مبتدیان به زبان ساده

یکی از شاخصه های اصلی موفقیت یک تیم، کار گروهی آن‌ها است. ممکن است تمام بازیکنان تیم از توانایی بالایی برخوردار باشند و هرکس نیز وظیفه خود را به درستی انجام دهد اما تیمی موفق خواهد بود که تمام اعضای آن در بالاترین سطح هماهنگی با یکدیگر باشند.

خلق کردن موقعیت های فردی، توانایی های یک بازیکن، اهمیت یک بازیکن و چگونه بازی کردن او، سطح کیفی بازی بازیکنان و غیره همگی موقعی اهمیت خواهند داشت که بتوانند در قالب یک تیم و همانند یک پازل همدیگر را تکمیل کنند و هرکدام در کنار یکدیگر و باتوجه به عملکرد دیگری کار خود را به بهترین شکل انجام دهد.

مثلا کار یک مدافع بسکتبال زمانی به چشم می‌آید که با توپ گیری و دفع خطر از روی تور، برای مهاجمان موقعیت سازی کند و با دادن پاس صحیح به آنها برای تیم موقعیت گل بسازد. کار یک مهاجم نیز به همین ترتیب است؛ موقعی کار خود را در تیم به خوبی ایفا می‌کند که با توپ گیری صحیح مدافع بتواند توپ را منجر به گل و کسب امتیاز نماید.

کار-گروهی-در-بسکتبال

قوانین بسکتبال | برخی قوانین و اصطلاحات رایج در بسکتبال

1. پاس ‌کاری صحیح

بدون شک مهارت صحیح پاس‌کاری بزرگ‌ترین تفاوت یک تیم هماهنگ با مجموعه ای از بازیکنان جداگانه است. حتی اگر تمام بازیکنان در زمین دارای مهارت های فردی فوق العاده باشند، یادگیری پاس‌کاری درست تنها راه موفقیت تیمی است و نمی توان به تنهایی تیم را به مقصد موفقیت رساند.

در گروه های 5 نفره ضد حمله به سمت سبد حریف را تمرین کنید. از یک سمت زمین به سمت دیگر رفته و اجازه ندهید توپ روی زمین دریبل شود. به محض اینکه توپ به شما رسید، بدون دریبل کردن یا گذاشتن قدم اضافی بلافاصله آن را به هم تیمی خود پاس دهید.

2. نقش خود را بشناسید

هر بازیکنی در زمین نقش خاصی بر عهده دارد که باید به درستی آن را شناخته و در اجرای آن تلاش کند. ممکن است به محض دریافت توپ تمایل داشته باشید که به عقب رفته و اقدام به پرتاب 3 امتیازی کنید اما اصولاً این کار وظیفه بازیکن مرکزی (سنتر) نیست. با مربی و هم تیمی های خود در خصوص نحوه دقیق بازی و موقعیت خود صحبت کنید.

کار گروهی در بسکتبال

 برخی نکات مهم پرتاب‌ توپ در بسکتبال؛
برای خواندن کلیک کنید

  • گارد رأس: به نوعی سرکرده زمین بازی است. این بازیکن وظیفه مشاهده با دقت زمین و چینش تهاجمی را بر عهده دارد. برای این کار باید توانایی پاس‌کاری به دور از خودخواهی را داشته باشید و قدرت پرتاب شما نیز بالا باشد. توانایی کنترل توپ و دید محیطی شما نیز باید بسیار بالا باشد.
  • گارد شوت‌زن: نیروی پشتیبان گارد رأس است. معمولاً گارد شوت‌زن بهترین پرتابگر و بازیکن تهاجمی تیم است.
  • فوروارد سرعتی: این پست یکی از همه کاره ترین پست های زمین محسوب می شود و نقش آچار فرانسه را دارد. این بازیکن باید توانایی پرتاب بالایی داشته باشد و هنگام ریباند در دفاع و حمله نیز باید بلافاصله وارد عمل شود. این بازیکن همچنین باید دید بسیار خوبی داشته باشد تا بتواند توپ را به گاردهای تیم به عقب پاس دهد و آن‌ها طرح ریزی دوباره حمله را در دستور کار داشته باشند.
  • فوروارد قدرتی: این بازیکن دارای توانایی های دفاع مستحکم، بلاک توپ عالی و مهارت بی نظیر در ناحیه رنگی است. احتمالاً فیزیکی ترین بازیکن شما در تیم باید در این پست بازی کند.
  • بازیکن مرکزی (سنتر): این بازیکن معمولاً قد بلندترین بازیکن تیم به شمار می رود. همچنین باید دارای توانایی ریباند و پاس عالی باشد. بازیکن مرکزی همچنین باید هنگام حمله ناحیه رنگی را در کنترل خود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: برخی قوانین بسکتبال ۳نفره که شاید نمی‌دانید

هنگامی که بازی های ان بی ای یا لیگ های معتبر دیگر را مشاهده می کنید، بازیکن هم پست خود را تحت نظر داشته باشید. برای مثال هنگامی که گارد شوت‌زن در حال پرتاب توپ است، فوروارد قدرتی در چه موقعیتی جایگیری کرده است. هنگامی که بازیکن مرکزی برای ریباند توپ وارد عمل می شود، گارد مشغول چه کاری است؟

بیشتر بخوانید: نشانه‌های ابتلا به سندروم سستی در تمرینات

کار گروهی در بسکتبال

3. یادگیری استقرار صحیح اسکرین

هنگامی که یک بازیکن در اطراف یکی از بازیکنان حریف مانعی ایجاد می کند تا هم تیمی خود را جهت ایجاد فضای پرتاب یا نفوذ پوشش دهد، اقدام او را اسکرین می گویند. برای ایجاد اسکرین باید پاهای شما در موقعیت دقیق و ایستا قرار داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است مرتکب خطا شوید. جهت اسکرین باید سطح بالایی از ارتباط را با هم تیمی خود برقرار کنید. هم تیمی شما باید بازیکن حریف را به سمت اسکرینی که شما برپا کرده اید بکشاند و او را در دام شما گرفتار کند. شما نیز باید در موقعیت کاملاً دقیق جایگیری کرده باشید.

4. کار کردن روی بازی های تیمی

بازی های متعددی توسط مربیان به کار گرفته می شود. هر مربی با توجه به بازیکنان خود و استراتژی دفاع و حمله بازی های متفاوتی را در دستور کار دارد. هدف بازی باید این باشد که تیم شما مدافعین حریف را پشت سر گذاشته و در موقعیت آزاد پرتاب قرار گیرند.

نام‌های مشخصی برای هر الگو گذاشته و اجازه دهید که گارد رأس با نام بردن آن‌ها شروع به اجرا کند. این بازی ها را با استفاده از بازیکن و مخروط تمرین کنید. البته هیچ‌گاه مخروط نمی تواند جای بازیکن واقعی را بگیرد.

با مقالات سایت بسکتفا همراه باشید: اصول اولیه دریبل زدن در بسکتبال

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...