معترضان هنگ کنگی پیراهن لبران جیمز را به آتش کشیدند

ساعاتی بعد از اینکه لبران جیمز دریل موری، مدیر ورزشی هیوستون راکتس را بی سواد و ناآگاه خواند، پیراهن مهاجم لس آنجلس لیکرز در خیابان‌های هنگ کنگ به آتش کشیده شد.

اعتراض علیه لبران جیمز

لبران جیمز روز دوشنبه اولین اظهارنظر عمومی خود را درباره این جدال بین‌المللی انجام داد. او موری را به خاطر این کارش شماتت کرد و گفت:

افراد زیادی از این قضیه آسیب دیده‌اند، نه تنها به لحاظ مالی بلکه به لحاظ فیزیکی، احساسی و الهام‌بخشی نیز اینگونه بوده است.

معترضان هنگ کنگی هم از خجالت لبران جیمز پس از این اظهارنظر درآمدند. معترضان در هنگ کنگ روز سه شنبه یک تصویر بسکتبالی از لبران جیمز را به تکیه‌گاهی متصل کردند و پیراهن بسکتبال او را به تن این آدمک پوشیدند. آن‌ها همچنین از دریل موری برای حمایت از معترضان تشکر کردند. ۱۵ اکتبر ۲۰۱۹ همه در زمین بازی هنگ کنگ شاهد به آتش کشیده شدن پیراهن لبران جیمز بودند. مردم هنگ کنگ واقعاً از این اظهارنظر لبران جیمز اندوهگین بودند. جیمز لو، یک طراح سایت و هوادار بسکتبال که در میان هنگ کنگی‌ها بود به اسوشیتد پرس گفت:

قلب مردم هنگ کنگ از اظهارنظر لبران جیمز به درد آمده است. ما خیلی عصبانی هستیم. مردم در حال آتش زدن پیراهن او هستند و این دقیقاً به اظهارنظر او مرتبط است.

دولت چین سریعاً پس از انتشار توئیت تاریخ ۵ اکتبر دریل موری، مدیر ورزشی هیوستون راکتس با مضمون «برای آزادی بجنگید، همه برای هنگ کنگ به پا خیزند» این اقدام را محکوم کرد و این توئیت توسط موری پاک شد و هنوز هم محدودیت‌های میان لیگ NBAو طرف‌های چینی ادامه دارد. پاسخ ابتدایی لیگ NBA به توئیت دریل موری محکومیت این توئیت بود با اطلاعیه‌ای رسمی که پشیمانی در آن ابراز شده بود.

لبران جیمز

آدام سیلور، کمیسیونر لیگ NBA متعهد شد که چهره‌های برجسته لیگ دیگر چنین صحبت‌هایی را مطرح نخواهند کرد و درباره صحبت‌های لبران جیمز، استیو کر و استفن کری صراحتاً گفت که آن‌ها به اندازه کافی از این مسئله آگاه نبودند. دیدگاه لبران جیمز با معترضان هنگ کنگی مغایرت داشت. به نظر می‌رسید وقتی لبران جیمز از واژه «آسیب» در صحبت‌های روز دوشنبه‌اش استفاده کرد بیشتر درباره مسائل مالی و سیاسی لیگ NBA این را گفت و ربطی به مسئله هنگ کنگ نداشت. جیمز گفت:

گاهی اوقات مجبورید در مورد حرف‌هایی که می‌زنید بیاندیشید، چون نه تنها می‌توانند به خودتان آسیب برسانند بلکه به اکثریت مردم هم آسیب خواهند رساند و فکر می‌کنم کار دریل موری نیز همینگونه بود.

اما لو موضع جیمز را غیرقابل قبول دانست:

دانش‌آموزان، آن‌ها در هر آخر هفته در اینجا بیرون می‌آیند. آنها وسایل محترقه و تفنگ به دست می‌گیرند و کار همه آخر هفته‌هایشان همین است. پلیس دانش‌آموزان را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد و پس از آن نوبت به مردم بی‌گناه می‌رسد و کار هر روزشان همین است و حالا لبران جیمز این صحبت‌ها را مطرح کرده است. ما اصلاً نمی‌توانیم صحبت‌های او را قبول کنیم. همه بازیکنان لیگ NBA باید به یاد داشته باشند: وقتی حمایت از سیاه‌ها یک مسئله مهم است، زندگی هنگ کنگی‌ها هم باید به همان اندازه مهم باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *