آشنایی با اصطلاحات بسکتبال یکی از دشوارترین چالش های پیش روی همه بازیکنان و مربی ها به شمار می شود. برخی از اصطلاحات انگلیسی را نمی توان ترجمه کرد و تعداد زیادی از آنها نیز هیچ معادل فارسی ندارند. از این رو تصمیم گرفتیم که رایج ترین و ضروری ترین اصطلاحاتی که در دنیای بسکتبال مورد استفاده قرار می گیرند را برای شما در لیستی کامل و 250 واژه ای ارائه کنیم. ادامه مطلب را با بسکتفا همراه باشید.
250 اصطلاحات بسکتبال که هر بازیکن و مربی باید از آنها اطلاع داشته باشد
بدون شک نمی توان تمام اصطلاحات و واژگان بسکتبال را به صورت کامل به خاطر سپرد. ترجیح شما باید بر این باشد که از این مطلب و فایل هایی که به زودی از بسکتفا در قالب فایل های ورد (Word) پیدیاف (Pdf) منتشر می کنیم، به عنوان فرهنگ لغت استفاده کنید. هرگاه معنی واژه ای را متوجه نشدید، به این مطلب رجوع کرده و معنی آن را جستجو کنید.
همان طور که اشاره شد، برخی از اصطلاحات را نمی توان به صورت دقیق ترجمه کرد و معادل فارسی مناسبی برای آن پیدا کرد. برخی اصطلاحات نیز بسته به مربی و زبان شما (فارسی، کردی، ترکی و عربی) ممکن است متغیر باشد. آنچه در این مطلب روی آن تمرکز شده و اهمیت دارد، مفهوم اصطلاحات است. ادعای یکپارچه سازی زبان بسکتبال را در بین فارسی زبان ها نداریم اما تمام سعی خود را کرده این که یک فرهنگ لغت جامع و دقیق را به شما هموطنان عزیز اراده دهیم. اصطلاحات موجود در این لیست ممکن است به مرور زمان تغییر کرده یا به آن اضافه شود.
ابتدا اصطلاحات مربوط به ناحیه ها، سیستم های دفاعی و هجومی را بررسی خواهیم کرد و سپس به ترتیب حروف الفبای انگلیسی، اصطلاحات تخصصی را مورد بررسی قرار می دهیم:
پرِس 1-2-1-1
به نوعی پرِس کامل شامل تمام طول زمین گفته می شود که دارای انواع گوناگونی است. هدف این نوع پرس، تحت فشار قرار دادن حریف بلافاصله پس از ورود توپ به بازی است. این نوع پرس زمان زیادی به مدافعین می دهد که در صورت شکسته شدن پرس توسط مهاجمین، آرایش خود را بازسازی کنند. 4 بازیکن به صورت الماس نزدیک محوطه جریمه حضور دارند. 1 بازیکن نیز بلافاصله با بهترین مهاجم حریف به صورت نفر به نفر یارگیری می کند.
ناحیه 1-2-2
یک منطقه دفاعی متداول مشابه منطقه 2-3 است. این ناحیه دفاعی با بازیکنی شروع می شود که در نیم دایره بالای خط پنالتی جایگیری کرده است. در هر گوشه کناری ناحیه پرتاب آزاد نیز یک بازیکن قرار می گیرد. دو بازیکن نیز روی هرکدام از بلوک های پایینی زمین خودی جایگیری می کنند. هرکدام از بازیکنان مسئولیت محافظت و دفاع از بخشی از قوس 3 امتیازی را بر عهده دارند.
ناحیه 1-3-1
یک ناحیه دفاعی منحصر به فرد و با خوی تهاجمی است که بر پیش بینی و قطع پاس ها جهت ایجاد موقعیت ضدحمله برای تیم شما تکیه دارد.
ناحیه 2-3
ناحیه دفاعی 2-3 یکی از متداول ترین سیستم های دفاعی است که مربی ها اغلب به عنوان جایگزینی برای دفاع نفر به نفر انتخاب می کنند. در این دفاع 2 بازیکن در نیم دایره بالای خط پنالتی از خط پرتاب آزاد محافظت می کنند. یک بازیکن در منطقه پرتاب آزاد و دو بازیکن نیز بیرون از آن و نزدیک به بلوک های خط AB قرار می گیرند.
این نوع دفاع در بسکتبال جوانان کاربرد زیادی دارد. دلیل آن نیز شلوغ شدن ناحیه پرتاب آزاد و مجبور شدن بازیکنان به پرتاب 3 امتیازی است.
ناحیه 3-2
ناحیه 3-2 یکی از ناحیه های دفاعی متداول به شمار می رود. در این ناحیه دفاعی 3 بازیکن مسئول دفاع از ناحیه اطراف قوس 3 امتیازی هستند. 2 بازیکن نیز در حال دفاع از منطقه پرتاب آزاد خواهند بود.
این سیستم دفاعی برای به چالش کشیدن پرتاب های 3 امتیازی فوق العاده است اما از آنجایی که مدافعین ناحیه پرتاب آزاد کم تعداد هستند، ممکن است این ناحیه آماج حملات حریف قرار بگیرد.
سیستم 4-خارج 1-داخل
این اصطلاح به یک سیستم تهاجمی مربوط می شود که 4 بازیکن در ناحیه خارج از قوس 3 امتیاز قرار می گیرند و یک بازیکن نیز در محدوده پست پایین قرار می گیرد. بازیکنان در این سیستم تهاجمی، پیوسته در حال تغییر مکان هستند.
سیستم 5-خارج
این اصطلاح نیز به یک سیستم تهاجمی گفته می شود که 5 بازیکن مهاجم در بیرون قوس 3 امتیازی جایگیری می کنند. این سیستم تهاجمی و در حال تغییر نیز برای ارتقای مهارت های بازیکنان در تمامی سطوح مناسب است.
تخلف 3 ثانیه
هنگامی که توپ بسکتبال در جریان بازی است، بازیکنان مهاجم اجازه توقف بیش از 3 ثانیه را در ناحیه پرتاب آزاد تیم مدافع ندارند. خطوط محوطه نیز شامل خطا می شود. در صورتی که بیش از 3 ثانیه در این ناحیه حضور داشته باشند، داور توپ را به تیم حریف واگذار می کند.
تخلف 5 ثانیه
هنگامی که یک بازیکن توپ را در خارج زمین از داور دریافت می کند، 5 ثانیه مهلت خواهد داشت که توپ را به یکی از هم تیمی های خود در داخل زمین پاس دهد. در غیر این صورت خطای 5 ثانیه رخ می دهد و داور توپ را به تیم حریف واگذار خواهد کرد.
نوع دوم تخلف 5 ثانیه هنگامی رخ می دهد که توپ بسکتبال در جریان بازی و در زمین حمله است. اگر بازیکن مهاجم توپ را در دست داشته باشد و یکی از بازیکنان مدافع با فاصله کمتر از 1 متر در حال دفاع از او باشد، در این صورت بازیکن مهاجم تنها 5 ثانیه فرصت دارد که توپ را پرتاب یا دریبل کند یا به یکی از هم تیمی های خود پاس دهد. در غیر این صورت داور بازی را متوقف می کند و توپ را به تیم حریف واگذار می کند. در یک اتفاق نادر، این تخلف یک بار از لبرون جیمز رخ داده است. فاصله 1 متر بر اساس قوانین فیبا است و ممکن است در رقابت های دیگر متفاوت باشد.
تخلف 8 ثانیه
هرکدام از تیم ها که توپ را از داور دریافت می کنند، 8 ثانیه فرصت دارند که توپ را به زمین حریف برسانند و از زمین خودی خارج شوند. در غیر این صورت داور بازی را متوقف کرده و توپ را به تیم حریف واگذار خواهد کرد.
تخلف 24 ثانیه
هر تیمی که توپ را از داور دریافت می کند، 24 ثانیه فرصت دارد که اقدام به پرتاب توپ کند. در غیر این صورت داور توپ را به تیم حریف واگذار می کند. اگر توپ به سمت تور پرتاب شود و وارد تور نشود یا اینکه به حلقه برخورد نکند و ریباند نیز در اختیار خود آنها باشد، شمارش ادامه پیدا می کند تا 24 ثانیه به اتمام برسد. اگر توپ وارد تور نشود و تنها به حلقه برخورد کند و ریباند را تیم مهاجم دوباره دریافت کند، تیم مهاجم 14 ثانیه دیگر برای اقدام به پرتاب خواهد داشت.
در ادامه مطلب تمامی واژگان پرکاربرد دنیای بسکتبال را به ترتیب حروف الفبای انگلیسی بررسی خواهیم کرد:
اضطلاحات بسکتبال بر اساس حروف الفبای انگلیسی
حرف A
Airball – ایربال: پرتابی است که نه به حلقه و نه به تخته برخورد کند. این پرتاب بسیار نادر است و معمولاً به داخل تماشاچیان خواهد رفت.
Alley-Oop – الیوپ: اسم نوعی پرتاب است. ابتدا بازیکنی توپ را به سمت تور پرتاب می کند اما در اصل هدف او پاس است و قصد گول زدن تیم حریف را دارد. بازیکن دوم توپ را در هوا گرفته و با یک پرتاب زیر تور یا اسلم دانک زیبا آن را به گل تبدیل می کند.
Amoeba Defense – دفاع آمیبا: یک دفاع ناخواسته است که توسط جری تارکانیان (Jerry Tarkanian) ، مربی افسانه ای دانشگاه UNLV محبوب شد. مشابه ناحیه دفاعی 1-3-1، دفاع آمبیا نیز برای سردرگم کردن حریف و از دست دادن توپ توسط آنها طراحی شده است.
And One – و یک: این عبارت هنگامی به کار می رود که بازیکن اقدام به پرتاب توپ کرده است و سپس روی او خطا می شود. در این حالت یک پرتاب از نقطه پرتاب آزاد به او داده می شود.
Ankle Breaker – قوزک شکن: هنگامی که یک بازیکن دریبل خاصی را انجام می دهد که بازیکن حریف تعادل خود را در نتیجه آن دریبل از دست می دهد، از اصطلاح قوزک شکن استفاده می کنند. معمولاً با دریبل های عرضی و فیک زدن این اتفاق رخ می دهد.
Assist – پاس گل: هنگامی که یک بازیکن به هم تیمی خود پاس می دهد و هم تیمی او اقدام به پرتاب موفق و منجر به گل می کند، پاس او را پاس گل می نامند.
حرف B
Backboard – تخته حلقه: به تخته مستطیلی گفته می شود که معمولاً از جنس شیشه سکوریت است و حلقه بسکتبال به آن متصل می شود. این تخته باعث جلوگیری از رفتن توپ به داخل تماشاچیان می شود و بازیکنان نیز می توانند با کمک گرفتن از این تخته، گل های بیشتری را به ثمر برسانند. زدن توپ به تخته و سپس افتادن آن داخل حلقه یکی از تکنیک هایی است که بیشتر بازیکنان از آن استفاده می کنند.
Backcourt – زمین دفاعی: اگر این واژه به یک محدوده گفته شود، منظور زمین دفاعی است. زمینی که تیم در حال دفاع در آن است را زمین دفاعی می گویند.
Backcourt Violation – تخلف زمین دفاعی: همان خطای 8 ثانیه است. از آنجایی که توپ باید از زمین دفاعی پس از 8 ثانیه به زمین هجومی انتقال داده شود، به آن تخلف زمین دفاعی نیز می گویند.
Backdoor Cut – بُرش پشت سر: یک بازی تهاجمی است که یک بازیکن از پشت سر مدافع خودی به سمت حلقه برش می زند. انتظار پاس دارد و بازی خود را با گل به پایان می رساند.
Back Screen – پوشش از عقب: یک بازی تهاجمی است که یکی از بازیکنان تیم هجومی بدون توپ پشت یکی از مدافعین تیم حریف را پوشش می دهد. مهاجم جلوی او نیز به داخل هجوم می برد. هنگامی که مدافع برمی گردد تا از او جلوگیری کند، بازیکن پوششی را در پشت سر خود مشاهده می کند و فرصت و فضای حرکت با بازیکن در حال نفوذ را پیدا نمی کند. اسکرین کردن یا پوشش دادن به شیوه های گوناگونی رخ می دهد که به همه آنها خواهیم پرداخت.
Balance Hand – دست تعادل: به دست بدون توپ بازیکن مهاجم هنگام اقدام برای شوت گفته می شود. این دست وظیفه حفظ تعادل توپ در دست اصلی بازیکن تا زمان پرتاب توپ را دارد.
Ball Fake – فریب با توپ: هنگامی که بازیکن دارای توپ به هم تیمی خود نگاه می کند و وانمود به پاس دادن به او می کند، به آن فریب با توپ گفته می شود. وی در اصل به هم تیمی خود پاس نمی دهد و برای فریب دادن او این کار را می کند. به این حرکت «پاس فریب» (pass fake) نیز گفته می شود.
Ball Handler – حامل توپ: هر بازیکنی که مشغول حمل توپ و دریبل کردن با آن باشد، بازیکن حامل توپ گفته می شود. هرچند تعداد زیادی از مربیان این واژه را برای بازیکن گارد رأس استفاده می کنند.
Ball Side – سمت توپ: اگر زمین را به شکل عمودی (از یک حلقه به حلقه دیگر) به دو نیمه تقسیم کنیم، نیمه ای که توپ در آن قرار دارد را سمت توپ می گویند. (Strong Side) (سمت قوی) نیز به همین اصطلاح دلالت دارد.
Ball Reversal – برگردان توپ: هنگامی که توپ در یک نیمه از زمین (به صورت عمودی) شروع به بازی می شود و سپس به نیمه دیگر منتقل می شود، از واژه برگردان توپ یا انتقال توپ استفاده می شود.
Bank Shot – شوت تخته حلقه: به شوتی گفته می شود که قبل از وارد شدن به تور به تخته حلقه برخورد می کند.
Baseball Pass – پای بیسبالی: یک نوع پاس بلند است که با یک دست انجام می شود. معمولاً برای انتقال سریع توپ در طول زمین به بازیکنی که به سمت تور حریف در حال دویدن است، به کار می رود. سرعت این پاس از «پاس دو دست سینه» بیشتر است اما میزان دقت آن پایین است.
Baseline – خط عرضی: به خط عرضی کنار زمین و پشت حلقه گفته می شود که زمین بازی را از بیرون زمین بازی جدا می کند. به آن «خط پایان» (Endline) نیز گفته می شود.
Basket – سبد: یک حلقه دایره ای با قطر 18 اینچ (47 سانتی متر) که به تخته متصل می شود. تیم ها باید توپ را از بالای سبد به داخل آن پرتاب کنند تا امتیاز به دست آورند.
Basket Cut – برش به سمت سبد: یک اقدام هجومی است. هنگامی که بازیکنی در یک اقدام سریع و انفجاری به سمت سبد هجوم می برد، از واژه برش به سمت سبد استفاده می کنند.
Basketfa – بسکتفا: یکی از قدرتمندترین وبسایت های مرجع بسکتبال در ایران است. می توانید از این آدرس به بسکتفا دسترسی داشته باشید.
Behind the Back Dribble – دریبل از پشت: یک حرکت تکنیکی است که بازیکن توپ را از یک دست خود به دست دیگر خود منتقل می کند. بازیکن توپ را در پشت خود یک بار به زمین می کوبد و برگشت آن به سمت دیگر را با دست مقابل دریافت خواهد کرد. معمولاً وقتی بازیکن مدافع به مهاجم نزدیک است و امکان قطع دریبل از جلو را دارد، این دریبل انجام می شود.
Behind the Back Pass – پاس از پشت: به یک نوع پاس گفته می شود که بازیکن حامل توپ به جای اینکه به صورت عادی پاس دهد، توپ را از پشت خود عبور داده و از پشت به بازیکن هم تیمی پاس می دهد. این نوع پاس برای گول زدن مدافع مستقیم صورت می گیرد.
پاس از پشت با یک دست و به طرف مخالف داده می شود. برای مثال بازیکن با دست راست به هم تیمی خود در سمت چپ پاس می دهد. دقت کنید منظور از پاس از پشت، پاس دادن به پشت سر نیست. بازیکن هم تیمی او در جلو و در دید حامل توپ قرار دارد. تنها تفاوت آن با پاس مستقیم این است که توپ یک دور اطراف کمر بازیکن می چرخد و سپس پاس داده می شود.
Bench – نیمکت: به محدوده دارای تعدادی صندلی گفته می شود که مربی ها و بازیکنان خارج از جریان بازی روی آن می نشینند. نیمکت هردو تیم در گوشه ها و کنار خط طولی قرار گرفته است.
Bench Points – امتیاز نیمکت: به مجموع امتیازاتی گفته می شود که تمام بازیکنان روی نیمکت کسب کرده اند. بازیکنانی که از شروع بازی روی نیمکت بوده اند و سپس روی تعویض ها به زمین رفته اند، شامل این امتیازشماری می شوند.
BLOB – بلوب: یک کلمه اختصاری کوتاه شده عبارت (BaseLine Out of Bounds) به معنی «محوطه پشت خط عرضی» است. هنگامی که تیمی در حال هجوم است و توپ را از پشت خط عرضی تیم مدافع با شروع مجدد به داخل زمین می فرستد، این نوع شروع مجدد توسط مهاجمین از پشت خط عرضی را اصطلاحاً بلوب می گویند.
Block – سد (بازی دفاعی): این اصطلاح هنگامی استفاده می شود که یک بازیکن تدافعی توپ را از دستان مهاجم حریف یا در هوا هنگام اقدام به گل سد کرده و می رباید.
Block – سد (خطا): اگر یک مدافع خارج از چارچوب قوانین داخل زمین مانع از حرکت مهاجم حریف شود و مسیر حرکت او را سد کند، خطای سد رخ داده است.
Block – بلوک (ناحیه): دو مربع کوچک تعیین شده نزدیک حلقه و روی خط AB را بلوک می گویند. به این ناحیه «پست پایین» (Low Post) نیز گفته می شود.
Bounce Pass – پاس زمینی: به پاسی گفته می شود که قبل از رسیدن به مقصد، از قصد در مسیر به زمین برخورد می کند.
Box Out – باکس آوت: به یک تکنیک دفاعی گفته می شود. هنگامی که بازیکن مهاجم اقدام به پرتاب توپ می کند، بازیکنان مدافع به مهاجمین حریف نزدیک شده و از نزدیک با آنها تماس فیزیکی برقرار می کنند. دلیل این کار رقابت بر سر تصاحب و ریباند توپ در صورت عدم ورود به حلقه است. توپی که از حلقه یا تخته برگشت کند، روی هوا است و هر تیمی می تواند آن را صاحب شود.
باکس آوت (Box Out) از ترکیب دو واژه باکس و آوت در انگلیسی به وجود آمده است. باکس (جعبه) به محوطه رنگی پرتاب آزاد اطلاق می شود. آوت نیز به معنی خروج است. هدف اصلی شما از این حرکت، نگه داشتن بازیکنان حریف از این محوطه با یارگیری و تکنیک های مرتبط با آن است.
معمولاً باکس آوت با گذاشتن دست روی سینه بازیکن و به عبارتی مارک کردن آن شروع می شود. سپس پای خود را جلوی او گذاشته و پشتتان را به او می کنید. همزمان با او حرکت می کنید تا اینکه بتوانید توپ را در صورت گل نشدن از زیر تور برداشته و به اصطلاح ریباند کنید.
Box and One – باکس اند وان: یک استراتژی دفاعی ناخواسته است که در مقابل تیم هایی به کار گرفته می شود که تنها یک بازیکن هجومی شاخص دارند. در این استراتژی یک بازیکن مسئول محافظت از مهاجم شاخص خواهد شد و 4 بازیکن دیگر در داخل باکس (محوطه پرتاب آزاد) به دفاع از اطراف تور می پردازند. تیم های با یک بازیکن شاخص هجومی معمولاً تمایل به نزدیک شدن به تور و پرتاب زیر حلقه و اسلم دانک دارند. از این رو اغلب مدافعان باید نزدیک به تور بازی کنند.
Brick – بریک: به یک پرتاب ضعیف گفته می شود که پس از برخورد با حلقه یا تخته با شدت زیاد به داخل زمین بازمی گردد.
Buzzer Beater – بازر بیتر: هنگامی که صدای هشدار سالن به معنی اتمام کوارتر به صدا درمی آید، اگر توپ در دستان بازیکن باشد، دیگر نمی تواند اقدام به پرتاب کند. حالت دیگر این است که بازیکن توپ را پرتاب می کند و هنگامی که توپ روی هوا است، وقت تمام می شود. این پرتاب اگر داخل سبد برود، گل محسوب خواهد شد. به چنین پرتابی بازر بیتر یا «گیم وینر» (Game Winner) گفته می شود.
حرف C
Carry – حمل: بازکنی که در حال دریبل توپ است باید تنها بالای توپ یا کناره های آن را لمس کند. در صورتی که زیر توپ را لمس کند و دست او در زیر توپ قرار گیرد، خطای حمل توپ از او سر زده و داور بازی را متوقف می کند.
Center – بازیکن مرکزی: بازیکن شماره 5 یا بازیکن سنتر نیز گفته می شود. بلندقدترین بازیکن تیم است و مسئولیت اصلی او دفاع از ناحیه پرتاب آزاد و به دست آوردن ریباند های تیم است.
Center Court – مرکز زمین: جایی است که به شکل دایره در مرکز زمین تعیین شده است و جامپ بال بین دو تیم توسط داور در این ناحیه انجام می شود.
Charge – شارژ: به خطای مهاجمی گفته می شود که با سرعت خود را به بدن مدافعی می کوبد که جایگیری کرده است و در موقعیت خود قرار دارد.
Charity Stripe – خط صدقه: عنوان غیر رسمی برای خط پرتاب آزاد است.
Cherry Picking – گیلاسچین: تمام بازیکنان تیم هنگام دفاع باید در امور دفاعی به هم تیمی های خود کمک کنند. برخی بازیکنان اما علاقه دارند که در زمین حریف بزنند و منتظر ریباند توسط هم تیمی ها و دریافت یک پاس بیسبالی از آنها می ماند تا توپ را به گل تبدیل کند. به چنین بازیکنانی گیلاسچین یا به اصطلاح خودمانی لاشخور گفته می شود.
Chest Pass – پاس دو دست سینه: این پاس یکی از متداول ترین انواع پاس در بسکتبال است. بازیکن هجومی با هردو دست خود توپ را از سینه خود به طرف سینه هم تیمی خود پرتاب می کند. در این نوع پاس، توپ بسکتبال در میانه راه با زمین برخورد نخواهد کرد.
Closeout – کلوز آوت: یک اقدام تدافعی محسوب می شود. هنگامی که یکی از بازیکنان در حال حمله توپ را در اختیار می گیرد، بازیکن مدافع بلافاصله باید به سمت او رفته و مانع از پرتاب یا حرکت او به سمت تور شود. این اقدام دفاعی را کلوز آوت می نامند.
Corner – گوشه یا کرنر: به ناحیه کوچکی از زمین گفته می شود که خط طولی و خط عرضی کنار زمین به هم می رسند. معمولاً پرتاب های 3 امتیازی زیادی از این ناحیه به ثمر می رسد. تیمی که به فضاسازی دقیق اهمیت می دهد، از این ناحیه نهایت استفاده را می برد.
Court Vision – میدان دید تمام زمین: هنگامی که بازیکنی میدان دید فوق العاده ای دارد و به اصطلاح تمام زمین در میدان دید او قرار می گیرد، از این اصطلاح برای او استفاده می کنند. بازیکنانی با چنین توانایی معمولاً از آیکیو بالایی نیز برخوردارند.
Cross-Court Violation – تخلف نیمه زمین: هنگامی که تیمی در حالت هجومی در زمین حریف قرار گرفت، اگر هنوز توپ را در اختیار داشته باشند، اجازه بازگشت به زمین خود را ندارد. اگر به زمین خود برگردند، تخلف نیمه رخ داده است. نام دیگر آن «تخلف بالا و عقب» (Over-and-Back Violation) است.
Cross Screen – پوشش عرضی: همانند پوشش از عقب اما در عرض زمین رخ می دهد. در برخی مواقع بازیکن در کنار یکی از مدافعین تیم حریف قرار می گیرد و مسیر او را سد می کند تا هم تیمی او بتواند از این موقعیت استفاده کرده و به داخل تور بزند. معمولاً پوشش عرضی در ناحیه پرتاب آزاد و نزدیک به تور بیشتر اتفاق می افتد.
Crossover Dribble – دریبل ضربدری: مشابه دریبل دوطرفه در فوتبال اما از یک طرف مدافع است. تصور کنید که بازیکن مدافع جلوی شما قرار دارد و شما در حال دریبل زدن توپ با دست راست هستید. بلافاصله متوجه می شوید که فضای مناسب حمله در سمت چپ شما و پشت سر مدافع روبروی شما ایجاد شده است. بلافاصله با دست راست خود توپ را به سمت جلو و سمت چپ خود (سمت راست مدافع) به زمین می زنید و خودتان نیز به سمت آن فرار می کنید. بار دومی که توپ به دست شما برخورد می کند، از دست چپ خود برای دریبل کردن توپ استفاده می کنید. البته باید دقت کنید که توپ زیاد از شما فاصله نگیرد و بازیکنان دیگر آن را مسدود نکنند.
Curl Cut – برش منحنی: هنگامی که بازیکنی بدون توپ تحت پوشش (اسکرین) قرار می گیرد، اگر از این پوشش استفاده کند و به سمت سبد برش بزند، اقدام او را برش منحنی می گویند. برش منحنی یکی از رایج ترین راه های بهره بردن از پوشش عرضی است. در این حالت معمولاً مدافع او را دنبال کرده و در تله پوشش قرار می گیرد. مهاجم نیز که مدافع را در پشت خود دارد، توپ را به گل تبدیل می کند.
Cut – برش زدن: دویدن سریع توأم با تغییر جهت یک مهاجم به منظور آزادسازی از بند مدافع و ایجاد فضا برای دریافت پاس یا ایجاد فضا برای هم تیمی است.
حرف D
Dagger – دَگِر: یک واژه عامیانه برای پرتاب های کلاچ و تحت فشار در ثانیه های آخر بازی است. ای پرتاب ها زمانی رخ می دهند که زمانی برای جبران نمانده و معمولاً تیم را به پیروزی می رساند.
Defense – دفاع: تیمی که در حال دفاع است، تیمی است که توپ را در اختیار ندارد. تیم در حال دفاع باید از به ثمر رساندن گل توسط تیم مقابل جلوگیری کند.
Defensive Stance – موضع دفاعی: بازیکنان دفاع باید همواره در موضع دفاعی باشند. زانوی بازیکنان باید خمیده باشد و دست ها نیز به حالت باز قرار گیرد. این حالت باعث می شود که بتوان به سادگی عکس العمل نشان داد و توپ را از حریف ربود.
Deflection – انحراف توپ: هنگامی که بازیکن دفاع توپ را لمس می کند اما به طور کامل موفق به ربودن توپ نمی شود، عمل او را انحراف می نامند.
Diamond and One – الماس و یک: یک استراتژی دفاعی ناخواسته مشابه (box and one) است. یک دفاع تیم به صورت نفر به نفر مسئول حفاظت از بهترین مهاجم تیم حریف می شود. 4 بازیکن دیگر نیز به شکل الماس (لوزی) نزدیک به تور مشغول دفاع می شوند.
Diamond Press – پرس الماسی شکل: پرس 1-2-1-1 را در ابتدای مقاله مشاهده کنید.
Dip – دیپ زدن: هنگامی که بازیکن قصد پرتاب توپ را دارد، گاهی اوقات توپ را تا ارتفاع کمتر از کمر خود پایین می آرود. سپس آن را بالای سر برده و اقدام به پرتاب می کند. این حرکت پایین آوردن توپ را دیپ یا «ریتم دیپ» می گویند. دلیل این کار نیز یافتن یک لحظه شروع پایدار و به دست آوردن قدرت و تکانه لازم برای پرتاب موفق است.
Dish – دیش: نام دیگر برا پاس گل است. دیش در انگلیسی به معنی ظرف غذا است. از آنجایی که پاس گل دهنده توسط پاس گل، بازیکن مهاجم را «تغذیه» می کند، از واژه دیش استفاده می شود.
Double Double – دَبِل دوگانه: این عبارت برای بازیکنی استفاده می شود که در 2 زمینه مثبت در زمین به امتیاز دو رقمی می رسد. برای مثال کسی که 20 امتیاز (20 عددی دو رقمی) و 12 پاس گل (12 نیز عددی دو رقمی) به ارمغان آورده است، در اصطلاح دابل دوگانه کرده است. توپ ربایی، ریباند و برخی موارد دیگر نیز جزء زمینه و دسته بندی های مثبت بازی هستند.
Double Dribble – دریبل دوگانه: یک تخلف دریبل محسوب می شود. هنگامی که بازیکن به صورت همزمان از هردو دست خود برای دریبل توپ استفاده کند، تخلف دریبل دوگانه رخ می دهد. اگر بازیکنی دریبل زدن توپ را پایان بدهد و به جای پاس یا پرتاب، دوباره شروع به دریبل کند، باز هم دچار همین خطا شده است.
Double Foul – خطای دوگانه: یک نوع خطای نادر است. هنگامی که دو بازیکن به صورت همزمان یک خطا را روی همدگیر مرتکب می شوند، خطای دوگانه رخ می دهد.
Double Screen – پوشش دوگانه: هنگامی که 2 بازیکن مهاجم بدون توپ در کنار هم برای هم تیمی خود پوشش یا اسکرین انجام می دهند، پوشش دوگانه رخ می دهد.
Double Team – تیم دوگانه: هنگامی که دو بازیکن مدافع، بازیکن مهاجم دارای توپ را به صورت همزمان در دام می اندازند، عمل آنها را دابل تیم یا تیم دوگانه می نامند. هدف دابل تیم این است که توپ از اختیار بازیکن شوت زن حریف بیرون بیاید یا پرتاب ضعیفی انجام دهد.
Down Screen – پوشش رو به پایین: هنگامی که یک بازیکن اقدام به پوشش یا اسکرین می کند و سینه او به سمت خط عرضی یا حلقه است، این نوع پوشش را «پوشش رو به پایین» می نامند.
حرف E
Elbow – زانو: به ناحیه پست بالا گفته می شود. جایی که خط پرتاب آزاد و خط AB به هم می رسند، محدوده زانو است. در زمین بسکتبال 4 زانو وجود دارد.
Elevator Screen – پوشش آسانسوری: این نوع پوشش توسط 2 بازیکن به انجام می رسد. بازیکنی که پوشش برای او انجام می شود، به وسط برش می زند. سپس دو بازیکن پوششی به صورت گام به گام و کنار هم پوشش را برای او می بندند.
Endline – خط پایان: نام دیگر خط عرضی است.
Euro Step – یورو استپ: یک حرکت حرفه ای هنگام حمله به سمت سبد است. بازیکن مهاجم به سبد نزدیک می شود. ابتدا یک قدم به سمت دورتر از سبد برمی دارد و با حرکت دست های خود تظاهر به پاس به هم تیمی می کند. این در حالی است که توپ را نزد خود نگه داشته و در گام بعدی در جهت مخالف و به سمت سبد اقدام به پرتاب خواهد کرد.
حرف F
Face Up – مواجهه: هنگامی که بازیکنی با فاصله از تور، توپ را در اختیار می گیرد و قصد پرتاب دارد، باید در حالت مواجهه یا روبرویی قرار گیرد. اگر شما نزدیک به تور باشید، گزینه های پرتاب شما زیاد است و می توانید با یک دست و بدون روبرویی با سبد نیز اقدام به پرتاب کنید. در حالی که اگر فاصله شما با تور زیاد باشد، باید روی شما به صورت کامل به تور باشد. در این حالت باید پاها، کمر و شانه های شما در یک راستا و رو به سبد قرار گیرند. سپس می توانید اقدام به پرتاب کنید. واژه (square up) نیز به همین منظور استفاده می شود.
Fadeaway – محو شدن: هنگام پرتاب توپ اگر بازیکن به هوا بلند شده و همزمان با پرتاب به سمت عقب حرکت کند، این حرکت او را محو شدن می نامند. این نوع پرتاب نیازمند توانایی بالایی است و هدف اصلی آن ایجاد فاصله بین مهاجم و مدافع و اقدام به پرتاب بلافاصله است.
Fast Break – ضد حمله: هنگامی که موقعیت تیم از دفاع به حمله تغییر پیدا می کند یا توپ را از حریف می ربایند، باید بلافاصله شروع به حمله کرده و به تیم حریف اجازه مستقر شدن در موقعیت های خود را ندهند. این اقدام به حمله سریع و انتقال سریع توپ از دفاع به حمله را ضد حمله می نامند. اگر ضد حمله به درستی انجام شود، تیم به یک پرتاب زیر تور یا اسلم دانک بدون دفاع دست پیدا می کند.
FIBA – فیبا: عنوان اختصاری فدراسیون بینالمللی بسکتبال (Fédération Internationale de Basketball Amateur) است.
Field Goal – گل جریان بازی: هر توپی که در جریان بازی متوقف نشده به ثمر برسد، گل جریان بازی نام دارد. تنها پرتاب های آزاد جزء این امتیازشماری قرار نمی گیرند. تمامی پرتاب های 2 امتیازی و 3 امتیازی در دایره گل جریان بازی قرار می گیرند.
Finger Roll – انگشت غلتان: به نوعی حرفه ای از پرتاب زیر سبد گفته می شود. در این حرکت، هنگام پرتاب توپ، بازیکن توپ را از کف دست خود به نوک انگشتان منتقل می کند. سپس با یک غلت کوچک توپ را داخل تور می اندازد. این پرتاب دارای انحنای زیبایی است که از سد توپ توسط مدافع جلوگیری می کند. همچنین حرکت توپ در این پرتاب بسیار نرم و آرام است.
Flagrant Foul – خطای زشت: خطایی که با برخورد فیزیکی دو بازیکن انجام شود و داور آن را عمدی بداند. تیمی که این نوع خط روی آن انجام شود، 2 پرتاب آزاد و مالکیت توپ را نیز در اختیار خواد گرفت.
Flash – فلش: یک برش هجومی سریع داخل ناحیه پرتاب آزاد به سمت سبد
Flex – فلکس: یک نوع پوشش عرضی است که بلافاصله با یک پوشش رو به پایین همراه می شود. یک حرکت بسیار متداول و مؤثر در تمامی سطوح بسکتبال است.
همچنین به یک نوع دفاع نیز گفته می شود. یک نوع دفاع مداوم است که نیازمند فضاسازی عالی و بازیکنان باهوش است.
Floater – شناور: بازیکنان کوتاه قد برای به ثمر رساندن گل در مواجهه با مدافعان بلند قد از پرتاب شناور استفاده می کنند. توپ با ارتفاع زیاد از بالای سر مدافع عبور کرده و سپس به داخل تور برمی گردد. زاویه پرتاب این نوع پرتاب بیش از انواع دیگر پرتاب است.
Flop – تمارض: هنگامی که بازیکنی از قصد خود را بر زمین می اندازد تا داور را مجاب به گرفتن خطا به نفع تیم خود کند، این عمل را تمارض می نامند. تمارض توسط هردوی بازیکنان دفاعی و هجومی می تواند انجام شود.
Four High – چهار بالا: یک چیدمان بازی است که در آن دو بازیکن در ناحیه بال های زمین و 2 بازیکن روی هر زانو پست
بالا قرار می گیرند. یک بازیکن نیز دارای توپ در ناحیه قوس بالا قرار می گیرد.
Four Low – چهار پایین: یک چیدمان بازی است که در آن دو بازیکن در گوشه زمین و 2 بازیکن روی هر بلوک (پست پایین) قرار می گیرند. یک بازیکن نیز دارای توپ در ناحیه قوس بالا قرار می گیرد.
Foul – خطا: یک نوع تخلف از قوانین بازی است که معمولاً در آن یک بازیکن خارج از چارچوب قوانین با بازیکن حریف برخورد می کند.
Foul Line – خط خطا: اصطلاح دیگری برای خط پرتاب آزاد است.
Foul Shot – پرتاب خطا: نام دیگر پرتاب آزاد است.
Four Point Play – بازی 4 امتیازی: هنگامی که بازیکن اقدام به پرتاب 3 امتیازی می کند و روی آن خطا می شود، اگر پرتاب او به گل تبدیل شود، یک پرتاب آزاد نیز به او تعلق خواهد گرفت. به این اتفاق نادر، بازی 4 امتیازی می گویند.
Free Throw – پرتاب آزاد: به نوعی پرتاب در حال توقف بازی گفته می شود که 4.6 متر (استاندارد فیبا) با سبد فاصله دارد. بیشتر پرتاب های آزاد هنگامی به بازیکنان داده می شود که در حال پرتاب هستند و روی آنها خطا انجام می شود. هر پرتاب آزاد یک امتیاز ارزش دارد.
Free Throw Line – خط پرتاب آزاد: خط پرتاب آزاد با فاصله 4.6 متر (استاندارد فیبا) از سبد کشیده می شود. طول آن نیز 3.6 متر (استاندارد فیبا) است. بازیکنان باید پشت این خط برای اقدام به پرتاب آزاد بایستند. نوک کفش های بازیکن باید پشت خط قرار گیرد.
Free Throw Line Extended – خط پرتاب آزاد دنباله دار: یک خط فرضی به دنباله خط پرتاب آزاد است و تا خط طولی ادامه دارد. مربی ها اغلب هنگام توضیح به بازیکنان خود به این خط اشاره می کنند.
Frontcourt – زمین جلویی (محوطه): زمین جلویی به زمینی گفته می شود که هر تیم در آن اقدام به حمله و امتیازآوری می کند.
Frontcourt – زمین جلویی (بازیکن): 2 بازیکن فوروارد (مهاجم) و یک بازیکن مرکزی (سنتر) تیم در مجموع زمین جلویی گفته می شوند. این سه بازیکن، مهاجم سرعتی، مهاجم قدرتی و بازیکن مرکزی هستند.
Full Court Press – پرس تمام زمین: یک نوع استراتژی بازی است که در آن مدافعین در تمام طول زمین فشار را روی توپ نگه می دارند. این نوع دفاع می تواند به صورت نفر به نفر یا ناحیه ای انجام شود. برای مثال می توان به پرِس 1-2-1-1 در ابتدای مطلب اشاره کرد.
حرف G
Give and Go – دادن و رفتن: نوعی استراتژی هجومی است که در آن بازیکن به هم تیمی خود پاس می دهد. سپس بلافاصله به داخل محوطه و نزدیک سبد برش می زند و جهت گل زدن، پاس را دوباره دریافت می کند. این استراتژی مانند پاس یک-دو در فوتبال است.
Goal Tending – تداخل در گل: یک نوع خطای مدافع است. هنگامی که پرتابی انجام می شود و توپ در حال طی کردن مسیر رو به پایین است، مدافع نمی تواند آن را لمس کند. اگر توپ را لمس کند، خطای تداخل در گل انجام شده و گل حساب خواهد شد. اگر توپ بالای حلقه یا داخل آن باشد و مدافع به قصد منحرف کردن یا بیرون آوردن آن توپ را لمس کند نیز همین خطا رخ داده است.
Guide Hand – دست راهنما: نام دیگر دست تعادل (Balance Hand) است.
حرف H
Hack – هک: هک کردن، عنوان دیگری برای خطا کردن روی یک بازیکن است.
Hack a Shaq – هک اِ شَک: یک استراتژی دفاعی شامل خطای عمدی روی بازیکن حریف در حال پرتاب با توانایی پرتاب آزاد ضعیف است. اگر بازیکنی که در حال گل کردن توپ است، توانایی پرتاب آزاد پایینی داشته باشد، به صورت عمدی روی او خطا انجام می شود تا بلکه پرتاب آزاد خود را به گل تبدیل نکند. این عبارت هنگامی رایج شد که دان نلسون (Don Nelson) در سال 1999 روی شکیل اونیل (Shaquille O’Neal) به صورت عمدی خطا کرد. اونیل در طول دوران بازی خود تنها 52 درصد از پرتاب آزادهای خود را به گل تبدیل کرده است. «شَک» شکل عامیانه شکیل است.
Half Court Line – خط نیمه زمین: خطی است که طول زمین بشکتبال را به دو نیمه تقسیم می کند. این خط را خط 10 ثانیه نیز می نامند.
Hammer – هَمِر یا چکش: یک نوع پوشش از پشت است که در طرف ضعیف زمین حریف انجام می شود. این پوشش به هم تیمی این امکان را می دهد که به گوشه رفته و اقدام به پرتاب کند.
Hand Off – هَند آف: یک اقدام هجومی است که در آن بازیکن با توپ به سمتی می دود. هم تیمی او نیز بدون توپ به سمت او می دود. هنگامی که از کنار هم عبور می کنند، توپ را بین خود مبادله می کنند. معمولاً مدافعین در مقابله با هند آف با مشکل مواجه می شوند.
Help Side – سمت کمکی: نام دیگر سمت ضعیف زمین است.
Hesitation Dribble – دریبل مردد: یک نوع حرفه ای از دریبل با توپ است. مهاجم ناگهان سرعت خود را پایین می آورد و حالت مردد به خود می گیرد و سپس بلافاصله از مدافع مستقیم خود عبور می کند و به حرکت خود ادامه می دهد.
Hook Shot – پرتاب منحنی (هوک): یک نوع پرتاب توپ است که در آن مهاجم از پهلو به سمت سبد می ایستد و سپس با یک دست اقدام به پرتاب منحنی وار توپ از بالای سر مدافع می کند. دفاع از این نوع پرتاب کار دشواری است.
Hoop – حلقه: نام دیگر سبد است.
حرف I
Illegal Screen – پوشش غیرقانونی: هر بازیکنی که اقدام به پوشش یا اسکرین می کند باید هنگام تماس مدافعی که او را اسکرین می کند ساکن بماند. در غیر این صورت اسکرین غیرقانونی انجام شده است.
In and Out Dribble – دریبل داخل و خارج: یک نوع دریبل است که در آن بازیکن تظاهر به انجام دریبل ضربدری می کند. اقدام به پرتاب توپ به یک سمت را مانند دریبل ضربدری تظاهر می کند اما در ادامه به سمت دیگر حرکت می کند.
Inbounds Pass – پاس پشت خط: هنگامی که یک بازیکن مهاجم از پشت خطوط اطراف زمین، توپ را به داخل زمین پاس می دهد، پاس او را پاس پشت خط می نامند.
Intentional Foul – خطای عمدی: هنگامی که بازیکن مدافع به صورت عمدی برخورد فیزیکی با بازیکن تیم حریف ایجاد می کند، خطای عمدی رخ داده است.
Isolation – جداسازی (ایزولیشن): یک تاکتیک تهاجمی است. بازیکن مهاجم همراه توپ در یک قسمت از زمین قرار می گیرد. تمام بازیکنان هم تیمی او نیز در بخش دیگری از زمین قرار می گیرند. این تاکتیک در صورتی است که دفاع نفر به نفر صورت گرفته باشد. بازیکن دارای توپ نیز به سادگی قادر خواهد بود مدافع مستقیم خود را از پیش رو برداشته و اقدام به گل کند. البته بازیکن دارای توپ باید توانایی تکنیکی بالایی داشته باشد.
حرف J
Jab Step – گام جَب (ناگهانی): در حالت 3 تهدید، بازیکن دارای توپ یک گام ناگهانی و سریع به سمت سبد برمی دارد تا عکس العمل مدافع خود را بخواند و پای تکیه گاه خود را بی حرکت نگاه می دارد.
Jump Ball – جامپ بال: به نوعی پرتاب توپ در نقطه وسط زمین گفته می شود که داور با آن بازی را شروع می کند. هنگامی که داور توپ را در این نقطه به هوا پرتاب می کند، یک بازیکن از هر تیم در زمین خود و نزدیک به داور حضور می یابد. با پرتاب توپ به هوا، به صورت همزمان هردوی بازیکنان نیز به هوا می پرند. بازیکنی که موفق به لمس اول توپ شود و توپ را به سمت زمین خودی پرتاب کند، تیم او شروع کننده بازی خواهد بود. تیپ آف (Tip Off) نام دیگر جامپ بال است.
Jump Shot – پرتاب پرشی: هنگامی که بازیکن جهت پرتاب با توپ به هوا می پرد و توپ را در بالاترین نقطه پرش خود رها می کند، پرتاب او را پرتاب پرشی می نامند.
Jump Stop – توقف پرشی: هنگامی که بازیکن پس از دریبل کردن یا دریافت پاس به صورت کامل توقف می کند، اقدام او را توقف پرشی می نامند. توقف پرشی معمولاً با یک پرش کوچک به جلو با دوپا انجام می شود.
Junk Defense – دفاع ناخواسته: ترکیبی از دفاع نفر به نفر و دفاع ناحیه ای است. برای مثال می توان به دفاع «باکس اند وان» و دفاع «مثلث و دو» اشاره کرد.
حرف K
Key – کلید: ناحیه رنگی نزدیک به سبد را می گویند. نامهای دیگری از جمله «منطقه پرتاب آزاد» و «ناحیه 3 ثانیه» نیز به آن گفته می شود. در گذشته عرض ناحیه پرتاب آزاد از قطر دایره پرتاب آزاد کمتر بود. همین مسأله باعث می شد که به کلید شباهت پیدا کند و این نام را بر روی آن بگذارند.
حرف L
L-Cut – برش ال-شکل: یک نوع برش به شکل L است. این برش عمدتاً از ناحیه پست پایین شروع شده و به پست بالا می رسد. سپس بازیکن از این ناحیه به منطقه بال کناری می رود و برش کامل می شود. برخی مربیان از این اصطلاح برای برش اطراف ناحیه خارج قوس نیز استفاده می کنند.
Lane – گلویی: نام دیگر ناحیه رنگی یا پرتاب آزاد است.
Lane Violation – تخلف ناحیه رنگی: این تخلف می تواند توسط هردو تیم مهاجم و مدافع انجام شود و هنگام موقعیت های پرتاب آزاد رخ می دهد. اگر قبل از اینکه توپ از دستان پرتاب کننده رها شود، هر بازیکنی پای خود را داخل منطقه رنگی بگذارد مرتکب خطای ناحیه رنگی شده است. اگر خطا توسط مدافعین انجام شود، پرتاب مجدداً انجام خواهد شد. اگر خطا توسط مهاجمین انجام شود، مالکیت توپ در اختیار تیم حریف قرار می گیرد.
Layup – پرتاب زیر حلقه: یک پرتاب نزدیک به حلقه است. در این نوع پرتاب، معمولاً پرتاب کننده توپ را به تخته حلقه می زند و سپس توپ وارد سبد خواهد شد.
حرف M
Man-to-Man Defense – دفاع نفر به نفر: به نوعی دفاع گفته می شود که هر نفر در تیم مسئول دفاع و زیر نظر گرفتن یک نفر از تیم مقابل می شود. اعضای تیم باید در کار دفاعی با یکدیگر همکاری داشته باشند و تاکتیک های دفاعی را پیاده کنند اما هر نفر به صورت خاص باید مراقب یک نفر از مهاجمین تیم حریف باشد.
Midrange – پرتاب میانه: یک نوع پرتاب پرشی است که در بازه بین خط پرتاب 3 امتیازی و ناحیه پرتاب آزاد انجام شود. ارزش این پرتاب 2 امتیاز خواهد بود.
Mid-Court Line – خط میانه زمین: خطی که در وسط زمین کشیده می شود و طول زمین را به دو نیمه تقسیم می کند. خط نیمه زمین (Half-court line) و خط 10 ثانیه نیز از دیگر نامهای آن هستند.
Mismatch – عدم تطابق: هنگامی که مدافع مستقیم یک مهاجم از قد کوتاه تری نسبت به مهاجم برخوردار باشد، به آن عدم تطابق می گویند. در این موقعیت ها معمولاً مهاجم ترجیح می دهد که از ترفند جداسازی یا ایزولیشن استفاده کند چون توان عبور از این مدافع را خواهد داشت.
Mover Blocker Offense – حمله متحرک و بلاکر: این نوع حمله توسط «دیک بِنِت» (Dick Bennett) توسعه داده شد. در این حمله برخی بازیکنان متحرک (امتیاز آور) و برخی دیگر بلاکر (پوشش دهنده یا اسکرینر) هستند.
Moving Screen – پوشش متحرک: هر بازیکنی که اقدام به پوشش یا اسکرین می کند باید هنگام تماس مدافعی که او را اسکرین می کند ساکن بماند. در غیر این صورت اسکرین غیرقانونی انجام شده است. پوشش متحرک نام دیگر پوشش غیرقانونی (Illegal screen) است.
حرف N
NBA – اِنبیاِی: عنوان مختصر برای «اتحادیه ملی بسکتبال» (The National Basketball Association) است. حرفه ای ترین لیگ بسکتبال جهان واقع در آمریکای شمالی است. این لیگ شامل 30 تیم است و بهترین بازیکنان بسکتبال جهان در این لیگ مشغول فعالیت هستند.
NCAA – اِنسیاِیاِی: عنوان مختصر برای «اتحادیه ملی ورزش دانشگاهی» (National Collegiate Athletic Association) است. انسیایای یک سازمان غیرمنتفع مسئول تمامی رقابت های ورزشی دانشگاهی است.
NFHS – اِناِفاِچاِس: عنوان مختصر برای «فدراسیون ملی اتحادیه دبیرستان های ایالتی» (National Federation of State High School Associations) است. این فدراسیون مسئول قانون گذاری برای تمامی رقابت های ورزشی در سطح دبیرستان است.
No-Look Pass – پاس بدون نگاه: یک نوع پاس حرفه ای است که بازیکن به یک سمت نگاه کرده و توپ را به سمت دیگری پاس می دهد. این نوع پاس برای فریب مدافعین و ایجاد موقعیت مناسب برای هم تیمی انجام می شود.
حرف O
Offense – حمله: حالتی است که تیم توپ را در اختیار دارد و می تواند به سبد حریف حمله کرده و امتیاز آوری کند. تیمی که در حالت حمله قرار دارد، همراه توپ به زمین تیم حریف می رود.
Officials – هیئت داوران: کسانی که جریان بازی را از کنار زمین تحت کنترل دارند و قوانین را در زمین به اجرا می گذارند.
On-Ball Defense – مدافع روی توپ: هنگامی که یک مهاجم توپ را در اختیار دارد، به مدافع مستقیم او که در حال محافظت از او است، مدافع روی توپ می گویند.
Open Post – پست خالی: هنگامی که هیچ بازیکن هجومی اقدام به پست آپ در ناحیه بلوک نکند، حالت پست خالی رخ می دهد.
Outlet Pass – پاس روزنه ای: هنگامی که بازیکن مدافع اقدام به ریباند پرتاب ناموفق مهاجم حریف می کند و بلافاصله پس از ریباند به هم تیمی خود جهت طراحی ضدحمله پاس می دهد، پاس او را پاس روزنه ای می گویند.
Overhead Pass – پاس بالای سر: پاسی است که توپ توسط هردو دست از بالای سر مهاجم حریف عبور کرده و به هم تیمی داده می شود.
Overtime – وقت اضافه: اگر بازی پس از زمان قانونی به صورت مساوی به پایان برسد، وقت اضافه در نظر گرفته می شود. دو تیم برای مدت دقیقه بازی می کنند تا برنده زمین مشخص شود.
Over-and-Back Violation – تخلف بالا و عقب: هنگامی که تیمی در حالت هجومی در زمین حریف قرار گرفت، اگر هنوز توپ را در اختیار داشته باشند، اجازه بازگشت به زمین خود را ندارد. اگر به زمین خود برگردد، تخلف نیمه رخ داده است. نام دیگر آن «تخلف نیمه زمین» (cross-court violation) است.
حرف P
Paint – ناحیه رنگی: بخش مستطیلی زیر سبد که به صورت رنگی مشخص شده است. منطقه پرتاب آزاد و منطقه 3 ثانیه نامهای دیگر این ناحیه هستند.
Palming – پالمینگ: نام دیگر خطای حمل (Carry) است.
Pass Fake – پاس فریب: اقدامی است که در آن بازیکن صاحب توپ به هم تیمی خود نگاه کرده و تظاهر به پاس دادن می کند اما توپ را نزد خود نگاه می دارد. هدف از این کار فریب حریف است.
Passing Lane: خط پاس: خط پاس یا مسیر پاس به خطی فرضی گفته می شود که بین دو بازیکن هجومی کشیده می شود. اگر توپ بین دو بازیکن هجومی رد و بدل شود، روی مسیری که توپ طی می کند، یک خط فرضی در نظر گرفته می شود. این خط را خط پاس می گویند.
Penetration – نفوذ: زمانی که یک بازیکن هجومی قادر به حرکت و دریبل از میان مدافعان و رسیدن به سبد است، نفوذ انجام گرفته است.
Pick – پیک: عبارت دیگر برای پوشش یا اسکرین است.
Pivot – تکیه گاه: هنگامی که یک بازیکن در حالت ثابت توپ را در دست دارد، می تواند در حالی که یک پای خود را ثابت نگه داشته و به اصطلاح تکیه گاه کرده است، به اطراف حرکت کند. به این پای او تکیه گاه یا محور گرفته می شود.
Pivot Foot – پای تکیه گاه: هنگامی که بازیکن در حالت تکیه گاه قرار دارد، پاس ثابت او را پای تکیه گاه می نامند.
Playmaker – بازیساز: اگر بازیکنی توانایی خلق فضای خالی برای هم تیمی خود جهت پرتاب را داشته باشد، به او بازیساز گفته می شود. معمولاً به بازیکن گارد رأس گفته می شود.
Point Guard – گارد رأس: یکی از 5 موقعیت زمین است و معمولاً با شماره 1 مشخص می شود. وظیفه گارد رأس معمولاً دریبل توپ به سمت زمین حریف، شروع عملیات حمله و کنترل افت و خیز بازی است.
Post Up – پست آپ: حالت بازیکن است که نزدیک به حلقه (پشت به آن) و رو به ناحیه بیرون قوس 3 امتیازی ایستاده و منتظر پاس هم تیمی است.
Power Forward – فوروارد قدرتی: یکی از موقعیت های موجود در زمین است و معمولاً با شماره 5 مشخص می شود. در گذشته بازیکنان فوروارد قدرتی بسیار شبیه بازیکن مرکزی بازی می کردند. امروزه بیشتر از ناحیه خارج منطقه پرتاب آزاد اقدام به شوت می کنند.
Press – پرس: یک دفاع سازمان یافته است که تیم مدافع روی تمامی زمین تیم مقابل فشار می آورد تا بتواند توپ را به نفع خود مصادره کند.
حرف Q
Quadruple Double: دَبِل چهارگانه: این عبارت برای بازیکنی استفاده می شود که در 4 زمینه مثبت در زمین به امتیاز دو رقمی می رسد.
Quintuple Double – دبل پنجگانه: این عبارت برای بازیکنی استفاده می شود که در 5 زمینه مثبت در زمین به امتیاز دو رقمی می رسد. برای مثال ممکن است بازیکنی در یک بازی بتواند 18 امتیاز، 14 ریباند، 11 پاس گل، 12 توپ ربایی و 10 سد موفق انجام دهد. این اتفاق هیچ گاه در تاریخ NBA اتفاق نیفتاده است.
حرف R
Rebound – ریباند: هنگامی که یک مهاجم توپ را به سمت سبد پرتاب می کند، ممکن است توپ وارد تور نشده و به داخل زمین برگردد. بازیکنی که توپ را در این حالت معلق جمع می کند، در اصطلاح ریباند انجام داده است. هردوی بازیکنان دفاعی و هجومی می توانند اقدام به ریباند توپ کنند.
Restricted Area – منطقه ممنوعه: نیم دایره ای است که در ناحیه رنگی و به شعاع 125 سانتی متر (بر اساس استاندارد فیبا) از سبد ترسیم می شود. بازیکن مدافعی که پاهای او درون این ناحیه است، نمی تواند شارژ انجام دهد. این ناحیه به منظور وجود منطقه ای برای مهاجمین طراحی شده که بتوانند به سادگی پس از حمله در آنجا فرود بیایند.
حرف S
Scorekeeper – امتیاز نگه دار: داوری که مسئول تکمیل چارت امتیازات بازی است.
Screen – پوشش یا اسکرین: یک بازیکن در اطراف یکی از مدافعان حریف مانعی ایجاد می کند تا هم تیمی خود را جهت ایجاد فضای پرتاب یا نفوذ پوشش دهد.
Shooting Guard – گارد شوتزن: یک موقعیت در زمین است که معمولاً با 2 مشخص می شود. این بازیکن معمولاً بهترین پرتاب های 3 امتیازی تیم را انجام می دهد.
Short Corner – گوشه نزدیک: ناحیه ای بین گوشه زمین و ناحیه پست پایین است. با اینکه هیچ علامتی برای تشخیص آن وجود ندارد اما برای مهاجمین یک تیم جای مناسبی است که با جایگیری در آن با دفاع حریف (بخصوص دفاع ناحیه ای) مقابله کنند.
Shot Clock – ساعت پرتاب: زمان سنجی است که به محض به دست آوردن مالکیت توپ توسط یک تیم شروع به شمارش معکوس می کند. شمارش این زمان سنج روی 24 ثانیه است. هر تیم باید قبل از 24 ثانیه اقدام به پرتاب به سمت تور کنند.
Shot Fake – پرتاب فریب: هنگامی که مهاجم توپ را در اختیار دارد و اقدام به پرتاب می کند اما در آخرین لحظه توپ را نگه داشته و از این کار منصرف می شود، حرکت او را پرتاب فریب یا پرتاب فِیک می نامند. این کار برای فریب مدافع و به دست آوردن موقعیت بهتر یا نفوذ به نزدیک سبد انجام می شود.
Sideline – خط کناری: خطی است که داخل و خارج زمین بازی را از هم جدا می کند و در طول زمین کشیده می شود. به آن خط طولی نیز گفته می شود.
Sixth Man – فرد ششم: بازیکنی که بازی را از روی نیمکت شروع می کند اما اولین کسی است که با تعویض به زمین بازی می آید.
Small Forward – فوروارد سرعتی: یک موقعیت از زمین است که معمولاً با 3 مشخص می شود. فورواردهای سرعتی به جهت انطباق پذیری در بیشتر نقاط زمین و قابلیت مشارکت در بخش های مختلف زمین شناخته می شود.
Split Line – خط تقسیم: یک خط خیالی است که از یک سبد به سبد دیگر رفته و زمین را به دو نیم تقسیم می کند.
Strong Side – سمت قوی: اگر زمین را با خط تقسیم به دو نیم تقسیم کنید، سمت قوی سمتی است که توپ در آن قرار دارد.
Spin Dribble – دریبل چرخشی: یک نوع دریبل با توپ است که در آن بازیکن صاحب توپ 360 درجه با توپ به دور خود می چرخد و مدافع را پشت سر می گذارد.
Steal – ربودن: هنگامی که یک مدافع توپ را از مهاجم می گیرد یا پاس آنها را در میانه راه قطع می کند، اقدام به ربودن توپ کرده است.
Stride Stop – توقف دو زمانه: مانند توقف یک زمانه است. با این تفاوت که هنگام پرش و توقف، به جای یانکه هردو پا به صورت همزمان با زمین برخورد کنند، ابتدا یک پا و سپس پای دیگر زمین را لمس می کند.
Substitution – تعویض: هنگامی که یک بازیکن روی نیمکت با یک بازیکن داخل زمین جای خود را عوض می کنند، عمل تعویض انجام شده است. واژه انگلیسی را گاهی به صورت خلاصه (Sub) می نویسند.
Swish – سویش: به پرتاب بسیار دقیقی گفته می شود که هنگام ورود به سبد تنها با تور برخورد می کند. صدای خاص لمس توپ و تور باعث نامگذاری آن به سویش شده است. سویش در انگلیسی یک نوع صدای فش فش کردن است.
حرف T
Technical Foul – خطای فنی: اگر بازیکن یا مربی با انجام کارهای ناشایست موجب بر هم زدن نظم بازی شوند، خطای فنی رخ داده است. فریاد زدن بر سر داور، لگد زدن به توپ و نگه داشتن حلقه پس از اتمام گل، مثال هایی از خطای فنی هستند.
Three Point Line – خط سه امتیازی: خطی قوسی شکل است که اطراف ناحیه پرتاب آزاد کشیده می شود. هر پرتاب گل از پشت این خط 3 امتیاز ارزش دارد. شعاع این قوس 675 سانتی متر (بر اساس استاندارد فیبا) است.
Throw in – پرتاب به داخل: پرتاب توپ در حالت توقف بازی از بیرون زمین به داخل زمین توسط بازیکن را پرتاب به داخل می نامند.
Timeout – تایمآوت: بسته به سطح بازی، هر مربی تعداد مشخصی تایمآوت دارد. با اعمال تایمآوت، بازی برای مدت زمان کوتاهی متوقف شده و بازیکنان به رختکن می روند و به نکته های مربی و تغییر تاکتیک او گوش می دهند. ممکن است تعویض نیز در این زمان انجام شود.
Tip Off – تیپ آف: نام دیگر جامپ بال است.
Top of the Key – ناحیه بالای منطقه پرتاب آزاد: دایره ای است.
Traveling – تراولینگ: یک نوع خطای با توپ است. هنگامی که بازیکن توپ را نگه داشته و در حال دریبل کردن نیست، نمی تواند بیش از یک قدم بردارد. در این حالت، امکان حرکت یا تغییر پای تکیه گاه نیز وجود ندارد و باز خطای تراولینگ رخ می دهد.
Triple Double – دابل سه گانه: این عبارت برای بازیکنی استفاده می شود که در 3 زمینه مثبت در زمین به امتیاز دو رقمی می رسد.
حرف V
Violation – تخلف: یک نوع تخطی از قوانین است که خطا محسوب نمی شود. بدین منظور که به آن پرتاب آزاد تعلق نمی گیرد. تنها مالکیت توپ به تیم دیگر تعلق می گیرد. برای مثال می توان به تخلف 5 ثانیه یا دریبل دوگانه اشاره کرد.
حرف W
Weak Side – سمت ضعیف: اگر زمین را با خط تقسیم به دو نیم تقسیم کنید، سمت ضعیف سمتی است که توپ در آن قرار ندارد.
Wing – بال: اگر خط پرتاب آزاد را ادامه دهید، در 2 نقطه با قوس 3 امتیازی به هم می رسند. این ناحیه ها را بال می گویند. البته بال به یک نقطه گفته نمی شود و محدوده های موردنظر را بال می گویند.
WNBA – دبلیواِنبیاِی: عنوان مختصر برای «اتحادیه ملی بسکتبال زنان» (The Women’s National Basketball Association) است. لیگ حرفه ای بسکتبال زنان واقع در آمریکای شمالی است. این لیگ شامل 12 تیم است و بهترین بازیکنان زن بسکتبال جهان در این لیگ مشغول فعالیت هستند.
حرف Z
Zone – ناحیه: یک استراتژی دفاعی است که در آن بازیکنان باید به جای بازیکنان حریف روی ناحیه های خاصی از زمین تمرکز کرده و آن را تحت پوشش قرار دهند.
بسکتفا
آنچه در خصوص بسکتبال و اصطلاحات آن لازم بود، در این مطلب از بسکتفا حضورتان تقدیم شد. شما نیز اگر اصطلاحاتی سراغ دارید که در این مطلب به آنها اشاره نشده است، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
اگر اشتباهی نیز در این مطلب مشاهده می کنید، لطفاً آن را به ما گوشزد کنید. برخی اصطلاحات بسکتبال را نمی توان به شکل درست ترجمه کرد و برخی دیگر در گویش های مختلف و بین مربی های مختلف با عناوین متفاوتی شناخته می شوند. از این رو ممکن است این مقاله کامل نباشد.
عااالی هرچی ک خواستمو پیدا کردم
ممنون
بی نظیر بود. از طرف یکی از مدرسه های بسکتبال اصفهان بهتون تبریک می گم. این مطلب خیلی برای من عالی بود.