آموزش بسکتبال | دلایل اهمیت بلاک شات در بسکتبال

بلاک شات در بسکتبال

آموزش هر مربی بسکتبال در استفاده از بازیکنان در پست‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و هر مربی باتوجه به استراتژی خود از بازیکنانی که در اختیار دارد، به نحو احسن استفاده می‌کند. در این مطلب بسکتفا به یکی از اختلاف نظرات مربیان می‌پردازیم که در خصوص بلاک شات در بسکتبال است.

ورود به سایت بتکارت

استفاده از بلاک شات در بسکتبال انتخاب چه مربیانی است؟

بلاک شات در بسکتبال

در بسکتبال ترفندها و مهارت‌های زیادی وجود دارد که راه و روش آموزش را برای مربیان متفاوت کرده و هر مربی با توجه به عقیده و سبکی که مدنظر دارد، آنها را آموزش می‌دهد. بسیاری از معلمین بسکتبال معتقدند که بلاک شات در بسکتبال Block Shot مهارتی است که بیشتر جنبه غریزی دارد تا آموزشی و اکتسابی، به همین خاطر ترجیح می دهند که به جای صرف وقت روی بلاک شات Block Shot، به آموزش و تمرین روی مهارت های دفاعی دیگری که از اطمینان بیشتری برخوردار هستند، بپردازند. اما توجه به این نکته که بلاک شات یک تکنیک می باشد و مانند هر تکنیکی دیگر نیازمند تمرین و قابل فراگیری می باشد، حائز اهمیت است و می‌تواند تفاوت بزرگی را در عملکرد یک بازیکن یا تیم رقم بزند.

بلاک شات در بسکتبال

 همان طور که گفته شد روش هر مربی با سایر مربیان فرق دارد و هرکدام حتی از مربیان بزرگ نیز شاید در مسائلی جزیی در آموزش که البته همه آنها یک هدف را دنبال می‌کنند تفاوت نظر داشته باشند. علاوه بر این با توجه به اینکه که این مربیان بسکتبال فکر می کند بلاک شات در بسکتبال Block Shot نتیجه ای به مراتب غیرقابل کنترل تر از نظر کسب مالکیت توپ بسکتبال در مقایسه با سایر مهارت های دفاعی بسکتبال (مثل آموزش کارپای دفاعی، دفاع های تیمی 2 و 3 نفره و حتی گرفتن خطای حمله) دارد، این گروه ترجیح می دهند که به جای صرف وقت روی بلاک شات Block Shot، به آموزش و تمرین روی مهارت های دفاعی دیگری که از اطمینان بیشتری برخوردار هستند، بپردازند. علاوه بر این، بعضی معتقدند کسب موقعیت برای بلاک شات Block Shot، شاید موقعیت‌هایی که برای ریباند بوجود خواهد آمد را به خطر بیاندازد.

بیشتر بخوانید: آموزش بسکتبال | تمرینات پلیومتریک پایین تنه جهت افزایش پرش

گروهی دیگر از مربیان وجود دارند که وجود بلاک شات در بسکتبال یا بلاک شاتر را الزامی می‌دانند و عقیده دارند که بسیاری از موقعیت‌ها می‌تواند به وسیله این پست رقم بخورد مثلا وجود یک شات بلاکر در مرکز آرایش دفاعی تیم خود می تواند تمرکز حمله ای حریف را به هم بریزد (این نظریه در کشور ما ایران طرفداران زیادی دارد) ولی باید این نکته رو هم یادآوری کنم که این گروه معمولا بازیکنانی که این مهارت را دارد پیدا می کنند نه اینکه آن ها را پرورش و آموزش دهند و اصولا اگر عقیده به داشتن بازیکن در چنین پستی داشته باشند، می‌گردند و بازیکن مورد نظر خود را پیدا می‌کنند.

بلاک شات در بسکتبال

همان طور که خواندید دو مدل مربی و عقیده در خصوص وجود بلاک شاترها وجود دارد و هرکدام دلایل خاص خود را برای بودن یا نبودن بازیکن در این پست دارد ولی در نهایت هر دو عقیده یک هدف را دنبال می‌کنند. در مقابله با این فلسفه، مربیان تیم های مقابل هم از تاکتیک هایی استفاده می کنند که این بازیکن در دفاع تا حد امکان از سبد بسکتبال دور بشوند. یعنی اینکه مدافع باید بداند با توجه به خصوصیات مهاجم چه زمانی بپرد تا به موقع بتواند از توپ دفاع کند. در وافع این بخش از مهارت، نیازمند به توجه، تمرکز و تمرین زیاد دارد. برای زمانبندی بهتر توجه مدافع به زمانی که مهاجم توپ را رها می کند فوق العاده مهم می باشد. بازیکنان حمله در بسیاری از مواقع از گول زدن استفاده می کنند. اینجاست که روش های آموزشی متفاوت می شوند: بعضی ها معتقد هستند تمرکز مدافع بسکتبال باید روی توپ باشد تا به محض رها شدن، خود را برای بلاک شات بلاک شات Block Shot آماده کند و بعضی دیگر توصیه می کنند که باید تمرکز بر حرکات بازیکن مهاجم بسکتبال باشد تا مدافع تعادل خود را با گول زدن از دست ندهد.

بلاک شات در بسکتبال

در مجموع حق انتخاب با شما است که به چه صورت این مورد را انتخاب کنید ولی در هر حال توجه داشته باشید که مدافع بسکتبال ترجیحا نباید قبل از مهاجم از زمین جدا شود. البته شاید این توصیه برای زمانی که مدافع از برتری فراوان از لحاظ قد و قدرت پرش برخور باشد، صدق نکند. برای پریدن، بازیکنان از روش های پرشی روی یک پا و یا دو پا استفاده می کند. هر کدام آن ها از مزایا و معایب خاصی برای بازیکنان مختلف برخوردار هستند. اما مهمترین موضوع در هر دو روش این است که مدافع نباید در حالت بدون تعادل به هوا بلند شود. ضمن اینکه فاصله مناسب نیز باید توسط مدافع بسکتبال رعایت شود تا از برخوردهای منجر به خطا که اکثرا این مورد به وفور مشاهده می‌شود و توسط داور خطا گرفته می‌شود، جلوگیری کند تا داستان جدیدی را بوجود نیاورد.

بلاک شات در بسکتبال

حال بعد از این که مدافع توانست توپ را دریافت کند، کار تمام نخواهد شد و آن جاست که بلاک شاتر باید وارد عمل شود و به محلی ورود کند که توپ را برای او می‌فرستند و همچنین بعد از دریافت از فرستادن توپ به مکانی که برای تیم فایده ای ندارد، خودداری کند. هدف از بلاک شات Block Shot در بسکتبال، داد و فریاد و تشویق تماشاچیان نیست، اولین و مهمترین هدف در اختیار گرفتن مالکیت توپ می باشد. در مورد اینکه بلاک شات روی سبد با کدام دست انجام شود هم نظرات متفاوتی وجود دارد: با دست موافق یا با دست مخالف. مجموعا استفاده از دست مخالف ( در سمت راست سبد با دست چپ و بالعکس) بدلیل احتمال برخورد کمتر و همینطور زمانبندی مناسبتر منطقی تر به نظر می آید. البته در مواردی که شوت از دورتر انجام شود، مدافع می تواند از دست نزدیکتر خود به شوت کننده برای بلاک شات استفاده کند. یک توصیه ساده دیگه در دفاع بسکتبال که می تواند برای بلاک شات بلاک شات Block Shot بسیار موثر و مفید باشد (البته با رعایت همه موارد گفته شده) این می باشد که مدافعین نباید به هیچ مهاجمی اجازه بدهند بدون دفاع شوت بزند. به عبارت دیگر از هر شوتی که انجام می شود باید دفاع کرد و این شانس بلاک کردن توپ بسکتبال را افزایش خواهد داد. این مورد یکی از استراتژی‌هایی است که یک مربی برای سیستم دفاعی خود مورد استفاده قرار می‌دهد.

اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال را در بسکتفا بخوانید
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *