قوانین بسکتبال | اختیارات سرداور بسکتبال در قوانین فیبا

اختیارات سرداور بسکتبال

در قوانین فیبا برای سرداور بسکتبال قوانین معینی وضع شده است که سرداور این اختیار را دارد که باتوجه به اتفاقاتی که در طول یک مسابقه بسکتبال رخ خواهد داد، تصمیمات متفاوتی را در چارچوب آن قوانین اتحاذ نماید. در این مطلب بسکتفا قصد داریم به اختیارات سرداور بسکتبال در قوانین فیبا بپردازیم.

ورود به سایت بتکارت

بیشتر بخوانید: قوانین بسکتبال | تفاوت قوانین بسکتبال در FIBA و NBA و NCAA

بیانیه اول:

از بیانیه اول به عنوان قدرت انعطاف پذیری نیز یاد می‌شود چرا که در طول یک بازی بسکتبال داور می‌تواند باتوجه به اتفاقات حاصله تصمیم گیری درستی را اتخاذ نماید چرا که احتمال وقوع حوادث و موقعیت هایی که به طور مشخص در قوانین بسکتبال FIBA یا تفاسیر داوری فیبا به آن پرداخته شده است وجود دارد. در چنین موقعیت هایی سرداور دارای قدرت تصمیم گیری بر اساس قضاوت شخصی خود در چارچوب روح بازی جوانمردانه و نیز فلسفه قوانین می باشد. سرداور این قدرت را دارد که در هر موردی که بطور خاص در قوانین پوشش داده نشده است مطابق با نظر کارشناسی خود تصمیم درست را بگیرد.

اختیارات سرداور بسکتبال

مثال:

فرض کنید که تیمی به نام A یک گل می‌زند و توپ قل میخورد و دورتر از زمین بازی و زیر حلقه می رود.

قوانین بسکتبال | مدت زمان بازی بسکتبال چقدر طول می کشد؟

تفسیر تصمیمات داوری:

در این حالت داور در سوت خود می‌دمد تا زمان بازی متوقف شود، در این هنگام به دلیل اینکه زمان بازی ایستاده و توپ نیز به اصطلاح مرده است، تایم استراحت و تعویض برای هر دو تیم مجاز می باشد. اگر چه این مسئله در مورد گلی که طی دو دقیقه آخر پریود چهارم یا وقت اضافه به ثمر می رسد، اعمال نمی شود. اگر قرار باشد داور در این لحظه سوت بزند، سبب می گردد تا تیم گل خورنده در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد و متضرر شود به خاطر این که تیم گل زننده این فرصت را بدست می آورد تا تعویض انجام داده یا درخواست وقت استراحت نماید. بنابراین منطقی است داور از همان ابتدا در سوت خود ندمد تا زمان بازی متوقف نشود.

قوانین بسکتبال | برخی قوانین و اصطلاحات رایج در بسکتبال

بیانیه دوم:

در این بیانیه که بر اساس درخواست مربی اصولا تحت شرایطی خاص که در ادامه آن را بازگو می‌کنیم، انجام می‌گردد داور این اختیار را دارد که از ابزارهای فنی استفاده کند تا معلوم گردد که آیا پرتاب آخر در پایان یکی از پریودها، در وقت قانونی به ثمر رسیده است یا خیر. داور تنها کسی است که تصمیم می گیرد که باید از چنین ابزارهایی استفاده شود. در صورت بازبینی و مرور صحنه، این بازبینی باید توسط داوران، ناظر (در صورت حضور) و وقت نگهدار انجام شود. سرداور باید تصمیم نهایی را اتخاذ نماید. درخواست استفاده از وسایل پخش مجدد و مرور صحنه باید قبل از شروع پریود بعدی و یا قبل امضاء جدول توسط سرداور انجام شود و سر داور باید درخواست‌های مربیان را حتما بررسی نماید.

اختیارات سرداور بسکتبال

مثال:

تیم A توپ را شوت می کند. در همین لحظه بوق پایان بازی در یک ست به صدا در می آید. شوت وارد سبد می شود و داوران دو امتیاز به تیم A می دهند مربی تیم B ادعا می کند که شوت آخر پس از پایان وقت بازی از دست بازیکن تیم A رها شده است و درخواست بازبینی صحنه را مطرح می کند. داوران چگونه باید عمل کنند؟

a) داوران کاملاً به صحت تصمیم خود اطمینان دارند.
b) داروان در این مسئله که آیا شوت قبل از صدای بوق پایان پریود یا پایان بازی از دست بازیکن رها شده است یا نه، اندکی شک یا اختلاف دارند.

تفسیر:

a) سرداور درخواست مربی تیم B را نمی پذیرد.
b) سرداور با درخواست مربی تیم B موافقت می کند.

پخش مجدد صحنه در حضور داوران، ناظر در (صورت وجود) و وقت نگهدار انجام می شود. اگر بازبینی صحنه بطور واضح و قطعی تائید کند که توپ پس از پایان وقت بازی از دست بازیکن رها شده است، گل کنسل می شود. اگر بازبینی صحنه تائیدکند که توپ قبل از پایان وقت بازی از دست بازیکن رها شده است نیتجه قبلی دوباره اعلام و تائید می شود.

مثال 2:

فرض کنید که تیم A دو امتیاز از تیم B جلوتر است و بعد از این که بوق پایان بازی زده شود، خطای شخصی توسط تیم A اعلام می شود و دو پرتاب آزاد به B داده می شود و هر دو پرتاب وارد سبد می شود و امتیاز برابر می شود قبل از شروع پریود بعد یا وقت اضافه، مربی تیم A درخواست بازبینی صحنه را می نماید.

تفسیر:

درخواست مربی A بدون شک باید توسط سرداور رد شود که ابزارهای بازبینی فقط برای اطمینان یافتن از آخرین پرتاب انجام شده و تشخیص اینکه قبل یا بعد از پایان وقت صورت گرفته باشد، قابل استفاده خواهند بود (نه برای خطای اعلام شده).

بیشتر بخوانید: قوانین بسکتبال |۱۳ قانون اصلی دکتر جیمز نای اسمیت در بسکتبال

اختیارات سرداور بسکتبال

بیانیه سوم:

پیش از آن که بازی شروع شود، سرداور ابزارهایی را تعیین می‌کند و برای تایید استفاده از این ابزارهای فنی مربیان را فرا می‌خواند. قبل تا دو مربی را از وجود این ابزارها مطلع سازد. تنها ابزارهای فنی تائید شده توسط سرداور جهت پخش مجدد صحنه قابل استفاده می باشد و فقط به همین ابزارهای تایید شده می‌توانند استناد کنند.

قوانین بسکتبال | آشنایی با انواع تخلفات در مسابقه بسکتبال

مثال:

A توپ را شوت می کند، در همین لحظه بوق پایان بازی یا پریود به صدا در می آید و شوت وارد سبد می شود. مربی تیم B معتقد است توپ پس از پایان وقت بازی از دستهای بازیکن رها شده است و درخواست بازبینی صحنه را مطرح می کند. هیچگونه ابزار تائید شده در زمین بازی وجود ندارد ولی سرپرست تیم B اعلام می کند که بازی توسط دوربین اختصاصی تیم از نقطه مرتفع فیلمبرداری شده است و فیلم را جهت بازبینی نزد داوران می آورد.

تفسیر: باز هم همانند بالا اگر داور صلاح بداند این تصاویر را نگاه می‌کند و صحت درخواست مربی مذکور را بررسی می‌نماید.

در بسکتفا بخوانید: آموزش بسکتبال | نگاهی اجمالی به قوانین ورزش بسکتبال

اگر به اخبار بسکتبال و همچنین مقالات آموزشی بسکتبال علاقه مند هستید، بسکتفا بهترین انتخاب برای شماست
همچنین برای شرط بندی مسابقات بسکتبال در معتبرترین سایت ایرانی همراه ما باشید

ورود به سایت بتکارت

قبلی «
بعدی »

این‌جا می‌خواهیم دور از دنیای سیاه فقط از بسکتبال بخوانیم...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *