چهار تمرین بسکتبال برای کنترل توپ

تمرین بسکتبال برای کنترل توپ

این مقاله راجع به چهار روش تمرین بسکتبال برای کنترل توپ است که در ششم نوامبر ۲۰۱۳ توسط مربی برایان اسکافیلد منتشر شده است و شما می‌توانید ترجمه‌ی آن را در وبسایت خبری بسکتفا مطالعه کنید.

۱. تمرین بسکتبال به شکل 8

حقیقتا انجام دادن این حرکت از توضیح دادنش راحت‌تر است اما من تمام تلاشم را می‌کنم که به خوبی آن را توضیح دهم. حتما پاهایتان را از هم باز کنید و کمرتان را خم کنید. توپ را بین پاهای خود بگذارید، سپس آن را دور پای خود بچرخانید، دوباره توپ را بین پاهایتان بیاورید، حالا دور پای دیگرتان بچرخانید. به طوری که مسیر توپ بین پاهای شما مانند شکل هشت انگلیسی (8) باشد. به بازیکنان جوان‌تر توصیه می‌کنم که اگر در ابتدا سرشان را پایین نگه دارند و نگاهشان به توپ باشد اشکالی ندارد. اما وقتی که درک درستی از توپ پیدا کردید باید سرتان را بالا بگیرید و به توپ نگاه نکنید. این کار هماهنگی شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود توپ را راحت‌تر از قبل کنترل کنید. سعی کنید تا آن‌جایی که می‌توانید سریع عمل کنید. وقتی کاملا به این حرکت مسلط شوید، مدام آن را انجام می‌دهید و از سویی به سوی دیگر می‌روید تا این که خسته شوید.

۲. حمل توپ با حرکت به شکل 8

از اسم این تمرین بسکتبال کاملا مشخص است که قرار است چه کار کنید. باید همانکاری را که در تمرین «به شکل8» انجام می‌دادید، تکرار کنید. یعنی توپ را بین و دور پاهایتان حرکت دهید، منتها این بار همراه با حمل توپ و پیشروی. نکته‌ی مهم برای انجام آن این است که توپ را تا جایی که ممکن است پایین نگه دارید. باید کمرتان را حسابی خم کنید.

برای شروع توپ را با دست راست خود جلو ببرید و سپس آن را از بین پاهایتان عبور دهید و با دست چپ توپ را از پشت پای خود بگیرید، سپس دور پای چپ خود بچرخانید و دوباره آن را به بین پاهایتان برگردانید. دوباره تاکید می‌کنم که برای افراد مبتدی این که به توپ نگاه کنند فکر بدی نیست. اما وقتی پیشرفت کردید سرتان را بالا بگیرید و با حداکثر سرعت ممکن آن را انجام دهید.

وقتی ببینید با انجام این تمرین چقد با توپ احساس راحتی می‌کنید و بر آن مسلط شده‌اید شگفت زده خواهید شد. من عادت داشتم موقع تلویزیون دیدن آن را انجام دهم که باعث عصبانیت مادرم می‌شد. بعدها از او معذرت خواستم ولی او فقط خندید و گفت: «اشکالی ندارد؛ چون همین بسکتبال باعث شد بدون این که من پول بدهم بتوانی به دانشگاه بروی.»

۳. دور دنیا

وقتی بچه بودم به این حرکت می‌گفتیم سر، شانه، زانو و انگشتان پا اما این اسم مسخره‌ای بود. پس وقتی بعدها دیدم یک مربی دیگر این حرکت را دور دنیا می‌نامد، ما هم آن اسم را عوض کردیم. این تمرین بسکتبال یکی از اصول بنیادی کنترل توپ است. نحوه‌ی کار به این شکل است که توپ را دور سر، سینه و پاهای خود می‌چرخانید.

به طور کلی هنگام انجام این تمرین باید پاهایتان را جفت کنید؛ اما وقتی که می‌خواهید توپ را دور پاهایتان بچرخانید، پاها را باز کنید و دور هرکدام از آن‌ها جداگانه توپ را بچرخانید. سپس دوباره پاها را جفت کنید و حرکت را از پایین بدن شروع کنید تا به بالا. می‌بینید که دور دنیا خیلی اسم مناسب‌تری است.

اگر شما یک مربی بسکتبال هستید و بازیکنانتان را با این حرکت تمرین می‌دهید، حتما مطمئن شوید که تمام مراحل تمرین را به درستی انجام می‌دهند و با عجله آن را پشت سر نمی‌گذارند. تاکید کنید که اهمیت این تمرین در انجام بی‌نقص مراحل آن است نه اینکه صرفا مراحل را پشت سر بگذارند.

تمرین بسکتبال برای کنترل توپ

۴. خودکشی

چون با این تمرین خود را در معرض خطر دردی بسیار شدید قرار می‌دهیم نام آن را خودکشی گذاشته‌ایم. البته که دختران این تمرین بسکتبال را بدون ترس انجام می‌دهند، اما همیشه به نظر می‌رسید که من از انجامش کمی ترس دارم. بعد از مدتی در انجامش مهارت پیدا کردم، اما هنوز هم خیلی ترسناک است. شما باید توپ را با دو دست خود بگیرید و آن را جلوی خود نگه دارید. پاها را به عرض شانه باز کرده و زانوها را کمی خم کنید؛ نه خیلی زیاد. توپ را بین پاهایتان به زمین بکوبید و آن را در سمت دیگر بگیرید. حالا حتما متوجه شده‌اید که چرا اسم این تمرین را خودکشی گذاشته‌ام.

توپ یک کشش خاصی دارد که باعث می‌شود در مسیر دلخواه حرکت نکند و به سمت نقطه‌ای منحرف شود که برخورد با آن دردآور است. این تمرین خالی از لطف نیست چرا که باعث می‌شود سرعت توپ و جهش آن پس از برخورد به زمین را بهتر درک کنید. موجب می‌شود هوشیاری و تمرکز شما افزایش قابل توجهی داشته باشد. کمی یخ در دسترس بگذارید و لذت ببرید!

امیدواریم این مطلب در آموزش بسکتبال به شما کمک کند. برای مقالات بیشتر با بهترین سایت خبری بسکتبال، بسکتفا همراه باشید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *