2 راهکار ساده برای رسیدن به مهارت فوق العاده پرتاب در بسکتبال

قبل از هر چیز باید در نظر داشته باشید که هیچ رمز و رازی برای رسیدن به مهارت فوق العاده پرتاب در بسکتبال وجود ندارد. قرار نیست برای رسیدن به این هدف، یک سری موانع پیچیده را برای خودتان ترسیم کنید. یک راز مختص به بازیکنان افسانه ای در این خصوص وجود ندارد. یک تمرین ویژه در این زمینه وجود ندارد که شما هر بار هنگام ورود به باشگاه آن را انجام دهید. در حقیقت تبدیل شدن به یک پرتابگر فوق العاده به هیچ عنوان دشوار نیست و نیازمند تمرین و تعهد کافی در این زمینه است. اگر رازی در این زمینه وجود داشته باشد، اراده و تمرین کافی است.

داستانی تأثیرگذار در خصوص تمرین پرتاب در بسکتبال

یکی از مربی های بسکتبال داستان جالبی در خصوص جلسات تمرینی خود با ما در میان می گذارد که از زبان خود او برای شما روایت می کنیم:

من هر هفته با تعدادی از بچه ها جلسات تمرینی 1 ساعته برای پرتاب توپ داشتم. روزهای فوق العاده ای بود و آن‌ها نیز بچه های بسیار خوبی بودند. تنها یک مشکل یکسان با تمامی بچه های این جلسات تمرینی داشتم؛ این مشکل در اولین جلسه تمرین پرتاب ما شکل گرفت.

آن‌ها انتظار داشتند که پس از تمرین های یک ساعته هفتگی به شکل اسرار آمیزی به یکی از بهترین پرتابگرهای ممکن تبدیل شوند. چیزی که تقریباً به رؤیا شباهت دارد و غیرممکن است. به همین خاطر در همان جلسه اول تمرین موردی را با آن‌ها به صورت جدی در میان گذاشتم:

شما در این جلسات به یک پرتابگر فوق العاده تبدیل نخواهید شد. دلیل حضور شما در اینجا آموزش اصول پایه پرتاب توپ بسکتبال توسط من است. اگر بخواهید به هدف تبدیل شدن به یک پرتابگر فوق العاده دست پیدا کنید، ابتدا باید اصول پرتاب توپ را فرابگیرید.

تأکید می کنم، قرار نیست اینجا به یک پرتابگر ماهر تبدیل شوید؛ قرار است اصول پرتاب حرفه ای را فرابگیرید.

هنگامی که با خودتان خلوت می کنید و مشغول تمرین هستید، می توانید به یک پرتابگر ماهر تبدیل شوید. صبح زود در یک زمین خالی و با یک اراده استوار رسیدن به این هدف امکان پذیر است. هر روز باید پرتاب کنید تا از آن خسته شوید. پس از مدرسه در زمین خالی نزدیک منزل خود مشغول پرتاب شوید.

باید تکرار و تمرین توقف ناپذیر را با اراده استوار ترکیب کنید تا بتوانید به رؤیای دست یافتنی خود نائل شوید. نمی توان از تمرین یک ساعته هفتگی انتظار معجزه داشت. من می توانم شما را در خصوص آنچه باید در طول روز انجام می دهید، راهنمایی کنم. بقیه آن به خود شما بستگی دارد. پرتاب های شما نباید حتی یک روز هم موقف شوند. هر روز، هر هفته، هر ماه و هر سال باید برای پرتاب های خود هدف گذاری کنید. در این صورت آینده ای روشن در انتظار شما خواهد بود.

اگر صحبت های عنوان شده در این بخش را به خوبی زیر ذره بین بگذارید، متوجه خواهید شد که تنها 2 نکته اساسی در آن به چشم می خورد که در ادامه مطلب از بسکتفا با شما به اشتراک می گذاریم.

یادگیری اصول پایه پرتاب – وظیفه مربی

اولین قدم در مسیر تبدیل شدن به یک پرتابگر بی نظیر، یادگیری مکانیک و اصول پایه پرتاب از یک مربی کارکشته است. این مورد را نمی توان به صورت غریزی و ذاتی فراگرفت و حتماً باید با یک مربی در این خصوص مشورت کرد. فراگیری اصول پایه پرتاب توپ در بسکتبال به 2 دلیل اساسی اهمیت دارد:

  • پرتاب در بسکتبال با تکنیک صحیح را بسیار ساده تر می توان تقویت کرد. بدین منظور که اگر نحوه پرتاب شما صحیح باشد، کیفیت آن را بسیار ساده تر می توانید بالا ببرید.
  • تصحیح عادت های نادرست پرتاب هنگامی که به مدت طولانی انجام شوند، بسیار دشوار خواهد بود. همان طور که از اسم آن پیدا است، به عادت تبدیل می شوند و سپس به سادگی نمی توان آن‌ها را اصلاح کرد.

بدون شک می توان بدون یادگیری مکانیک پرتاب نیز به یک پرتابگر ماهر تبدیل شد. برای مثال می توان با نگاه کردن مکرر ویدیوی بازیکنان سرشناس، نحوه پرتاب صحیح را آموخت اما این مسیر بسیار طولانی تر است. بهتر است راهکار ساده و اصولی ر انتخاب کنید.

تمرین اصولی فراوان – وظیفه بازیکن

قدم دوم و نهایی در تبدیل شدن به یک پرتابگر ماهر، پرتاب فراوان (تکرار می کنیم، فراوان) هوشمندانه است. پس از اینکه بازیکن اصول پایه پرتاب توپ را از مربی فراگرفت، هنگام در دست گرفتن افسار امور است. باید شخص بازیکن وارد عمل شده و با تکرار و تمرین بسیار زیاد، این اصول پایه را به درستی به عادت تبدیل کند. مربی شما نمی تواند همیشه همراه شما باشد و پرتاب های شما را زیر نظر داشته باشد. وظیفه مربی یاد دادن و سپس نظارت بر نحوه پیشرفت شما است.

دقت کنید که در جمله اول بند قبل از واژه هوشمندانه استفاده کردیم. اگر بازیکنان شما در باشگاه مشغول پرتاب های 3 امتیازی بدون هدف و بی توجه به گفته های شما هستند، هیچ گاه به هدف خود نمی رسند. تمرین آن‌ها باید بر پایه گفته های شما و پیاده کردن دقیق آن‌ها هنگام تمرین صورت گیرد. در غیر این صورت هیچ گاه نمی توان انتظار داشت که به یک پرتابگر ماهر تبدیل شوند. مهم نیست که چه اندازه تمرین کنند.

هنگام رفتن سر تمرین باید هدف و برنامه دقیقی برای تمرین داشت. باید هنگام تمرین، پرتاب های خود را تحت کنترل و نظارت داشته باشید. باید میزان پیشرفت خود را تحت نظر داشته باشید و بدون هدف تمرین نکنید. اگر پیشرفتی در تمرینات خود مشاهده نمی کنید، به احتمال زیاد مکانیک پرتاب را درست یاد نگرفته اید یا نحوه تمرین شما صحیح نیست. با مربی خود مشورت کنید.

از دید ما در حال حاضر استفن کری (Stephen Curry) برترین پرتابگر بسکتبال جهان است. وی در طول تابستان هر روز 500 پرتاب و در روزهای فصل بازی هر روز 250 تا 300 پرتاب انجام می دهد. چنین میزان تمرینی بدون شک به قدرت پرتاب فوق العاده نیز منجر می شود.

البته لازم نیست بازیکنان هر روز 1000 پرتاب به سمت سبد انجام دهند. این موارد به سن و هدف شما بستگی خواهد داشت؛ اما یک نکته را حتماً باید مدنظر داشته باشید. پرتاب های شما باید در شرایط بازی، سرعت بازی و نقطه موردنظر بازی انجام شوند.

نتیجه گیری

این دو قدم، تنها قدم های لازم برای تبدیل شدن به شخصی همچون استفن کری هستند. باید ابتدا مکانیک و اصول اولیه پرتاب در بسکتبال را از مربی قابل اعتماد خود فرابگیرید. سپس به تمرین و تکرار دقیق بر اساس اصول صحیح بپردازید. شاید این موارد ساده به نظر برسند اما نیازمند وقت و پشتکار و انرژی زیادی هستند. نمی توان طی چند هفته یا چند ماه به هدفی بزرگ در دنیای بسکتبال یا هر دنیای دیگری رسید.

ممکن است در ابتدا دشواری زیادی متحمل شوید. برای اینکه پرتاب روزانه را به روال دائمی زندگی خود تبدیل کنید، باید تلاش فراوانی به خرج دهید. هنگامی که این روال منظم را به دست آوردید، یک روز بدون تمرین نیز برای شما دشوار خواهد بود.

نظر شما در خصوص پرتاب حرفه ای بسکتبال چیست؟ از دید شما قدم های دیگری نیز برای تبدیل شدن به یک پرتابگر حرفه ای نیاز است؟ از نظر شما چه تعداد پرتاب در روز برای این منظور نیاز است؟ دیدگاه های خود را ما و دوستان خود نیز در میان بگذارید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *